Ga naar inhoud
GENEGEERD

Klein autonoom zonnesysteem


FKAGB

Aanbevolen berichten

In mijn vorige woning was ik begonnen met de aanleg van een autonoom zonnesysteem. Ik ben begonnen om het systeem in fases op te bouwen en steeds als er wat geld over was werd er weer wat nieuw gekocht.

 

Afgelopen juni is het huis verkocht maar de panelen zijn niet verkocht. Uit de boedelscheiding heb ik 6x190 watt en 1x250 watt panelen overgehouden inclusief alle onderdelen voor het autonome systeem. Inmiddels woon ik in een flat en al is het tijdelijk, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en onder de noemer waar een wil is, maar geen weg is een eigewijs persoon voldoende heb ik vandaag weer wat in elkaar geknutseld.

 

In de zijkamer staat een 1x190 watt paneel achter het raam. Binnen dus. De afgelopen weken heb ik met een klein paneel getest en ik kan op deze manier voldoende stoom binnenharken. Bij lange niet ideaal maar je moet wat. De accu's zijn nog steeds de al eerder gebruikte 12 volt 100ah die samen 100ah bij 24 volt vormen.

 

De installatie is gemonteerd op 2 houten planken. De grote plank herbergt de meest onderdelen. Links bovenin een MPPT lader. Dit exemplaar mag maximaal 250 watt hebben bij 24 volt dus ruim voldoende voor het huidige paneel. Daarnaast is een Victron omvormer voor 24 naar 12 volt gemonteerd. Deze kan maximaal 25 ampere leveren maar dat is voor mij meer dan voldoende. De spanning staat nu afgeregeld op 12,8 volt, maar dit is met een stelschroefje ook nog anders in te stellen. Op de plank is nog een boel lege ruimte. Hier zou een Victron Multiplus omvormer/lader komen maar toen ik in de winkel stond heb ik toch een groter model gekocht en die pastte niet meer op de plank. Dat ga ik van de week nog aanpassen. Het is een 24 volt naar 230 volt omvormer. Zuiver sinus dus alles kan er op draaien. Maximaal 4000 watt en constant 1600 watt. Deze omvormer ondersteund eilandbedrijf. Als je eenm omvormer van een zonnepaneel op de uitgang van de Victron aansluit zal de omvormer gewoon opstarten als of er een elctriciteitsnet aanwezig is. De opgewekte stroom wordt meteen aan het eigen 230 volt net geleverd of gebruikt om de accu's te laden. Ideaal want hiermee kun je je zonnepanelen gebruiken als er sprake is van langdurige stroomuitval.

 

Onder de lader en omvormer zitten de zekeringhouders voor 12 en 24 volt. Iedere houder kan 6 "groepen" van stroom voorzien.

 

Dan het kleine plankje. Deze was eerst in mijn huiskamer ingebouwd. Het is een schakelpaneel met gezekerde schakelaar. Hierop waren verschillende verbruikers aangesloten zoals lampen, radio etc.. Daarnaast een Victron accumonitor om nauwkeurig in de gaten te houden wat de status van de accu's is. Laadtoestand, verbruikte ampere's, prognose van resterende gebruiksduur, enz.. Een goede meter is in een dergelijk systeem essentieel omdat je hiermee kan voorkomen dat je je accu's te ver leegtrekt. Leuk aan deze meter is dat hij niet alleen een audiosignaal geeft als de spanning onder de ingestelde waarde komt, maar er zit ook een relais in waarmee automatisch een generator gestart kan worden.

 

Het hele systeem is geschaald op compleet autonoom. Ik heb dus ongeveer 1500wp aan panelen liggen. Ooit kan ik op dit systeem een accubank van 600ah zetten waarmee ik meerdere dagen kan overbruggen, meegenomen dat ik sowieso al erg weinign stroom gebruik.

 

De installatie:

 

n9pLYyI.jpg

 

Het paneel:

 

1aymtcX.jpg

 

Vragen, kom maar op!

 

Als laatste nog even een dank je voor @fkaprinsesje. Ze keek wat bedenkelijk toen ik met het paneel de hal binnenstapte maar ik mocht hem toch neerzetten :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Niet verder vertellen maar dat is een troll. Als TSHTF dan laat ik die los in de gang om plunderaars tegen te houden. Onder een blauwe lap blijven ze jaren goed. Of het is een dressboy........

 

Dressboy?

Mijn vrouw heeft het regelmatig over een toyboy?

Geen idee waar jullie het over hebben :confused:

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans, verre van hahaha!

 

https://www.google.nl/search?q=dressboy&biw=1280&bih=653&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4E5FVKWLF5Dd7Qb034GoCw&sqi=2&ved=0CEgQsAQ

 

@FKGAB, als ik een on the grid zonnepanelen set nodig heb kan ik daarvoor bij jou zijn?

Ik kan je in ieder geval een heel eind op weg helpen. Het ziet er wat rommelig uit allemaal maar alles klopt wel met elkaar. De accu's hebben welliswaar te weinig capaciteit om de omvormer volledig te kunnen benutten maar dat is het dan ook wel. Meer accu's eraan en meer panelen dan is alles weer in balans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, rendabel is het nooit in een land als Nederland of Belgie waar de stroom gewoon goedkoop uit de muur komt. Alleen de omvormer van 24 naar 230 volt kost al 1700 euro :( Daar staat tegenover dat het een stuk vrijheid geeft en omdat ik toch over een paar jaar helemaal los wil van het electriciteitsnet vind ik het een verantwoorde uitgave. In mijn vorige huis draaide de centrale verwarming via de omvormer en als de stroom weer een keer uitviel bleef die gewoon werken. Net als de radio en verlichting. Een keer heb ik een langere stroomuitval gehad. Ik had dat pas in de gaten toen de accu van mij laptop leeg was. De lader van de laptop hing aan een normaal stopcontact. Aan de verlichting in huis heb ik niet gemerkt dat er geen 230 van het net meer beschikbaar was. Dat heeft toch ook wel weer wat.

 

En de omvormer kan inderdaad zelf schakelen tussen net en accu. Hij is helemaal met de computer in te stellen. Ik kan de omvormer gewoon aansluiten op het 230 net. De stroom wordt dan direct doorgegeven naar de uitgang van de omvormer. Als het net uitvalt schakelt de omvormer meteen over naar bedrijf via de accu. Ik heb het nooit getest maar volgens Victron gaat het zo snel dat je computer gewoon blijft draaien. Je kunt de omvormer ook een generator later starten. Als dan het net niet meer beschikbaar is nemen de accu's met zonne-energie het over. Als er niet voldoende zonne-energie is kan je de generator bij laten schakelen als de accuspanning te laag wordt. Als de spanning weer boven een bepaalde waarde komt wordt de generator weer uitgezet.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet verder vertellen maar dat is een troll. Als TSHTF dan laat ik die los in de gang om plunderaars tegen te houden. Onder een blauwe lap blijven ze jaren goed. Of het is een dressboy........

 

Als er inderdaad een trol onder zit, dan ben ik blij dat je hem met een blauwe - en niet met een rode lap heb afgedekt. Want voor je het weet zitten ze hier op het forum. En daar worden ze soms niet eens ontdekt, laat staan dat er een lap over wordt gegooid :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FKAGB welk soort accu's zijn dat en welke capaciteit hebben die?

 

Het zijn semi-tractie lood-calcium accu's van 100 ah. Eigenlijk niet geschikt voor dit systeem. Ik had de acculader echter al hangen. Deze is 10ah bij 24 volt. Ongeveer 250 watt solar power. Met 10 ampere laadstroom kom je rond de 100ah aan accu's uit als je uitgaat van 10% van de accucapaciteit om te laden. Het was dus een praktische keuze om het systeem toch al up ander running te krijgen Met zo goedkoop mogelijke accu's. Het doel is een 500-600 ah accubank. 70ah laadstroom met een bijbehorende lader uiteraard.

 

@DickBerts, een rode lap bij een trol is een no-go dat weet iedereen. Eigenlijk net zo algemeent bekend als dat je een gremlin na 24:00 geen eten meer moet geven toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het semi tractie accu's zijn die je nog zelf bij kunt vullen zou ik de spanning hoger dan 12.8 zetten.

Ik heb een non-mppt lader... of eigenlijk ik schakel 270Wp aan panelen op 80Ah semitractie accu tot de spanning oploopt tot 15.6 volt en dan koppel ik het zooite af met een relay per paneel.

 

Dit is 'te' veel waardoor de accu's op warme dagen een klein beetje kunnen gassen. Tijdig bijvullen met puur water is dan nodig. Echter onder-laden staat toe dat corrosie op de loodplaten blijft zitten, dit is de oorzaak van overlijden voor 90% van de accus, het aantal accus dat dood gaat door droogkoken is minimaal. Probeer dit echter niet met een afgesloten accu die niet kan afgassen... die komt nl. onder druk te staan.

 

alles loopt bij op 12V, ik heb een 1500 Watt 220 blok-sinus inverter maar die staat maar zelden aan (voor de staafmixer soms...)

 

Voor zwaar spul ff een generator aan. verder alles op simpele 12V led spotjes van dx.com / banggood.com

Onze grootste stroomvreters zijn:

1. adsl modem ~1A op 12V

2. oplader voor laptop (12V lader voor apple laptop)

 

koelkast op gast ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15,6 volt is een te hoge spanning.

Algemeen wordt 14,4 als maximale spanning gehanteerd.

En bij die spanning wordt altijd aanbevolen de tijdsduur te beperken, meestal niet meer dan 4 uur, en de temperatuur in de gaten te houden zodat de accu niet te warm wordt.

 

Soms kan een beschadigde accu een pep krijgen door de spanning hoger dan 14,4 volt te gebruiken, dan wordt juist het negatieve gevolg; oa overbodige Waterstof vorming, dus bubbels, gebruikt om de accuplaten 'schoon' te krijgen of bij een staande conventionele loodaccu het zoutzuur weer goed te mengen met het water.

In het algemeen is dit bij een goede accu eerder destructief dan een verbetering en wordt dus beter alleen gedaan bij een accu die eigenlijk aan het einde van zijn levensduur is gekomen in een poging om die te reanimeren of zeer beperkt en gecontroleerd.

 

Als je een accubank gebruikt zijn te hoge spanningen ook nog eens gevaarlijk omdat er dan wezelijke hoeveelheden Waterstof gevormt gaat worden.

Dit is bijzonder explosief, en ook nog eens in een breed verhoudings bereik met zuurstof, en een minimale vonk, electrostatische trui is al voldoende, zal een 'leuke knal ' geven.

 

Het gegeven dat je moet bijvullen geeft dit ook goed aan, een paar drupples water geeft omgezet in Waterstof al een enorme wolk exposief gas..

 

Wat dan wel weer veel mensen vergeten is dat er vaak nogal grote verschillen tussen laadspanning, weergeven door of gemeten aan de lader, en de echte accuspanning gemeten op de polen zijn.

Zeker bij wat grotere stromen dus bv 10 ampere of bij een serieuze installatie van wel 80 of nog meer ampere zijn afhankelijk van dikte en lengte van kabels enkele tiende van volts tot enkele volts spanningverlies over kabels heel normaal en zal dus voor gecompenseerd mogen/moeten worden..

 

Prep ze,

K a n s

 

Als het semi tractie accu's zijn die je nog zelf bij kunt vullen zou ik de spanning hoger dan 12.8 zetten.

Ik heb een non-mppt lader... of eigenlijk ik schakel 270Wp aan panelen op 80Ah semitractie accu tot de spanning oploopt tot 15.6 volt en dan koppel ik het zooite af met een relay per paneel.

 

Dit is 'te' veel waardoor de accu's op warme dagen een klein beetje kunnen gassen. Tijdig bijvullen met puur water is dan nodig. Echter onder-laden staat toe dat corrosie op de loodplaten blijft zitten, dit is de oorzaak van overlijden voor 90% van de accus, het aantal accus dat dood gaat door droogkoken is minimaal. Probeer dit echter niet met een afgesloten accu die niet kan afgassen... die komt nl. onder druk te staan.

 

alles loopt bij op 12V, ik heb een 1500 Watt 220 blok-sinus inverter maar die staat maar zelden aan (voor de staafmixer soms...)

 

Voor zwaar spul ff een generator aan. verder alles op simpele 12V led spotjes van dx.com / banggood.com

Onze grootste stroomvreters zijn:

1. adsl modem ~1A op 12V

2. oplader voor laptop (12V lader voor apple laptop)

 

koelkast op gast ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FKAGB, mooi setje. Wat wil je erop laten draaien? Of is het een back-up systeem voor thuis?

 

Voor nu is het een back-up systeem. Als de stroom uitvalt kan het huis doordraaien. Ik heb van alle halogeenlampen in huis de trafo's verwijderd en er 12 volt led lampjes in gedaan. Deze lampen staan dus direct op de accu's. Als ik nieuwe apparatuur koop kijk ik meteen of deze ook direct op 12 volt kan draaien. Zo heb ik een Revo Heritage radio en een SMSL versterker die beiden op 12 volt draaien. In mijn vorige woning draaide de CV ketel ook permanent via dit systeem, net als de mechanische ventilatie. Mijn uiteindelijke doel is volledig autonoom al zal dat in deze woning niet kunnen omdat ik maar een paneel kwijt kan en dan ook nog eens in een ongunstige opstelling. Dus wat verlichting en het opladen van de telefoons en dat is het wel.

@Kans, ik hou altijd rekening met de juiste kabeldiktes. Naar de accu's heb ik 50mm2 liggen. De componenten onderling zijn allemaal met 6mm2 gedaan. De omvormer heeft ook 50mm2 bekabeling. En dat voor een 1600 watt omvormer. Ik kom op Chinese omvormers nog wel 6mm2 tegen terwijl er op staat dat ze 1200 watt kunnen leveren. Als ik de omvormer volledig ga gebruiken ga ik nog wat verder omhoog en komt er 70mm2 te liggen. Met lengtes van maximaal 75cm zal ik dan weinig verlies hebben. Uiteraard zijn de kabels allemaal voorzien van kabelschoenen die met een goede tang aangeknepen zijn.

 

Voor het snel bepalen van de kabeldikte gebruik ik vaak onderstaande tabel:

 

http://www.rfsystems.nl/techniek/Kabeldoorsnede_12V_24V_LED.pdf

 

Deze gaat wel uit van 12 volt. Voor de 24 volt kant mag je de dikte natuurlijk halveren en dan naar boven afronden. De stromen bij een 24 volt systeem zijn lager. Dat is ook de reden dat ik voor 24 volt ben gegaan. 48 volt zou nog gunstiger uitpakken maar omdat ik mijn energieverbruik toch al geminimaliseerd heb kan ik met 24 volt goed uit de voeten.

 

Mocht trouwens in de toekomst blijken dat mijn omvormer niet voldoende stroom kan leveren dan kan ik er nog een tweede bij plaatsen en ze dan koppelen. Met drie omvormers kun je zelfs 380 volt genereren.

 

Laden doe ik ook met 14,4 (of in mijn geval 28,8 volt). Om het helemaal juist te doen hou je de specificaties van je accu aan en vraag je bij de leverancier wat de juiste laadspanning is. In mijn geval werd dit dan ook aangegeven. Waarschijnlijk omdat dit dichte accu's zijn die nauwelijks gas produceren, wel zo fijn als ze binnen gebruikt worden. Dan moet je natuurlijk wel naar een goede leverancier gaan en niet langs de Gamma lopen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je in ieder geval een heel eind op weg helpen. Het ziet er wat rommelig uit allemaal maar alles klopt wel met elkaar. De accu's hebben welliswaar te weinig capaciteit om de omvormer volledig te kunnen benutten maar dat is het dan ook wel. Meer accu's eraan en meer panelen dan is alles weer in balans.

 

Mooi idee en mooi uitgevoerd.

Toch zou ik willen adviseren om voor dit soort zaken een te kijken of je niet een schakelkast, al dan niet 2de hands kan gebruiken.

Ik heb voor mijn tuin elektra ook zo'n kast op de kop getikt.

 

Voordelen:

Alles zit beschermd, vaak zit er een montageplaat in met een DIN-rail waarop je weer allerlei componenten kunt plaatsen. Ook het gebruik van kabelgoten is aan te raden.

Bij verhuizen neem je gewoon alles in één keer mee.

 

Informeer eens bij een elektra montage bedrijf of ze kasten en stukken kabelgoot over hebben.

Meestal worden bij projecten deze gewoon vervangen en gaat het oude spul gewoon de container in.

 

Plaatjes bij het praatje:

612649_LB_00_FB.EPS_1000.jpg.4c09a11af4175f562df74b07808d526f.jpg

 

DIN-rail met klemmen

DIN-Rail-Connectors.jpg.5558c9795ba0e0f30f8678ad7f645d07.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15,6 volt is een te hoge spanning.

Wat dan wel weer veel mensen vergeten is dat er vaak nogal grote verschillen tussen laadspanning, weergeven door of gemeten aan de lader, en de echte accuspanning gemeten op de polen zijn.

 

 

Prep ze,

K a n s

 

De door mij besproken 'afsla spanning' is de spanning die ik meet met de laders (zonnepanelen er nog aan en in de zon. zodra deze eraf schakelen valt de spanning terug naar 13.2 ofzo)

Ik heb nog NOOIT water gevonden in de glazen pot die aan de afgas slang zit :)

 

Maar goede en terechte post, ik wil eea. niet aanpassen maar je moet hier niet mee gaan spelen zonder de risico's te kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...