Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inhoud EHBO koffer


Aanbevolen berichten

Wat ik nog niet heb gezien op dit forum is een lijst van medisch materiaal dat je nodig kan hebben in een situatie waarin de medische voorziening uitvalt.

Natuurlijk staat het internet vol met opsommingen wat er in je EHBO koffer moet zitten maar wat ik probeer te maken ( met jullie deskundige, nuchtere mening ;) ) is een lijst ( die voor iedereen begrijpbaar is zonder medische achtergrond) met materiaal dat je nodig kan hebben en waar iedereen op een vrij eenvoudige manier aan kan geraken voordat er geen toegang meer is voor medische voorziening.

 

verbandmateriaal:

Wondpleister: alle maten en soorten

kompressen: steriel

tweedehuidsverband

drukverbanden

absorberende verbanden: van eenvoudige tot schuimverbanden

vetverbanden

hechtingsstrips

gaaszwachtels

crepezwachtels

elastische zwachtels

netverbanden

kousverband

driehoeksverbanden

 

technisch materiaal:

Handschoenen: tegen besmetting door lichaamsvochten ( opgepast: sommige handschoenen bestaan uit latex en er zijn mensen die hier allergisch voor zijn)

Alcoholgel: voor het ontsmetten van handen voor en na het verlenen van ehbo waarbij er niet de mogelijkheid is om de handen te wassen.

Bloeddrukmeter: elektrisch / manueel

Verbandschaar

Kocher: tangetje voor het vasthouden van bv een hechtingsnaald.

tekentang

pincet

plastic zakje: bij hyperventileren , kan ook gebruikt worden bij een borstwonde om te voorkomen dat er lucht naar binnen wordt gezogen.

kleefpleister, bestaat ook in hypoallergische uitvoering

thermometer

koelzakje: je hebt soorten die je moet plooien en niet in de diepvries bewaard moeten worden

zakmasker

isolatiedeken

steriele naalden, subcutaan, intra-musculair

injectiespuit 5cc, 20cc . 50cc niet enkel voor injecties, kan ook gebruikt worden om wonden uit te spoelen

veiligheidsspelden

scalpel

saturatie meter

wondpeiler: om bij een wond na te gaan hoe diep deze is indien dit niet zzichtbaar is voor het oog

spatels: voor bv het aanbrengen van zalf

ontsmettingsalcohol: enkel op intacte huid

ether: voor het losweken van bv lijm van kleefpleister dat op INTACTE huid is blijven plakken

steriele sets: steriele bakjes net kompressen en pincet voor wondverzorging

 

geneesmiddelen

medicatie/zalf bij:

ontstekingen

misselijkheid

obstipatie

maagpijn

brandwonden

allergieën

insectenbeten / zonnebrand

pijn : van trap 1 en 2 , met trap 3 zou ik niet experimenteren

verdoving ( hierbij denk ik vooral aan emla creme )

infecties

 

wondverzorging:

Ontsmettingsmiddel bij voorkeur in unidose bv Hacdil, Iso-Betadine

Ontsmettende zalf: bv iso-betadine zalf

zalf bij sterk exuderende wonden zoals flaminal hydro, forte

unidose NaCl 0,9 procent om wonden proper te maken

 

Overige

vleugelnaaldje,infuusleiding en 1l NaCl 0,9 procent om subcutaan vocht toe te dienen indien vocht op geen andere manier kan worden toegedient, wordt gewoon in de buik geprikt dus in mijn ogen vrij veilig om door een leek te laten uitvoeren

zaklamp

balpen en notitie boekje

EHBO boek

druivensuiker

mondmasker

scheermesje bij behaarde huid ivm wondverzorging

anapen: adrenaline bij bv shock door een wespensteek

spalk ( hierbij heb ik nog geen idee hoe dat er een praktische manier gevonden kan worden om de ruimte te beperken)

medicatie die persoonsgebonden is: zoals insuline , bloedverdunning, hartmedicatie,...

 

Tot zover mijn opsomming, wat heb ik vergeten en kan handig zijn? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...