Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste bob in de maak


imq101

Aanbevolen berichten

hoi,

Dit word mijn eerste bob dus ben ik vast wat vergeten of iets wat ik niet nodig heb,daarom wilde ik juliie vragen eens naar mijn lijstje te kijken .Jullie hebben zeker een betere kijk op de bob als ik

 

voetpoeder*

extra paar sokken ondergoed

toiletpapier! papieren zakdoekjes

een spiegeltje

thermo-ondergoed

extra tentharingen

werkhandschoenen

extra touw/tywraps/tape*

Druivensuiker*

Chocola

muslirepen

Tramadol

tentje en een luchtbed.*slaapzak

secondelijm

tandenborstel en tandpasta,*

scheermes

Peper en zout*

tabasco flesje

Brandalcohol en brandgel

opvouwbaar schepje

mess tins

esbit brander met genoeg hexamine.

solatie deken

Een tent

waxinelichtjes

Tampon

vaseline

mini wereld ontvanger batterijen*

klein koevoetje bijl mes *

waterfilter

breeklicht klein

wegenboekje

vicks vaporub

condooms *

Desinfecterende gel,

peperspray

parakord

2 veldflessen met bekers gaswood stove

een regenjas winterhandschoenen

Norit

sjaal/muts

duct)tape 3 kleine alarmpjes die op magneet werken

noodrantsoen 1 bp5 1nrg5 wat mountainhouse

EHBOset,

paracetamol.

kompas,

kaarten

bestek,

mobiel

mobiel oplader met aa batterijen

tarp

poncho

fiets evt motor

hopelijk nog wat tips

 

imq101

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja das een goeie,moet bekennen dat ik hierover nog steeds aan het brainstormen ben,ken dus verder geen gelijkgestemden en alle mensen om me heen verklaren me voor gek dus ik heb tot nu toe nog weinig ruggespraak gehad zeg maar, tot nu toe denk ik dat als het zover moet komen dat ik thuis weg zou moeten,dat ik voorlopig met wat ik bij me heb zal moeten rooien.

 

erg veel stof om over te brainstormen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja das een goeie,moet bekennen dat ik hierover nog steeds aan het brainstormen ben,ken dus verder geen gelijkgestemden en alle mensen om me heen verklaren me voor gek dus ik heb tot nu toe nog weinig ruggespraak gehad zeg maar, tot nu toe denk ik dat als het zover moet komen dat ik thuis weg zou moeten,dat ik voorlopig met wat ik bij me heb zal moeten rooien.

 

erg veel stof om over te brainstormen

Waar je vooral over moet brainstormen is of je dit wel dragen kan...of je lijf dit wel aankan, en je conditie.

Max 20% van je lichaamsgewicht is advies voor gewicht rugzak en lekker wandelen doe je met nog minder.

Geen idee wat je tent en slaapzak wegen maar het totaal zal echt niet aan de 15-17 kilo komen.

 

Ik zie wel tramadol, geen EHBOset, verband, pleisters, imodium(tegen diarree), paracetamol...ook geen kompas, kaarten, bestek, mobiel?

Geen informatie op USBstick zoals telefoonnummers, kopieën belangrijke papieren,medische informatie.

Waar zijn de extra tentharingen voor?

 

Als je weggaat, weet je dan wel waar je heen gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb het ze de gelijk bijgezet goeie,bedankt,

extra tent haringen zoiets van waarschijnlijk door het vaak opzetten van je tent raak je ze misschien wel kwijt

 

ja veel zwaarder dat 17 kg,mijn tent weegt alleen al 5kg.

Volgens mij mag ik zeggen dat ik een aardige conditie heb ,ik sport veel rook weinig,ach dat kan altijd beter denk ik

 

nee als ik hier weg zou moeten heb ik nog geen idee ,ik denk dan eerst maar eens weg van het gevaar.Ik weet dat het allemaal niet echt op een plan lijkt

 

bedankt voor je hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar even een tip dan @imq101 ...je hoeft niet te lopen als je een fiets hebt he. Dan ga je fietsen (pompje en bandenplaksetje mee)

Tas met elastieken achterop binden, of verdelen over rugtasje en grotere tas achterop, of koop een goedkope krantentas, of karretje.

 

Ow, vergeet geen regenhoes voor je tas, en je spullen in de tas in plastic zakken te doen. Niets vervelender dan natte sokken/kleren of nat wc papier.

 

En...doe eens een test met je tas. Ga van het weekend eens een kilometer of wat lopen met volle bepakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

fiets tarp en ponsho geweldig helemaal niet aan gedacht zeg , geweldig er zijn zoveel dingen waar je zo snel overheen kijkt

tis inderdaad niet een tas voor 3 dagen.Dacht zoiets van als ik weg moet kan maar beter een rugzak samenstellen waar ik gelijk mee weg kan ook langer als 3 dagen als dat nodig is.

 

Bergrijp dus dat de meeste en een bob en een inch bag hebben ?

 

bedankt voor het meedenken mensen .

imq101

Link naar reactie
Delen op andere sites

fiets tarp en ponsho geweldig helemaal niet aan gedacht zeg , geweldig er zijn zoveel dingen waar je zo snel overheen kijkt

tis inderdaad niet een tas voor 3 dagen.Dacht zoiets van als ik weg moet kan maar beter een rugzak samenstellen waar ik gelijk mee weg kan ook langer als 3 dagen als dat nodig is.

 

Bergrijp dus dat de meeste en een bob en een inch bag hebben ?

 

bedankt voor het meedenken mensen .

imq101

 

Een BOB is een rugzakje met een specifiek doel, het bereiken van een veilige locatie die je vooraf hebt bepaald/ingericht/geregeld, je BOL. Meestal is zo'n BOB voor een paar dagen. Een scheermes bv. hoort daar niet in thuis (althans niet met het doel om netjes glad geschoren te blijven)

 

Een INCH bag is bedoeld om te vluchten zonder specifiek doel, hierin zitten veel meer zaken zodat je het veel langer kunt uithouden. Slaapgerei en een beetje fatsoenlijk onderkomen (tarp/tent) zitten hier bv. in. Voedsel voor weken meeslepen is simpelweg niet te doen, weegt veel te zwaar en daarom te beperkend in je mobiliteit. Lopen met een rugzak van 25 kg over lange afstand is weinigen gegeven.

 

Zo'n INCH bag is echt een laatste redmiddel. Vluchteling worden is geen pretje. Veel mensen hebben niet de mogelijkheid om een BOL in te richten en hebben dan weinig keus.

 

Vandaar dat we hier op het forum ook bezig zijn met SC (Shelter Campings) locaties die eventueel dienst kunnen doen als uitwijklocatie, wellicht om met een groep door te reizen naar een veiliger locatie. Lees ook de draadjes over gezamenlijke BOL en PH (zoek op Prepper Heaven). PH is zeg maar een plek waar preppers van dit forum heen kunnen die zelf geen BOL hebben en zich willen verenigen en er samen wat van maken.

 

Gezien mijn locatie zal ik het proberen het zolang mogelijk thuis uit te houden. Vergeet daarom vooral je BIL niet (Bug In Location), voorraden thuis dus. Het rondsjokken met een rugzak op je rug in tijden van chaos is levensgevaarlijk en wil je vermijden tenzij het niet anders kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik elke keer van de gewichten die hier voorbij komen. Google eens op ultralight hiker/hiking. 3-seizoens basis is daar rond de 4.5kg en 4-seizoens haalt net de 6kg van wat ik me herinner. Dat is tent/slaapzak/waterfilter/ehbo/koken grofweg. Basis dus, met voedsel en gevulde waterfles er bij (niet voor niets waterfilter!) zitten deze rugzakken meestal onder de 10kg totaal (vaak zelfs incl. de rugzak zelf). Als pakezel rondzeulen vreet energie (is pure verspilling bij voedsel tekort!), je hebt de puf niet om op je omgeving te letten (gevaarlijk nu al, laat staan in noodsituatie) en je reist misschien 15 km/dag. Bij ultralight kan je zeker in vlak terrein qua afstand (laat veiligheid even buiten beschouwing) 25-30km makkelijk doen.

Met een kleinere rugzak ben je ook veel mobieler en minder aantrekkelijk, want kennelijk geen dingen van waarde bij je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik elke keer van de gewichten die hier voorbij komen. Google eens op ultralight hiker/hiking. 3-seizoens basis is daar rond de 4.5kg en 4-seizoens haalt net de 6kg van wat ik me herinner. Dat is tent/slaapzak/waterfilter/ehbo/koken grofweg. Basis dus, met voedsel en gevulde waterfles er bij (niet voor niets waterfilter!) zitten deze rugzakken meestal onder de 10kg totaal (vaak zelfs incl. de rugzak zelf). Als pakezel rondzeulen vreet energie (is pure verspilling bij voedsel tekort!), je hebt de puf niet om op je omgeving te letten (gevaarlijk nu al, laat staan in noodsituatie) en je reist misschien 15 km/dag. Bij ultralight kan je zeker in vlak terrein qua afstand (laat veiligheid even buiten beschouwing) 25-30km makkelijk doen.

Met een kleinere rugzak ben je ook veel mobieler en minder aantrekkelijk, want kennelijk geen dingen van waarde bij je.

 

Gewicht is idd cruciaal en iets waaraan je eigenlijk de hele tijd werkt. Voor de meesten is het niet weggelegd om met relatief goedkope spullen een totaal gewicht van 6 of 10 kg te halen. Ook ervaring scheelt gewicht, in het begin sleept een mens al snel teveel mee.

 

6 kg met rugzak/tent/slaapzak/waterfilter/ehbo/koken vergt flinke investering qua centen! Eerlijk gezegd lijkt me die 6 kg wel erg weinig, eerlijk gezegd niet te doen eerder. :o

 

Ik heb een tent van 1050 gram, dure slaapzak + slaapmat weegt ook al snel meer dan een kg. (dure lichtgewicht slaapzak ontbreekt hier nog). Extreem lichte rugzak kan wellicht met 1,5kg, waterfilter + fles + water zit je alweer op een dikke kg of je moet maar 3 druppels meenemen. Dan heb je al 5,5kg bij elkaar en nog geen EHBO, mes, touw, kookspul, eten en kleding. Harde dobber hoor! Zelfs 10kg!

 

Probeer jij het maar eens. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt net nog even fiets en de motor boven op de rugzak gebonden ,maar inderdaad net iets te zwaar.

nu had ik de rugzak eerst maar eens op de fiets gezet da ging al beter toen maar eens op de motor en verrek dat ging nog beter hahahahahah

het wordt dus rugzak op de fiets of motor

imq101

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent goed op weg! Lijkt me idd meer een INCH bag dan een BOB.

 

Ik zou nog toevoegen:

 

- Loperamide (tijdelijk stopmiddel bij spetterpoep, Norit is leuk tegen jeuk en vergiftiging, niet aan te raden bij WC Eend ontlasting (je poept zelfs onder de rand)).

- Kopie identiteitsbewijs

 

 

Tent, luchtbed, werkhandschoenen, bestek, mess tins, voetpoeder, vicks vaporub, condooms & vaseline (WTF?) en regenjas (je hebt al een poncho) uit je BOB halen. Onnodig en overbodig extra gewicht.

 

Succes! EN maak ff een foto als je klaar bent met je BOB!

 

Grtn.,

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

condooms & vaseline (WTF?) en regenjas

Mijn moeder noemt een condoom altijd een "Regenjas". ;)

 

Vaseline *kan* handig zijn, vooral bij langere wandelingen en wanneer je dan wat *steviger* gebouwd bent (lichaamsdelen die langs elkaar wrijven of als je gewoon van nature een dikke reet hebt). :D

Condoom kan je naast het doel als anti-conceptie ook prima gebruiken als portable watervoorraadhouder.

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder noemt een condoom altijd een "Regenjas". ;)

 

Vaseline *kan* handig zijn, vooral bij langere wandelingen en wanneer je dan wat *steviger* gebouwd bent (lichaamsdelen die langs elkaar wrijven of als je gewoon van nature een dikke reet hebt). :D

Condoom kan je naast het doel als anti-conceptie ook prima gebruiken als portable watervoorraadhouder.

 

Groeten,

 

QF

 

Ik zou dan deze condooms nemen, heb je gelijk limonade!

 

En het idee van een met vaseline ingesmeerd corpulent en zwetend persoon is voor mij al anticonceptie genoeg! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn lijst met wat extra toevoegingen

voetpoeder*

extra paar sokken ondergoed

toiletpapier! papieren zakdoekjes

een spiegeltje

thermo-ondergoed

extra tentharingen

werkhandschoenen

extra touw/tywraps/tape*

Druivensuiker*

Chocola

muslirepen

Tramadol

tentje en een luchtbed.*slaapzak

secondelijm

tandenborstel en tandpasta,*

scheermes

Peper en zout*

tabasco flesje

Brandalcohol en brandgel

opvouwbaar schepje

mess tins

esbit brander met genoeg hexamine.

solatie deken

Een tent

waxinelichtjes

Tampon

vaseline

mini wereld ontvanger batterijen*

klein koevoetje bijl mes *

waterfilter

breeklicht klein

wegenboekje

vicks vaporub

condooms *

Desinfecterende gel,

peperspray

parakord

2 veldflessen met bekers gaswood stove

een regenjas winterhandschoenen

Norit

voetpoeder*

extra paar sokken ondergoed

toiletpapier! papieren zakdoekjes

een spiegeltje

thermo-ondergoed

extra tentharingen

werkhandschoenen

extra touw/tywraps/tape*

Druivensuiker*

Chocola

muslirepen

Tramadol

tentje en een luchtbed.*slaapzak

secondelijm

tandenborstel en tandpasta,*

scheermes

Peper en zout*

tabasco flesje

Brandalcohol en brandgel

opvouwbaar schepje

mess tins

esbit brander met genoeg hexamine.

solatie deken

Een tent

waxinelichtjes

Tampon

vaseline

mini wereld ontvanger batterijen*

klein koevoetje bijl mes *

waterfilter

breeklicht klein

wegenboekje

vicks vaporub

condooms *

Desinfecterende gel,

peperspray

parakord

2 veldflessen met bekers gaswood stove

een regenjas winterhandschoenen

Norit

Loperamide

sjaal/muts

duct)tape 3 kleine alarmpjes die op magneet werken

noodrantsoen 1 bp5 1nrg5 wat mountainhouse

EHBOset,

paracetamol.

kompas,

kaarten

bestek,

mobiel

mobiel oplader met aa batterijen

tarp

poncho

Kopie identiteitsbewijs

fiets evt motor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hands Neck Feet and Balls Extra Socks Warm Em All:)

 

verder, waarom extra tentharingen? zelf maken gaat heel erg makkelijk.

 

En opvouwbare schep weegt nogal wat en met een stok kun je ook makkelijk graven.

 

Heel veel dingen lijken erg handig maar bedenk met elk dingetje waarvoor je het gaat gebruiken. heeft elk stukje gear tenminste 3 functies? goed over nadenken voordat je het meesleept. Mijn BOB veranderd per keer dat ik het bos in ga en er gaat steeds minder in. Dit komt ook omdat ik steeds meer leer en steeds meer dingen zelf kan maken van dingen wat in een bos te vinden is.

 

Wat ik nu doe qua BOB is dit:

 

Ik heb een tijdje geleden een soort INCH tas gemaakt en toen alle spullen in een grote plastic doos gedaan (zo'n grote van de action) met een lege tas ernaast, moet ik echt weg als een soort Bug-out kan ik alles inpakken binnen 5minuten, ga ik een dagje naar het bos gaat er eigenlijk alleen maar een mes, bijl, zaag vuurset, tarp en kookpot in. voorkomt ook dat je voor elke gelegenheid steeds je tas opnieuw moet inpakken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tent, luchtbed, werkhandschoenen, bestek, mess tins, voetpoeder, vicks vaporub, condooms & vaseline (WTF?) en regenjas (je hebt al een poncho) uit je BOB halen. Onnodig en overbodig extra gewicht.

 

 

Grtn.,

 

JB

 

die tent heb ik toch nodig als ik even onderdak nodig zou hebben?

luchtbed nouja het is een highlander selfinflated, pakmaat een half brood beter goed rusten dan slecht liggen dacht ik hierbij

werk handschoenen bescherming van mijn handen toch een kostbaar iets die handen

bestek en messtin hoe moet ik dan iets te eten voorbereiden ?

voetpoeder das best wel handig voor je voeten op verschillende vlakken

vics vapo ,das meer voor de lijken en of andere geuren die er evt zouden kunnen ontstaan

condoom tja mischien wel als condoom maar ook water opvang je weet maar nooit

vasseline op erg koude dagen kan vasseline erg fijn voor je handen zijn maar ook voor evt een goede vuurstarter

regenjas en poncho, die poncho is zo groot als een pakje shag dacht die zit niet in de weg en dubbel was toch nooit zo erg

 

zou je hier nog wat over kunnen zeggen? super bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste lijst !

 

Tip: zet op nr 1 wc papier

 

Breek je lijst op in groepen: kleding (zomer/winter), eten/koken, EHBO+medicijnen, vrouwen dingen (1 tampon lijkt me erg weinig ook al staat ie er 2x op), bescherming (tent, poncho etc), gereedschap (bijl lijkt me zwaar) multitool mis ik.

 

Ben je handig met excel zte het in een spredshiet en zet de gewichten er achter. Je kan dan makkelijker zien wat je wint als je iets weglaat.

 

Zoals al geschreven: bepaal ook je doelstelling, wat wil je bereiken met je uitrusting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...