Ga naar inhoud
GENEGEERD

D.I.Y fatwood


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

hoi preppers ,

 

sommige mensen (zoals ik) hebben geen dennenbomen in de buurt staan ,

iedereen weet dat Fatwood van de den afkomstig is ....

 

hier een manier om een soort Fatwood zelf te maken:

 

ingredienten:oude witte kaarsen (kleur mag ook)

Wasco krijtjes oude van zolder O.I.D

Ruw timmerhout in sticks hakken 1 cm dik en 4 of 5 cm lang

een blikje

aanmaakblokjes (kwantum fire-up BV )

oude krant

oude tang of schaar

en iets om het blikje op 4 punten te verhogen.

 

werkwijze :

 

0793579_01.jpg.b11bbd50a4403943e995995355340e60.jpg

neem het blikje zonder deksel en zet dat op 4 hoeken op een verhoging (5/6 cm)

steek een aanmaakblokje aan en zet dat onder het blikje

 

neem de brokken kaarsvet en laat dat in het bakje smelten ,

als het blikje 1/3 gevuld is gooi je wasco naar je eigen smaak toe (rood ,blauw ,groen,etc )

gooi nu nog wat kaarsvet brokken erbij en ga dit langzaam roeren ,

je zult zien dat de witte kaarsvet een kleurtje krijgt :)

 

als het blikje iets over de helft gevuld is dan gooi je 4/5 van de sticks in het blikje ,

het hout gaat borrelen en bruisen blijf de sticks langzaam en rustig door het blikje heen en weer bewegen ,

na een tijdje stopt het bruisen en haal je de sticks eruit,

die leg je te drogen op een oude krant en gooi meteen nieuwe sticks erin

dit herhaal je tot je genoeg sticks hebt gemaakt.

 

presto :cool: je hebt je eigen fatwood gemaakt in je eigen kleur :)

 

have fun !!! ;)

 

P.S hou het vlampunt van kaarsvet wel in de gaten als.....

je het op een gasfornuis of kampvuurtje doet dampen van kaarsvet geven steekvlammen

hebben we straks allemaal wenkbrauwloze preppers op de SC LOL XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking
goede tip leuk project voor morgenmiddag, maar 1 vraagje heeft die wasco ook enig effect of is dat gewoon voor de kleur?? anders laat ik dat er uit

 

is gewoon voor de kleur je kan ook gewoon kaarsvet smelten en dat gebruiken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Ik probeer het denk ik in een oude pan. Daar heb ik een deksel voor, mocht het kaarsvet in de fik vliegen in een vierkant blikje heb ik dat niet zomaar uit :(

 

gewoon afsluiten van zuurstof en het gaat uit .......maar inderdaad een pan kan je makkelijk de deksel op doen , gewoon gas uit draaien als het goed op tempratuur is ,

pan niet weggooien kan je gewoon blijven gebruiken voor je fatwood....

Link naar reactie
Delen op andere sites

net geprobeerd en het werkt goed brand als een gek, duurde wel langer dan ik verwacht had maar gelukkig werd mijn wachten verzacht door een lekker koud biertje en een warm zonnetje (heerlijk z'n vrije middag).

hier is het resultaat helaas geen wasco kunnen vinden maar crayola is hetzelfde volgens mij kun ook noodkaarsjes van maken.

2014-09-19-17.58.54.jpg.ea1365e89a15b825844feefa2e940c4e.jpg

volgende keer wil ik met blauw gaan werken omdat dat bijna niet in de natuur voorkomt en dus erg op zal vallen als ik hem kwijt raak.

al met al een hele leuke middag gehad zeker voor herhaling vatbaar bedankt voor de tip @ancestral-viking

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
net geprobeerd en het werkt goed brand als een gek, duurde wel langer dan ik verwacht had maar gelukkig werd mijn wachten verzacht door een lekker koud biertje en een warm zonnetje (heerlijk z'n vrije middag).

hier is het resultaat helaas geen wasco kunnen vinden maar crayola is hetzelfde volgens mij kun ook noodkaarsjes van maken.

2014-09-19-17.58.54.jpg.ea1365e89a15b825844feefa2e940c4e.jpg

volgende keer wil ik met blauw gaan werken omdat dat bijna niet in de natuur voorkomt en dus erg op zal vallen als ik hem kwijt raak.

al met al een hele leuke middag gehad zeker voor herhaling vatbaar bedankt voor de tip @ancestral-viking

 

Kijk is mijn dag ook weer goed :) leuk dat je het geprobeerd hebt en dat de missie geslaagd is ;)

is wel een kuddo waard :)

+1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...