Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hennep: de ultieme survivalplant?


Kungfufox

Aanbevolen berichten

Ik kwam onlangs een documentaire tegen over de hennepplant en het verbaasde me hoeveel eigenschappen deze plant wel niet had~! De meeste mensen kennen de plant alleen van het marihuana gebruik maar heeft iemand van jullie al is naar deze plant gekeken? Of heeft iemand er ervaring mee? Het lijkt mij namelijk de ultieme survival-plant als ik kijk naar al z'n eigenschappen..

 

(en...laat de grappen over wiet maar komen :p..)

 

hemp01.jpg.98f4af243567b8bb856b931b317bfc81.jpg

 

>> http://truedemocracyparty.net/wp-content/uploads/hemp01.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Is er nu serieus nog niemand geweest met een suggestie/mening of idee met betrekking tot deze plant? Naast het boerenkool & bloemkool zaad van Dick lijkt me dit toch wel iets om even bij stil te staan? Zonder hennep hadden we praktisch geen gouden eeuw gekend! Als SHTF zou aanhouden dan zou een naast wol, hennep DE bron zijn voor textiel kleren. Ook zou er zeil van gemaakt kunnen worden. Wellicht ooit gehoord van ' The emperor wears no clothes' ?

 

Hennep / hemp: ''There are over 50 000 recorded uses, and amazingly every part of the plant is utilized''

 

''Hemp is grown organically. It is naturally resistantto most pests so no pesticides or herbicides are required in its cultivation. An acre field of hemp can yield up to 8 dry tons of fiber, that’s about 3 times more than cotton. The same crop will also give 4 times more paper than an acre forest trees. Hemp makes an extremely durable textile fabric which is four times stronger than cotton. And hemp paper lasts way longer than wood-based paper (hemp paper more than 1,500 years old has even been found). Hemp paper can also be recycled more times than wood-based paper. Also, hemp grows in about 3 to 4 months, whereas trees take over 20 years to reach a size worth destroying. Best of all though is that the hemp plant has a rapid rate of photosynthesis; which means more oxygen for everyone.

 

Industrial hemp will provide solutions to many of South Africa’s critical issues. It will create jobs, nourish and clothe people, build houses and reduce our dependence on forest products.''

 

Bovendien groeit de plant vrijwel overal!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik van de plant weet is dat er sterke vezels in zitten die je kunt gebru

Niet zomaar sterke vezels maar een van de sterkSTE vezels!

 

bovendien:

''Hennep versus katoen

 

Hennepkleding kan net zo zacht en veelzijdig zijn als katoen en is sterker, duurzamer en beter vochtabsorberend. Katoenteelt zorgt voor snelle uitputting van de grond. Het verbouwen van hennep, mits goed gedaan, behoudt of verbetert de kwaliteit van de grond. Industriële katoenproductie vereist enorme hoeveelheden chemicaliën voor het verbouwen en verwerken; hennep niet. Al met al zijn hennepstoffen niet alleen superieur van kwaliteit maar qua productie ook minder schadelijk voor het milieu.''

(Bron: hashmuseum)

 

Dit is slechts 1 van de gebruiksmogelijkheden.....Daarom sta ik er ook een beetje versteld van dat deze plant nog nergens is genoemd. Geen enkel onderdeel van de plant heeft geen functie en het is zo veelzijdig als paracord of ducktape. Ik ben aardig nieuw op het gebied van preppen maar had gedacht dat meer ervaren preppers of survivalists toch wel iets over deze plant zouden weten/denken gezien de eigenschappen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Simurgh,

 

Wanneer je zaden wilt kopen voor hennep die voldoende THC produceert, ben je duur uit!! Wanneer je de normale plant wil, dus die, waarvan je een akker moet smoken voordat je enigzins high wordt, kun je bij bijvoorbeeld een handel voor vogelzaad, goedkoop aan hennep komen. T spul is echt spotgoedkoop. Een andere bron is een hengelsportzaak. Hennep wordt ook gebruikt bij het karpervissen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hennep is inderdaad de ultieme survivalplant.

 

George Washington de eerste president van de VS groeide zelf hennep op zijn land en voorspelde dat het in de toekomst bijna overal voor gebruikt zou worden.

 

Het is sterk voor kleding en touwen zoals al genoemd maar er zijn nog veel meer voorbeelden. Van 1 hectare hennep kun je 4x zoveel papier maken als van 1 hectare bos. De hennep doet er echter maar 1 groeiseizoen over om oogstrijp te zijn terwijl je voor een volgroeid bos vele jaren meer kwijt bent.

 

Naast de industriele hennep met een laag THC niveau heb je ook voordelen aan de plant die wel THC heeft. Het roken van de cannabis is pijnstillend en kan grote verlichting bbieden bij kanker. Ook zou de cannabis en met name in de vorm van hennep olie (waar je bij normaal gebruik niet hih van word) ook nog eens vele medicinale toepassingen hebben en grote gezondheids voordelen met zich mee brengen.

 

Dit alles terwijl de gevaren van hennep bijna nihiel zijn. Het is niet verslaven want er zitten geen verslavende stoffen in zoals wel bij sigaretten het geval is (die dus legaal zijn). Je word er niet aggressief en gespannen van zoals bij Alcohol wel eens het geval is en je hebt ook niet het risico om in een coma te raken en te sterven zoals bij alcohol. Van hennep is nog nooit iemand doodgegaan. Onlangs was er in de media een bericht dat je van cannabis roken dom zou worden maar de nieuwsberichten hierom heen waren niet compleet waar. Als je het onderzoek zelf bekeek viel er te lezen dat het enkel Lichtelijk IQ verlagend was wanneer je het gebruikte onder de 18 jaar oud. Bij volwassenen was er geen effect en soms een lichte verhoging van het IQ.

 

Hennep is gewoon een onschuldige plant waar niks mis mee is maar niet geaccepteerd word door de industrie omdat het vrij te verkrijgen is en er dus geen patent op aangevraagd kan worden n dus veel minder geld mee verdiend kan worden.

 

Als je veel land hebt en de SHTF breekt uit zou ik mooi een veldje hennep inzaaien (met THC), de vezels kun je gebruiken voor kleding, touw etc. misschien kun je je eigen wc papier gaan maken en dit als ruilmiddel verkopen. De cannabis kun je gebrik als pijnstiller en vanwege de medische eigenschappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh

 

Zoek een ras uit waarvan de eigenschappen jou bevallen en koop daar gewoon 10 normale (met THC) zaden van en plant deze in het voorjaar buiten uit (let erop dat ze NIET gefiminiseerd zijn, anders krijg je enkel vrouwelijke planten). Van de plantjes zullen er gemiddeld 5 mannelijk en 5 vrouwelijk zijn. Zodra je de geslachten kunt zien haal je de kleinste mannetjes weg en laat enkel de mooiste staan. Eventueel haal je ook nog het zwakst groeiende vrouwtje weg zodat je op het wettelijk maximaal gedoogde aantal zit van 5 planten (in dat geval dus 1 mannetje en 4 vrouwtjes). Zit je mooi afgelegen kan je ook dat extra vrouwtje wel laten staan.

 

Het mannetje zal vervolgens de vrouwtjes bestuiven met zijn sporen en de vrouwen zullen zaden gaan vormen (wanneer je dus voor de cannabis gaat dien je alle mannetjes weg te halen zodat de vrouwtjes niet bestoven worden). Van elke plant zul je gemakkelijk 500 zaden kunnen krijgen. Vervolgens heb je er dus op een goedkope manier genoeg om daarna veel meer te kunnen poten (tijdens een SHTF dan want om in deze tijd zoveel planten te poten....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit schoot me trouwens te binnen,

niet echt een toevoeging maar wel humor opzich

http://www.nu.nl/algemeen/2074272/wietplantage-blijkt-proefveld-universiteit.html

 

Geeft toch eigenlijk wel aan hoe triest we zijn niet? Dat gewapende overheidsmensen (politie) een veld onschuldige planten ruimt. Wat is de reden waarom de overheid zo fel tegen deze plant is? Gevaarlijk? Deze plant werd al eeuwenlang verbouwd! Er is nog nooit een bewezen sterfgeval geweest welke te wijten is aan deze plant! Alcohol daarin tegen... Alcohol wordt trouwens ook genoeg aan verdient dus waarom zou dat niet kunnen met wiet? Als iedereen het gewoon in de supermarkt kan kopen net als sigaretten is er ook geen criminaliteit. Ik zie grote tabaks-industrieën namelijk niet met wapens lopen en dergelijke eerlijk gezegd (terwijl tabak daarin tegen wel degelijk dodelijk+verslavend is) Nog niet eens te spreken over de diverse verkeersongevallen te wijten aan alcohol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat hennep medicinaal te gebruiken is, dat je er erg goed touw van kan maken en dat het gerookt kan worden. verder heb ik geen verstand ervan, maar als het inderdaad zo veelzijdig als wordt beweerd dan is het zeker iets om onderzoek over te doen als prepper zijnde. ik zeg niet dat we met zn allen een kwekerij moeten beginnen (dat laten we wel aan de politie over) maar zowiezo informatie verzamelen over welk soort we zouden kunnen gebruiken, waar we het kunnen krijgen, waar het goedkoopste is en natuurlijk hoe men de planten moet verzorgen, want dat wordt tijdens een shtf de grote uitdaging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand een link naar hoe dat allemaal moet, hoe maak ik er een medicijn van, hoe een touw of draad. Als ik die kennis heb word het echt interessant. Iemand die me op weg kan helpen met een goede link?

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Net wat ik ook wilde vragen Simurgh je haald de woorden uit mijn mond.:)

Maar heb het even opgezocht en het touw/vlas wel gevonden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vezelhennep Link naar linnen.

Medicinaal is het roken volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een toepassing van hennep die hier nog niet genoemd is, namelijk het eten van de zaden. Hennepzaad schijnt een 'superfood' te zijn, het bevat in hoge concentraties Omega 3,6 en 9 vetzuren. De verhouding zou nagenoeg precies aansluiten bij de menselijke behoefte, en hiermee een bijna perfecte vlees en visvervanger.

 

Vandaag heb ik een zakje biologisch hennepzaad gekocht van 250 gram (5 euro). Zojuist heb ik het geproefd, en het blijkt een prettige noot-achtige smaak te hebben. De zaden kunnen warm en koud gebruikt worden, waardoor de toepassingen in de keuken bijna oneindig zijn. Zo zou ik me voorstellen dat traditionele pesto met hennepzaad als vervanging voor pijnboompitten erg lekker zou kunnen zijn, of al dan niet vermalen in brood verwerkt, salades, muesli, desserts, noem maar op.

 

De verpakking geeft een houdbaarheidsdatum aan van 23 augustus 2012, maar ik kan me niet voorstellen dat ze koel en donker bewaard niet veel langer houdbaar zouden moeten zijn. Het lijkt me dat hennepzaad in geen enkele voedselvoorraad zou mogen ontbreken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat ze hennepzaad ook veel toevoegen aan vogelzaad. Een vriend van mij heeft een aantal siervogels (parkieten), en die krijgen ook hennepzaad.

Hij brengt de afval van zijn kooien nog al eens mee, en ik geef dat aan mijn kippen, het bevat nog veel zaad omdat die parkieten er nog al mee morsen.

En elk jaar groeien er links of rechts wel een aantal hennep plantjes in de tuin. Meestal verwijder ik die echter.

De meeste mensen kunnen nog geen appel van een perenboom onderscheiden, maar het blad van de Cannabis Sativa kennen ze wel allemaal, dus dat moet je net niet in je tuin hebben staan als je een beetje low-profile wil blijven. En leg dat maar aan een of andere 'smurf' uit dat je dat niet moedwillig kweekt...

Hopenlijk verandert dat nog in de toekomst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Nu wist ik al dat de hennepplant helemaal geweldig was maar nu las ik tot mijn verbazing dat je er ook nog MELK van kunt maken net als rijst, kokosnoot, walnoot en havermelk!

 

''Try Making Your Own:

 

While hemp milk can be found in stores, mainly health food stores, if you are feeling adventurous, you can try making your own hemp milk. This will also allow you to try out the milk in small quantities if you are not sure if you will like it. To make the hemp milk you will need 1/2 cup of raw organic, shelled hemp seeds and 2 cups of purified water. To finish you will need a piece cheesecloth or a nut-milk bag. Blend the water and hemp seeds in a blender for about 3 minutes or until they are well blended. Once you are done blending, strain the milk through the cheesecloth and enjoy. Of course, it always tastes better cold so you might want to chill it first. This mixture should store in the fridge for about 3 days.''

 

http://www.collective-evolution.com/2013/05/07/got-hemp-milk-the-benefits-of-hemp-milk/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik kweek zelf wiet. Dat is de cannabinoïde producerende versie van dezelfde hennep plant. De natuurlijke versie.

Ik kweek zelf een cbd-rijke variant.

De plant kan gegeten worden. De plant is zelfs niet eens giftig voor huisdieren, in tegenstelling tot veel kamerplanten. Katten bijv., kunnen doodgaan van bepaalde kamerplanten. Zelf eet ik nog niet veel hennep/hennepzaad, maar dat gaat veranderen zodra ik een mini-blender heb.

Van de stam/vezel kunnen heel veel producten gemaakt worden. (tot in sportwagens en high-tech accu's aan toe)

Van de plant zijn de zaden, bladeren en wortels eetbaar. Vergelijkbaar met taugé, ontkiemen en de verse worteltjes eten. De zaden zijn direct eetbaar, en bevatten heel veel gezonde proteïnes. De bladeren kunnen direct gegeten worden, in shakes/smoothies. Ik heb zelf eens gedroogd blad als kruid gebruikt, en ik vind het lekker. Het heeft een sterke smaak, dus niet teveel gebruiken.

De plant maakt cannabinoïden, voornamelijk geconcentreerd in de trichomen.. Degene die geïnteresseerd is in de medicinale werking kan daar zelf veel over lezen. Niet op Nederlandse sites overigens, aangezien ze hier in NL nogal verouderde ideeën over wiet hebben. Het hoeft ook niet gerookt te worden. Eten/olie geeft ook een andere werking dan roken, aangezien het iets anders door het lichaam verwerkt wordt.

Daarbij zijn er veel meer cannabinoïden dan THC alleen. Ieder met eigen werking, die andere werkingen kunnen beïnvloeden. Zoals de interactie bij THC en CBD.

Cannabinoïden regelen heel veel functies binnen het lichaam, met CB1 en CB2 receptoren. Dit zijn natuurlijke receptoren die iedereen heeft, en niet alleen in mensen zijn gevonden. Het menselijk lichaam maakt zelf ook cannabinoïden aan, de zogenaamde endo-cannabinoïden.

 

Voorbeeldje: http://www.theatlantic.com/health/archive/2013/05/study-why-pot-smokers-are-skinnier/275846/

 

Er zijn veel "ongeneeslijke" ziektes die wel degelijk te beïnvloeden zijn met cannabis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...