Ga naar inhoud
GENEGEERD

Firestarter uit eierkarton


Suburbian

Aanbevolen berichten

Zonet las ik deze webpagina:

http://foodstorageandsurvival.com/practically-free-egg-carton-dryer-lint-firestarters/

 

En dacht, ik deel dit effe met jullie, fijne mensen.

Kortweg samengevat stop je de pluis uit de droogautomaat in de vakjes van een eierkarton (kartonnen versie natuurlijk) en giet je er hete was over. Laten stollen en hoppa, firestarters die je kan afscheuren voor gebruik! Ik ga het deze week proberen, als ik een paar dikke, goedkope kaarsen vind (of gewoon was natuurlijk) ook goeie tip om was of kaarsen te smelten, met het blik in de pan water.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
of je zoekt gewoon wat droog spul in de natuur?

 

Dat gaat natuurlijk altijd. Mij leek het vooral een goed idee om die proppen stof uit de droogkast ergens voor te gebruiken. We stoppen ze altijd in een doos om ze dan bij tijd allemaal tegelijk weg te gooien... Nu weet ik weer iets leuks te doen ermee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

of je zoekt gewoon wat droog spul in de natuur?

 

Eens, ik heb ook nog nooit problemen gehad met vuur maken in de natuur. Of er nou horizontale slagregens met windkracht uch waren of temperaturen van -25 met 1m sneeuw, het is me altijd gelukt. Kwestie van weten waar je moet zoeken? Iets met KISS en Less is More? :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Eens, ik heb ook nog nooit problemen gehad met vuur maken in de natuur. Of er nou horizontale slagregens met windkracht uch waren of temperaturen van -25 met 1m sneeuw, het is me altijd gelukt. Kwestie van weten waar je moet zoeken? Iets met KISS en Less is More? :D

 

Toch zal je blij zijn met een firestarter als dit, of een prop vaseline-watten in je bepakking.

Scheelt weer zoeken.

Die kan je gebruiken voor echte noodgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smelt een theelichtje tot ie compleet vloeibaar is. Plaats dan een ring van karton rondom aan de binnenkant. Dat is je nieuwe lont. Brand zeker 10 minuten. Tot grote woede van mijn vrouw. Nu een zwarte vlek op de tuin tafel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Vandaag ben ik er ook mee aan de slag gegaan. Om mijn eigen eierstarter te maken :p.

 

 

 

Het resultaat van hoe het eruit zag was wel erg minimaal. Maar dit kwam niet door mijn hoge verwachtingen maar door mijn gebrek aan pluisjes. En ik had de kaars niet lang genoeg laten branden. Hierdoor had ik maar weinig kaarsvet.

 

 

 

Maar bij de test om te kijken hoelang en hoe het branden ging het wel erg goed. Hier zat het wel boven mijn verwachting. Het branden ruim 2 minuten.

 

Hier was/ben ik wel trots op :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Vandaag ben ik er ook mee aan de slag gegaan. Om mijn eigen eierstarter te maken :p.

 

 

 

Het resultaat van hoe het eruit zag was wel erg minimaal. Maar dit kwam niet door mijn hoge verwachtingen maar door mijn gebrek aan pluisjes. En ik had de kaars niet lang genoeg laten branden. Hierdoor had ik maar weinig kaarsvet.

 

 

 

Maar bij de test om te kijken hoelang en hoe het branden ging het wel erg goed. Hier zat het wel boven mijn verwachting. Het branden ruim 2 minuten.

 

Hier was/ben ik wel trots op :cool:

 

"eierstarter" :D

 

 

(lekker bezig :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

"eierstarter" :D

 

 

(lekker bezig :) )

 

Haha dank je wel :).

 

Ik kwam er laatst achter dat ik nog bijzonder veel moet/wil leren over dingen zelf maken.

Omdat ik gewoon helemaal niet handig in ben. Daar wou ik verandering in maken. En omdat er veel topics zijn over eenvoudig DIY projecten ga ik gewoon de makkelijke dingen af (en ook de leuke).

Over een paar weken zal ik vast wel iets moeilijkers gaan doen. Maar dat zie ik dan nog wel :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Wat ik al jaren gebruik is veel simpler.

Afval underlayment plaat(ben timmerman) zagen in 2,5 bij 2,5 cm blokjes.

Deze gaan een potje in die ik vul met een lampenolie achtige substantie.

Mijn voorkeur gaat uit naar zibro kachel olie, een vat van 20 liter gaat hier een 3 a 4 jaar mee voor dit doel einde.

 

We steken er elke dag de kachel mee aan, de bbq en de stookplek voor de zomer avonden.

 

Die dingen hebben een hele lage ontbrand tempratuur en branden vrij heet.

En inderdaad: 

Op 5-10-2014 om 20:55, Nazdrovje zei:

 

Eens, ik heb ook nog nooit problemen gehad met vuur maken in de natuur. Of er nou horizontale slagregens met windkracht uch waren of temperaturen van -25 met 1m sneeuw, het is me altijd gelukt. Kwestie van weten waar je moet zoeken? Iets met KISS en Less is More?

Zo moeilijk is het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...