Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat voor zaklamp hebben jullie?


Aanbevolen berichten

Ik heb even de zoekfunctie geprobeerd maar ik kon niks vinden... als ik iets verkeerd doe hoor ik het graag.

 

Ik ben zelf wat ze noemen een flashaholic en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor zaklampen jullie hebben. Ik ben van mening dat een goede zaklamp van zeer groot belang is bij een SHTF, denk aan verlichting, zelfverdediging al dan niet met stroboscoop.

 

Zelf heb ik voor de EDC een Fenix E05 op AAA met 85 lumen. Voor niet dagelijks maar toch vaak om makkelijk mee te nemen een Fenix E35UE met 900 lumen echt een klein monster. En als grof geschut een Fenix TK75 met 2900 lumen, autolampen zijn er niks bij en je kan op een halve kilometer afstand dankzij diepe spiegel alles verlichten. Zoals je kan zien ben ik nogal Fenix fan maar ik heb nog zo'n 35 andere zaklampen liggen voor verschillende doeleinden. Ook vind ik dat je voor elk type batterij minstens 2 zaklampen moet hebben aangezien je nooit weet welke je tegenkomt/nog hebt in SHTF.

 

Ik heb een aardig vooraadje aan batterijen opgebouwd en ik zoek nog een oplossing op 18650's op te laden als de stroom er af is. Misschien hebben jullie ideen?

 

Greetz,

 

DDDirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je zoekt op "zaklamp" en dan alleen in titels vindt je best veel:

http://preppers.nl/forum/search.php?searchid=2573660

 

Maar goed, ik ben zelf ook wel gecharmeerd van Fenix, heb de E10, LD10 en LD20, Olight S15 Baton en nog wat goedkopere zaklampen en hoofdlampen. Ik kies uitsluitend voor AA en AAA omdat die het meest gangbaar zijn.

Voor het opladen van batterijen WSHTF kun je kiezen voor bijvoorbeeld: http://prepshop.nl/buitenleven/gereedschap/goalzero-guide-10-plus-adventure-kit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn BOB een Nitecore MT1A Cree XP-G R5 LED zitten met (maar) 140 Lumens, wat meer dan genoeg is voor zoekwerk in het donker.

Vorige week op de Haagse Bunkerdag meegenomen in de bunker in Kijkduin (waar geen verlichting binnen was) en gaf meer dan genoeg licht om m'n nek niet te breken.

 

4124C9sNCVL.jpg.4368edda249f80c50a7f77ae4c4ed560.jpg

 

Deze LED-lamp is waterdicht en werkt op 1 AA batterij en er zit een aantal processorgestuurde functies in.

Zo kan hij bijvoorbeeld uit zichzelf S-O-S uitzenden, is hij dimbaar en zit er een oververhittingsbeveiliging in (gaat dan in dim-stand).

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoekwerk in het donker.
Tja, dat heb ik nou ook, zoekwerk...meestal zoek ik mijn kleine Fenix E05 en vind ik de Petzl tikina hoofdlamp. Op mijn radio zit ook nog een lamp die oplaadt in de zon, en ik heb een WakaWaka die ook oplaadt in de zon. In de meterkast een opdraaibare zaklamp van de markt. In mijn handtas een Look-a-like van de Fenix uit China. Lijkt erop, doet het bijna net zo goed, maar kostte maar 4 euro.

 

shopping?q=tbn:ANd9GcQXUM6gLSq6CTp7JrFt8yDZW9ftOCHFdhqnxCYQHuRVIIIyWusY_BPoHX33RgWDOmpPyYCrzv3U&usqp=CAE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil deze kopen vanwege de radio. https://www.noodzaken.nl/electronica-en-navigatie/radio-s/torch-emc-02-multifunctionele-dynamoradio.html

 

Ik heb al een handzwengel zaklamp (10,00 gamma), led zaklampen op batterij, campinglamp zonnecel/handzwengel/accu met oplaad mogelijkheid voor smartphone, hoofdlamp led voor in de auto. Langs alle trappen heb ik noodverlichting (Ledlamp met sensor 3,50 bij de Action) werkt goed als je gaan huisdieren hebt, batterijen gaan circa 6 maand mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb even de zoekfunctie geprobeerd maar ik kon niks vinden... als ik iets verkeerd doe hoor ik het graag.

 

Ik ben zelf wat ze noemen een flashaholic en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor zaklampen jullie hebben. Ik ben van mening dat een goede zaklamp van zeer groot belang is bij een SHTF, denk aan verlichting, zelfverdediging al dan niet met stroboscoop.

 

Zelf heb ik voor de EDC een Fenix E05 op AAA met 85 lumen. Voor niet dagelijks maar toch vaak om makkelijk mee te nemen een Fenix E35UE met 900 lumen echt een klein monster. En als grof geschut een Fenix TK75 met 2900 lumen, autolampen zijn er niks bij en je kan op een halve kilometer afstand dankzij diepe spiegel alles verlichten. Zoals je kan zien ben ik nogal Fenix fan maar ik heb nog zo'n 35 andere zaklampen liggen voor verschillende doeleinden. Ook vind ik dat je voor elk type batterij minstens 2 zaklampen moet hebben aangezien je nooit weet welke je tegenkomt/nog hebt in SHTF.

 

Ik heb een aardig vooraadje aan batterijen opgebouwd en ik zoek nog een oplossing op 18650's op te laden als de stroom er af is. Misschien hebben jullie ideen?

 

Greetz,

 

DDDirk

 

Zaklampen zijn leuk (en noodzakelijk).

 

Fenix is je favo, begrijpelijk. Goeie lampen.

 

Maar als je naar je BOB kijkt, welke neem je dan mee, als absoluut favoriet?

 

 

 

Mijn Fenix E05 ben ik kwijt, door een slechte kleine musketon. Ik mis hem, lekker klein, sterk, goed licht.

Ik heb gisteren een AAA-zaklampje gekocht bij xenos, wel duur € 1,50, maar vooruit dan maar weer.

Die ga ik morgen eens testen op SC. Kijken hoe lang hij op 1 AAA doet.

 

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een Fenix-fan.

Ik edc de E05, die zit aan mijn sleutelbos en daardoor draag ik hem altijd bij mij.

In de auto ligt de LD10, en in huis 2x de LD22.

Ik heb bewust voor deze maten gekozen, omdat AA en AAA altijd wel verkrijgbaar zijn.

 

De LD22 zou als kobutan gebruikt kunnen worden. De stroboscoopfunctie vind ik onhandig aan te zetten, dus die zou ik in geval van nood niet snel gebruiken.

Verder heb ik ook nog een hoofdband, wel zo handig om beide handen te kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een paar exemplaren, op alle soorten batterijen om alle opties open te houden:

 

 

Intova 660fl (of zoiets): 2xcr123, 130 lumen (duiklamp)

Naturalfish? (chinees, duiklamp): 1x18650, 900 lumen geadverteerd, reële lumens eerder tegen de 600

Solarforce l2p: 1x18650, 780 lumen, NW, XML2

Sunwayman D40a: 4xAA, 980 lumen, XML2

Zebralight SC600L2 MK2: 1x18650, 1020 lumen, NW, XML2

Sipik SK68: 1xAA, 120 lumen, XML

Solarforce Z2: 1xAA, 120 lumen, XPG2

Sunwayman V11R Mirage: AA/cr123/16340, 190/500 lumen, XMLU3

Eagletac D25c Ti: cr123/16340, 350 lumen?, XPG2

L3 Illumination L10: 1xAA, 120 lumen Nichia219

Tank007 TK703: 1xAAA, 120 lumen

Lumintop WormII: 1xAAA, 70 lumen

Lumintop Tool: 1xAAA, 80 lumen

Thrunite Ti2: 1xAAA, 80 lumen

Olight I3s eos: 1xAAA: 70 lumen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenix E21

Fenix TK40

Fenix TK41

Nitecore MT1A

Nitecore P12

Olight I2

Olight I3

Olight I3s

Petzl Pixa 2

Petzl Tikkina 2

Petlz Tikkina 3

Arc Light AAA

En nog een berg low budget/low quality Chinese meuk.

Oja en van de meesten heb ik er 2st of 3st........ :D En nee ik ben niet bang in het donker.....:D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele led lensers p2 en p3 voor in m'n letherman en tops set ups (gewoon aan/uit en een zoom functie)

 

Voor het grotere werk heb ik de led lenser p17 (heb ook een namaakvariant van de lidl van 20 euro en die werkt ook best)

 

Hoofdlamp is een 10 euro lampje van lidl (doet ook bijzonder goed zijn werk)

 

heb geen ervaring met die multi standen lampen maar ik hou van eenvoud en niet te veel elektronica in dat ding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo'n uitgebreide verzameling hier, maar toch wel een paar als ik ze zo optel. O.o Gaat hard als je er niet op let.

 

Fenix TK40

Olight S15 baton (gekregen van de prepshop :cool:)

Heider super power CF1 (niet aan te raden, zit een aparte batterij bij en de oplader is nogal fragiel. Hoewel ie ook op een gewone AA werkt, hetzij korter)

Twee maal Led Lenser P7

Led Lenser K3 aan m'n sleutelbos

Hoofdlampje van Led Lenser (geen idee welk type, zit in de BoB)

Twee maal hoofdlampje van Olight (die met dat rode lampje en aan/uit knopje aan de achterkant)

Een ouderwetse hoofdlamp op 4 C batterijen en een fietslampje :p

 

nog op de verlanglijst: Olight M20 X Warrior Hunting Set

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel blij met m'n Olight S15 Baton. Heb er een extra extender tube bij dus twee x AA batterije gaat erin.

 

Hiermee doet de S15 het gruwelijk lang, te meer omdat er een halve lumen stand op zit die meestal voldoende is voor gepruts in 't gras, de tent of wat op zoeken uit de rugzak. Batterijen zuigt dit lampje echt tot op de laatste druppel leeg en het ledje heeft een wat gelere kleur dan de meeste andere lampen die ik heb. Hierdoor zie je veel beter contrasten. 280 Lumen lijkt niet echt bar veel, maar is echt een bak licht in het bos hoewel de hoogste stand echt zelden gebruikt.

 

Meestal gebruik ik de 0,5 lumen stand of de lage stand van het lampje. Af en toe de middelste en hoogste stand om eens iets goed in het licht te zetten.

Twee Hongarije trips en meerdere SC's met één setje AA's, dat is minimaal anderhalve maand constant gebruik. Ok, op het laatst is de hoogste stand niet te onderscheiden van de middelste maar dat kan niet bommen aangezien die hoogste stand echt alleen igv van paniek gebruikt wordt of als stroboscoop als tactische optie.

 

Met de sterke clip kan ik het lampje op de klep van m'n pet zetten, hij is daar net licht genoeg voor dus fungeert meteen als hoofdlampje.

 

De bijpassende kapjes met diffusor en de kleuren groen, rood en blauw heb ik ook, alleen vallen daar de lensjes snel uit, jammer dat er door Olight geen lijm meegeleverd wordt om ze vast te plakken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel blij met m'n Olight S15 Baton. Heb er een extra extender tube bij dus twee x AA batterije gaat erin.

 

Hiermee doet de S15 het gruwelijk lang, te meer omdat er een halve lumen stand op zit die meestal voldoende is voor gepruts in 't gras, de tent of wat op zoeken uit de rugzak. Batterijen zuigt dit lampje echt tot op de laatste druppel leeg en het ledje heeft een wat gelere kleur dan de meeste andere lampen die ik heb. Hierdoor zie je veel beter contrasten. 280 Lumen lijkt niet echt bar veel, maar is echt een bak licht in het bos hoewel de hoogste stand echt zelden gebruikt.

 

Meestal gebruik ik de 0,5 lumen stand of de lage stand van het lampje. Af en toe de middelste en hoogste stand om eens iets goed in het licht te zetten.

Twee Hongarije trips en meerdere SC's met één setje AA's, dat is minimaal anderhalve maand constant gebruik. Ok, op het laatst is de hoogste stand niet te onderscheiden van de middelste maar dat kan niet bommen aangezien die hoogste stand echt alleen igv van paniek gebruikt wordt of als stroboscoop als tactische optie.

 

Met de sterke clip kan ik het lampje op de klep van m'n pet zetten, hij is daar net licht genoeg voor dus fungeert meteen als hoofdlampje.

 

De bijpassende kapjes met diffusor en de kleuren groen, rood en blauw heb ik ook, alleen vallen daar de lensjes snel uit, jammer dat er door Olight geen lijm meegeleverd wordt om ze vast te plakken. ;)

 

Zou je die ervaring willen toevoegen aan de review, voor toekomstige kopers?

http://preppers.nl/forum/threads/8687-Review-Olight-S15-Baton-%281xAA-LED-zaklamp%29?highlight=baton

Link naar reactie
Delen op andere sites

zaklampen, zijn noodzakelijk, maar een bepaald merk heb ik niet. Ow wacht ik heb noodverlichting zaklampen van alecto, deze gaan branden als de stroom uitvalt verder heb ik nog stuk of 5 zaklantaarns bij mijn preps liggen allemaal dezelfde, ik geloof dat ik ze bij de marskramer heb gehaald een euro de stuk. En nog een paar noodlampjes met een paar ledjes erin , die dingen werken op knoopcellen. Zolang je maar licht hebt in geval van nood toch? voor langere termijn heb ik olielampen en gaslantaarns. Ja ik weet er zijn mensen die nu denken: Je MOET een goede lamp hebben als je in het donker reist... nou, ik zal nooit in het donker gaan reizen tenzij het echt niet anders kan, je valt namelijk gigantisch op in het donker met een zaklamp, vooral als dat ding een gigantische lichtopbrengst heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet er zijn mensen die nu denken: Je MOET een goede lamp hebben als je in het donker reist... nou, ik zal nooit in het donker gaan reizen tenzij het echt niet anders kan, je valt namelijk gigantisch op in het donker met een zaklamp, vooral als dat ding een gigantische lichtopbrengst heeft.

 

Juist daarom kopen velen hier een zaklamp met een range aan lichtopbrengst, van 0.5 lumen tot honderden. De meeste hebben wel een stand van rond de 10 lumen wat meer dan genoeg is om in het donker niet ergens over te struikelen, in combinatie met een roodfilter is dit niet overdreven zichtbaar, zeker als je de lamp op de grond voor je richt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog een paar Magchargers....jawel.........met IR filter........zie je geen barst van in het donker.....:D En zoals @AWOL aangeeft is een goed rood filter ook fijn in het donker. Ik gebruik meestal m'n lampen op de laagste standen ( 0,5-50lumen). Ruim voldoende om 80% van de meest gangbare zaken in het donker uit te kunnen voeren, tijdens outdoor trips etc. 900lumen en meer is fijn als er "ineens" iets in het voor terrein gebeurt of je moet de straat even oplichten omdat er wat gespuis rondloopt....Zo zie je iets meer incl omliggende steegjes/parkjes/plantsoenen etc.....:D

 

zaklampen, zijn noodzakelijk, maar een bepaald merk heb ik niet. Ow wacht ik heb noodverlichting zaklampen van alecto, deze gaan branden als de stroom uitvalt verder heb ik nog stuk of 5 zaklantaarns bij mijn preps liggen allemaal dezelfde, ik geloof dat ik ze bij de marskramer heb gehaald een euro de stuk. En nog een paar noodlampjes met een paar ledjes erin , die dingen werken op knoopcellen. Zolang je maar licht hebt in geval van nood toch? voor langere termijn heb ik olielampen en gaslantaarns. Ja ik weet er zijn mensen die nu denken: Je MOET een goede lamp hebben als je in het donker reist... nou, ik zal nooit in het donker gaan reizen tenzij het echt niet anders kan, je valt namelijk gigantisch op in het donker met een zaklamp, vooral als dat ding een gigantische lichtopbrengst heeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een Fenix-fan.

Ik edc de E05, die zit aan mijn sleutelbos en daardoor draag ik hem altijd bij mij.

In de auto ligt de LD10, en in huis 2x de LD22.

Ik heb bewust voor deze maten gekozen, omdat AA en AAA altijd wel verkrijgbaar zijn.

 

De LD22 zou als kobutan gebruikt kunnen worden. De stroboscoopfunctie vind ik onhandig aan te zetten, dus die zou ik in geval van nood niet snel gebruiken.

Verder heb ik ook nog een hoofdband, wel zo handig om beide handen te kunnen gebruiken.

wat vind je van de ld 22 ? ik ben opzoek naar een goede zaklamp en overweeg deze te kopen

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat vind je van de ld 22 ? ik ben opzoek naar een goede zaklamp en overweeg deze te kopen

mvg Bjorn

 

Ik raad je aan een youtube-review te zoeken, maar dit zijn mijn bevindingen...

Positief:

-werkt op gangbare AA.

-lichtgewicht

-aan/uitknop aan achterzijde waardoor je hem makkelijk met je duim gebruikt

-1 lowlight functie voor simpel gebruik, de overige voor veraf en die zijn bijzonder fel

-als kobutan te gebruiken

 

Negatief:

-stroboscoopfunctie is in te schakelen dmv ingedrukt houden van de lichtstandkeuzeknop

 

Bij knivesandtools €55 (uit Europa) en €50 bij nkon (uit China).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...