Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hulp gevraagd bij opstarten lampen


Flos

Aanbevolen berichten

In een paar weken tijd heb ik twee lampen gekocht die werken op vloeibare brandstof met een vergassing systeem .

20140915_154657.jpg.37d50ac575249bf21030a065abd3781d.jpg

Ze lijken sterk op elkaar maar er zijn duidelijk verschillen .

De eerste links op de foto .

Op de lamp zelf staat geen merk of nummer enkel op het glas . OPTIMUS nr. 300 .

De lamp is gemaakt uit koper . Heeft een vuldop en een pompje . ( pompje werkt niet . Zuiger versleten )

De tweede rechts op de foto .

Op de lamp staat een merk . PETROMAX RAPID . Made in Germany .

Die lamp heeft een vuldop met een drukmeter ingebouwd ook een pompje en een systeem om de lamp aan te steken .

De lamp is uit rvs gemaakt .

Bijde lampen hebben een gloeigaas . Bij de rechtse is die totaal versleten .

Ook heb ik er een kap bij . Gekocht bij de rvs lamp maar past op beide .

Nu mijn vragen .

Op welke brandstof werken die lampen .

En hoe krijg ik ze aan de praat zonder mijn loods in de fik te steken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@DickBerts kan je alles vertellen over deze petroleumlampen en hoe je ze moet primen (voorverwarmen) voor het opstarten. http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-4577.html

 

Voor de Petromax rapid zie:http://www.olielampen.nl/downloads/Bedieningshandleiding%20Petromax.pdf

 

Optimus 300cp op een engelstalig forum ('k weet dat het jou ding niet is):http://www.classicpressurelamps.com/forum/showtopic.php?tid/5952/

In 't Duits: http://www.museum-of-pressurelamps.net/optimus/300/300.htm

 

 

Weer een mooie vondst. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastisch @AWOL nu moet ik dringend zo een gaas op de kop zien te tikken . Zou dat werken met die van campinggas?

 

Geert die campingaz zouden moeten werken. Heb ik ook 3 jaar geleden eens getest het werkte. Alleen het gloeikousje was iets te klein....ik zou wel voor een originele gaan. Werkt beter en geeft meer licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastisch @AWOL nu moet ik dringend zo een gaas op de kop zien te tikken . Zou dat werken met die van campinggas?

@Geert.Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het om de kousjes gaat die je in onderstaande link ziet. Laat je nu deze week heel dicht in de buurt van die winkel zijn

 

http://www.dumpcompany.com/index.php?item=druklamp-500-cl-gloeikousjes&action=article&group_id=10000068&aid=1066&lang=nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert.Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het om de kousjes gaat die je in onderstaande link ziet. Laat je nu deze week heel dicht in de buurt van die winkel zijn

 

http://www.dumpcompany.com/index.php?item=druklamp-500-cl-gloeikousjes&action=article&group_id=10000068&aid=1066&lang=nl

 

Daar moeten we maar eens naar toe rijden . @Highway misschien past het wel .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

en eerst goed uitzoeken wat voor brandstof er in moet , ik heb vergelijkbare lampen (ex zwitsers leger) en daar moet gewoon euro 95 in ......

 

Dit zijn petroleumlampen, zie links.

 

Bij benzine lampen heeft het buisje geen lange krul, petroleum heeft meer verwarming nodig. Zelfs al weet je niet wat voor type, kun je het daar nog aan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, en alle anderen.

 

STOP MET ONZINNIGE ANTWOORDEN GEVEN AAN IEMAND DIE IETS GEKOCHT HEEFT WAAR IE GEEN VERSTAND VAN HEEFT !!!!

ZEKER DIE ONZINNIGE ANTWOORDEN OM MAAR EURO95 TE GEBRUIKEN.

 

AL DIT SOORT LAMPEN HEBBEN BRANDBARE VLOEISTOF, ONDER DRUK IN EEN TANK ZITTEN DIE JE WILT AANSTEKEN. ALS JE NIET WEET WAT JE DOET OF MOET DOEN HOU JE MOND DAN.

 

Zo dat moest er even uit.

Allereerst : er bestaat geen RVS versie van petromax nog een ander merk lamp. Vergeet youtube daar staat meer bagger op dan goede zaken.

 

Omdat ik zo niet weet wat je gekocht hebt (en waarom zonder informatie vooraf te vragen) begin ik maar met de petromax. Download een handleiding.

Dan haal het ding helemaal uit elkaar, maak hem schoon vervang alle pakkingen. Controleer of je een 350 of 500cp versie hebt (sproeier). Koop een goede maat gloeikous, GEEN campinggaz (die is voor camping gaz),

 

Koop reukloze schone petroleum, 5ltr. Koop een resreve set onderdelen: sproeier en naald.

Makkelijk > conrad.

Beter > olielamp te schiedam of Hytta in duitsland.

 

Meld je dan weer. Dan gaan we verder. Procedure geld overigens ook voor die andere lamp (waarschijnlijk optimus) maar die zijn normaal ook gemerkt.

Ik ben niet bang voor preppers dus je mag ook langskomen te ede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, en alle anderen.

 

STOP MET ONZINNIGE ANTWOORDEN GEVEN AAN IEMAND DIE IETS GEKOCHT HEEFT WAAR IE GEEN VERSTAND VAN HEEFT !!!!

ZEKER DIE ONZINNIGE ANTWOORDEN OM MAAR EURO95 TE GEBRUIKEN.

 

AL DIT SOORT LAMPEN HEBBEN BRANDBARE VLOEISTOF, ONDER DRUK IN EEN TANK ZITTEN DIE JE WILT AANSTEKEN. ALS JE NIET WEET WAT JE DOET OF MOET DOEN HOU JE MOND DAN.

 

Zo dat moest er even uit.

 

Zo, nu je even uitgeschreeuwd ben, kun je aangeven waarom bv. de handleiding van Nico van olielampen.nl zo fout is?

Of waarom het slecht advies is om @DickBerts om advies te vragen?

 

Ben erg benieuwd. :o

 

@DickBerts kan je alles vertellen over deze petroleumlampen en hoe je ze moet primen (voorverwarmen) voor het opstarten. http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-4577.html

 

Voor de Petromax rapid zie:http://www.olielampen.nl/downloads/Bedieningshandleiding%20Petromax.pdf

 

Optimus 300cp op een engelstalig forum ('k weet dat het jou ding niet is):http://www.classicpressurelamps.com/forum/showtopic.php?tid/5952/

In 't Duits: http://www.museum-of-pressurelamps.net/optimus/300/300.htm

 

 

Weer een mooie vondst. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh, ik heb alleen een filmpje gelinkt waar de aansteek procedure getoond wordt (waar ook naar gevraagd werd) en daarnaast geadviseerd de eerste keer buiten de lamp aan te steken.

Wel ben ik het helemaal met je eens dat je met brandstof en druk heel voorzichtig moet zijn en het dus verstandig is om eerst alle onderdelen te controleren / repareren.

 

 

@Raycoupe

 

Zowel Dick als Nico zijn goede tips.

Maar de rest niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een keer:

Dit soort lampen, maar ook kooktoestellen, zijn apparaten die onder druk staande vloeibare brandstof bevatten in de directe nabijheid van vuur (gloeikous).

 

Geloof me ik heb zelfs op de (allemaal experts) Petromax meetings, genoeg bijna fatale zaken zien gebeuren om het waarschuwen in hoofdletters niet te laten.

Je begint dus niet met een instructie hoe de lamp aan te doen. Je begint met een onderzoek naar hoe het apparaat werkt en of ie werkt en wat je moet doen als het fout gaat.

 

Toen ik inzag dat ik een probleem had met het stijgende aantal lampen. Heb ik ook als eerste mijn kinderen uitgelegd wat te doen als een lamp de fout ingaat: druk er af halen. Daarvoor zit er een leuk stelschroefje op de manometer (Petromax). Ik heb ook altijd een paar stevige leren werkhandschoenen in de buurt voor het geval dat.

 

Daar begin je mee.

 

Nog iets: de constructie van een Petromax type lantaarn is zodanig dat het veilig gebruik van iets anders dan petroleum niet kan.

Lees hiervoor bv het stuk dat Neil McRae heeft geschreven : Failure by design?.

En dat geld ook voor de Zwitserse leger lampen, die in principe allemaal omgebouwd zouden moeten zijn.

 

Nog een tip ;-))

(Inderdaad schaamteloze zelfverheerlijking ....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de rechtse lamp uit elkaar gehaald en opgepoetst . Een paar dingestjes niet losgedraaid omdat ik nog geen reserve dichtingen had . Er zit een proeier van 500 in . Alles netjes weer gemonteerd . Heb nog steeds geen gloeigaas . Wel al een paar andere reserve onderdelen .

20140916_170243.jpg.e0a2a3d6b2d47ed3d8ccb1ee38f407e9.jpg

Nu bij mijn reserve onderdelen is de spoeier met het kleinste nummer 550 . Mag dat er eventueel in gemonteerd worden . @-geanonimiseerd- ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert:

 

Wat voor onderdelen mis je dan ?

 

Het 500cp model kan wat grootte betreft zowel een 350 als 500cp combinatie aan. Dit heeft te maken met de afstand van de mengbuis tov de sproeier dus hoeveelheid lucht dat bij de straal petroleum kan komen.

550 is een vreemde grootte maar kan wel ALS je combinatie goed is. Het is naald EN sproeier.

 

Als je alles weer gemonteerd hebt doe dan de emmer test. Tank leeg > oppompen tot 1 bar (komt niet zo nauw als er maar druklucht in zit) dan de hele handel (zonder glas, branderdeel en bovendeel) in een emmer met water. makkelijkste en zekerste manier om lekken te vinden.

 

Geen lekken > sproeier test:

1) Check of de naald +/- 2-3mm boven de sproeier uitsteekt, en als je de knop omdraait (neus/pijl omhoog) dat de naald weg is.

Zo niet afstellen

 

2) Liter petroleum er in, oppompen tot 2bar of als je je goed voelt tot 3bar ;-) Dan zonder glas, branderdeel en bovenkant en op armlengte langzaam de knop omdraaien. Voetventiel gaat nu open en als het goed is krijg je een mooie rechte straal brandstof uit de sproeier. Ga er dus niet met je gezicht boven hangen en doe het buiten waar de petroleum geen kwaad kan. Ik vang het op in een conservenglas. Je kan de lamp nl. ook van je af op een opvangbak richten. Gaat om het principe.

 

3) alle ok ? dan lamp opbouwen, gloeikous er aan, plooien verdelen

 

4) en nu komt het waar alle experts een eigen methode hebben. Afbranden van de gloeikous.

Mijn methode: gewoon aansteken en wachten totdat ie helemaal afgefikt is. Laten afkoelen.

 

5) lamp soft starten met spiritus en niet met rapid. Bakje 2x vullen en laten opbranden. Net voordat de 2de op is langzaam knop open draaien en gas laten ontsnappen, gloeikous vormt zicht en gas ontbrand.

 

Dan achterover leunen en genieten van een stuk oer-oude techniek !

 

Waarom de rapid niet gebruiken?

Wel dat geeft een sterke blauwe hete vlam. Die aan één kant van de slappe gloeikous het materiaal daarvan uithardt. De gloeikous vormt zicht minder mooi. Minder mooi is minder goed is minder licht.

 

Manometer kan je "ijken" door er een aansteker gasbus op te zetten. Haal hem van je lamp en probeer zo goed als het gaat de gasbus op het gaatje in de onderkant te zetten. Bus heeft 2bar werkdruk en de manometer zou dus dat ook moeten aangeven.

Maar het blijft een indicator voor druk en geen absolute meter. Als je je tank vertrouwd > ziet er goed uit dan kan je hem gerust op 3bar druk zetten. 1,5 - 2bar is de werkdruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...