Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] EDEN TDL 20 zaklamp [knivesandtools.nl]


12gauge

Aanbevolen berichten

Review EDEN TDL 20 Zaklamp

 

 

Vol verwachting klopts ons hart, een pakketje van de KATO groep.

Snel open gemaakt en hee verrek een lampie en niet zomaar 1 maar de;

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-tdl-20-tactische-zaklamp.htm

Met oplaadbaar pakket;

 

 

Eden TDL 20 tactische zaklamp

Eden Quality 18650 batterij 3100 mAh Button Top

XTAR WP2II batterijlader voor o.a. 18650

Setje Duracell CR123A batterijen

 

 

IMG_3645[1].jpg.05b7e5e34312d509b7b8d6ef993c23b6.jpg

 

 

Dus ik kon meteen aan de slag.

Dit viel me meteen op;

 

De lamp zelf is netjes strak zwart aluminium weinig poespas.

Het polskoordje is olijfgroen (niet mijn eerste keus maar goed)

Geen foudraaltje (paar winkels in de buurt af gegaan en geen passende kunnen vinden dus dat is erg jammer). Er zijn hele hightech houders te krijgen bij KATO, maar een simpel stoffen hoesje heeft voor de meeste mensen genoeg functie

Geen focus, je hebt dus maar 1 soort lichtbundel.

Maar hij is dan ook ontworpen voor de kortere afstand.

 

 

 

Weinig poespas?

 

Nou niet helemaal in zekere zin; het lijkt op doordachte poespas.

Ondanks de maat ligt hij lekker in de hand, eigenlijk weinig glad oppervlak dus uit je hand glijden zal hij niet snel doen.

Er zit een anti rol ring op die je kan instellen naar de breedte van je hand of er helemaal af kan draaien

De rand om de aan/uitknop op de achterkant te beschermen heeft 2 sleuven om een haakje of touw doorheen te halen

De lens ligt verzonken in de lamp, slim, de "opstaande" rand lijkt gepolijst om het beetje extra bruikbare licht er nog uit te persen.

Dit is overigens niet bepaald nodig met de 280 lumen die deze lamp rijk is

 

 

Het extra pakket met oplader en oplaadbare batterij is wel een aanrader omdat de CR123A Lithium batterijen niet een goedkope en makkelijk te krijgen batterij is (ong 2 euro per stuk waar je er 2 van nodig hebt). Al moet een setje volgens de opgave 6 uur op volle kracht kunnen schijnen. De oplader kan je thuis of in de auto op 12v gebruiken en er zelfs een usb apparaat mee opladen dus dat is wel doordacht.

 

 

Zo en dan is het tijd om te spelen.

 

Bij gebrek aan een agressieve persoon die mij aan wil vallen schijn ik dan toch mezelf in de ogen.

Dit was overdag en toch gaf dit even leuk sterretjes, ZELFS met zonnebril op, automatisch trek je je arm dan terug of je draait je hoofd weg.

En dat! is de bedoeling van deze lamp mensen verblinden en tijd winnen om iemand te kunnen overmeesteren als je in de ordediensten zit. Of als je beveiliger bent hard weg te kunnen rennen.

Juist voor deze omstandigheden is deze lamp ontworpen door KATO zelf. Tijd winnen is altijd het doel in benarde situaties of je nu in de ordedienst zit of je na een avondje stappen naar huis loopt.

Niet zoeken naar de strobostand maar in welke stand je m ook uit gezet hebt, altijd in de strobostand van 20 flitsen per seconde op volle kracht gaat hij aan.

 

Kan je hem ook als gewone zaklamp gebruiken? Jazeker, met 3 standen licht kan je gewoon er ook mee naar je sleutels zoeken als je ze in de put hebt laten vallen. Het schakelen tussen de stand heeft wel 1 seconde nodig (maar dat hebben de meesten met een 1 knops bediening)

 

 

Mijn bedoeling is wel geweest om de lamp heel te houden dus een aantal dingen heb ik niet willen testen;

 

Waterdicht volgens IPX-8 norm;

Dit betekend zoveel als; als je hem in een plas laat vallen blijft hij het gewoon doen, maar het is geen duiklamp en tegen dronken haaien zijn er andere middeltjes.

In natte omstandigheden kan je hem naar hartelust gebruiken, de enigste 2 dingen die je eraf kan draaien zijn de verstelbare anti-rolring die buiten de body om zit en de "dop" om batterijen te kunnen verwisselen maar deze is met een rubberen ring geseald.

 

 

IMG_3646[1].jpg.f6940964d5006c8535ae8b383087bb78.jpg

 

 

Wat zeggen de experts? nu ben ik geen drager van een badge of een V van veiligheid, maar die kennen we wel.

Mening van een bevriende beveiliger;

Ziet er netjes uit en de "altijd op stroboscoop aan" functie is zeker een zeer groot pluspunt, het is immers het enigste LEGALE wapen wat een beveiliger kan en mag dragen.

Het is een hele lichte lamp (zeker in vergelijking met een Maglite 3D) met veel meer licht en lichtstanden.

 

Het oordeel;

Het doel van deze lamp is in mijn ogen gehaald, hele felle lichtpulsen om iemand te desorienteren.

Ligt goed in de hand.

Werkt voor gewoon dagelijks zaklamp werkt hij ook echt prima.

Ga ik hem dragen? (want dat is natuurlijk de bedoeling van deze zaklamp)

JA (zo snel ik een foudraaltje voor aan de riem kan vinden)

 

 

IMG_3650[1].jpg.0a66546d8580f0c75a06b069c6af3c26.jpg

 

 

verdere vragen staan vrij en op de volgende meeting gaat hij mee dus mogen jullie ook spelen ;)

en post nr 500 voor mij ;)

 


 

UPDATE: Wat ik er 7 maanden later van vind, lees je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Indrukwekkende lamp alleen dat dat spul zo duur moet zijn.

 

ik koop mijn lampjes hier:

http://www.dealextreme.com/c/cree-flashlights-901

 

van deze heb ik er een aantal liggen maar ben nog met de 1e bezig (2e batterij). Helaas is bij een valpartij op een punt het glaasje voor de led weggebroken maar de lamp doet t nog prima.

http://www.dealextreme.com/p/trustfire-tr-803-cree-q5-wc-230-lumen-led-flashlight-1-cr123a-13096

 

Ook hebben ze hier vrij goedkoop de CR123A batterijen (en geen verzendkosten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indrukwekkende lamp alleen dat dat spul zo duur moet zijn.

 

ik koop mijn lampjes hier:

http://www.dealextreme.com/c/cree-flashlights-901

 

van deze heb ik er een aantal liggen maar ben nog met de 1e bezig (2e batterij). Helaas is bij een valpartij op een punt het glaasje voor de led weggebroken maar de lamp doet t nog prima.

http://www.dealextreme.com/p/trustfire-tr-803-cree-q5-wc-230-lumen-led-flashlight-1-cr123a-13096

 

Ook hebben ze hier vrij goedkoop de CR123A batterijen (en geen verzendkosten)

 

Het is daar inderdaad wel een stuk goedkoper, maar kwalitatief is het vaak toch net wat minder dan dan van gerenommeerde merken. Ook kloppen veel dingen die op de website van DealExtreme aangegeven staan, vaak niet. Zo wordt het aantal lumens eigenlijk steevast overdreven, dat zie je ook in de reviews staan op die site. Ik heb zelf ook eens een zaklamp bij DealExtreme gekocht. Volgens hun eigen opgaven had deze meer dan 300 Lumens. Als ik deze echter vergeleek met mijn surefire lamp van 200 lumens, dan had de surefire duidelijk een hogere lichtopbrengst.

 

Als die informatie die ze geven dus al niet klopt, wie zegt dat de rest dan wel klopt. Misschien klopt wat ze aangeven over de waterdichtheid ook wel niet. (altijd vervelend wanneer je dat in praktijk uit moet vinden :D).

 

 

Ik ben nog op zoek naar zo'n type lamp als in deze review, dus misschien is dit wel een optie. Ik zag dat het merk fenix ook mooie zaklampen heeft, die krijgen ook goede reviews.

Ik vind het moeilijk om de maten in te schatten. Zou deze lamp in een jaszak passen denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee heb nog geen accu test gedaan, misschien iets voor volgende week tijdens een nacht dienst

eerst die oplaad accu maar s goed opladen ervoor ;)

 

Kans; multitool is een leatherman sidekick die andere een winchester geen idee wat voor type

 

onder het mom van onder het rijden heb ik toch niks te doen, heb ik even wat getest qua lang aan staan,

maar ik kan de 1e post niet meer aanpassen?

 

maargoed dan maar hier;

 

 

UPDATE

onder het rijden maar eens gaan testen voor de batterij duur van de oplaadbare batterij;

 

na 10 min was de lamp al beetje warm

na 20 min was de lamp nog warmer

na 45 min was de lamp tegen het hete aan.

toen heb ik de lamp maar uitgezet om hem niet te slopen

 

dit heeft niks met het weer te maken want het was in 18 graden climate control getest

toch KATO maar eens mailen of dit normaal is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 12gauge,

 

 

 

Het klopt dat de zaklamp behoorlijk warm/heet kan worden. Dit is inherent aan de huidige technieken die gebruikt worden voor krachtige zaklampen, zeker op de hoogste stand.

 

Veel zaklampen hebben dan ook de tekst op de kop staan “Hot” met een speciaal icoontje. En het wordt veelal in de handleiding gemeld.

 

 

 

Zaklampen worden wel ontwikkeld om de hitte zoveel mogelijk te spreiden en dus te koelen. Maar ondanks deze ontwerpen, zal iedere moderne lamp warm worden.

 

 

 

Als ik het topic doorkijk, lees ik dat de lamp al geruime tijd (45 min.) aan stond op de hoogste stand. Dan is het normaal dat de kop of lamp heet begint te worden.

 

 

Bij de gemiddeld gebruiker (lees 99%) zal een lamp niet continu ingeschakeld staan op de hoogste stand voor 45 minuten. Waardoor de warmte, of het heet worden, ook niet zo zou opvallen.

 

 

 

Hoop u hierbij goed geïnformeerd te hebben. Mocht u nog verdere vragen hebben dan hoor ik dat graag.

 

 

 

Hartelijk dank voor de review op Preppers.nl. Stellen we zeer op prijs!

 

Nog veel plezier met de Eden TDL 20.

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

KATO NL

 

 

 

dan weten we dat ook weer ;)

behoorlijk snel antwoord ook gekregen van hun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, alle lampen worden warm. Ook mijn JetBeams. Sterker nog, die hebben een beveiliging en schakelen automatisch over op "medium mode" wanneer ze oververhit dreigen te raken. Dat kan inderdaad al na 10 minuten continue branden zijn. Ik heb het dan wel over lampen van minimaal 500 lumen dus krachtiger dan het Eden model zoals beschreven.

 

Overigens, met een (oplaadbare) maglite kun je na een minuut of 10 ook al bijna een ei bakken

. Heeft dus naar mijn mening dus niets met de kwaliteit van de Eden lamp te maken, elke zaklamp kent dit fenomeen.

 

Grt.,

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

In winterse omstandigheden een fijne bijkomstigheid om je handen te warmen.:)

 

12 gauge. Denk je dat deze zaklamp in een ruime jaszak past? Ik moet de komende maanden wat andere dingen kopen dus kan nu even geen geld er voor vrij maken, maar ik denk dat ik eind september maar eens zo'n zaklamp ga kopen. Dan worden de dagen ook weer korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

even een 7 maanden in gebruik UPDATE

@Dr.Prepper dit kan evt in de openingspost gezet worden

 

Hij bevalt me nog steeds goed

 

al behoorlijk wat zaakjes afgeweest voor een pouch of tasje, nog steeds geen succes, dus dat is mooi kut in de zomer want dan moet alles aan de riem en ik ben bang dat ik geen tasje ervoor gaat vinden

heb er maar eens 2 batterypacks voor gekocht omdat de CR123A batterijen me gewoon te duur zijn, en die gebruik ik voor de rest nergens voor

17 euro per stuk ook wel aan de prijs zeg maar

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-18650-batterij-3400-mah-flat-top.htm

voor de rest istie uiteraard al een aantal keer gevallen en gestoten noem maar op en hij doet het nog steeds prima, geen schilfertje lak eraf

goed gebouwd zijn ze dus wel

hij bevalt me nog steeds prima en daar gaat het uiteindelijk om

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...