Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen bosperceel


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen:)

 

Na een tijd te hebben nagedacht over spaargelden en alles wat erbij hoort heb ik besloten dat ik een stuk bos wil kopen, ook om een beetje waardevast te blijven maar ook om onszelf van energie te voorzien namelijk: Hout voor in de houtkachel.

 

na lang zoeken toch een mooi stukje gevonden en nu is het wachten op reactie van de site en huidige eigenaren.

 

het is geen geweldig groot stuk (iets over de 1000m2) want het moest voor mij wel betaalbaar blijven.

 

 

Maar als prepper denk je natuurlijk vooruit en slaan de gedachtes al gauw op hol:)

 

Ik wil daar natuurlijk ook gaan overnachten om van bijv. een dagje houthakken een mooie overnighter te maken en er even tot rust komen. en houthakken op een rustig tempo te kunnen doen. Als ik daar veel zal verblijven (en ik ken mezelf dat zal ik doen) wil ik niet de hele tijd voedsel mee slepen dus zat eraan te denken daar wat dingen te planten en uiteindelijk kwam ik op dit lijstje uit:

 

Aardbeien

Bramen

Bosbessen

Veenbessen

Aardappelen

Rabarber

Oregano

Bananenkruid (voor Thee)

 

eventueel aardpeer maar ben er redelijk bang voor dat dit te snel overwoekerd maar @Heksenboot liet mij weten dat er manieren zijn om dit tegen te gaan.

 

ik vroeg mij af of er nog meer dingen zijn die ik zou kunnen planten of dingen juist niet.

 

als ik daar eenmaal begin aan een soort basecamp plek en dit klaar is moet er dan natuurlijk wel af en toe hout gehakt worden en dit wou ik graag op de ouderwetse manier doen dus geen kettingzaag maar met een bijl, op rustig tempo maar wel hard werken.

 

ik ben dus gelijk op zoek gegaan en kwam uit bij de Wetterlings swedish forrest axe. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-wetterlings-swedish-forest-axe-850-g-65-cm.htm

 

heeft iemand hier ervaring mee of andere adviezen?

 

PTC

 

Terwijl we opzoek zijn naar een geschikte plek voor PTC zou dit natuurlijk een goede tussenstop kunnen zijn, het word omringd door nog meer bos en het is in een bosrijke omgeving (dwingelderveld.) dus hier zouden preppers ook eventueel samen kunnen komen voor een PTC voor de verschillende onderwerpen die mooi overzichtelijk zijn gemaakt door @Communicator.

 

als iemand nog adviezen heeft op wat voor manier dan ook, ik lees het erg graag:)

 

mvg,

 

MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1000m2 is niet zo groot hoor. Denk hierbij aan een veldje van ongeveer 25 bij 40 meter, meer niet. Ik denk dat je minimaal 5000m2 moet hebben, maar liefst nog wat groter.

 

ben het helemaal met je eens maar omdat ik nog redelijk jong ben is er ook nog niet zoveel geld. en verder word het omringd door bos dus bij een grote PTC meeting zouden we daar ook naartoe kunnen uitwijken.

 

en het is beter dan niets:) het lijkt mij gewoon erg leuk om een meeting voor preppers te organiseren waarbij iedereen elkaar zijn kennis kan delen, ook buiten PH om:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps, zou leuk zijn om te beginnen, je moet ergens mee van start gaan, en wie weet kan je in de toekomst nog uitbreiden.

wat voor soort bomen, struiken , vaste planten en kruidachtige planten staan er nu al op het perceel ?

planten voor aanplant kunnen zijn bijv, hondsroos(beschermingshaag en bottels), hazelaar(noten en vlechtschermen/shelter) , vaste kruiden, bijv rozemarijn en lavendel, fruitbomen (laagstam om uit het zicht tehouden of juist hoogstam zodat mensen er niet makkelijk bijkunnen als je er niet bent, of kan je het perceel afsluiten)en misschien groenblijvende struiken die het zicht op je perceel wat ontnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan,

 

ten eerste dankjewel:)

 

er staat een beetje van alles wat eigenlijk, een paar eiken, hier en daar wat essen, ik zag volgens mij ook wat iepen staan en achterin begint een stuk met dennen en ik geloof ook lariksen.

 

er zijn bijna geen struiken en andere plantsoorten, het is eigenlijk alleen maar bomen haha, er ligt ook een dikke laag bladeren op de bodem dus misschien hierdoor.

 

ik wou sowieso wat hazelaars planten voor natuurlijk de noten maar inderdaad ook voor de vlechtschermen, het perceel ligt redelijk dicht bij een weg maar er zit nog een perceel voor, zouden rozemarijn en lavendel de winters overleven?

 

ik heb het liefste dat anderen dan niet bij mijn fruitbomen kunnen althans niet zo makkelijk dus dat is een heel goed idee, zal denk ik wel erg lang duren.

 

ik wou groenblijven struiken planten om een soort grens te creeren en dat je er bijv. maar bij een kant in kunt, maar het liefste doe ik dit met eetbare struiken dus ik zat te denken aan bramen maar weet niet of deze groen blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1000m2 is niet zo groot hoor. Denk hierbij aan een veldje van ongeveer 25 bij 40 meter, meer niet. Ik denk dat je minimaal 5000m2 moet hebben, maar liefst nog wat groter.
Om een beter beeld te scheppen, de afmetingen van een KNVB voetbalveld is 64-69 m breed en 100-105 m lang.

Een "bos" van 25 bij 40 is kan zes keer in een KNVB-voetbalveld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens @FincaInSpanje, maar hij schrijft toch net dat het wel betaalbaar moet blijven! ;-)

 

Ja, dus beter door sparen had ik erbij moeten zeggen en\of kijken of je kunt uitbreiden door aangrenzende percelen later erbij te kopen. Straks zit je met een perceel van 1000m helemaal ingebouwd of onverkoopbaar.

 

Overigens steun ik MP om een bosperceel aan te schaffen, maar dan gelijk goed. Liever een tijdje door sparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dus beter door sparen had ik erbij moeten zeggen en\of kijken of je kunt uitbreiden door aangrenzende percelen later erbij te kopen. Straks zit je met een perceel van 1000m helemaal ingebouwd of onverkoopbaar.

 

Overigens steun ik MP om een bosperceel aan te schaffen, maar dan gelijk goed. Liever een tijdje door sparen.

 

ik zit hierbij dus met twee dingen:

 

een is simpelweg gewoon geld en de andere is bereikbaarheid, ik woon in groningen en wil eigenlijk niet verder weg dan 2uur rijden zodat het nog kan dat ik er bijv. elk weekend even heen ga dus als iemand dan wat heeft, graag:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan,

 

ten eerste dankjewel:)

 

er staat een beetje van alles wat eigenlijk, een paar eiken, hier en daar wat essen, ik zag volgens mij ook wat iepen staan en achterin begint een stuk met dennen en ik geloof ook lariksen.

 

er zijn bijna geen struiken en andere plantsoorten, het is eigenlijk alleen maar bomen haha, er ligt ook een dikke laag bladeren op de bodem dus misschien hierdoor.

 

ik wou sowieso wat hazelaars planten voor natuurlijk de noten maar inderdaad ook voor de vlechtschermen, het perceel ligt redelijk dicht bij een weg maar er zit nog een perceel voor, zouden rozemarijn en lavendel de winters overleven?

 

ik heb het liefste dat anderen dan niet bij mijn fruitbomen kunnen althans niet zo makkelijk dus dat is een heel goed idee, zal denk ik wel erg lang duren.

 

ik wou groenblijven struiken planten om een soort grens te creeren en dat je er bijv. maar bij een kant in kunt, maar het liefste doe ik dit met eetbare struiken dus ik zat te denken aan bramen maar weet niet of deze groen blijven?

 

Eiken zou ik persoonlijk niet kappen, essen wel, brand zeer goed, weinig as en kliefd makkelijk , ook zeer geschikt voor stelen van gereedschappen, iepen is zwaar hout , brand lang , klieven is wel lastiger. Lariksen zou ik niet veel aan doen denk ik.

veel blad op de grond betekent zorgt voor hoge zuurgraad, vandaar dat er weinig onderbeplanting staat waarschijnlijk. Licht speelt ook een rol, dus als je wat bomen kapt ,blad ruimt en wat grondverbetering toepast kan je er prima een wild(moes) tuintje maken.

Hoogstam fruitbomen kan je op kwekerijen direct op al behoorlijke hoogte kopen, bijv de onderste takken beginnen dan rond de 2 m hoog, om te plukken heb je dan toch al een laddertje nodig en ik loop daar nou niet echt mee door een bos:p

koop in de juiste tijd bomen najaar begin winter is de planttijd en kan je losse wortelgoed kopen direct van het land, dit is goedkoper dan uit een plastic container/pot.

kijk maar eens bij http://www.bomenonline.nl, daar hebben heel veel bomen voor leuke aanbiedingen met foto's, kan je ff een idee op doen van de kosten.

rozemarijn en lavendel hebben bij mij elke winter overleefd in de volle grond, nu woon ik in zeeland dus zit verschil in de winterkou met jou omgeving, maar anders beschermen stro bijv(luchtisolatie).

bramen zijn niet groenblijvend, maar houden altijd wel enige beschutting over, intoom houden wordt wel iets dat je in de gaten moet blijven houden, want op die humusrijke bosgrond groeien ze als kool. Jonge planten zijn vorst gevoelig en kan je ook met stro beschermen.

veel succes en lees en zie wel of het gelukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit hierbij dus met twee dingen:

 

een is simpelweg gewoon geld en de andere is bereikbaarheid, ik woon in groningen en wil eigenlijk niet verder weg dan 2uur rijden zodat het nog kan dat ik er bijv. elk weekend even heen ga dus als iemand dan wat heeft, graag:)

 

2 uur reistijd vanaf Groningen is best een groot zoekgebied. Gezien de prijzen in NL die belachelijk hoog zijn, zou ik als ik jou was toch overwegen ook richting Duitsland te gaan zoeken. Daar zijn de prijzen veel aangenamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil geen domper zijn maar je koopt een BOS. geen landbouw of tuingrond. in het slechste geval mag je er niets meer dan wachten tot de bomen oud genoeg zijn om te kappen. en dat mag ook nog niet zelf en zonder vergunning.

 

bedenk dat je ook in je "eigen" bos niet mag doen wat je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag er kamperen en vuur hebben voor koken,

 

Weet niet of planten mag maar denk niet dat daar op gecontroleerd word.

 

ik mag 40% van de bomen kappen en minimaal 60% moest dus blijven staan. het is jammer dat ik er niks mag biouwen maar daar hebben @AndyJ_NL en ik waarschijnlijk wat op gevonden. Maar ik denk niet dat ze het erg vinden als je een natuurlijk shelter maakt daar.

 

voor mij is dit meer dan genoeg en zeker voor een begin.

@-geanonimiseerd-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik adviseer je toch de boswet en hoe daarop gecontroleerd wordt eerst goed door te nemen. Zowel Nederlands als Duits, want zoals eerder gezegd, Duits stukje bos kan wel eens veel beter voor je uitpakken. Praat eens met een boswachter bijvoorbeeld.

Je enthousiasme is super, maar je moet jezelf wel goed voorbereiden, ook op een aankoop van een stuk bosgrond. Ik heb nu af en toe het idee dat je enthousiasme je verblindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je een stuk bos huren voor een klein bedrag per jaar. Aan de eigenaren aangeven dat jij het wilt onderhouden en wat je van plan bent met het aanplanten van eetbare struiken\bomen. Wellicht worden ze enthousiast en kun je er gebruik van maken als huurder\pachter.

 

Daarna kun je zelf op zoek gaan naar een stuk geschikt bos, dan wel andere grond. Ik zou voor liever voor landbouwgrond\recreatiegrond gaan en hier eventueel zelf bomen aan planten. Een neef van me heeft een stukje grond met bomen en omringt door water en er mag hooguit een caravan opstaan, maar hij kan er recreëren, vissen en als het moet slapen\wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...