Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat voor olie gebruiken jullie op je messen?


hiddegr

Aanbevolen berichten

Hallo even dit eerst, ik lees al langere tijd dit forum(een jaar) en nu zit ik met een probleem en dacht ja daar kunnen jullie vast antwoord op geven namelijk:

Wat voor olie gebruiken jullie op jullie messen en waar haal je dit?

 

ik zit namelijk met 3 Mora messen en een Schrade en een Opinel van carbon steel en dit roest natuurlijk gigantisch snel, maar olie heb ik hiervoor niet in huis.

 

Al vast bedankt! en ik denk er ook over om wat vaker te posten en reageren op verschillende onderwerpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo even dit eerst, ik lees al langere tijd dit forum(een jaar) en nu zit ik met een probleem en dacht ja daar kunnen jullie vast antwoord op geven namelijk:

Wat voor olie gebruiken jullie op jullie messen en waar haal je dit?

 

ik zit namelijk met 3 Mora messen en een Schrade en een Opinel van carbon steel en dit roest natuurlijk gigantisch snel, maar olie heb ik hiervoor niet in huis.

 

Al vast bedankt! en ik denk er ook over om wat vaker te posten en reageren op verschillende onderwerpen.

 

WD40 is al heel vaak genoemd maar heeft als nadeel dat het giftig is.

Als je messen met voedsel in aanraking komen dan gebruik je bijvoorbeeld olijfolie. Mijn persoonlijke favoriet is ballistol, niet giftig en voor nog heel veel andere dingen bruikbaar.

http://www.luchtbukswinkel.nl/advanced_search_result.php?keywords=ballistol&x=0&y=0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hiddegr: Omdat olijfolie zo lekker multifunctioneel is, bakken/braden, voor op de huid, dingen smeren, hout mee inwrijven, heb ik dat altijd bij me in de rugzak en op reis.

 

Voor vouwmessen zijn er vast betere oliën die je kunt gebruiken, heb van @Wafels teflon olie gekregen wat geweldig smeert en veel dunner is dan olijfolie, maar dat is weer flink giftig.

 

Wellicht is de beste olie voor een vouwmes Nano olie: http://preppers.nl/forum/threads/3309-Nano-Oil/page1?highlight=nano

Dat is echter wel schrikbarend duur (maar slecht heel weinig van nodig) en heeft niet de beste roestwerende eigenschappen. Of het al dan niet voedselveilig is, geen idee.

 

Ik hou het dus lekker simpel op olijfolie. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zakmesje wat veel stof verzameld in mijn broekzak. Ik heb daar een keer wat action olie in gespoten maar hoe vaker ik olie op het draaipunt aanbreng, hoe meer stof er tussen gaat zitten.

Ik maak mijn mes nu alleen schoon met een zachte doek en een busje lucht en gebruik geen olie meer. Roesten voorkom je door je mes droog op te bergen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn messen en bijlen hebben het vaak niet nodig maar ik geef ze graag de best mogelijke verzorging zolang het nog kan zodat ik op ze kan vertrouwen wanneer het het meeste telt.

 

ik maak ze sowieso elke keer na gebruik schoon met een doek en eventueel pers lucht en geef ze hierna een coating met olijf olie. en daarna de schede en de steel goed verzorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn duikmessen vet ik altijd licht in met zuurvrije vaseline, dat blijft zelfs zitten met duiken in zout water.

Scharnierende messen krijgen bij mij af en toe een drupje White Lightning folding knife & multitool wax lubricant op het scharnierpunt.

White Lightning metal brite gebruik ik om ze te reinigen en om een "non-toxic" beschermlaagje te leggen.

 

Maar ik denk dat bijna alle oliën bruikbaar zijn. Wel heel dun aanbrengen, anders blijft het vlekken.

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hiddegr je schrijft dat je veel messen hebt en de meeste voor langere tijd niet gebruikt worden , dan is het slim om messen die in een leren schede

zitten om deze uit de schede te bewaren , omdat in leer looizuur zit en dit heeft een oxiderend effect op staal , zeker als er andere metalen bij in de buurt zitten

(denk aan messing , het geeft een galvanisch effect , wat het oxideren versterkt ) .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

voor mijn zware werkmes gebruik ik gun oil deze gebruik ik om hout te processen voor mijn voedsel messen deze eerst een pettina gegeven daarna een dun laagje zonnebloemolie.

geen centje pijn roesten niet en is nog mooi ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja van WD-40 had ik inderdaad gehoord maar die trok veel viezigheid aan en droogde snel op.

van olijfolie had ik niet gehoord, zitten daar niet veel nadelen aan?

 

anders ga ik wel bestellen maar ik heb liever iets dat ik gewoon in de winkel kan kopen.

 

volgens mij is juist gewone (olijf)olie heel goed in de super te krijgen.

 

Als je je messen wil gebruiken voor voedingsmiddelen kan je naar mijn idee het beste een olie uit de keuken gebruiken dus bijvoorbeeld olijfolie. Wat ook goed werkt is gewoon regelmatig een lekkere vette worst snijden en je mes met een droge doek schoonvegen, werkt voor mijn opinel prima (carbon staal).

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hiddegr: Omdat olijfolie zo lekker multifunctioneel is, bakken/braden, voor op de huid, dingen smeren, hout mee inwrijven, heb ik dat altijd bij me in de rugzak en op reis.

 

Voor vouwmessen zijn er vast betere oliën die je kunt gebruiken, heb van @Wafels teflon olie gekregen wat geweldig smeert en veel dunner is dan olijfolie, maar dat is weer flink giftig.

 

Wellicht is de beste olie voor een vouwmes Nano olie: http://preppers.nl/forum/threads/3309-Nano-Oil/page1?highlight=nano

Dat is echter wel schrikbarend duur (maar slecht heel weinig van nodig) en heeft niet de beste roestwerende eigenschappen. Of het al dan niet voedselveilig is, geen idee.

 

Ik hou het dus lekker simpel op olijfolie. :)

 

Teflon giftig? Ik dacht inert voor je lijf. Volgens Wikipedia alleen giftig als het boven 260°C verhit wordt. Je moet natuurlijk nooit je flesje teflon opdrinken, dat terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze @Raycoupe een hele hoop pannen zijn tegenwoordig gecoat met teflon en daar komen ook zeer zeker na

verloop van tijd stukjes vanaf en in je voeding dus echt giftig zal het niet zijn en als je het scharnierpunt van je mes ermee olied dan zal deze olie veelal op het asje bijven

zitten en niet op je lemmet ,Wil je echt je lemmet beschermen voor oxidatie dan is een olijfolie denk ik wel het beste . Voor langdurig beschermen tegen oxidatie (opbergen van stalen

messen en ander spul ) kun je beter gekookte lijnolie nemen .Deze droogt op en geeft een soort vernis laag op je staal , maar er zijn zeker ook andere en betere conserveringsmiddelen

Heb je een mes met een koolstofstaal legering en wil je dan aan je riem dragen dan is het eigenlijk het beste om een niet lederen schede te nemen of in ieder geval de schede

zo te maken dat het leer niet in aanraking komt met het staal (denk aan kydex of hout (houten schedes zijn best mooi en doelmatig )

(http://www.oldjimbo.com/survival/edgewise/woodensheath.html )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...