Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rata(bouw)plan kippenhok deel 1


Rataplan

Aanbevolen berichten

Na een aantal jaar bezig te zijn geweest met slopen en verbouwen, is de basis van huis en tuin reeds aanwezig.

Nu komt er dan ook tijd voor de leuke extraatjes in en rond mijn huis.

Zo ben ik enkele weken geleden begonnen met de bouw van een kippenhok.

Ik heb hierbij zoveel mogelijk materialen , die uiteraard nog prima waren hergebruikt.

Het is de bedoeling dat er drie kippen komen en de dan beschikbare ruimte in totaal is dan 4 m2, evt nog te vergroten naar 5 m2, dit lijkt mij toch wel voldoende.

Net als bij het kippenhok in mijn vorige huis, spit ik wekelijks de grond lekker om, zodat er weer van alles bovenkomt en weer lekker kunnen wroeten in de aarde.

Kan niet wachten totdat ik mn 1ste verse eitjes kan gaan rapen met mn zoontje, die al zo'n 25 keer heeft gevraagd wanneer de kippen nu komen.

 

de basis bestaat uit kastanje of robinia palen, die ik uit een afval container hebt gevist.

Het gaas zijn restant stukken van grote rollen.

20140718_092502.jpg.3d38ba83c99f7bf749e5f53e2de530a8.jpg

Ik 2 underlayment platen moeten kopen, voor de bouw van het hok.

Schroeven verschillende maten heb ik nog over van de verbouwing.

Panlatten waren reststukken van de latten op mn schuurdak.

20140724_141633.jpg.9c33cdc4d611f430cd8c03a4fb9bdf9f.jpg

20140724_190518.jpg.e2c6e210923002bc2dc1b5553ffaa0d2.jpg

De vloerplaats is gebeitst met restant van de beits wat ik voor de binnenkant van de schuur heb gebruikt.

De zwarte zweeds rabbat delen komen van mn bijkeuken af, deze zijn over omdat daar in de toekomst een kasje tegenaan gebouwd gaat worden.

De schroeven zijn hiervan gewoon weer opnieuw gebruikt.

20140725_103951.jpg.8dc816398099e1423ee26fc5a6e04eaf.jpg

20140726_143132.jpg.5ea80533f8614b618ffc3686980ca0d3.jpg

De driehoekstukken voor het dak met de uitsparing voor het luikje van het opslag zoldertje, zijn ook geplaatst.

20140906_135302.jpg.7c5d5f455146bd8bbce54a750ede2831.jpg

20140906_135312.jpg.02cc7a1a0d44e5ceb45d8466d19db5c7.jpg

De panlatten voor het dakje heb ik wel nieuw aangeschaft, echter de dakpannen komen weer van een grote gratis partij pannen van een buurman, deze liggen op mn huis, bijkeuken, schuur, houthok en nu ook op mn kippenhok, heb nog een paar stapels over voor als er kapot gaan.

Bovendien staat het ook mooi alle pannen hetzelfde op de verschillende daken vind ik.

 

Tot zover momenteel, binnenkort de afronding van de bouw en de nieuwe kippen uiteraard

 

groet Rataplan,

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi hok maar wel erg weinig ruimte. Ken je het kippenforum al? Was een geweldige tip van @frank1964 - Link: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23554

 

oppervlaktes zijn.

 

Voor krielen:

Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

 

Minimaal

Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Voor de middenklasse:

Dieren van 750 gr tot 1500 gr

 

Minimaal

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

 

Voor de hoenders:

 

Minimaal

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi hok maar wel erg weinig ruimte. Ken je het kippenforum al? Was een geweldige tip van @frank1964 - Link: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23554

 

oppervlaktes zijn.

 

Voor krielen:

Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

 

Minimaal

Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Voor de middenklasse:

Dieren van 750 gr tot 1500 gr

 

Minimaal

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

 

Voor de hoenders:

 

Minimaal

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

 

Bedankt voor de info, ga het dan zowiezo vergroten naar 5 m2, meer ruimte is er momenteel niet beschikbaar, dan evt 2 kippen , maar had pas ergens gelezen dat het beter is om een oneven aantal kippen te houden.

in mn vorige hok had ik 6 kippen op 8 m2 en hadden het naar mijn inschatting goed naar hun zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hier al verschillende die de bouwconstructie van hun kippen ren en hok hebben gepost . En jullie maken er allemaal mooie bouwwerken van . Mijn legkippen lopen bij mijn moeder en daar hebben ze vrijwel de vrije loop . Ze scharrelen zo over een dikke 250m2 . Ik heb ( samen met mijn moeder ) nu 13 dieren lopen waarvan er 6 aan de leg van zijn . Heb zo een 30 eieren in de week . Een deel wordt verkocht om het voer te financieren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge bedankt, ga jezelf ook foto's plaatsen of stonden die al ergens?

Denk dat het maar krieltjes worden, want heb voorlopig niet meer ruimte dan 5m2 en 1 kip vind toch wel sneu

 

IMG-20140914-WA0011[1].jpg.7cc07218a1fdf41cf18ab332bfe4f330.jpg

 

het hok ;)

ren is niets speciaals, buizen en gaas (+-50m2)

het hok is 2m lang 80cm hoog +- en 80cm diep +-

 

het dak moet nog omgedraaid worden (ruit naar de andere kant)

over het dak komt verder nog golfplaat

en scharnieren aan de achterkant (dak makkelijk te openen voor onderhoud en eieren rapen)

 

legkisten zitten onder waar op de foto het raam zit (2 naast elkaar 2 boven elkaar)

verder 2 slaapstokken

de bakstenen vloer leg ik tot aan de deur van de ren (ivm modder enzo)

over de ren maak ik ook nog een stuk golfplaten als afdak (heb ze toch liggen)

 

en er zitten wyandottes is (2 hanen en 4 hennen waarschijnlijk)

SL%20Wyandotte%20Hens%20%202008.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hier al verschillende die de bouwconstructie van hun kippen ren en hok hebben gepost . En jullie maken er allemaal mooie bouwwerken van . Mijn legkippen lopen bij mijn moeder en daar hebben ze vrijwel de vrije loop . Ze scharrelen zo over een dikke 250m2 . Ik heb ( samen met mijn moeder ) nu 13 dieren lopen waarvan er 6 aan de leg van zijn . Heb zo een 30 eieren in de week . Een deel wordt verkocht om het voer te financieren .

@Geert zo die hebben lekker de ruimte, ik ga toch mn tuinplan nog eens onder de loep nemen, er kan vast nog wel extra ruimte te vinden zijn met wat aanpassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge leuk hok, vooral met dat raam, dat had ik mn vorige hok ook, dat was een omgebouwd hondenhok van 4 m2 , als ik s morgens het deurtje open ging doen zaten ze met zn allen gezellig achter het raam naar buiten te koekeloeren.

 

ik laat t deurtje gewoon open aangezien wij rare werktijden hebben

doet me er aan herinneren, ik ga eens kijken of er eieren liggen vandaag

helaas nog niks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Mooi hok maar wel erg weinig ruimte. Ken je het kippenforum al? Was een geweldige tip van @frank1964 - Link: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23554

 

oppervlaktes zijn.

 

Voor krielen:

Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

 

Minimaal

Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Voor de middenklasse:

Dieren van 750 gr tot 1500 gr

 

Minimaal

Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

 

Voor de hoenders:

 

Minimaal

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

 

Gewenst

Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

 

Optimaal

Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

 

Inmiddels zijn er al weer wat vorderingen in de tuin geweest, waaronder het verplaatsen van mijn houthok, te zien op de eerste foto.

Vervolgens is er nu ruimte gekomen om de kleine ren te vergroten van 3 m2 naar 9 m2 voor 3 kippen.

Dat lijkt mij een mooie scharrelruimte voor ze.

Binnenkort wat nieuwe plaatjes van het hok en de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn er al weer wat vorderingen in de tuin geweest, waaronder het verplaatsen van mijn houthok, te zien op de eerste foto.

Vervolgens is er nu ruimte gekomen om de kleine ren te vergroten van 3 m2 naar 9 m2 voor 3 kippen.

Dat lijkt mij een mooie scharrelruimte voor ze.

Binnenkort wat nieuwe plaatjes van het hok en de ren.

 

Ha! Van legbatterij naar vrije uitloop. Dat zullen de kipjes waarderen. Die van mij lopen regelmatig lekker los in de tuin, vinden ze erg leuk. Eentje is verliefd op me geloof ik, die loopt mee de garage in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat te denk om een volgend jaar een kippenhok te bouwen van mijn ouwe schutting. en dan de ren mijn tuin te gebruiken, maar gaan ze dan niet naar de buren? want in plaats van een schutting hebben we nu struiken. en hoe hoog moet eventueel een hekje zijn, ik wil het dan wel iets boven de grond doen zodat er nog egels er onderdoor kunnen (ik heb nogal last van naakt slakken). Ik heb ook veel buurt katten in mijn tuin het zal mij benieuwen of dat goed gaat misschien iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
Ik zat te denk om een volgend jaar een kippenhok te bouwen van mijn ouwe schutting. en dan de ren mijn tuin te gebruiken, maar gaan ze dan niet naar de buren? want in plaats van een schutting hebben we nu struiken. en hoe hoog moet eventueel een hekje zijn, ik wil het dan wel iets boven de grond doen zodat er nog egels er onderdoor kunnen (ik heb nogal last van naakt slakken). Ik heb ook veel buurt katten in mijn tuin het zal mij benieuwen of dat goed gaat misschien iemand daar ervaring mee?

 

Ik heb ervaring dat mijn kippen het een uitdaging vonden om de tuin van de buurman te bezoeken (en leeg te eten.)

Nu heb ik de buurman wel wat kunnen sussen door regelmatig een doosje eieren te schenken, maar je staat versteld hoe slim kippen zijn.

 

Ik heb op een gegeven moment de boel omgedraaid door niet de ren af te sluiten, maar door de plekken waar ze niet mogen komen te voorzien van een afrastering in de vorm van gaas.

(mijn moestuin, en afrastering rond het huis)

 

De eerste keer moet je de vleugels wel kortwieken (aan 1 kant) zodat ze niet over het gaas vliegen. De hoogte is 1,2 meter.

 

Als je kippen de ruimte hebben zullen ze niet meer zo snel de drang hebben om te ontsnappen.

 

Kippen en katten is niet echt een probleem.

Onze kat heeft ondertussen geleerd dat een kip best wel gemeen kan pikken, en laat de kippen keurig met rust.

 

Af en toe lukt het een kip alsnog om door/over/onder de afrastering heen te komen.

Ik verdenk hem(haar) van de kunst van teleportatie, want ik blijf me verbazen hoe hij(zij) het voor elkaar krijgt.

Sinds die tijd noemen we deze kip Houdini

 

p.s. Het nachthok is voorzien van een automatisch deur, dit in verband met de aanwezigheid van vos / marters

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de beloofde plaatjes.

Vanmiddag weer lekker bezig geweest met mijn kippenren, de palen en de beton banden had ik al eerder gesteld, dus vandaag het gaas bevestigd.

Daarna de grond in het nieuwe gedeelte gespit, zodat ze dadelijk lekker kunnen gaan scharrelen op zoek naar wormen en ander lekkers.Deze kwamen met het spitten al boven:)

Vervolgens het stuk gaas verwijdert van de oude ren, zodat er een ruime doorloop is ontstaan, dit daarna ook lekker om gespit.

De strook voor de ren, wat nu geharkt er bij ligt zaai ik in met graszaad, weet nog niet hoe of wat i.v.m. de mogelijke verplaatsing van de schuur.

Er moeten nu nog wat kleine klusjes gedaan worden de komende weken en dan is het klaar voor de komst van de kippen.

20150502_184310.jpg.f5de4ac44004bfa2fc889c246ad32be0.jpg

20150502_184521.jpg.8c8a0f5dd5fd3967768075d5c065451a.jpg

Hoop voor ze dat er dan nog een wormpje over is tegen die tijd, want deze was er als de kippen bij;)

20150502_184537.jpg.f806b0f78eb0fd8b6d66832b4611a178.jpg

 

tot zo ver.... volgende keer het eindresultaat met de kippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...