Ga naar inhoud
GENEGEERD

Electronica Preppen, slecht idee?


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Nu ik het een en ander aan het preppen ben na een risico analyse gemaakt te hebben vraag ik mij het volgende af: is wel een goed idee om elektronica te preppen?

 

Persoonlijk denk dat het een goed idee is. De situatie waarin je je spullen nodig gaat hebben is niet te voorspellen. Bij een EMP of flare kan er een hoop verloren gaan. Maar bij een WWIII kan alles nog werkzaam zijn.

 

Een paar voorbeelden:

GPS, eem standalone GPS met outdoor kaarten kan heel nuttig zijn om van A naar B tekomen. Als zal in een oorlogs situatie de GPS 'uit' gaan of de nauwkeurigheid naar beneden (bv. tot 300m nauwkeurig). De offline kaarten blijven bruikbaar.

 

SteriPen: in afwachting van mijn Katadyn deze op de kop getikt. Zolang er stroom is kan het een hoop water desinfecteren .

 

Mijn credo js dat je niet van de electronica afhankelijk mag zijn. Er moeten alternatieven als kaarten of watertabletten aanwezig zijn. En de nodige vaardigheden natuurlijk.

 

Ik zeg, zolang het werkt, werkt het. Door apparatuur te standaardiseren op AA en/of AAA en een zonnepaneeltje kun je nog heel lang plezier hebben van dit soort gemakken.

 

Wat is jullie idee hierover? Ik kom namelijk hele negatieve dingen hierover tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij een militaire ww3 worden de gps satellieten gewoon onbruikbaar.

Ik weet niet waar je heen wilt gaan vanaf punt A maar ik zou zeggen koop topo kaarten (papier) van het gebied waar je heen wilt en de route er naar toe en leer omgaan met kaart en kompas.

Ik schat dat een beetje navigatie ding het niet veel langer dan een dag uithoud. Als er al een GPS signaal is.

 

Zo lang iets werkt, werkt het maar dat geld voor alle dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik schreef, voor alle elektronica die je prept moet een alternatief en de kennis om het te gebruiken aanwezig zijn.

 

Een voordeel van een (werkende) GPS is dat je een veel kleiner profiel hebt als je niet op wilt vallen. Er zijn kleine modellen die in de oalm van je hand passen en waterdicht zijn. Mijn Garmin Dakta heeft een batterylife van ongeveer 20 uur. Dat is ongeveer 2 dagen waarbij een tweede set via solar opgeladen kan worden.

 

Mijn doelstelling is niet om tijdens een SHTF rond te gaan trekken ala the road. Maar het kan nodig zijn om je vaste locatie te moeten verlaten.

 

Maar er gaat natuurlijks niks boven een kaart en kompas ^-^

Als een SHTF maar lang genoeg duurt zullen we alles zelf moeten kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik investeer helemaal niet in gps-achtige zaken, ook een smartphone hoort niet bij mijn prepvoorbereidingen. Wel kaart en kompas, vooral kompas. Want: satellieten worden uitgeschakeld in een oorlogssituatie, hetzij door oorlogshandelingen, hetzij omdat de eigenaar niet wil dat jan en alleman er gebruik van maakt, is mijn verwachting. In geval van een EMP is al dat spul sowieso waardeloos. Smartphones zijn afhankelijk van stroom voor het apparaat zelf en van zendmasten die maar een zeer beperkte energie-backup hebben.

 

Ik heb Eneloop oplaadbare batterijen & zonnepaneeltjes en handcranks om die dingen op te laden maar de capaciteit is allemaal erg beperkt en ik wil die batterijen met hun energie reserveren voor wat in mijn ogen echt nodig is: zaklampen, porto's en draagbare 27mc, een wereldontvanger, wat medische apparaatjes en dergelijke. En de meeste apparaten zullen snel slijten of stuk gaan in een SHTF, verwacht ik.

 

Het belangrijkste is dat ik niet afhankelijk wil zijn van gadgets die én stroom vreten én kwetsbaar zijn voor vocht en vuil. Misschien niet onmiddellijk maar na een TEOTWAWKI zal op den duur alleen simpel en sterk materiaal blijven functioneren. Simpele zaklampen en mijn kompassen zullen het het langst uithouden, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de torrent sites kun je de stafkaarten van heel Nederland downloaden, erg nuttig in een bepaald scenario.

Downloaden, bepaald gebied kiezen, kaarten zoeken en printen.

Alles staat er op, en geen stroom , batterijen of zonnecel o.i.d. nodig.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nomad_404 ik denk bij elektronica aan een mp3 speler (voor een muziekje , (vind dat toch wel belangrijk ) , een joule thief (ook om te kunnen maken ) en eventueel

een voeding om batterijen te kunnen laden ed of een kleine versterker met microfoon om geluiden op een grotere afstand te kunnen horen . dit soort elektronica

vind ik net zo belangrijk als gps ed

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de torrent sites kun je de stafkaarten van heel Nederland downloaden, erg nuttig in een bepaald scenario.

Downloaden, bepaald gebied kiezen, kaarten zoeken en printen.

Alles staat er op, en geen stroom , batterijen of zonnecel o.i.d. nodig.:)

 

Printen moet je dan wel op de juiste schaal alles op een A4tje of A3tje wordt toch wel lastig plus je moet dat wel van te voren doen.

Beer zijn de topografische atlassen. Koop een hele serie of alleen van het gebied waar je heen gaat.

 

Kabouterkaarten zijn er van heel de wereld, nou ja bijna.

Maar je moet ze wel printen.

 

Ik heb ze ooit verwoed verzameld in mijn oziexplorer tijd ;-)

AcerN35 plus oziexplorer, leuke tijd.

http://www.oziexplorer.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Printen moet je dan wel op de juiste schaal alles op een A4tje of A3tje wordt toch wel lastig plus je moet dat wel van te voren doen.

Beer zijn de topografische atlassen. Koop een hele serie of alleen van het gebied waar je heen gaat.

 

Kabouterkaarten zijn er van heel de wereld, nou ja bijna.

Maar je moet ze wel printen.

 

Ik heb ze ooit verwoed verzameld in mijn oziexplorer tijd ;-)

AcerN35 plus oziexplorer, leuke tijd.

http://www.oziexplorer.com

Hmm ik zie mij niet met een atlas in mijn inch bag lopen.... ik ga toch voor gewone kaarten, maar dat is persoonlijke voorkeur

 

Iemand enig idee waar je die gedetailleerde kaarten kan kopen? Natuurlijk een goede kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nomad_404 ik denk bij elektronica aan een mp3 speler (voor een muziekje , (vind dat toch wel belangrijk ) , een joule thief (ook om te kunnen maken ) en eventueel

een voeding om batterijen te kunnen laden ed of een kleine versterker met microfoon om geluiden op een grotere afstand te kunnen horen . dit soort elektronica

vind ik net zo belangrijk als gps ed

gr will

@Wafels : Zou het mogelijk zijn om een EMP-puls op grote afstand te kunnen detecteren met een geschikte schakeling? Ik heb vroeger, toen ik niet zo bibberde met mijn handen, een zg. flits-slave gesoldeerd waarmee je draadloos een 2e flitser synchroon met een foto-flitser kon ontsteken (toepassing: invul-licht bij portret fotografie). Met een dergelijke schakeling zou je van heel ver weg ook de primaire flits van een nucleair wapen kunnen detecteren. Nadeel: reageert dan ook op bliksemlicht van heel ver weg. Zomaar wat ideeën. Ik soldeer al tientallen jaren niet meer en heb de invoeling in dit onderwerp volledig verloren.

m.v.g.,

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk @QuickFix heeft gelijk wat betreft een EMP ed maar het horen naderen van een zware onweersbui kan wel praktisch zijn ,

Want naast de gevaren van een EMP ed is ook het veranderen van het klimaat (voorbeeldje :) http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/141b76a2fa50e2d80d24bb94bb244dfd/article/tornados_trekken_door_nederland.html ) een steeds groter gevaar aan het worden

met name tornado's wat gepaard gaat met onweer (en luchtdrukveranderingen ,en ontladingen kun je over grote afstand ontvangen )

.Ik weet wel dat we een goed weersverwachting hebben maar als dat wegvalt zou een klein eigen informatie systeem mbt het weer een goed iets zijn

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ik vergeten te melden inderdaad, een goede kooi van F om alles in te bewaren.

 

Op het moment werk ik aan twee. Een grote voor thuis (kast) en een koffer voor onderweg en in de auto.

 

Ik heb gewerkt aan een opvouwbare tas variant, voor het geval dat. Later realiseerde ik me dat dat nutteloos is. Na een EMP is al je spul toch al stuk. Dan ik al mijn elektronica gelijk in mijn F tas bij het vuil zetten ^_^

 

Maar goed. Het punt wat ik eigenlijk zou willen maken is dat een SHTF geen TEOTWAWKI hoeft te zijn.

Een aanslag op Nederlandse electriciteits centrales zal kunnen betekenen dat we geruime tijd zonder gas, water en licht komen te zitten. In een dergelijk geval is kleine elektronica met een zonnepaneel gewoon nog bruikbaar.

Kort gezegd, als het is niet nodig om direct helemaal back to basics te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vladimir Inderdaad. Ik kan me voorstellen dat een tablet met externe schijf en zonnepanneel in een faraday koffer na een TEOTWAWKI een schat van informatie kan bevatten.

 

Kennis vergaren is heel belangrijk, maar je kan niet alles weten. Om dan een database te hebben met boeken over van alles en nog wat is heel waardevol.

Idealiter prep je die als fysiek boek natuurlijk. Maar bij een overstroming is een papieren bibliotheek moeilijk te evacueeren.

 

@jobs, wat kapot is is kapot. En veel elektronica is dan niets meer dan een mooie deurstopper. Misschien dat er nog resources uit te halen zijn, maar dat is betrekkelijk denk ik.

Daarom is mijn streven om niet afhankelijk te zijn van de elektronica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vladimir Inderdaad. Ik kan me voorstellen dat een tablet met externe schijf en zonnepanneel in een faraday koffer na een TEOTWAWKI een schat van informatie kan bevatten.

 

Kennis vergaren is heel belangrijk, maar je kan niet alles weten. Om dan een database te hebben met boeken over van alles en nog wat is heel waardevol.

Idealiter prep je die als fysiek boek natuurlijk. Maar bij een overstroming is een papieren bibliotheek moeilijk te evacueeren.

 

@jobs, wat kapot is is kapot. En veel elektronica is dan niets meer dan een mooie deurstopper. Misschien dat er nog resources uit te halen zijn, maar dat is betrekkelijk denk ik.

Daarom is mijn streven om niet afhankelijk te zijn van de elektronica.

 

een tablet vind ik juist weer iets minder, zonder internet heb je vrij weinig aan zo'n ding. Althans je kan er ongeveer net zoveel mee als met een goede e-reader, welke dan ook mijn voorkeur heeft. Daarnaast heeft een e-reader een scherm die je gewoon prima in de volle zon kan lezen, verbruikt hij 1000x (geschat :p in elk geval veel en veel minder dan een tablet) minder stroom en zijn ook minder kwetsbaar dan een tablet. Oh en hij weegt een stuk minder.

 

Wil je perse films kijken of andere dingen doen dan is een tablet of solide laptop wel een optie natuurlijk. Maar mijn mega PDF archief leest prima op een e-reader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel nut in electronica preppen maar zou de prioriteit omdraaien.

 

Investeer eerst in het absoluut noodzakelijke dat analoog is en bewezen heeft niet stuk te gaan (tenzij je er een bom op gooit bij wijze van spreke).

 

Heb je dat alles voor elkaar dan kun je voor gemakkelijkere opties kiezen in de vorm van electronica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitaal of analoog is eigenlijk zozeer het punt niet (al schuilt er wel een kern van waarheid in je insteek).

 

Het probleem is dat zelfs de eenvoudige radiootjes van na ongeveer 1985 vol zitten met (analoge) IC's voor

de middenfrequent en eindversterker (een IC is wat in de volksmond ookwel "Chip" wordt genoemd); dit om

radio's steeds kleiner en selectiever te kunnen maken.

 

Transistoren (welke heden ten dage nog steeds de basis vormen voor ieder IC, zowel analoog als digitaal)

zijn heel gevoeldig voor statische ontlading, maar vooral voor EMP.

 

Als je dus echt op safe wilt spelen zul je helemaal terugmoeten naar het buizentijdperk, maar om die nu als

"Portable" te bestempelen (en ik weet niet in hoeverre die bestand zijn tegen EMP e.d.)?

Buiten het feit dat buizen doorgaans onmogelijke (een roosterspanning van +250V voor een triode bijvoorbeeld)

spanningen vragen.

 

Ik heb zelf nog een ex-army RT-68 en RT-70 liggen, met 24V triller-omvormer, maar ik vrees dat ook die na

een EMP het beste nog als deurstopper gebruikt kunnen worden... :(

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

@QuickFix,

 

De kans dat je door een EMP geraakt wordt (als mens zijnde) is miraculeus klein. De grootste EMP bommen hebben op dit moment een spanwijdte van 25 km in doorsnede en zijn bijzonder moeilijk te maken.

 

Als het om een zonnestorm gaat tja... dan is niemand meer veilig behalve de kooi van faraday denk ik. Maar dan ligt ook alles buiten de kooi van faraday om plat en dat is... een hoop. Dan ben je niet meer de enige hahaha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...