Ga naar inhoud
GENEGEERD

INCH of BOB


Martina

Aanbevolen berichten

Hey ik ben nieuw hier. ik heb 15 jaar op scouting gezeten. en heb dus een goeie 60 liter rugzak.

ik ben wel bekend wat een bob of een INCH inhoudt. Maar.... een bob is mij te klein en ik heb geen bol dus dan word het automatisch eerder een INCH.

 

wat moet er in een INCH meer zitten dan een BOB.

 

en wat voor gewicht zou ik aan moeten houden. gezien mijn scouting tijd veel hikes gelopen met 12kilo tent eten slaapzak kleren gereedschap etc etc.

 

wat zou een max/streef gewicht zijn.

 

ik ben een lijst aan het samenstellen wat ik allemaal mee wil/moet hebben.

 

Lijst

 

- Rugzak

- Water 3 liter

- lifestraw & filter voor grotere hoeveelheden moet nog aangeschaft worden.

- kukri (riem gedragen) of zou die gray men style niet moeten opvallen

- gransfors small forest axe.

- mora bushcraft black (riem gedragen)

- EHBO kit aangevuld met hechtdraad s,econdelijm en hechtpleisters.

- tarp 3x3

- 2x 25 meter paracord

- hangmat

- slaapzak.

- 3 MRE moeten nog besteld worden.

- musli bars.

- jerky.

- 3 paar sokken

- 2 schone t-shirts 1 lange 1 korte mouw.

- naast mijn denim broek die ik draag nog een parachute afritsbroek.

- extra leren riem.

- vaseline (EHBO bevat 1 pot) maar toch 1 extra

- reserve firesteel + navulling.

- Firesteel.

- slijpstenen tbv messen kukri en bijl.

- een ijzervijl. (medium)

- lepelmes (houtbewerking)

- potloden (timmerman stijl) (om desnoods een bijlsteel over te kunnen trekken oid)

- nijptang plus 2 ijzeren buizen om de hefboom langer te maken zodat hij door dikker draad kan knippen.

- platbek of lang bek tang hoe je hem wil noemen.

- misschien een spookschaaf of een trek/haalmes.

 

 

ik vergeet denk ik wel een paar dingen. *edit* kookgerei spork billycan en een crusader cup+ cantene.

 

Maar zoiets zal hij eruit komen te zien. gereedschap tarp slaapzak e.d. heb ik al het eten en drinken nog niet.

 

wat is jullie mening en of enige toevoegingen opmerkingen. ik hoor ze graag.

 

Mvg Martina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

die gaan op het lijstje 1 vraag: boerenkoolzaad?! :p vertel de reden hiervan voedingswaarde technisch snelheid van groei etc?

 

kaliumpermangaat ken ik van naam. toepassing waterzuivering of wond ontsmetten?? met glycerine kan je er vuur mee maken geloof ik (man women wild discovery)

 

Met vriendelijke en dankbare groet Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

die gaan op het lijstje 1 vraag: boerenkoolzaad?! :p vertel de reden hiervan voedingswaarde technisch snelheid van groei etc?

 

kaliumpermangaat ken ik van naam. toepassing waterzuivering of wond ontsmetten?? met glycerine kan je er vuur mee maken geloof ik (man women wild discovery)

 

Met vriendelijke en dankbare groet Martina

 

welkom nieuwe prepper, leuk dat je meedoet. Als je wat wil vragen, gebruik effe een mention dat doe je zo: @Martina of in mijn geval @Keyser Suze

Je kunt ook een citaat doen, dan krijg je ook een alert.

 

Boerenkool zaad neemt nul ruimte in en is een winterharde groente, veel vitamine C en prima op ons klimaat aangepast. Volgens @DickBerts onmisbaar. Als de hel losbreekt en je kunt je in de winter bijvoeden met boerenkool dan wordt je blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze (zo dus)

 

maar ja daar word je wel blij van. enige eis is dan een vaste bol. daar moet ik nog naar kijken. had in een ander topic de wens naar een bol waarbij locatie meer gebied is dan echt locatie. in scandinavie. waar veel vakantie huizen leeg staan en sleutels om de hoek onder de bloempot liggen.

 

maar ik kan er niet vanuit gaan dat ik er kom want de bov moet de brug overkunnen en ik moet binnengelaten worden. als er militairen staan etc..

 

dus ja ideeen? ik zit in het mooie friesland dus opzich niet gek maar weinig "echte" natuur voor zover we die hier hebben in NL

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze (zo dus)

 

maar ja daar word je wel blij van. enige eis is dan een vaste bol. daar moet ik nog naar kijken. had in een ander topic de wens naar een bol waarbij locatie meer gebied is dan echt locatie. in scandinavie. waar veel vakantie huizen leeg staan en sleutels om de hoek onder de bloempot liggen.

 

maar ik kan er niet vanuit gaan dat ik er kom want de bov moet de brug overkunnen en ik moet binnengelaten worden. als er militairen staan etc..

 

dus ja ideeen? ik zit in het mooie friesland dus opzich niet gek maar weinig "echte" natuur voor zover we die hier hebben in NL

 

Mvg Martina

 

 

Ideeën? Kom naar Prepper's Heaven als de wereld instort, in Drenthe. Vandaar uit gaan we de wereld herveroveren en weerstand bieden aan ongure lieden. Zoek maar op het forum naar deze term.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

 

ik heb het doorgelezen en een reactie in het draadje gegeven de meest recente versie ervan. en ik heb daar wel wat vraagtekens neergezet dus lees het maar. het is een mooi idee. en een romantisch iets. maar even realistisch is het niet te romantisch gedacht?

liefst verlaat ik Nederland te veel mensen. en hoeveel er verdwijnen in een SHTF situatie is niet te voorspellen. dan ga ik liever naar een gebied waar het aantal vierkante kilometers Per persoon al gunstiger is. zoals midden van scandinavië. waar het klimaat niet heel anders is als hier. de seizoenen zijn iets echter in de zin van winter is echt winter.

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

mooie lijst ik denk dat je het gewicht omlaag kan gooien door iets minder fles water en wat meer in je fire/viskit en wat extra water tabs naast je lifestraw ,

je kunt i.p.v en een mes en een biijl ook kijken voor een zwaar werkmes naast een goede bahco vouwzaag een kukri heeft mij persoonlijk in nederland niet veel meerwaarde behalve voor zelfbescherming je hebt al een bijl die als je hem goed onderhoud een leven mee gaat .....

 

je allerbelangrijkste tool zit onder je schedel :)

 

goed bezig hoor :)

 

+1

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ancestral-viking

 

iets minder fleswater is wel een goed idee. en de water tabs komen op de lijst! danku die was ik nog vergeten.

Maar ik wil graag 2 halve liters nood bij me hebben in me rugzak, wie weet kom je geen water tegen voor een halve/ hele dag.

en een cantene met crusadercup als main watersuply.

 

ik wou die kukri/machete gebruiken als werkmes. en met een goeie bijl kan je ook veel. en de mora bushcraft black. als main knife. ik hou dingen dan liever gescheiden. Ok kwijt is kwijt maar er is zeker een overlap en ik ben altijd zeer zuinig op mijn spullen. ik heb meerdere messen. ook een fileermes voor vis een zweeds houtbewerkers mesje.

de kukri is in die zin ook meer voor zelfbescherming maar als hij scherp is daar feather sticks mee maken en of battonen. dan gebruik ik liever de ray mears hout splijt methode. die zweeft hier ook wel ergens rond op het forum.

en ik heb deze:

IMAG1245.jpg.08a4e9f16f9e0b05eda306e65d68ffe3.jpgIMAG1247.jpg.1f515d6794e02133424742e415fcc2f0.jpg

 

dus dan is de bijl voor het omhalen van de boom de zaag verwerken en dan kan je ook makkelijker splijten met de bijl of battonen.

 

die zaag vouwt helemaal op en het zaagblad verdwijnt in de handvaten . dus snijd niks terug. ik ga er nog een schoudergedragen tasje voor maken want ik wil het liefst dingen als de bijl mes en zaag altijd op me dragen. mocht ik me rugzak achter moeten laten door een groep raiders of whatever dan heb ik me basic tools bij me.

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

kijk een foldable Bucksaw die staat ook op mijn to do list ,je hebt van die riemen waar zo,n bucksaw in past ,.....

hoef je alleen wat ijzerwaren en paracord te hebben de rest haal je uit het bos O.I.D

mooi spul !!

 

ik zelf ben na wat testen tot de conclusie gekomen dat ik een tactisch vest ga gebruiken voor mijn allerbelangrijkste tools,

dat gewicht spaar ik uit in mijn rugzak en als ik mijn pack moet ditchen heb ik de belangrijkste tools aan me lichaam en mijn riem hangen .

 

(is een water blader Camelbag niets voor jou ? ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ancestral-viking

 

zo zit ik dus ook te denken. ik wil wat ik echt NOOIT! wil verliezen het liefst echt bij me op me of aan me hangen.

ik zat aan een mollesysteem te denken met een extra losse riem waar een been holster (voor een pistool) aan hangt en die dan ombouwen tot een bijl/zaag/ portable ecd te maken.

en een goeie jas met veel steekzakken of een tactisch vest.

en een camelbag is zeker een idee ja. maar ik vraag me af of dat lekker draagt onder een rugzak van +/- 12/13/14 kilo.....

 

daar ga ik nog eens naar kijken. maar die wat als ik me mothership rugzak moet ditchen situatie zit ik mee. dus dan ook zon netje hangmat in een broekzak/jaszak oid. hoef je nie op de grond te slapen en alleen klein afdakje te maken etc. en dat weegt niks.

 

wat je direct op je lichaam draag zou hetzelfde zijn dat jij zwaarder bent. (en ik ben niet de dikste) het moet alleen niet je mobiliteit beperken dan is het meer nadeel dan voordeel.

 

Oja en voor de kosten hoef je die bucksaw niet te laten! 5 euro ex boutjes en moertjes. en misschien een broodje ei als brandstof om hem te maken :p hahaha

 

Mvg Martina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ancestral-viking

ik heb die zaag even gewogen en grof weg 400 gram totaal gelakt gewicht. dus dat is prima te doen.

paar extra zaagbladen meenemen just in case.

 

maar wij denken idd wel hetzelfde A V mooi is dat dan kan je toch makkelijker ideeen uitwisselen van wie wat net dat beetje anders doet enzo.

hoe zwaar is jou INCH/BOB ?

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@Martina

 

ik heb geen inch maar wel een B.O.B en deze weegt nu na een grondige kritische reorganisatie weegt deze ongeveer 30 kilo met het frame (hout) meegerekend.

het meeste van mijn spullen had ik dubbel en sommige zelfs triple erin zitten ,echter redundancy wise niet nodig .

ben nog steeds aan het sleutelen en proberen en als ik een tactisch vest heb gaat er nog meer gewicht uit de bob .....

http://preppers.nl/forum/threads/3332-Hoeveel-kilo-weegt-jou-BOB-tas-rugzak/page10

ander draadje over bobs en gewicht :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
@ancestral-viking

ik heb die zaag even gewogen en grof weg 400 gram totaal gelakt gewicht. dus dat is prima te doen.

paar extra zaagbladen meenemen just in case.

 

maar wij denken idd wel hetzelfde A V mooi is dat dan kan je toch makkelijker ideeen uitwisselen van wie wat net dat beetje anders doet enzo.

hoe zwaar is jou INCH/BOB ?

 

Mvg Martina

 

die zaag dat is een mooi gewicht inderdaad ik zit te denken om 1 zo,n zaagblad en wat ijzerwaren(vleugelmoeren etc in mijn Bob te steken het zaag frame maak ik zelf wel als ik hem nodig ga hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ancestral-viking

een BOB van 30kilos?? wauw geen typfout toevallig? wat is er dan zo zwaar (niet lullig bedoelt) maar zoveel bijzonders heb je niet bij je?! :p

is jou pan een gietzijeren van 5 kilo oid?

ik hoop niet boven de 15 kilo uit te komen all in met eten tarp slaapzak hangmat etc..

 

daar ga je nie lang mee lopen denk ik :p

ik zat te denken om een soort slee te maken met wielen die je weg kan draaien zodat je in zomer en winter alles daarop kan leggen en je die alleen hoeft voor te trekken ipv op je rug te houden en de belangerijke zaken in een kleine bob op de rug van 5 kilo met slaapzak tarp hangmat water benodigdheden en 1 of 2 dagen eten. tools draag ik zoals eerder vermeld op mij persoon. riem houders been holsters etc..

 

kan je niet net als een food stash dingen verdelen over jou als persoon en je bob wat bij jou eerder een inch is gezien het gewicht in mijn ogen :p mja mijn mening is dat dus niet teveel van aantrekken haha.

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

 

ik heb het doorgelezen en een reactie in het draadje gegeven de meest recente versie ervan. en ik heb daar wel wat vraagtekens neergezet dus lees het maar. het is een mooi idee. en een romantisch iets. maar even realistisch is het niet te romantisch gedacht?

liefst verlaat ik Nederland te veel mensen. en hoeveel er verdwijnen in een SHTF situatie is niet te voorspellen. dan ga ik liever naar een gebied waar het aantal vierkante kilometers Per persoon al gunstiger is. zoals midden van scandinavië. waar het klimaat niet heel anders is als hier. de seizoenen zijn iets echter in de zin van winter is echt winter.

Mvg Martina

 

Oké. Ik weet echter zeker dat je kansen een stuk toenemen om de poep in de ventilator te overleven, met een grote groep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt ik ga ook niet lone wolf style hoor ;)

 

Maar een te grote groep is lastig met hierarchie en leiding geven. en met een kleinere groep rondtrekken soort nomadisch leven werkt beter. een grote groep valt op.

ik heb zelf een groep met een maatje op het oog van 8 a 10 mensen. overzichtelijk is dat. maar goed ieder zijn eigen oplossing voor een shtf situatie of zombie apocolypse of val van het financiele systeem en complete anarchie heerst en geen huidige orde.

 

dus ja ik zal verder geen uitspraken doen over jullie plannen. daar zie ik teveel vragen en problemen maar dat is mijn mening.

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi Martina,

 

Ik ben ook bezig met een INCH bag, voor mij hoort een BOB altijd een INCH te zijn. De kans is namelijk aanwezig dat de BOL die je voor ogen had, door een SHTF scenario niet meer te bereiken of onbewoonbaar is geworden (bijvoorbeeld nucleair). Het STHF scenario is niet te voorspellen en kan erg uiteenlopen en in sommige gevallen kan het direct handelen betekent, omdat je niet weet wat je overkomt. Een pack klaar hebben liggen die je in elk scenario kan verder helpen is mijn inziens een must.

 

Anyway, hier nog wat aanvullingen van mijn kant:

1. Een fulltang mes: Als je voor INCH gaat heb je aan je MORA niet genoeg en heb je echt een fulltang survivalmes nodig die je je levenlang meegaat.

2. Waterzuiveringstabletten: Water is je belangrijkste bron om te overleven, zorg dus voor extra opties om schoon drinkwater te maken.

3. Visset: Dit mis ik vaak in een lijst en dit terwijl we in een waterrijkland wonen en er dus genoeg vis is.

4. Multitool: Essentieel item om te hebben er komen legio problemen op je pad waarbij je dit item nodig zult hebben.

5. Ademhalingsbescherming.

 

Groeten,

 

Azhor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...