Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterstof-Elektrolyse?


Ron Doe

Aanbevolen berichten

Laat ik voorop stellen dat ik niet zo heel veel verstand heb van techniek. Ik heb ooit als puber in Rotterdam kans gezien om met een zelfgemaakt verlengsnoer een deel van de wijk zonder stroom te zetten. Echt waar :cool:

 

Nu hoorde in vanochtend op Radio 1 een gesprek over auto's met een waterstof-elektrolyse-motor. Nu zijn die nog heel duur, maar binnen een jaar komen er 'middenklasse-auto's van rond de € 70.000' op de markt. Ik vraag mij wel af of dat de nieuwe middenklasse is, want dan ben ik waarschijnlijk extra-lage-klasse (ik kan zo'n auto vast nooit betalen). Nu moest ik voordat het gesprek afgerond was de auto verlaten (omdat mijn eega met het winkelwagentje stond te wachten bij de buurtsuper...) en nu vraag ik mezelf af: zou een waterstof-elektrolyse-motor een haalbare zaak zijn voor een particulier? Niet helemaal zelf maken, maar gewoon kopen dus (als dat zou kunnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

waterstof cellen zijn nu nog duur, ik zou er nog mee wachten.

 

Waterstof op zich is wel een zeer efficiente methode om energie op te slaan, en naar mijn mening heel wat veiliger dan brandstof en zuur batterijen.

(bij een lek vervliegt de waterstof snel, brandstof blijft liggen in een grote plas)

 

het is ook zeer goed te maken met de overschot aan windenergie tijdens dal-uren.

 

70k is natuurlijk geen probleem - de gemiddelde nederlander heeft toch een huis dat hij kan verkopen? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap de vraag niet: natuurlijk is het mogelijk voor een particulier om een waterstogauto van 70.000 euro te kopen.

Waar zit het probleem dan ?

 

Als de auto te koop is en een partilucier 70.000 euro er voor over heeft zie ik geen probleem. Je zult wel op zoek moeten naar een waterstofpomp maar dat terzijde.

 

Ik heb ook geen idee wat dit met preppen te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het ietwat verduidelijken: is het ook mogelijk om (alleen) een losse motor te kopen, kun je deze dan gebruiken om (bijvoorbeeld) je hele huis / BOL van energie te voorzien, en zou dat ook kunnen voor en redelijk bedrag?

Zo beter, @-geanonimiseerd- ?

 

Ik kan voor mijn Passat 2001 ook nu nog een motor kopen. Misschien zelf wel een nieuwe rechtstreeks van VW. En als er een waterstofmotor is kan je die ook los kopen.

Maar zoals Wodan al meld , vergeet het.

Waarom zou een waterstofmotor je huis van energie kunnen voorzien ? Energie is een ruim begrip maar ik denk dat je aan elektriciteit denkt. Dan moet je dus ook een dynamo hebben. Je moet je dan afvragen of je een generator de gehele dag en avond wilt laten draaien. Ongeacht de motor die het aandrijft. Dat wordt niets. Elke motor loopt op een soort brandstof die je dan moet opslaan of maken als dat kan. Rendabel wordt dat nooit.

 

Niet helemaal waar overigens het enige systeem waar dat enigszins wel werkt is een thermonucleaire generator (RTG). Die draaien zo'n tiental jaar zonder naar om te hoeven kijken. De russen hadden die, toen Rusland nog Rusland was, gebouwd voor met name de onbemande afgelegen vuurtorens langs de noordelijke ijszee.

 

Heden te dage is dat één van de grootse milieu en terroristische problemen aldaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je dus ook een dynamo hebben. Je moet je dan afvragen of je een generator de gehele dag en avond wilt laten draaien.

 

De "waterstofmotor" zal een elektrische motor zijn aangedreven door een fuel cell op waterstof.

om dat te gebruiken om energie op te wekken, laat je gewoon de motor vallen, en werk je meteen met de fuel cell.

 

deze worden zelfs verkocht als speelgoed: linkje

 

lukt dat voor je woning? Ja.

Is het rendabel? zal beter, efficienter en stiller zijn dan een benzine generator eenmaal de infrastructuur op poten gezet is om en-masse waterstof te maken uit energie-overschot tijdens daluren.

Is het nu een slimme investering voor je thuis? Nee. de infrastructuur is er nog niet, waterstof is bijgevolg te duur, en de technologie voor waterstofcellen ook.

 

Verder lijkt het me een prima vooruitgang naar energie-opslag toe.

Geen geklooi met batterijen of brandbare vloeistoffen..

Naar gevaar toe lijkt het me niet erger dan LPG auto's of BBQ's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterstof is eenvoudig te verkrijgen. Middels een zonnecel of windmolen kun je continu waterstof produceren. Zelfs op een veilige manier. De enige reden dat dit nog niet gebeurd heet: olie industrie ( en een overheid die luistert naar hun lobby). Dergelijke energie zou al twintig jaar misschien zelfs al dertig jaar gemeengoed kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterstof is eenvoudig te verkrijgen. Middels een zonnecel of windmolen kun je continu waterstof produceren. Zelfs op een veilige manier. De enige reden dat dit nog niet gebeurd heet: olie industrie ( en een overheid die luistert naar hun lobby). Dergelijke energie zou al twintig jaar misschien zelfs al dertig jaar gemeengoed kunnen zijn.

klopt , waterstof is zelfs een afval product van veel chemie bedrijven oa BASF

transporteren is wat moeilijker

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "maken" van waterstof via elektrolyse is weliswaar eenvoudig maar het rendement van het proces is slecht.

Eletrolyse en vloeibaar maken van waterstof heeft een rendement van 15 á 20 procent.

Het via een brandstofcel omzetten van waterstof in elektriciteit kost wederom het nodige, op dit moment heeft een brandstofcel een rendement van 30 á 50 procent.

 

Een nogal inefficiente manier van bufferen van elektriciteit want van elke kWh die je aan het begin hebt blijft er 5 á 10 procent over.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het vooral methaangas was dat afgefakkeld werd her en der?

hangt af van welke producten ze gebruiken

waterstof word niet afgefakkeld denk ik , het geeft meer een soort van ontploffing als je het in brand steekt

in belgie rijden vanaf deze maand lijnbussen tussen Mechelen - Antwerpen op waterstof die aan BASF word getankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "maken" van waterstof via elektrolyse is weliswaar eenvoudig maar het rendement van het proces is slecht.

Eletrolyse en vloeibaar maken van waterstof heeft een rendement van 15 á 20 procent.

Het via een brandstofcel omzetten van waterstof in elektriciteit kost wederom het nodige, op dit moment heeft een brandstofcel een rendement van 30 á 50 procent.

 

Een nogal inefficiente manier van bufferen van elektriciteit want van elke kWh die je aan het begin hebt blijft er 5 á 10 procent over.

 

weet u dat was wel grappig, ik ging pasgeleden kijken op internet of er ook andere scheidingsmethoden mogelijk zijn om waterstof te krijgen, er is een manier om waterstof te krijgen via fotolyse maar dat rendement staat vooralsnog ook nog steeds in de min, jammer, maar zodra het rendement word verbeterd ga ik kijken of ik er misschien een kan aanschaffen ( tegen die tijd zal ik daar hoop ik wel de ruimte en het geld voor hebben :) )

 

Ik denk alleen eerlijk gezegd dat het rendement van waterstof uit elektrolyse wel verbeterd kan worden maar dat het nooit meer zal opleveren als dat je er in doet ( wet van het behoud van energie ) de eeuwige motor is vrijwel onmogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hangt af van welke producten ze gebruiken

waterstof word niet afgefakkeld denk ik , het geeft meer een soort van ontploffing als je het in brand steekt

in belgie rijden vanaf deze maand lijnbussen tussen Mechelen - Antwerpen op waterstof die aan BASF word getankt

 

dat is ook de methode om waterstof aan te tonen, als je er een vlammetje bij houd hoor je een plofje ( oke "plofje" licht aan de hoeveelheid, mijn voorbeeld was vooral een reageerbuisje met waterstof waar je een lucifer bij houd ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "maken" van waterstof via elektrolyse is weliswaar eenvoudig maar het rendement van het proces is slecht.

Eletrolyse en vloeibaar maken van waterstof heeft een rendement van 15 á 20 procent.

Het via een brandstofcel omzetten van waterstof in elektriciteit kost wederom het nodige, op dit moment heeft een brandstofcel een rendement van 30 á 50 procent.

 

Een nogal inefficiente manier van bufferen van elektriciteit want van elke kWh die je aan het begin hebt blijft er 5 á 10 procent over.

 

De enige die waterstof voor auto's echt interessant vind is de Shell en collega aardolie verkopers.

Ze snappen best dat de aardolie opraakt en de verkoop van benzine aan de pomp z'n beste tijd gehad heeft.

 

Wat een doemscenario voor de Shell als mensen gewoon thuis met een stekker en verlengsnoertje hun auto's 'bijtanken' en de electra leveranciers deze functie overnemen.

Veel liever ziet Shell waterstof techniek, want dan kunnen ze dat verkopen aan de pomp, blijven ze in business en is straks dat hele netwerk van benzinepompen geen enorme afschrijvingspost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet u dat was wel grappig, ik ging pasgeleden kijken op internet of er ook andere scheidingsmethoden mogelijk zijn om waterstof te krijgen, er is een manier om waterstof te krijgen via fotolyse maar dat rendement staat vooralsnog ook nog steeds in de min, jammer, maar zodra het rendement word verbeterd ga ik kijken of ik er misschien een kan aanschaffen ( tegen die tijd zal ik daar hoop ik wel de ruimte en het geld voor hebben :) )

 

Ik zit (deels) in de elektrolyse-industrie, 80% is haalbaar met elektrolyse om waterstof te produceren.

de membranen en anodes zijn wel duur, en hebben regelmatig een vrij onaangenaam (lees: sterke bases) onderhoud nodig.

ook hebben ze zeer zuiver water nodig (om het dan te vervuilen met wat je kent :)) - en dit is nog steeds moeilijk te maken (lees: duur, energievretend, of verspillend).

 

als je gewoon kraantjeswater gebruikt heb je zowat het gehele spectrum aan ionen wat er uit je potje komt.. niet zo leuk. (goed op kleine schaal maar op industriele schaal is dit een ander verhaal)

 

maar inderdaad - de olie-industrie en hun lobby zijn de hoofdreden, de rest is overkoombaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu moest ik voordat het gesprek afgerond was de auto verlaten (omdat mijn eega met het winkelwagentje stond te wachten bij de buurtsuper...) en nu vraag ik mezelf af: zou een waterstof-elektrolyse-motor een haalbare zaak zijn voor een particulier? Niet helemaal zelf maken, maar gewoon kopen dus (als dat zou kunnen).

Een Ouderwetse benzinemotor draait vrij eenvoudig op waterstof.

maar:

Waterstof is een problematisch goedje en elektroolyse is niet echt efficient.

Waterstof is geen energiebron in die hoedanigheid, hoogstens een beroerd opslagmiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...