Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het hele jaar verse groentes met een ondergrondse kas


Tom

Aanbevolen berichten

Het is natuurlijk niet helemaal ondergronds, maar meer in de grond.

 

Mensen in koude landen kennen vele manieren om het groeiseizoen te verlengen. Koude en warme kassen, windkeringen en slangenmuren… maar de walipini kenden ze nog niet en het wordt tijd dat daar verandering in komt. Want gewone glazen kassen zijn duur in aanschaf en kosten erg veel geld en energie om in de winter warm te houden. Een spotgoedkoop en effectief alternatief is de walipini. Het woord betekent ‘warme plaats’ en komt uit het Aymara, een Indianentaal uit de Andes. Dat is ook waar de eerste walipini’s 20 jaar geleden verschenen, speciaal ontworpen voor in deze koude bergen. In een walipini kunnen telers het hele jaar door zelfs in de koudste klimaten groenten verbouwen.

 

Welnu een beetje basis bouwtechniek stamp je er een uit de grond:)

 

http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html

 

Een verschrikkelijke mooie site met foto's en uitleg (engels) en nog veel meer info....

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het is natuurlijk niet helemaal ondergronds, maar meer in de grond.

 

Mensen in koude landen kennen vele manieren om het groeiseizoen te verlengen. Koude en warme kassen, windkeringen en slangenmuren… maar de walipini kenden ze nog niet en het wordt tijd dat daar verandering in komt. Want gewone glazen kassen zijn duur in aanschaf en kosten erg veel geld en energie om in de winter warm te houden. Een spotgoedkoop en effectief alternatief is de walipini. Het woord betekent ‘warme plaats’ en komt uit het Aymara, een Indianentaal uit de Andes. Dat is ook waar de eerste walipini’s 20 jaar geleden verschenen, speciaal ontworpen voor in deze koude bergen. In een walipini kunnen telers het hele jaar door zelfs in de koudste klimaten groenten verbouwen.

 

Welnu een beetje basis bouwtechniek stamp je er een uit de grond:)

 

http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html

 

Een verschrikkelijke mooie site met foto's en uitleg (engels) en nog veel meer info....

@Tom dat ziet er echt fantastisch uit en ik heb plannen om een kasje achter de bijkeuken te gaan bouwen volgend jaar, maar dit lijkt me veel interessanter.

misschien kunnen we er een gezamelijk projectje van kunnen maken met wat geinteresseerde leden van het forum en dan vervolgens een mooie uitleg op het forum van de planning tot en met de bouw en het uiteindelijke resultaat.

Mijn tuin staat ter beschikking voor een dergelijk proefbouwprojectje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk niet helemaal ondergronds, maar meer in de grond.

 

Mensen in koude landen kennen vele manieren om het groeiseizoen te verlengen. Koude en warme kassen, windkeringen en slangenmuren… maar de walipini kenden ze nog niet en het wordt tijd dat daar verandering in komt. Want gewone glazen kassen zijn duur in aanschaf en kosten erg veel geld en energie om in de winter warm te houden. Een spotgoedkoop en effectief alternatief is de walipini. Het woord betekent ‘warme plaats’ en komt uit het Aymara, een Indianentaal uit de Andes. Dat is ook waar de eerste walipini’s 20 jaar geleden verschenen, speciaal ontworpen voor in deze koude bergen. In een walipini kunnen telers het hele jaar door zelfs in de koudste klimaten groenten verbouwen.

 

Welnu een beetje basis bouwtechniek stamp je er een uit de grond:)

 

http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html

 

Een verschrikkelijke mooie site met foto's en uitleg (engels) en nog veel meer info....

 

 

Om groente te verbouwen heb je (globaal gezien) 4 dingen nodig.

 

1- warmte

2- licht

3- water

4- voeding

 

Ik heb 2 jaar gelden een "soort van" walipini gemaakt met een teleurstellend resultaat.

De doelstelling was om diverse slasoorten te kunnen telen in de maanden oktober/november/december/januari/februari

 

Waar het in Nederland fout gaat is de beperkte hoeveelheid licht.

Zoals de meeste wel weten is het proces fotosynthese een van de meest belangrijkste factoren (voor een slasoort) om te kunnen groeien

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese

 

De opbreng van zonnepanelen geeft een zeer goede indicatie weer van de zonnekracht verhouding per maand.

Als ik een willekeurig plaatje er bij pak zie je deze verhouding. (deze afbeelding is niet van mij, maar komt aardig overeen)

 

MSJ_2012.gif.7db3f25b5fba257340ded638f8267681.gif

 

Nogmaals, het gaat dus om Nederland!

 

In de maanden november/december/januari zitten we eigenlijk met te weinig licht

De temperatuur is maar een detail.

Veldsla kan bijvoorbeeld prima tegen lage temperaturen, maar zonder licht geen fotosynthese, dus (vrijwel) geen groei

 

De korte versie van mijn persoonlijk experiment is

(voor Nederland!)

Bespaar jezelf de moeite en hou je in de winter bezig met spruitgroenten en witloof/witlof als je zo nodig iets vers wil hebben.

 

Misschien dat @Greener er anders over denk?

 

p.s. Gek als ik ben heb ik ben ik ooit van plan geweest om via een reflectie van spiegels de lichtopbrengst te verdubbelen, maar door een te lage zonnestand in de wintermaanden was dit helaas niet uitvoerbaar, dus heb ik dit experiment moeten laten varen.

Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd wat hiervan het effect zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om groente te verbouwen heb je (globaal gezien) 4 dingen nodig.

 

1- warmte

2- licht

3- water

4- voeding

 

Ik heb 2 jaar gelden een "soort van" walipini gemaakt met een teleurstellend resultaat.

De doelstelling was om diverse slasoorten te kunnen telen in de maanden oktober/november/december/januari/februari

 

Waar het in Nederland fout gaat is de beperkte hoeveelheid licht.

Zoals de meeste wel weten is het proces fotosynthese een van de meest belangrijkste factoren (voor een slasoort) om te kunnen groeien

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese

 

De opbreng van zonnepanelen geeft een zeer goede indicatie weer van de zonnekracht verhouding per maand.

Als ik een willekeurig plaatje er bij pak zie je deze verhouding. (deze afbeelding is niet van mij, maar komt aardig overeen)

 

MSJ_2012.gif.7db3f25b5fba257340ded638f8267681.gif

 

Nogmaals, het gaat dus om Nederland!

 

In de maanden november/december/januari zitten we eigenlijk met te weinig licht

De temperatuur is maar een detail.

Veldsla kan bijvoorbeeld prima tegen lage temperaturen, maar zonder licht geen fotosynthese, dus (vrijwel) geen groei

 

De korte versie van mijn persoonlijk experiment is

(voor Nederland!)

Bespaar jezelf de moeite en hou je in de winter bezig met spruitgroenten en witloof/witlof als je zo nodig iets vers wil hebben.

 

Misschien dat @Greener er anders over denk?

 

p.s. Gek als ik ben heb ik ben ik ooit van plan geweest om via een reflectie van spiegels de lichtopbrengst te verdubbelen, maar door een te lage zonnestand in de wintermaanden was dit helaas niet uitvoerbaar, dus heb ik dit experiment moeten laten varen.

Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd wat hiervan het effect zou zijn.

 

Nee hoor duidelijk verhaal!

 

Zoekt een thumbs up smiley.....

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin klopt, heb ik ook gemerkt. Uit wat ik lees over winterteelt gaat het erom dat je vroeg genoeg begint zodat de planten al behoorlijk gegroeid zijn. Door de groeistilstand in de koude donkere maanden zullen ze niet doorschieten etc. Je oogst dus de hele winter uit de voorraad die in het najaar opgegroeid is. Wil dit jaar in mn koude kas kijken of het idd zo werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener,

 

Is het zonlicht of UV-straling wat de plant doet groeien? Ik heb immers ook mensen gezien die een UV lamp gebruiken ter ondersteuning van de zon.

 

Zover bekend gebruikt een plant "maar" drie kleuren namelijk blauw, rood en verrood (zit in het lichtspectrum tussen rood en infrarood in).

Dan hebben we het dus over frequenties.

 

Plantlab is er redelijk ver in, zie

http://nos.nl/video/165106-planten-groeien-beter-onder-ledverlichting.html

 

Maar eigenwijs als ik ben heb ik het allemaal zelf nagebootst en opgebouwd en ben tot de conclusie gekomen dat je met een simpele TL verlichting een in verhouding beter resultaat kan hebben.

Ik heb het dan over de verhouding kosten/baten.

 

Je kan met LED wel een hoger rendement halen, maar de kosten zijn te hoog in relatie met het rendement.

 

Misschien dat dit over een jaar of 5 anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover bekend gebruikt een plant "maar" drie kleuren namelijk blauw, rood en verrood (zit in het lichtspectrum tussen rood en infrarood in).

Dan hebben we het dus over frequenties.

 

Plantlab is er redelijk ver in, zie

http://nos.nl/video/165106-planten-groeien-beter-onder-ledverlichting.html

 

Maar eigenwijs als ik ben heb ik het allemaal zelf nagebootst en opgebouwd en ben tot de conclusie gekomen dat je met een simpele TL verlichting een in verhouding beter resultaat kan hebben.

Ik heb het dan over de verhouding kosten/baten.

 

Je kan met LED wel een hoger rendement halen, maar de kosten zijn te hoog in relatie met het rendement.

 

Misschien dat dit over een jaar of 5 anders is.

 

Oh ja, het was TL verlichting! Dat was waar ik naar zocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Gast Repelsteeltje

Wat Martin ook al aangaf is dat je in NL/BE zit met de beperkte hoeveelheid licht om een kas efficiënt te krijgen in de duistere dagen. Echter door het gebruik van de hier gebruikte koudeval zou het wel mogelijk moeten zijn je warmte meer en langer te reguleren als lichte compensatie van het beperkte licht. Een maandje extra productie zou er op deze wijze waarschijnlijk wel uitgeperst kunnen worden.

 

Erg interessant en het bestuderen waard. Mijn geïmproviseerde kas is zo langzaamaan toe aan een degelijke vervanging en dit erbij overwegen zal ik dan ook zeker doen.

 

In hoeverre zouden lampen met zonnepanelen hier rendabel gaan worden om nog langer profijt te kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje
prijstechnisch gezien? weinig tot niet zou ik zeggen.

 

Ik zat er meer aan te denken over de stroom zelf. In de wintermaanden word er al weinig opgewekt, om dan ook nog eens een flink gedeelte op te vangen in accu's die de schemer/duisternis uitstellen kan betekenen dat je verder geen rendement hebt van de panelen voor de rest van de stroomconsumptie. Het waait dan echter wel harder. Zou een kleine windturbine soelaas kunnen bieden hiervoor?

 

Ik ben absoluut geen man van de stroomvoorzieningen dus denk ik maar een beetje hardop in de hoop dat er wat zinnigs uit gaat komen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat er meer aan te denken over de stroom zelf. In de wintermaanden word er al weinig opgewekt, om dan ook nog eens een flink gedeelte op te vangen in accu's die de schemer/duisternis uitstellen kan betekenen dat je verder geen rendement hebt van de panelen voor de rest van de stroomconsumptie. Het waait dan echter wel harder. Zou een kleine windturbine soelaas kunnen bieden hiervoor?

 

Ik ben absoluut geen man van de stroomvoorzieningen dus denk ik maar een beetje hardop in de hoop dat er wat zinnigs uit gaat komen :)

 

windturbines zijn qua investering waardeloos.

je bent beter af met een gewone verlengkabel als dat een optie is :)

 

Qua zonnepanelen -- met mijn 200W paneel krijg ik het in de winter niet rond.

(er is een semi-continu verbruik van 25W van het Aquaponics systeem)

verlichting zal een pak meer gaan verbruiken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...