Ga naar inhoud
GENEGEERD

Te laat?


zyxl

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik weet niet precies of ik het in het goede forum post, zo niet mijn excuses.

Ik heb me deze week aangemeld voor de site en ben de laatste tijd veel aan het denken over het ''prepperen''.

 

Mijn vraag is dus:

 

Ben ik te laat hier mee ? Het is voor mij allemaal erg nieuw en vanwege mijn low-budget aangezien ik 5 dagen p/w studeer en op mezelf woon lijkt het mij niet haalbaar

om voldoende mezelf te ''bewapenen'' met kennis. materiaal en een eventuele verblijfsplek. Graag zou ik dit willen maar om binnen nu en 2/3 jaar een verblijfsplaats te creëren lijkt me vrijwel onmogelijk aangezien dit financieel niet haalbaar is. En zomaar in de ''middle of no where'' iets te doen lijkt mij ook geen goed idee.

 

Wat is jullie kijk hier op ???

 

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Te laat ben je toch niet...je begint, dat is al meer dan menig mens doet.

 

Water...een voorraadje van drie dagen is negen flessen...bij de Lidl of Aldi voor nog geen drie euro te koop.

Wat voedsel op voorraad, sowieso handig als je op jezelf woont, zo kan je onverwacht bezoek ook van een kommetje soep voorzien.

Je hoeft geen complete BOB (bug out bag) te hebben, maar kan wel een desnoods gratis boodschappentas met spullen klaarzetten voor als er nood aan de man is. Wat kleding erin, wat van die voorraad erin, EHBO-setje erin (moet je toch in huis hebben voor de kleine huis tuin en keukenongelukjes) Kopietjes van belangrijke papieren, verzekering, wat je gezondheid betreft, of als je dat hebt een USB-stick met belangrijke gegevens.

Geen geld hebben is sneu, ik ken het. Toch kon ik ook in die periode wel dingen bij elkaar sparen voor het "voorbereid zijn".

 

Naast je school waar je voor moet leren, kan je je tijd besteden aan kennis opdoen over EHBO, eten uit de natuur, eventueel met iemand een volkstuintje starten, zelfredzaamheid, conditie vergroten, verdedigingstechnieken leren, enzovoort. Boeken kan je lenen in de bieb, veel kennis is er op youtube.

Contacten opdoen met andere preppers, kost ook niet veel...nee té laat ben je nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk nooit te vroeg maar steeds te laat . Maar goed blij dat je er aandenkt voorbereid te zijn op bepaalde zaken die de mensheid boven het hoofd hangt . Naast jou druk bestaan als student kan je hier veel lezen en leren . Hoe of wat andere het doen .

Mijn advies . Begin klein en bouw langzaam op . Dan komt ales bijna van zelf .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey ZYXL

 

Te laat ben je nooit of te nimmer.

Het belangrijkste is (zeker als het financieel niet zo voor handen is) om slim te preppen .

Het bewapenen zoals je aangeeft met kennis kan je in eerste instantie doen door hier op het forum te lezen tot je erbij neervalt.

Elke keer als je voeding koopt koop je iets klein extra en zet dit weg. Zo spaar je op pakweg 6 maanden tijd al redelijk wat bij elkaar.

Spaar je voor een waterfilter...

Je moet niet persé een andere verblijfplaats hebben...prep voor waar je nu woont en je bent al een hele stap verder.

Verken je omgeving met een oog zoals de meesten het niet doen...let op zaken ...ga wandelen ..ga naar bossen ..leer.

Preppen kan niet van dag op dag ..het is een levenswijze die je opbouwt. Je leert omgaan met voedsel ,water en energie...

Je leert alternatieven zoeken...klus bij om met de extra centen iets meer te kunnen kopen...zoek de 2de hands markt af...enz enz

Je hebt eigenlijk nooit gedaan maar werk je op met hetgeen je wel goed kan en dat moet je voor jezelf ontdekken.

Stel vragen of ga naar medepreppers.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor je reactie Stuudje,

 

Goede bruikbare tips en leuke dingen om mee aan de slag te gaan, wat denk je aan een eventuele schuilplaats ? Je hoort de mooiste verhalen hier.

 

In verreweg de meeste gevallen is het verstandig gewoon thuis te blijven. Mocht er een situatie die vereist dat je vertrekt, dan worden de zaken een stuk gecompliceerder. De meeste preps moet je achterlaten, de reis is gevaarlijk en de wegen staat hoogstwaarschijnlijk vol met blik. De meesten hier op 't forum hebben ook geen Bug Out Location, een veilige plek. Vandaar dat sommigen zo hard bezig zijn met Shelter Campings en Prepper Heaven locatie(s).

 

Ik zou me eerst concentreren op je thuis situtatie, dat je het daar tenminste een tijdje volhoudt zonder pin/supermarkt en nutsvoorzieningen. Een Bug Out is vrij complex en duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter laat dan nooit zou ik zeggen. Alles wat je doet voordat het een keer echt mis gaat kan heel waardevol blijken. Niet alles hoeft ook veel tijd te kosten. Je kunt bijvoorbeeld vandaag naar de supermarkt gaan om voor een aantal weken houdbare voeding en water te kopen. Dat is het meest belangrijke om te hebben en vrij eenvoudig te regelen. Alles wat je daar extra aan toe weet te voegen met de tijd en middelen die je hebt is nog beter, maar je moet ergens beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In verreweg de meeste gevallen is het verstandig gewoon thuis te blijven. Mocht er een situatie die vereist dat je vertrekt, dan worden de zaken een stuk gecompliceerder. De meeste preps moet je achterlaten, de reis is gevaarlijk en de wegen staat hoogstwaarschijnlijk vol met blik. De meesten hier op 't forum hebben ook geen Bug Out Location, een veilige plek. Vandaar dat sommigen zo hard bezig zijn met Shelter Campings en Prepper Heaven locatie(s).

 

Ik zou me eerst concentreren op je thuis situtatie, dat je het daar tenminste een tijdje volhoudt zonder pin/supermarkt en nutsvoorzieningen. Een Bug Out is vrij complex en duur.

 

Kleine aanvulling. Tot nu toe zijn rampen nog vooral lokaal/regionaal. Denk bv aan het instorten van een halve flat vorige week, of een brand in je huis, een overstroming die na een paar dagen wel weer opgelost is...

Dan voldoet een vriend in andere stad of tante in andere provincie natuurlijk ook als goed uitwijkadres. En dan neem je je "logeerspullen" mee die je klaar hebt staan. Denk niet meteen aan absurde situaties als wereldoorlog of geen huis meer hebben, bekijk het nieuws, wat er reëel aan noodsituaties kan zijn en hoe jij je daarin zou moeten redden.

 

Denk eens na wat jij zou doen als je vanmorgen op de snelweg in Zeeland in de kettingbotsing terecht was gekomen...wat moet je doen, wie moet je bellen(heb je tlf bij je, doet die het, heb je tegoed, als die stuk is heb je dan ergens nummers opgeschreven?) wat moet je NIET doen, hoe kom je weer thuis,wat had je bij je willen hebben...Regelmatig zo een scenario doornemen kan heel nuttig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik weet niet precies of ik het in het goede forum post, zo niet mijn excuses.

Ik heb me deze week aangemeld voor de site en ben de laatste tijd veel aan het denken over het ''prepperen''.

 

Mijn vraag is dus:

 

Ben ik te laat hier mee ? Het is voor mij allemaal erg nieuw en vanwege mijn low-budget aangezien ik 5 dagen p/w studeer en op mezelf woon lijkt het mij niet haalbaar

om voldoende mezelf te ''bewapenen'' met kennis. materiaal en een eventuele verblijfsplek. Graag zou ik dit willen maar om binnen nu en 2/3 jaar een verblijfsplaats te creëren lijkt me vrijwel onmogelijk aangezien dit financieel niet haalbaar is. En zomaar in de ''middle of no where'' iets te doen lijkt mij ook geen goed idee.

 

Wat is jullie kijk hier op ???

 

 

Groetjes

 

 

Het had echt grotendeels een bericht van mezelf kunnen zijn toen ik me hier had aangemeld op het forum. Zo veel tips, zo veel scenario's, zo veel "essentiële" dingen die je zou moeten hebben en zo ontzettend veel te weinig geld om dat allemaal te kunnen kopen =/

Hier ook een fulltime studente met alleen stufi, maar dan ook nog eens 2 kids die daarmee onderhouden moeten worden. Tja, dan moet je dus keuzes maken.

Voor mezelf heb ik gekeken wat ik het belangrijkste vond, en wat daarbij ook haalbaar is (financieel). Zo heb ik de afgelopen tijd de meeste tijd en het meeste geld gestoken in waterfilters, een uitgebreide ehbo-voorraad en voedsel. Letterlijk beetje bij beetje, maar door op zowel prijs als voedzaamheid te letten kom je een aardig end.

Ik had laatst ook al ergens een bericht geplaatst over betaalbare en voedzame voeding, zal hem eens opzoeken voor je.

 

-edit: deze dus

http://preppers.nl/forum/threads/10848-Ook-Nederlanders-met-Ebola-besmet?p=285492post285492

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in het westen van het land woont en als vanmiddag de dijken doorbreken ben je waarschijnlijk te laat.

 

Maar met alleen het besef en de gedachte ben je al beter voorbereid dan driekwart van de bevolking.

Als je kans ziet om in de komende dagen voor 20 euro boodschappen in een bigshopper te bufferen heb je voor het weekend al 95% van de nederlanders achter je gelaten.

Dus "te laat" zou ik het niet willen noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik weet niet precies of ik het in het goede forum post, zo niet mijn excuses.

Ik heb me deze week aangemeld voor de site en ben de laatste tijd veel aan het denken over het ''prepperen''.

 

Mijn vraag is dus:

 

Ben ik te laat hier mee ? Het is voor mij allemaal erg nieuw en vanwege mijn low-budget aangezien ik 5 dagen p/w studeer en op mezelf woon lijkt het mij niet haalbaar

om voldoende mezelf te ''bewapenen'' met kennis. materiaal en een eventuele verblijfsplek. Graag zou ik dit willen maar om binnen nu en 2/3 jaar een verblijfsplaats te creëren lijkt me vrijwel onmogelijk aangezien dit financieel niet haalbaar is. En zomaar in de ''middle of no where'' iets te doen lijkt mij ook geen goed idee.

 

Wat is jullie kijk hier op ???

 

 

Groetjes

 

Je bent nooit te laat, maar anderen hebben gewoon een flinke voorsprong. Ik had voor enkele maanden voedsel in mijn toekomstige BOL, maar doordat ik er een paar maanden niet kon zijn heeft mijn buurman de boel in de gaten gehouden. Ik heb hem alle voorraad aangeboden en hij heeft er lekker van gegeten een paar maanden lang.

 

Nu moet ik daar weer opnieuw beginnen met hamsteren, maar dat gaat snel zat. Uiteraard liggen andere zaken wel op schema. Als er volgende week WOIII uitbreekt, wie zou er dan helemaal op voorbereid zijn op een enkeling na? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede bruikbare tips en leuke dingen om mee aan de slag te gaan, wat denk je aan een eventuele schuilplaats ? Je hoort de mooiste verhalen hier.

 

En die mooiste verhalen zijn ook ooit zo begonnen zoals jij nu begint Zyxl.

 

En je zit in een fase waarbij nog niet alles definitief staat (huisje, boompje, beestje, je kent het wel..). Ook dat werkt in je voordeel.

 

Elke dag bezig zijn, dan maak jij een net zo mooi verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...