Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 41 tot 48 van de 48
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodan Bekijk Berichten
    bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg...
    In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden).
    Dan heb je het over het bandenmateriaal van tegenwoordig denk ik, is dat niet van kunststof/rubber, weet niet ik niet precies.
    Mijn achterbanden zijn al ouder dan 25 jaar en nog van echt rubber en het advies is puur gebaseerd op de profieldiepte, die nu net tegen het begin aanzaten, van wanneer ze het als advies moeten noteren.
    Ik meen dat dat 2 jaar geleden ook al was, zal ik nog eens nazien.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2014
    bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg...
    In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden).
    De banden kunnen uitdrogen. Meestal (niet altijd) zie je dan kleine scheurtjes in het rubber als teken van de uitdroging. De banden onder mijn mobiele BOL in Spanje spuit ik ieder jaar in met siliconenspray en om de paar jaar met een speciale industriele spray om het rubber 'vet'te houden. Slijten doen de banden nauwelijks. Maar let goed op uitdroging. Zoals gezegd, een klapband is dichterbij dan je denkt. En bij twijfel, gewoon vervangen.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RaptorNLD Bekijk Berichten
    De banden kunnen uitdrogen. Meestal (niet altijd) zie je dan kleine scheurtjes in het rubber als teken van de uitdroging. De banden onder mijn mobiele BOL in Spanje spuit ik ieder jaar in met siliconenspray en om de paar jaar met een speciale industriele spray om het rubber 'vet'te houden. Slijten doen de banden nauwelijks. Maar let goed op uitdroging. Zoals gezegd, een klapband is dichterbij dan je denkt. En bij twijfel, gewoon vervangen.
    Verstandig maar wel wat intrek tijd laten tussen inspuiten en rijden Talk is wat men vroeger gebruikte, dus voor echt oude oude banden misschien beter? Ga ik eens aan mijn oude bandenboer vragen, die gaat me dat mooi uitleggen.

Edit: Na wat gegoogle lijkt silicone niet iets wat rubber graag heeft (al gebruik ik het zelf wel op de rubbers van de autodeuren)... zie: http://microfiberproducts.com/zy701typr12o.html
    Laatst gewijzigd door wodan; 06-07-15 om 12:03.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Dat doet mij er aan denken dat ik ook twee nieuwe banden moet leggen . Voor ik naar de keuring moet .
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    Die frats heb ik recent met mijn oude knar voorgehad. Banden goed op spanning gezet omdat ik ergens een ladingkje gratis klinkers kon gaan halen.
    Ineens had ik het gevoel of ik constant over die bultjes die al eens de pech- van de rijstrook scheiden aan het rijden was.
    Terwijl dat zeker niet het geval was.
    Gestopt op de pechstrook, naar mijn achterbanden gaan kijken. Rechts achteraan op de buitenste band stond een serieuze blaas. Die band maar afgelaten (voordeel van een dubbel lucht natuurlijk, kan je, zeker als je niet geladen bent, op 1 band op spanning wel rijden) en terug huiswaarts gekeerd.

Bij nadere inspectie bleken de banden vol met microscheurtjes te zitten, volgens mij komt dat ook heel veel door permanente blootstelling aan uv straling.
    Want de binnenste banden van de achteras (dubbellucht) hadden dit niet. Die worden natuurlijk ook niet zo blootgesteld aan de zon, als de buitenste.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spechtje Bekijk Berichten
    Die frats heb ik recent met mijn oude knar voorgehad. Banden goed op spanning gezet omdat ik ergens een ladingkje gratis klinkers kon gaan halen.
    Ineens had ik het gevoel of ik constant over die bultjes die al eens de pech- van de rijstrook scheiden aan het rijden was.
    Terwijl dat zeker niet het geval was.
    Gestopt op de pechstrook, naar mijn achterbanden gaan kijken. Rechts achteraan op de buitenste band stond een serieuze blaas. Die band maar afgelaten (voordeel van een dubbel lucht natuurlijk, kan je, zeker als je niet geladen bent, op 1 band op spanning wel rijden) en terug huiswaarts gekeerd.

Bij nadere inspectie bleken de banden vol met microscheurtjes te zitten, volgens mij komt dat ook heel veel door permanente blootstelling aan uv straling.
    Want de binnenste banden van de achteras (dubbellucht) hadden dit niet. Die worden natuurlijk ook niet zo blootgesteld aan de zon, als de buitenste.
    In Spanje is bekend dat je autobanden veel korter mee gaan, niet door slijtage, maar de kracht van de zon. Vandaar dat die knakkers nog wel eens karton voor hun banden zet op de camping, niet omdat de bandjes zouden knappen door de hitte, maar vanwege de UV straling.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    In Spanje is bekend dat je autobanden veel korter mee gaan, niet door slijtage, maar de kracht van de zon. Vandaar dat die knakkers nog wel eens karton voor hun banden zet op de camping, niet omdat de bandjes zouden knappen door de hitte, maar vanwege de UV straling.
    Goeie tip, ga ik ook eens doen. Er een stuk karton, of multiplex of iets dergelijks voorzetten.

Heksenboot
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spechtje Bekijk Berichten
    Goeie tip, ga ik ook eens doen. Er een stuk karton, of multiplex of iets dergelijks voorzetten.
    Iets waterbestendigers dan karton misschien?

Vergelijkbare onderwerpen

1. Rata(bouw)plan kippenhok deel 1
    Door Rataplan in forum Dieren en vee
    Reacties: 18
    Laatste Bericht: 03-05-15, 12:43
  2. Rata(bouw)plan : camper/BOV deel 1
    Door Rataplan in forum Voertuigen
    Reacties: 32
    Laatste Bericht: 12-08-14, 13:33
  3. Mini camper
    Door Bandoeng in forum Voertuigen
    Reacties: 30