Ga naar inhoud
GENEGEERD

Heeft het wel zin wat ik doe?


JThom

Aanbevolen berichten

Hey mensen,

 

Dit is mijn eerste post op dit forum dus ik zal me even voorstellen. Mijn verzonnen bijnaam is JThom, ik ben 20 jaar, woon thuis en ben net begonnen met studeren. Ik heb besloten me hier aan te melden om om advies te vragen. Dus, hier komt het:

 

Al van jongs af aan voelde ik dat er iets niet klopte in de wereld. Toen ik wat ouder werd begon ik onderzoek te doen en zo kwam ik bekende "conspiracy theories" documentaires. Ik begon steeds meer research te doen, en langzaam maar zeker werd alles helder. De gehele mensheid is van jongs af aan geïndoctrineerd en voorgelogen met bullshit vanuit de media, politiek, etc. Met alles wat er nu speelt in de wereld verwacht ik dat binnen een aantal jaar, ik vermoed dit jaar nog, de derde wereldoorlog uitbreekt.

 

Ik ben net begonnen met studeren en vraag me af: heeft dit wel zin, en moet ik me niet met andere dingen bezig houden (preppen)? Iedereen die realistisch kijkt naar wat er speelt in de wereld ziet dat deze oorlog eraan komt. Zelf weet ik niet precies wat we moeten verwachten, maar het lijkt me wel verstandig me enigszins voor te bereiden. Ik ben niet bang voor wat er gaat komen en ik ben niet bang om dood te gaan, maar ik ben wel bang om bijvoorbeeld te verhongeren. En als ik nu niets doe weet ik dat ik later mezelf voor m'n kop sla.

 

Om mijn studie te bekostigen leen ik elke maand 200 euro. Weet iemand toevallig wat er gebeurt met schulden in een oorlog? Het liefst verhuis ik gewoon naar een neutraal land (Zweden?) maar als ik stop met mijn studie zit ik wel vast aan een hele hoge schuld. Ik heb echter het idee alsof die schuld geen reet uitmaakt, ook het financiële systeem staat op instorten. Zou het juist niet verstandig zijn om mijn lening te verhogen (450 euro per maand is het maximale) en daarmee lang houdbaar voedsel, medicijnen en dergelijke mee in te slaan? Zoals ik zei, volgens mij boeit die schuld niks meer zodra de hel uitbreekt. Dan kan je het beter nu "lenen" en zorgen dat je niet verhongert later, toch?

 

Ik heb de vragen waarmee ik zit niet helemaal goed geformuleerd maar goed, ik wacht eerst even wat reacties af.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als het nou 100% zeker was dat binnen drie jaar een wereldoorlog uit breekt waar gebruik gemaakt gaat worden van atoomwapens zou ik zeggen; Nee, het heeft geen zin. Sterker nog dan ga ik ook minder of stoppen met werken en leren.

 

Dit is echter niet te voorspellen en het kan nog wel 100 jaar duren voordat dit ook daadwerkelijk zo is. Ik zou dan ook gewoon verder gaan met het opbouwen van jouw toekomst en niet uit te gaan van dreigende voorspellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjee man wat een dilemma. Hou die € 200 / maand aan, en probeer een bijbaan te regelen waar je nog zo'n € 200 per maand aan over houdt. Met een half jaar heb je de belangrijkste spullen op de rit (waterfilter, goed gevulde bug out bag, voorraad eten). Om er nou extra voor te lenen gaat wel ver. Alhoewel.. ik zou ook twijfelen in dit geval. Welkom trouwens!

 

F150

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wat je doet goed voelt, als het je plezier, voldoening of gewoon een veilig gevoel geeft dan heeft het zin. Studeren kun je ook zien als preppen. Het is immers voorbereiding op je toekomst.

Stel, er komt geen oorlog en er gebeurt helemaal niets. Dan heb je geprept voor een goede baan, carriere, gezin (als dat is wat je wilt).

Je weet niet wat de toekomst brengen zal. Als TSHTF en je hebt daarvoor geprept dan zit je iets beter. Als er niets gebeurt en je hebt geleerd en een baan gevonden waarin je je gelukkig voelt dan zit je ook goed. Kun je beide doen, des te beter.

 

Kun je je niet veroorloven om beide te doen door tijd- of geldgebrek, ga dan voor hetgeen je het beste gevoel geeft zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum @JThom. De vragen waar jij me zit, daar zit ik ook mee maar dan voor mijn kinderen als zij straks moeten studeren. De kansen op een baan na je studie zijn nog nooit zo laag geweest of je moet nu een studie beginnen waarin veel werk\vraag is. Daarnaast heb ik nog een jaar of 10 om me voor te bereiden op de studie van mijn kinderen, dus zou ik ervoor kunnen sparen.

 

Toen ik ging werken had ik een studieschuld van ongeveer 4000 en doordat ik nog bij mijn ouders inwoonde heb ik deze zo snel mogelijk afbetaald (binnen 6 maanden). Ik zwaaide op vrijdag af van mijn diensttijd en maandag ging ik naar mijn eerste baan. Die tijd is wat veranderd kun je wel zeggen.

 

Ga je niet studeren dan zul je nooit een hoog salaris krijgen, want werkgevers willen diploma's zien en op basis daarvan krijg je een salarisschaal. Ook benut je dan je intellectueel vermogen niet optimaal waarover je duidelijk wel beschikt. Hoewel ik 70% van mijn studie nooit nodig heb gehad, was die 30% best belangrijk om te weten.

 

Mijn advies zou zijn om een studie te pakken waarmee je een zo groot mogelijke kans op een baan hebt. Daarnaast proberen wat bij te verdienen, zodat je de studieschuld niet te hoog hoeft op te laten lopen en daarnaast werken aan andere skills en vaardigheden (en dan doel ik op prepper gerelateerde zaken).

 

Dat is wat ik mijn kids ook mee wil geven en daarnaast wil ik ze een vangnet bieden voor als er geen werk is. Dan denk ik aan een eigen bedrijfje zodat ze toch een inkomen bij elkaar kunnen sprokkelen. Gok nooit op één paard, want in de preppers wereld geldt één is geen.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst welkom hier . Al staat het op de verkeerde plaats .

Twee die 200€ is dat om jou studies te betalen? Als je als nederlander vb in België gaat studeren ben je veel goedkoper af .

Drie wie zegt dat Zweden een neutraal land zal zijn in de derde wereldoorlog . Belgie was dit ook ook in de eerste . En Zweden in de tweede omdat ze staal leverde aan Duitsland .

Vier probeer studeren en preppen te combineren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik had niet zo snel al zoveel reacties verwacht. Het lijkt me inderdaad gewoon verstandig om door te gaan met studeren, en niet van een doemscenario uit te gaan. Daarnaast wil ik wel zelf bijverdienen en ook beginnen met preppen. Ik kan het vast wel combineren.

 

Bedankt allemaal :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral niet stoppen met je studie! Als er alsnog niets / niet veel gebeurt in Europa dan heb je in ieder geval gewoon kans op een baan.

 

Ja, WW3 kan uitbreken en het kan een stevige bende worden, dus ja, naast je studie zeker ook preppen.

 

En ja, de economie kan elk moment instorten, maar de grote massa gelooft er nog steeds in dus voorlopig draait 'ie nog wel soort van door. Daarnaat kan je na een eventuel instorting ook nog steeds meer met een studie dan zonder. Kan dus geen kwaad om die af te maken.

 

Naar Zweden verhuizen heb ik 6 jaar geleden ook gedaan en bevalt me goed, maar ook hier is 't lastig om werk te vinden, zeker als je geen goede opleiding hebt. Als je serieus naar Zweden wil, maak er dan werk van. Ga in je vakanties eens een weekje door verschillende gebieden rijden en kijken of je wat leuks ziet. Ga eventueel eens een jaar hier studeren (in Stockholm bijvoorbeeld is een hoop in 't Engels te doen). Dan kan je gelijk de taal leren (is lang niet zo moeilijk als 't lijkt) en regelmatig eens rondreizen op jacht naar een leuk huisje en werk.

 

Een leuk huisje is hier nog goed te betalen en als je van natuur en ruimte houdt dan zit je hier goed.

 

Zweden is geen NAVO lid en heeft nog steeds z'n eigen munt. Zelfvoorzienend leven is hier nog goed mogelijk en hoewel de belastingdruk hoger is, kost 't leven hier duidelijk minder dan in Nederland.

 

Dus, in 't kort: preppen naast je studie. Als je daar extra voor wil lenen moet je dat vooral doen, maar hou er wel rekening mee dat het goed kan dat je die lening gewoon moet terugbetalen en dan een schuld het eventueel emigreren een stukje lastiger maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom. Tja, dilemma's. Blijf studeren, je leest het al, iedereen zegt het.

Zoek een baantje, al is het kranten bezorgen in de ochtend...levert je naast zakcentje ook goede conditie op, heb je die meteen geprept, een goede conditie is namelijk erg belangrijk.

En vooral, probeer van het leven te genieten, het kan nu nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een nieuwe prepper, we've all been there.

 

enige advies wat ik nu kan geven is er niet in door te slaan. Preppen is erg slim en kan op een dag je leven redden absoluut maar geniet ook van het leven, waar prep je anders voor?

denk niet dat alle schulden zomaar verdwijnen maar ik kan het mis hebben natuurlijk. zoek nieuwe ervaringen op en geniet van je leven dan krijg je op een dag net zulke prachtige verhalen zoals @Geert heeft waarmee je hele groepen kunt vermaken en af en toe van die jongkies mee kunt inspireren:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Studieschuld zou ik zo laag mogelijk houden, voor je het weet gaat het om grote bedragen en daar kan je later last van hebben, bijvoorbeeld als je een huis wil kopen of zoals @Enki al aangaf emigreren. En uiteindelijk geld voor alle preppers dat kennis de beste prep is, elke andere materialistische preps kunnen door omstandigheden niet meer beschikbaar zijn waardoor je alleen je kennis overhoud. Studeren is ook kennis opdoen en vaak belangrijker dan je denkt. Ook voor een niet-SHTF is studeren het belangrijkste, zonder goede diploma's ga je het nog verdomd lastig krijgen op de arbeidsmarkt (ik kan het weten als schoolverlater zonder afgeronde opleiding).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JThom, welkom.

 

Eigenlijk wilde ik al gaan pitten maar dit kon ik niet laten na het lezen van je probleem.

 

Het is eigenlijk vrij simpel voor mij geworden door de tijd heen (laten we zeggen dat ik een leeftijd heb dat ik in een afstudeer jaar voor een diploma kan zitten).

 

Een studie heeft nog waarde maar je zal wel meer richting beroepen gaan zoeken waar echt werk in is en ook altijd werk in zal blijven. Woon je (of kan je) aan de grens met Duitsland dan is het absoluut een overweging waard om dat te doen. De Duitsers zijn behoorlijk fanatiek om je studie kosten te betalen in ruil dat je er 5 jaar komt werken (of meer als je studie schuld hoog is).

 

Hoe dan ook het brengt zekerheid! Je hebt A) geen schuld meer en B) 5 jaar werk is wel een garantie tenzij het bedrijf falliet gaat. Je koopt jezelf tijd en werkt je veel minder in de schulden. Je draait je koers dan om van verlies/onzeker naar win/stabiel.

 

Het levert je zoveel meer op! En we komen echt op een punt dat je ALLES moet aangrijpen om zoveel mogelijk voordeel eruit te halen, ook als je daarvoor dingen moet doen die je nou niet echt direct 'leuk' vindt. Je gaat dat nog wel heel leuk vinden als je later ziet dat van alle keuzes die je had dit toch wel één van de beste was.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom @JThom ,

 

Het volgen van een opleiding geeft je niet alleen de kennis die je krijgt vanuit de boeken. Zo blijft het een leerproces om je in groepen te bewegen, sociaal te zijn, door te zetten. Dit zijn ook allemaal dingen die na ren SHTF belangrijk kunnen zijn.

 

Daarnaast zou ik niet bijlenen. Als er niets gebeurd zit je strak met een erg hoge studieschuld. Dan kan je misschien beter zoals @f150 opperde een baantje ernaast zoeken.

 

Om wat voor opleiding gaat het ? Wat voor sector? Misschien is er wat je leert wel hartstikke praktisch ten tijde van een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het inzicht moet zijn dat het fout kán gaan. En dat je prept voor het geval dát.

Het is niet uitgesloten dat het fout gaat maar ook niet dat het niet fout gaat.

Preppen is in mijn ogen zelfstandig te zijn en dat te kunnen zijn na een SHTF.

 

Zet niet de ene toekomst op het spel door je voor de andere te verzekeren.

 

Kortom, het heeft wel degelijk zin. Studie vergroot je kennis. Kennis die ook na een SHTF nuttig kan zijn.

 

Ik kan me niet voorstellen dat door een oorlog automatisch je schulden komen te vervallen. Als ik me goed herinner is in Duitsland tijdens WWII de hele financiele situatie 'gereset' na die gigantische infatie.

Maar net als beleggen, Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Ik stel dan ook voor geen geld te lenen voor het preppen maar er voor te werken.

En vergeet niet, als men zich vroeger kon redden zonder Katadyn filter kan dat nu ook. Verdiep je daarom eens in oude leefwijzen tijdens het sparen voor een duur uitrustings stuk. Op internet zijn voldoende bronnen om eens door te lezen. Nu we nog internet hebben ^_~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik had niet zo snel al zoveel reacties verwacht. Het lijkt me inderdaad gewoon verstandig om door te gaan met studeren, en niet van een doemscenario uit te gaan. Daarnaast wil ik wel zelf bijverdienen en ook beginnen met preppen. Ik kan het vast wel combineren.

 

Bedankt allemaal :)

 

Welkom. JThom, ik ben weliswaar wat ouder maar ik herken je problemen en bedenkingen. Bij mij komen spontaan twee vragen op.

 

1/ Serieus, leen jij 200€ per maand voor je studie ? Dat een student weinig middelen heeft dat is duidelijk, dat had ik vroeger ook niet. Maar kan je echt niet aan 200€ per maand komen ? Dat is ongeveer 50€ per week. Als je werkt tegen pakweg 10€ per uur dan heb je dat in een paar uurtjes verdiend. Zelf deed ik het ook zo. Toen ik student was (in 1991!) verdiende ik per maand ongeveer 500€ per maand bij. Dat zou nu ongeveer 1000€ zijn. Daarvoor werkte ik enkel tijdens de weekends in een hamburgerrestaurant. Je ziet geen mogelijkheid om daar aan te komen of kom je niet rond met wat je verdient en moet je die 200€ daarom bijlenen ?

 

2/ Er zijn misschien ook mogelijkheden om de kosten wat te drukken? Hou even een huishoudboekje bij en kijk eens waar je geld aan uitgegeven wordt. Wellicht zijn er wel mogelijkheden om hier en daar wat te besparen. Het geld wat op die manier vrijkomt kan je bijvoorbeeld gebruiken voor het kopen van een paar dingen zoals wat extra flessen water, een kleine ehbo kit, wat blikken voer. Als student had ik vroeger een hele lade blikken : witte bonen, weense worstjes, ravioli, spaghetti bolognaise, ... niet allemaal gezond maar het hielp me wel velder als ik (weer eens) geen geld had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schuld zal pas al laatste verdwijnen!

Je spaargeld als eerste, zal voor jou geen issue zijn :)

 

Dus probeer zoveel mogelijk schulden te voorkomen of af te betalen (spaargeld, PM in je hand mag ook best tegenover een schuld staan, je kunt dan altijd je schuld aflossen of als je het echt nodig hebt of alles instort gebruiken om te overleven, als je hebt afgelost is die schuld weg maar ook dat geld).

 

Concreet advies is moeilijk.

Vraag jezelf af of je studie straks zijn geld waard was?

Antropoloog, geschiedenis etc is heel iets anders dan een technische opleiding !

Dit zijn niet de tijden om geld en tijd aan, enkel, leuke studies te verspillen/riskeren....

 

Je gaat het druk krijgen, studie, werken, en preppen..... Alleen preppen kost al 26 uur per dag.....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @JThom,

Welkom op dit preppers forum.

Mooi intro maar wel een lastig dilemma.

je kan hier een schat aan informatie vinden met meer dan 10.000 onderwerpen en meer dan 282.475 berichten kan je hier

uren ( eigenlijk dagen zo niet weken ) doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site.

Er is zoveel informatie te vinden hier dat je tijd te kort komt.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op, voor je het weet ben je het ook:o

 

Met vriendelijke groet, Popeye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarten Luther (van de reformatie) zie het volgende: Als ik weet dat de Heer morgen terugkomt, dan plant ik vandaag nog een boom.

 

Komt er op neer dat hoe zeker je ook denkt te weten dat de SHTF binnenkort te gebeuren staat je dit niet al je keuzes moet laten bepalen. Er zijn zat voorbeelden te noemen van mensen die hier gigantisch de mist mee in zijn gegaan (preppers, christenen, sektes etc).

 

Ik wil je aanmoedigen het gevoel dat het 'dichtbij' is heel serieus te nemen. Dit doe ik zelf namelijk ook. MAAR!!! Naast het relevant bezig zijn met je toekomst (en daar hoort naast preppen ook een studie bij) heb je de verantwoordelijkheid ook nu relevant te zijn (voor jezelf en je omgeving). Voor mij betekend dat ik prep (op het moment redelijk intensief), maar dit mag nooit ten koste gaan van de relevantie van het hier en nu. Door gewoon mee te blijven doen met de 'normale' dingen kun je ook relevant zijn voor anderen. Je keuzes enkel laten bepalen door een mogelijke SHTF gaat ten koste van je relaties en ook al zou je gelijk krijgen is er daarmee nog sprake van een afstand tussen jezelf en anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lang geaarzeld om hier deze reactie te geven: uit de inhoud blijkt wel waarom... :)

 

Alhoewel ik goed kon / kan leren stak ik vooral (lees: alleen) energie in de vakken die ik leuk vond. Uiteindelijk was het zo dat ik dan in het voorjaar (met nog één rapport te gaan) er net niet goed genoeg voorstond. Dan ging ik mijn best doen en ging ik wel goed over (in die tijd was alleen het laatste rapport belangrijk). Dat heb ik eigenlijk mijn hele schooltijd volgehouden. De eerste vervolgopleiding keurig afgemaakt, met hoge cijfers, de tweede door omstandigheden niet. Die school werd gesloopt en hield op te bestaan.

Ik heb steeds tegen werkgevers gezegd dat ik mijn diploma wel gehaald had, maar òf ze vroegen er niet naar, òf ik vertelde ze dat ik mijn diploma's was kwijtgeraakt bij een verhuizing, de school niet meer bestond en ik dus geen kopie kon opvragen. Omdat ik 'goed kan lullen' werd dat altijd geloofd.

Later steeds 'gebluft' bij baanwisselingen dat ik hetgeen ze vroegen wel kon of er ervaring in had. Natuurlijk wel zo, dat ik dat ook wel kon waarmaken (op één keer na). Zo beetje bij beetje werkervaring opgedaan en toch nog goed terechtgekomen (weliswaar met de nodige mazzel, maar zonder geluk vaart niemand wel).

 

Nu kom je daar niet meer mee weg. Studeer zo lang mogelijk, des te korter hoef je te werken en des te meer kun je verdienen. Wanneer je je uitgavenpatroon een klein beetje in de hand kunt houden, kun je geld overhouden en daarvan kun je spullen kopen waarvan jij vind dat je ze nodig hebt. De meeste prep-spullen kun je ook gebruiken wanneer je gaat kamperen, dus dan dient het een dubbel doel.

 

Ik prep niet direct voor WO3, maar meer voor een situatie die vergelijkbaar zou zijn aan de chaos die uitbrak na orkaan Kathrina, of deze nu ontstaat door langdurige stroomuitval, overstromingen (waar ikzelf geen last van heb, want ik woon hoog en droog tegen de Duitse grens aan) of een vorm van maatschappelijke onrust. Daarnaast heb ik het verschrikkelijke geluk om een BOL te hebben in het buitenland, waar ik over 2,5 jaar voorgoed naar toe hoop te gaan. Ik zit hier nog niet zó lang, maar onbewust was ik wel al langer met het fenomeen preppen bezig en eerlijk gezegd vind ik het onbegrijpelijk dat niet meer mensen zich voorbereiden op wat eventueel komen gaat.

 

Als je dus, zoals jij, nog jong bent en je begint er al mee, dan ben je in mijn ogen al prima bezig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leent nu 200 euro, maar omdat je het idee hebt dat bij een SHTF die schuld niet meer bestaat overweeg je dit te verhogen naar 450. Dat is wat ik lees.

Dat zou geen goede stap zijn om 1 hele belangrijke reden. Ook al zijn we hier allemaal preppers. Misschien gebeurd er in jouw leven wel helemaal niks en dan zit je daar met je schuld die meer dan de helft lager had kunnen zijn. Onverstandig idee dus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...