Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Vouwzaag Silky Pocketboy 170 - 10 zwart


carismo

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden was er een oproep voor een "review" te doen voor 1 van de 2 vouwzagen van een merk waar ik men oog al op laten vallen. En ik mocht de 170 - 10 voor mijn rekening nemen... Mijn dank gaat dan ook uit naar @Mr. Gold en @Simurgh

 

Op de vorige shelter camping (september 2014) was het dan eindelijk zover. Het grondig uittesten van de Silky Pocketboy. In de ervaring dat ik heb, moeten er toch altijd wat takken ingekort worden om mijn shelter op te zetten/hangen en uitsteeksels die je op een onoplettend moment in de ogen kunnen prikken best ook.

 

Bij het uitnemen van de Silky Pocketboy uit de case viel me direct op hoe deze case mooi gepast is en er niet veel speling opzit. Deze case met de Pocketboy zit momenteel in m’n bail out bag van Maxpedition maar past ook perfect in de meeste onderverdelingen alsook op het molle-systeem (mits extra militaire clip) van de BOB-Rugzak van SOC die verkrijgbaar is in de Prepshop.

 

Bij het openklappen van vouwzagen, beweeg ik deze zijwaarts heen en weer om te horen en te voelen of er speling op tussen de zaag en het handvat is, bij de Pocketboy is dit dus niet. Wat ik wel merk is hoe dun en verend het blad is. De grip voelt aangenaam en ergonomisch aan. Het skelet van het handvat is tot achteraan volledig uit metaal zodoende deze iets zwaarder is en aanvoelt dan vouwzagen met een plastic body, maar deze is veel meer robuuster en aangezien ik al enkele goedkopere vouwzagen heb gebroken aan het handvat, was ik wel op zoek naar deze eigenschap.

 

Bij het openvouwen kan je de Pocketboy in 2 standen voor gebruik zetten, ik heb beide geprobeerd maar de meest rechte stand bleek voor mij toch de meest aangename te zijn, bij de overhellende stand kreeg ik iets te veel druk op m’n pols. Ik heb een vermoeden dat die overhellende stand bedoeld is om dikkere takken te zagen die tegen de grond liggen en geen beweging in te krijgen is.

 

silky-2.jpg.e372dcecc66b55d72cd7894e69545ecd.jpg

 

 

Op naar de test waar dit ding voor gemaakt is. In de beschrijving van de 170 -10 staat dat deze geschikt is voor zowel vers als droger hout. Dus zullen we met het vers beginnen. Takjes van 2 a 3 cm diameter aan de basis van de stam, daar gaat hij doorheen als boter, in een paar seconden had ik een mooie platte snede zonder dat de takken onderaan afscheuren. Bij het zagen van iets dikkere takken ( 4 tot 7 cm diameter) deed de Pocketboy nog steeds wat ik ervan verwachtte. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je geen kracht mag zetten in de duw-beweging, de tanden staan zo gezet dat deze enkel zaagt in een trekbeweging dus een klein beetje neerwaartse kracht mag maar ook niet te veel, de bedoeling is echt de zaag het werk laten doen.

 

silky-1.jpg.31889b7c68bd0651f22dfd5c41fabdb8.jpg

 

Op enkele minuten had ik een deftige ruimte vrijgemaakt om m’n shelter te hangen, voor de volgende opstelling kwam de Silky voor een nieuwe uitdaging. Het zagen van takken die laag hangen maar die ik niet op een vast basis dus een hele eind van de stam. Dus het is dan een tak vastgrijpen, naar je toe trekken en de zaag minstens op 45° op de tak zetten (enige nadeel is dat je wel een punt krijgt maar het afgesneden stuk gaat terug naar boven door de veerkracht van de tak). Dus ook deze manier van zagen was geen probleem voor de Pocketboy. Ik heb deze techniek dan ook bij andere mensen die wat takken wilde weghebben, voor hun shelter te plaatsen, toegepast.

 

Op droger hout werkt de Silky ook super, er is een korte vergelijkende test gedaan tussen de Pocketboy en 2 andere vouwzagen en de Silky kwam toch als een van de betere uit die test.

 

silky-6.jpg.b3633b0691e623a8794d5e146f307b9d.jpg

 

Een andere handige eigenschap van de Pocketboy: in gesloten stand, een zeer goede firesteel striker.

 

Voor het reinigen ter plekke heeft de Pocketboy letterlijk wat bloed mogen proeven. Bij het verwijderen van houtzaagsel had ik deze met de zijkant op men hand getikt maar de tanden staan iets naar buiten gericht en 5 ervan zijn, door het vlees gedaan. Nu heb ik een klein borsteltje (van een oude tondeuse) en een beetje plantaardige olie bij om zaagsel makkelijk tussen de tanden te verwijderen en vervolgens ff terug in te vetten en netjes op te bergen in de case.

 

silky-5.jpg.4d8bfde0adfad2f01e4e6ed11756eddb.jpg

silky-4.jpg.1333aa2159944d4f47cdf4f8973fe965.jpg

 

 

Het is een hele goede vouwzaag maar er zijn wel een paar aandachtspuntjes waar je rekening mee moet houden:

 

- Het zaagblad is zeer dun dus het is belangrijk echt geen kracht te zetten in de duw-beweging.

 

- Hoewel het zaagblad best wel stroef openvouwt (in het begin), is er geen veiligheid dat deze voorkomt van open te gaan. Wat bij andere vouwzagen vaak wel het geval is. Maar daarvoor is de case. (of ook op te lossen met een brede Rangerband- breed stuk fietsband in ringvorm, daartussen kan eventueel nog een firesteel), ook is er geen veiligheid net voor het sluiten, wat je op andere vouwzagen soms wel hebt.

 

- Er is een gat voorzien voor een lanyard maar deze past wel niet mee in de case als deze te dik is en je de Pocketboy hierin met lanyard terug wil opbergen. (werken met een kleine lus door het gat en een carabiner met een lanyard kan een oplossing bieden) De Case is ook niet waterdicht dus daar best wel rekening mee houden als je kleine dingen er bij wil stoppen.

 

- De tanden zijn inductief gehard dus kunnen niet terug scherp gemaakt worden met een vijl, maar er zijn vervangbladen te verkrijgen.

 

Met deze aandachtspuntjes in acht genomen is de Pocketboy absoluut mijn favoriet van de vouwzagen dat ik al gehanteerd heb. Het ding doet gewoon waanzinnig goed waarvoor het gemaakt is en dat op een comfortabele manier door een handvat dat goed in de hand ligt en zowel met als zonder handschoenen een tacky (beetje kleverig) grip heeft.

 

* In het topic van een review van de kleinere broer (de 130 - 8) --> http://preppers.nl/forum/threads/10713-Review-Snoeizaag-Pocketboy-130-8-rood was er ook een linkje te vinden met een review van diegene ik nu doe, maar het ging mij meer om het gebruik, voor diegene die nog meer willen lezen --> http://www.bushcraft.nl/de-silky-pocketboy-170-10.html *

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zouden jullie graag zien dat we deze producten van Silky (pocketboy's) in ons assortiment van de Prepshop opnemen?

 

@Simurgh

 

voor mij persoonlijk niet , ik hoef geen zaag die door een piepklein onoplettend momentje mijn vingers afknipt ...zelfs een zaagje van de aldi heeft al een knappe invouwbeveiliging .......

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor mij persoonlijk niet , ik hoef geen zaag die door een piepklein onoplettend momentje mijn vingers afknipt ...zelfs een zaagje van de aldi heeft al een knappe invouwbeveiliging .......

 

Als dat het enige reden is... een zaagje van de Aldi doet de taak niet met het gemak dat de Silky doet, heeft niet de comfy grip en niet het metalen skelet dat voor de stevigheid van het handvat zorgt... De bahco vouwzagen hebben deze beveiliging ook niet.

 

Die extra veiligheid is er imo ook als extra voorzorgsmaatregel als de andere veiligheid faalt (wat af en toe wel eens kan gebeuren met goedkope tools)

 

Met scherpe dingen moet je ten alle tijden de focus houden. --> * don't blame it on the tool while the user is a fool.* :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik waag te betwijfelen of een zaagje van de aldi ,(in ieder geval goedkoop , vul zelf maar een winkel in) , niet net zo goed zaagt als een "duur" merk tool ......maar dat zijn juist de dingen die IK graag zou zien in een revieuw .....

 

zagen doen ze allemaal , maar is de meerprijs een aankoop echt waard .... (niet alleen voor dit geval , maar eigenlijk voor alle geteste zaken).

 

 

maar gelukkig hebben we allemaal onze eigen wensen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik waag te betwijfelen of een zaagje van de aldi ,(in ieder geval goedkoop , vul zelf maar een winkel in) , niet net zo goed zaagt als een "duur" merk tool ......maar dat zijn juist de dingen die IK graag zou zien in een revieuw .....

 

zagen doen ze allemaal , maar is de meerprijs een aankoop echt waard .... (niet alleen voor dit geval , maar eigenlijk voor alle geteste zaken).

 

 

maar gelukkig hebben we allemaal onze eigen wensen .

 

Wat houdt je tegen om zelf die test eens te doen? Koop een paar goedkope vouwzagen, kom naar een sc en je mag gerust het verschil eens ervaren tussen die goedkope en tussen de Silky en de Bahco.

 

Ik heb al tig van goedkopere vouwzagen gebroken aan het handvat juist omdat ik kracht moest zetten omdat de zaagtanden na 10-15 zaagbeurten bij takken/stronken van 10 cm diameter niet meer deftig beten in het hout.

 

Vaak betaal je voor een merk maar vaak betaal je ook iets meer voor kwaliteit of de manier van productie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 2 maanden later...

Heb ook de Silky pocketboy na een aantal goedkope varianten..zoals marktplaats. Waar na twee keer zagen het al bijna, dus niet helemaal uit elkaar viel.

Omdat ik niet van bijlen houd, dus eerst eens gekeken of ik een zaag zou gebruiken. En dit is dus wel het geval....omdat ik altijd kook op hout.

 

Voor mij loont het....maar kan me indenken dat bij spoorAdisch gebruik je niet zon dure zou willen aanschaffen.

Ikzelf gebruik hem niet met de firesteel en de plastic cover is toch wel goed..beschermd optimaal al zag ik er eerst niet het voordeel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...