Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voertuig ombouwen (keuren) naar 'land- of bosbouwvoertuig' MMBS T5


Tom

Aanbevolen berichten

Een MMBS (Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) en dan met name de categorie T5 voertuig.

Dit is een 'land- of bosbouwvoertuig'. In het RDW-jargon: een MMBS T5-voertuig

 

Dit is de nieuwste trend in MMBS land en is veel mooier dan de catergorie 45 km MMBS

http://preppers.nl/forum/threads/9678-Auto-of-truck-ombouwen-naar-brommer-(voor-de-wet)

 

De grote voordelen die een MMBS T5 Auto met zich mee brengt zijn dat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen en dat het voertuig bestuurd mag worden door iemand met een brommerrijbewijs dan wel T rijbewijs. Vanaf 1 juni 2015 is voor de besturing van een MMBS voertuig mogelijk een T-certificaat of T-rijbewijs verplicht, dit geld niet voor de mensen met een auto rijbewijs, deze mogen het voertuig ten alle tijden besturen. Een MMBS T5 auto beschikt ten opzichte van een MMBS auto gewoon over een achterbank, waardoor het prima mogelijk is passagiers mee te nemen.

 

Naast de welbekende 45km auto’s zijn de MMBS T5 auto’s een stuk veiliger, dit gezien het feit dat het gewone personenauto’s zijn die aan de veiligheidsvoorzieningen van een normale auto voldoen en dat ze allen voorzien zijn van een automatische transmissie, wat vooral in het stadsverkeer een voordeel is.

 

Nog wat plaatjes van de mogelijkheden

 

 

De auto’s worden gekeurd op winterbanden of tractorbanden en hoeven niet te worden begrensd.

 

Het grote voordeel aan een T5 auto is dat men gewoon op de 80km wegen mogen rijden in heel Nederland. Tevens is het zo dat de achterbank gewoon mag blijven zitten en dat het dus mogelijk is meerdere mensen te vervoeren.

 

MMBS T5 voor bedrijven

 

De MMBS T5 Auto’s zijn voor verschillende doeleinden in te zetten, je kunt hierbij denken aan bedrijven in de agrarische sector, bosbouw, bezorgdiensten, servicediensten en vele andere bedrijfsactiviteiten waaronder bijvoorbeeld een patatwagen of loempiawagen.

 

Autohandelaren hebben een nieuwe maas in de wet gevonden om bestuurders belastingvrij en vanaf jeugdige leeftijd auto te laten rijden. Na een keuring bij de RDW kan een vierwielaangedreven personenwagen, camper of busje erkend worden als 'land- of bosbouwvoertuig', in jargon een T5-voertuig.

 

De auto mag na deze keuring officieel maximaal 40 kilometer per uur rijden, maar kan in de praktijk net zo hard als een gewone auto. Net als bij tractoren wordt een snelheid tot zo'n 80 kilometer per uur door de vingers gezien. Jongeren vanaf 16 jaar mogen er met een tractorcertificaat in rijden. Volwassenen hebben er helemaal geen rijbewijs voor nodig.

 

 

 

 

Geraadpleegde links;

 

http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2014/10/16-jarige-kan-met-dikke-auto-de-weg-op-1613688W/

 

http://www.mmbsauto.nl/mmbs-t5/

 

http://occasions.kiewietautos.nl/overig/ombouwen-naar-mmbs-voertuig/45-km-en-T5-wegenbelasting-vrij/4587/1/1/details.aspx?zoek=0&mrkid=270&mdlid=0&so=gallerij

 

http://www.veiliglandbouwverkeer.nl/Veilig_landbouwverkeer/Categorieen_voertuigen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
80km/h .. passagiers .. Jongeren 16 Jaar.. metalen doos van 2 ton.

ik ben niet zeker dat ik die regeling leuk vind.

 

aan de andere kant - leuke manier om legaal belastingen te ontduiken :)

Dit gaat niet lang duren, de kruik gaat net zo lang te water tot hij barst.

 

Vergelijk het maar met de grijs kenteken busjes die zo'n 10 jaar geleden een hype waren.

Of recentelijk de oldtimer regeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu deze maas in de wet ruchtbaarheid veroorzaakt zal het snel gedicht worden. Daar waar de belasting inkomsten misloopt zijn ze het snelst, ik geef ze een week :)!

 

het is geen maas in de wet, dit is bedoeld voor landbouw/bosbouw verkeer

weer jammer dat dit verpest word door mensen die dit alleen maar verpesten door ze voor woonwerk verkeer te gaan gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge, en dat wat jij omschrijft heet dan toch een maas in de wet e.g. mensen die dit voor woonwerk verkeer gebruiken i.p.v. landbouw/bosbouw.

 

Daarbij kun je het ook omdraaien. Het is ook alleen maar een 'probleem' omdat er een regel over bestaat. Ik ben benieuwd wat er zou zijn gebeurd als die regel niet zou bestaan.

 

En no offence maar dit is toch een bekend Nederlands fenomeen? Overheid komt met rare regel, stelt de vindingrijkheid van de burgers op de proef et voila, burgers slagen. Nu gaat de overheid het opnieuw bekijken en nog meer rare regels 'opleggen' en het cirkeltje is rond. Handig deze werkgelegenheidsmotor.

 

Als ik voor elke stomme regel die opgelegd kan worden betaald zou krijgen, was ik nu miljonair. Echter iets met goed fatsoen en met je mede mens samen leven weerhoudt mij er van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik weet wel dat je met een trekker of unimog voor landbouw alleen maar van huis naar een landbouw bestemming mag rijden en terug.

Mn Neefje is bekeurd toen hij naar het centrum reed met een unimog en daar even geld ging pinnen.

Was aldus de agent geen landbouw bestemming.

 

Hoe zit dat met deze regeling eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Indien je met een 40km voertuig > 83km/uur rijd, rij je na correctie 2x te hard en kun je dus je rijbewijs kwijtraken.

 

Iets waarmee je wel echt rekening mee dient te houden.

 

(Verder is het idd wel aan te raden om voor een type 5 goedkeuring te gaan mocht men toch zoiets van plan zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

80km/h .. passagiers .. Jongeren 16 Jaar.. metalen doos van 2 ton.

ik ben niet zeker dat ik die regeling leuk vind.

 

aan de andere kant - leuke manier om legaal belastingen te ontduiken :)

 

contradictis in terminis: legaal belasting ontduiken kan niet. Bovenstaande is belasting ontwijken (=legaal), belasting ontduiken = illegaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

 

Het gaar dus over het T rijbewijs wat iedereen kan halen zelfs in schooltijd op de landbouwschool

http://www.cbr.nl/t-rijbewijs.pp?

 

De regels voor de categorie T5 van MMBS (MMBS staat voor 'Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid') worden zo te lezen nog niet aangepast. MMBS T5

 

 

De grote voordelen die een MMBS T5 Auto met zich mee brengt zijn dat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen en dat het voertuig bestuurd mag worden door iemand met een brommerrijbewijs dan wel T rijbewijs. Vanaf 1 juni 2015 is voor de besturing van een MMBS voertuig mogelijk een T-certificaat of T-rijbewijs verplicht, dit geld niet voor de mensen met een auto rijbewijs, deze mogen het voertuig ten alle tijden besturen. Een MMBS T5 auto beschikt ten opzichte van een MMBS auto gewoon over een achterbank, waardoor het prima mogelijk is passagiers mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bij de Telegraaf doen ze ook een (kritische) duit in het zakje. en nu maar wachten op de wetgeving.

Maar er zijn natuurlijk ook echte Land en bosvoertuigen die wel goed gebruikt worden, maar dan nog steeds te besturen met T rijbewijs of Brommer papiertje.

 

[ATTACH=CONFIG]14701[/ATTACH]

 

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/ttvnieuws/23353738/__Zonder_rijbewijs_in_Mercedes__.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Dit gaat niet lang duren, de kruik gaat net zo lang te water tot hij barst.

 

Vergelijk het maar met de grijs kenteken busjes die zo'n 10 jaar geleden een hype waren.

Of recentelijk de oldtimer regeling.

 

En het lijkt inderdaad uit met de pret als ik het artikel van vandaag in de telegraaf lees.

 

Screen-Capture-176.jpg.3e3d38f4360464fae16525789ac455f9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...