Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Lowa Zephyr GTX mid


Greener

Aanbevolen berichten

Review van de Lowa Zephyr boots

 

image.jpg.ec3f88b7ab6eb70024752ca98618c307.jpg

 

Tijd in bezit: 6 maanden

 

Gebruik: wekelijks

 

Prijs: +- 160,- euro

 

De Lowa Zephyr GTX boots heb ik nu ongeveer 6 maanden in bezit.

Ik moet er bij vermelden dat ik een scala aan "combat" boots in bezit heb dus ik ben erg kritisch.

 

De reden dat ik voor dit type schoen had gekozen was het merk, uiterlijk en gewicht.

Een paar weegt 1120 gram, voor een combat boot erg licht.

Aangezien veel Amerikaanse soldaten deze boots de laatste jaren gingen dragen in de bekende gebieden dacht ik dan moet dit wel goed zitten.

 

Je hebt een Gore-Tex uitvoering en uiteraard ook een uitvoering zonder.

Met Gore-Tex betaal je 10 a 20 euro meer. Deze review is de uitvoering MET Gore-Tex.

 

Comfort:

 

Deze schoenen zitten als gegoten. Door het lage gewicht vallen ze onder de categorie, heb ik überhaupt wel wat aan?

Het voetenbadje is zoals bij alle andere Lowa's uitmuntend.

De zool is flexibel, iets wat je niet vaak tegen komt bij combat boots.

 

Uiterlijk:

 

Smaken verschillen, ik vind ze er sportief uit zien.

Ook van wildvreemden kreeg ik zelfs positieve opmerkingen.

Ze staan ook nog eens goed onder een spijkerbroek, al zal ik ze in die combinatie niet vaak dragen.

 

Materiaal:

 

Er zijn mensen die hebben geklaagd over de veters.

Deze klagers neem ik niet serieus.

Hebben jullie al gezien dat je er in drie seconden 550 paracord op kan gooien?

Wat nou klagen...

 

Kleuren:

 

In verschillende kleuren te bestellen.

Ik had al genoeg zwart en dit staat goed bij de camo broeken die ik af en toe draag in de bossen.

 

Types:

 

Je hebt lage, middelmaat en hoog.

Ik heb de middel variant. Perfect voor je enkels en toch alle vrijheid die ik wens.

 

Goretex:

 

Veel mensen vinden Goretex in de zomer te warm. Aangezien dit type toch luchtig is opgezet had ik in de zomer geen last van kokende voeten. Anders is er zoals eerder vermeld is een variant zonder Goretex te bestellen.

 

Negatieve punten?

 

Ik heb één negatief punt kunnen ontdekken.

Op natte cq gladde ondergronden is de schoen wat glibberig.

Mogelijk dat dit komt doordat de schoen meer voor noord Afrika is ontworpen.

 

Cijfer:

 

Voor mij een dikke 9.

Een tweede paar staat reeds weer in bestelling!

 

image.jpg.c79d2ebb19491b9f956ae9179eb9c91a.jpg

 

image.jpg.2e00507f495d914e2b49093f5a70055d.jpg

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goeie review @Greener. Vraag: hoe houdt de schoen zich als je bijvoorbeeld door hoog, nat gras loopt? Of langs een waterkant? Of heb je hem daar niet op getest (omdat je daar andere schoenen voor hebt)?

 

Ik vraag het omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een goeie allrounder, en zoals jij het beschrijft valt deze schoen behoorlijk in de categorie 'desert boots', wat eigenlijk niet geschikt is voor natte vegetatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie review @Greener. Vraag: hoe houdt de schoen zich als je bijvoorbeeld door hoog, nat gras loopt? Of langs een waterkant? Of heb je hem daar niet op getest (omdat je daar andere schoenen voor hebt)?

 

Ik vraag het omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een goeie allrounder, en zoals jij het beschrijft valt deze schoen behoorlijk in de categorie 'desert boots', wat eigenlijk niet geschikt is voor natte vegetatie.

 

Als de schoen met Gore Tex is uitgerust is deze toch per definitie waterdicht tot waar de gore tex sok zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie review @Greener. Vraag: hoe houdt de schoen zich als je bijvoorbeeld door hoog, nat gras loopt? Of langs een waterkant? Of heb je hem daar niet op getest (omdat je daar andere schoenen voor hebt)?

 

Ik vraag het omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een goeie allrounder, en zoals jij het beschrijft valt deze schoen behoorlijk in de categorie 'desert boots', wat eigenlijk niet geschikt is voor natte vegetatie.

 

Zoal @AWOL al aangaf, daar is Goretex op z'n best.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener,

 

Even een vraag over de schoen(en), heb je hier ook me gelopen met bepakking/rugzak? Hoe houden ze zich dan en vooral je voeten.

 

Andere vraag, waarom kiezen jullie/jij voor Gore-tex en niet natuurlijk leer aan de binnenzijde?

 

Ik heb ze gedragen met bepakking maar geen zware last.

Ging perfect maar dat kwam door het gewicht...

 

Ik kiesvoor Goretex aangezien dit beter kan ademen dan leer.

Goretex heeft dan ook meer nut in een "open" schoen waar meer kunststof in verwerkt is.

Aan de andere kant hebben mijn andere vol lederen boots ook Goretex liners.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Ik heb soortgelijke lowa s, van nubuck leer.

 

Ik ze net enthousiast nog eens ingevet.. Wat blijkt? Je mag helemaal geen ledervet gebruiken op nubuck leer! Sjonge denk ik dan.. Ronin lees eens eerst voordat je doet.

 

Heb ik nu mijn lowas verpest?

 

Hoe onderhoud jij je schoenen @Greener?

 

Schoonmaken met babydoekjes (die krengen maken alles schoon)

Goedkope spray om schoenen waterdicht te maken.

Thats all voor schoenen met nubuck althans.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen Nubuck lederen schoenen kopen? Al m'n wandel/hike schoenen zijn van glad leer, zodat ze ingevet kunnen worden, waardoor het water er goed af kan parelen... Nubuck heeft de eigenschap om vocht was te houden (mits niet goed behandeld) op de opgeruwde laag.......

Wat @Greener aangeeft, een spray werkt het beste op Nubuck.

 

Ik heb soortgelijke lowa s, van nubuck leer.

 

Ik ze net enthousiast nog eens ingevet.. Wat blijkt? Je mag helemaal geen ledervet gebruiken op nubuck leer! Sjonge denk ik dan.. Ronin lees eens eerst voordat je doet.

 

Heb ik nu mijn lowas verpest?

 

Hoe onderhoud jij je schoenen @Greener?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Inmiddels ook mijn eerste paar LOWA's aangeschaft en wel de Lowa Trekker. Ik had graag ook de Zephyr gepast, maar die waren niet aanwezig in de winkel bij Bever. En die Trekker's zaten zo lekker, dat ik niet meer verder wilde kijken ;)

 

Voordeel van deze schoen (categorie B) is dat ze nieuwe onderzolen kunnen krijgen, in tegenstelling tot mijn eerdere Meindl Ohio II (cat A/B). Daar ben ik door de zolen heengesleten (zo goed als dagelijks gebruik) dat ik ze weg kan mikken ... Verzolen is ook niet goedkoop (zo'n 115 euro, via Bever) maar wel gunsteriger voor portomonnee en milieu dan nieuwe kopen.

 

hbbad22002_7272_01_nl.jpg.ea03ac068cbaa64ad7768d895a4da00e.jpg

 

@Greener jij schrijft dat er ook een niet-gore-tex versie van de Zephyr is, die kan ik alleen niet vinden (ik wil geen goretex) heb je misschien een linkje of zal dat een oudere uitvoering zijn die inmiddels niet meer leverbaar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels ook mijn eerste paar LOWA's aangeschaft en wel de Lowa Trekker. Ik had graag ook de Zephyr gepast, maar die waren niet aanwezig in de winkel bij Bever. En die Trekker's zaten zo lekker, dat ik niet meer verder wilde kijken ;)

 

Voordeel van deze schoen (categorie B) is dat ze nieuwe onderzolen kunnen krijgen, in tegenstelling tot mijn eerdere Meindl Ohio II (cat A/B). Daar ben ik door de zolen heengesleten (zo goed als dagelijks gebruik) dat ik ze weg kan mikken ... Verzolen is ook niet goedkoop (zo'n 115 euro, via Bever) maar wel gunsteriger voor portomonnee en milieu dan nieuwe kopen.

 

hbbad22002_7272_01_nl.jpg.ea03ac068cbaa64ad7768d895a4da00e.jpg

 

@Greener jij schrijft dat er ook een niet-gore-tex versie van de Zephyr is, die kan ik alleen niet vinden (ik wil geen goretex) heb je misschien een linkje of zal dat een oudere uitvoering zijn die inmiddels niet meer leverbaar is?

 

De TF versie is zonder Goretex.

De GTX is met.

 

Hier zonder te koop:

 

http://www.zwerfkei.nl/wandelschoenen/tropenschoenen/lowa-zephyr-mid-tf#FvWUCyDIBJuqtyFC.97

 

Echt een aanrader.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...