Ga naar inhoud
GENEGEERD

Poging tot soort MRE maken.


Maan

Aanbevolen berichten

Ik verdraag slecht zetmeel door w.s. een tekort aan amylase. Om een zetmeelrijke maaltijd te kunnen eten zonder ziek te worden moet ik enzymen bij slikken ( en dan gaat het nog vaak fout). Heel onhandig. Alle kant en klaar maaltijden zijn op basis van rijst, pasta of aardappelen. Ik moet mijn kcal dus halen uit eiwitten, vetten, en suikers.

 

Vandaag heb ik een poging gedaan tot het samenstellen van een MRE

Het idee is om zelf een mix te maken van gedroogd vlees,groente en kruiden/saus wat makkelijk mee te nemen en klaar te maken is.

25 gram hele kleine stukjes gedroogde kipfilet

10 gram gedroogde snijbiet

Samen met 270 ml water even opkoken

Een half uur laten staan

23 gram kaassaus poeder van de lidl erbij en weer even opkoken.

 

 

Het geheel was goed te eten. Een beetje weinig.

De kip wil niet goed wellen, het blijft droog.

Na deel is ook het twee keer moeten koken, dat is niet handig op een esprit blokje.

 

Wie heeft een goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Meer eten, als het te weinig is.

De kip gedroogd eten, zoals je ook beef jerkey eet. Walnoten erbij doen.

Banaan drogen , zoals chips en dat als toetje erbij.

 

Voedsel drogen kan goed in de oven, maar ook met een voedseldroger.Zeker als je een dieet hebt is een voedseldroger erg praktisch, je kan bijna alles drogen wat je eet. Er is ook een voedseldrogerkookboek.

Meeneemvoedsel, denk ook aan blikjes vis, sardienes bijvoorbeeld, die vullen goed, ook gekookt ei vult goed.Noten idem.

Pannenkoekjes van ei met banaan zijn lekker en vullen goed. Gebakken ei met spek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik denk dat je gelijk hebt, ik moet het meer in losse componenten zien, niet alles in één zakje, prakje.

Ik heb een voedsel droger, waar ik veel gebruik van maak.

Voor een dagje weg is het ook helemaal geen probleem, ik wilde graag een lichte (gewicht) maaltijd voor in mijn BOB.

Ik ga ook eens kijken naar de Pemmikan, dat lijkt mij ook wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer eten, als het te weinig is.

De kip gedroogd eten, zoals je ook beef jerkey eet. Walnoten erbij doen.

Banaan drogen , zoals chips en dat als toetje erbij.

 

Voedsel drogen kan goed in de oven, maar ook met een voedseldroger.Zeker als je een dieet hebt is een voedseldroger erg praktisch, je kan bijna alles drogen wat je eet. Er is ook een voedseldrogerkookboek.

Meeneemvoedsel, denk ook aan blikjes vis, sardienes bijvoorbeeld, die vullen goed, ook gekookt ei vult goed.Noten idem.

Pannenkoekjes van ei met banaan zijn lekker en vullen goed. Gebakken ei met spek.

 

ik denk dat je het wel ernstig moet gaan uitbreiden zoals stuudje al zei, want ik ben 15 jaar en mijn maaltijd ligt meestal ergens rond de 200 gram(normale,luie dag). ik weet niet wat jou leeftijd is maar als maaltijd is dat veel te weinig

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Maan, naast MRE maken kan je ook zelf repen maken. Die vullen goed. Ik heb meerdere recepten op de site gezet en met wat googelen kom je ook op andere recepten. Als ik precies weet wat je wel en niet eet kan ik ook een recept op maat maken. Er kan chocola bij, of kokos, er kunnen diverse noten in, er kunnen krenten in,of abrikoos, er kan chiazaad in, sesamzaad, er is veel mogelijk.

 

Hieronder een voorbeeldje van een reep...

 

 

Voor 10 tot 12 kleine repen

 

 

150 gram dadels zonder pit

100 gram ongebrande gemengde noten

75 gram santen

en ook: een keukenmachien voor het hakwerk

 

Gooi de dadels en de noten in een keukenmachine en hak net zo lang tot het goed fijn is. Het is goed als je de massa met je vingers een beetje bij elkaar elkaar kunt drukken en dat het dan een beetje blijft plakken. Haal aub wel eerst de stekker uit het stopcontact voordat je dit probeert.

 

Smelt ondertussen een stuk santen van 75 gram au bain marie. Net als chocolade kan santen vrij snel aanbranden in een pan op het vuur, vandaar au bain marie. Is de santen gesmolten, dan giet je het noten-dadelmengsel erbij in de pan en je schept het goed om.

 

Leg een vel bakpapier op een plaat. Leg het mengsel op de plaat en leg er weer een stuk bakpapier overheen. Rol of druk de massa uit. Ik gebruik een kleine bakplaat en krijg zo vrij makkelijk een vierkante vorm die makkelijk te snijden is.

 

Verdeel de massa alvast met een mes in stukken en zet de plaat dan een kwartier in de vriezer. Daarna zijn ze eetklaar. Bewaar in de koelkast. Je kunt ook een grote hoeveelheid tegelijk maken en een deel in de vriezer bewaren. Moet je op stap? Haal een stuk uit de vriezer, stop het in je tas en eet op als je trek krijgt. Het vult behoorlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwerk noten en/of pitten in de MRE. Noten en pitten bevatten veel eiwitten en vetten en weinig koolhydraten. Voor een MRE zou mijn eerste keuze vallen op de relatief goedkope gepelde zonnebloempitten. Ik heb al wat, maar ik koop binnenkort de pitten in bulk in.

Noten en pitten zijn volgens het voedingscentrum volledige vleesvervangers.

 

Noten (nutriënten en preppen)

 

Zonnebloempitten (voedingswaarde)

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets met vet en eiwitten (liefst dierlijk ivm compleet). Vette vis in blik is dan optie. Aangevuld met bv studentenhaver (200gr. 1.59 bij Aldi). Saai en koken zou ik het niet willen, maar energierijk en compact. Voedingswaardes en calorieën staan op de verpakking, dus hoeveelheden uitrekenen is simpel.

Pemmikan is inderdaad ook een goede optie, vele mensen die daar op lange afstanden te voet reisden.

 

Voor iets warms is thee/koffie/choco eventueel met honing een optie, want in de cup a soup zit ook weer zetmeel.

 

Veel wat je zelf maakt is beperkt houdbaar en dus afhankelijk van regelmatig maken, koeling, etc. wat je bij haast/paniek gaat vergeten mee te nemen. Wat zo jaartje in je edc/bob/wat je het ook noemt goed kan blijven is stukken praktischer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het liefst heb ik iets wat een jaartje of langer buiten de koeling goed blijft. Noten zijn zeker een optie. Blik is natuurlijk ook goed voor de eerste paar dagen. Is wel zwaar, maar het scheelt weer in water meenemen.

Nu heb ik in mn BOB zitten.

Pure chocolade

Blik aubergine in tomatensaus.

Folieverpakking hamburgers.

beetje cacaoboter

blikje paté

pakje kokosmelk.

keel snoepjes.

 

Noten en zaden, hoe lang zijn die houdbaar als je ze met droogmiddel en vacuüm of met een zuurstof adsorbeerder verpakt?

 

Het leek mij fijn om het aan te vullen met een lichtgewicht maaltijd. Ook handig in andere situaties. Ik kan gelukkig lang zonder eten, maar dat is niet altijd fijn. Ik moet vaak mijn eigen eten meebrengen. Ook in de auto liggen altijd blikken voor onvoorziene omstandigheden.

 

Gelukkig vind ik knutselen in de keuken erg leuk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Maan, kan/mag jij dit eten...http://www.dieetwebshop.nl/ciao-carb-eiwitrijke-pasta-noodles/

Het zijn een soort pasta's...koolhydraatarm en glutenvrij(daarom ken ik ze) Er is pasta, mie en rijst.

Het hoge eiwitgehalte maakt dat je er niet heel veel van nodig hebt om vol te zitten. Voor mij is een portie van 35 gram pasta genoeg.

Kelp noodles, staan ook op die site. Geen idee of jij die kan eten, maar de bedoeling is goed, ik probeer mee te denken.

 

Ik zie cacaoboter bij je lijst staan. Al eens kokosolie gebruikt? Daar bak ik mee. Naast goed spul om mee te bakken helpt het ook tegen vele kwaaltjes. Teveel om op te noemen, maar makkelijk te vinden met google.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kokosolie ken ik, maar omdat het bij temperaturen boven de 23 graden vloeibaar wordt, dacht ik dat is niet zo handig in een rugzak :D Heb ik al wat ongelukjes mee gehad. De pasta kan ik niet hebben, gluten, die zitten er ook in, . De kelpnoedels ken ik ook, ze bevatten veel jodium, goed bij een kernramp maar ander moet je er niet te veel van eten. Ik vind ze ook wel erg duur.

Ik kan wel tegen de konyaki noodles, maar daar zit geen voedingswaarde in. Dus niet echt praktisch wel lekker.

 

Ik waarder je meedenken zeker.

 

Ik eet grof weg

eieren, kaas, vlees, vis, groente, fruit, noten. vet.

Geen granen, bonen en met mate ( heel soms dus) aardappel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja, ongelukjes met olie of zeep zijn naar. Olie doe ik in een Nalgene widemouth flesjeAls het hard is kan je het eruit halen met een mes, als het zacht is eruit gieten.En liefst in de pannenset bewaren zodat het nooit klem komt te zitten.

Wat je wel eet lijkt op koolhydraatarm, en naar ik begrijp dus ook glutenvrij. Ik heb daar wel leuke recepten voor maar niet voor in de BoB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je wel tegen Quinoa of Amaranth?? Zit nml ook genoeg eiwitten in & zou ook eens aan palmsuiker & keltisch zeezout denken als toevoeging voor de mineraaltjes.Beter geen producten gebruiken waar Soja inzit, zeker als niet van biologische bron is nml GMO.Hennepzaad proteïne is een betere vervanging & voedingsgehalte is stukken hoger dan die van Soja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar Maan niet tegen kan is zetmeel en dat zit in alle granen, aardappelen en peulvruchten. Quinoa en Amaranth zijn ook een zetmeelbron. Denk Paleo, niet "super foods" of slechts glutenvrij. Is inderdaad lastig omdat je een heel grote voedselgroep uit het gebruikelijke westerse dieet niet kan gebruiken. En granen zitten in allerlei vormen in werkelijk de gekste dingen waar je het niet verwacht. Van verdikkingsmiddelen in vruchtenyoghurt tot je shampoo. Lees je etiketten maar eens na, je schrikt je rot wat er voor ons aan onlogische ingrediënten in dingen zitten. Mensen die glutenallergie hebben moeten daar bv ook ernstig mee opletten, omdat je door de huid makkelijker stoffen opneemt, helemaal als tijdens het douchen bv je poriën al open staan. Dat beetje tarwe dat in je shampoo zit kan je zieker maken dan een broodkruimel bij zo'n allergie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal wat @drent zegt, alle zetmeel bronnen zijn problematisch, alhoewel het de ene keer beter gaat als een andere keer. Granen geven ook veel meer ellende dan aardappelen of kastanjes. Alle pseudogranen zitten daar zo'n beetje tussen in.

 

Ik eet dus redelijk koolhydraat arm, zelfs bij periodes ketogeen, dat gaat het beste, maar is sociaal erg onhandig. Ik eet al 10 jaar zo, ervaring genoeg in normale situaties. Ik ga mij eens storten op het maken van pemmican.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...