Naar aanleiding van de recente overstromingen om en rond Zaragoza zal ik mijn mening hierover ventileren.

http://nos.nl/artikel/2022224-spanja...roverlast.html

Het is al de tweede keer in een jaar dat mensen in en rond Zaragoza grote problemen met het water hebben. De rivier de Ebro (grootste van Spanje) treed na zware regen en smeltende bergtoppen regelmatig buiten haar oever. Zaragoza ligt zo'n 80 km van mijn finca, dus het fijne weet ik er ook niet van. Wat ik wel kan vertellen is dat ongeveer 25km van mij vandaan bij Flix\Asco het water gecontroleerd word doorgelaten (stuw). Daarom hebben wij eigenlijk nooit overlast. Natuurlijk zie je het water wel sneller stromen of wordt de rivier een stukje breder dan bij droogte maar overlast hebben we eigenlijk niet.

De overlast heb je dus met name in de regio Zaragoza tot en met de provincie Aragon. In Aragon ligt een groot stuwmeer (de zee van Aragon) die 25 jaar geleden feitelijk het beste landbouwland van Spanje onder water heeft gezet. Een meer als het vol is van 110km lang en 61 meter diep (omtrek van 550 kilometer). Dus vůůr het meer kun je problemen verwachten en erna wordt het gecontroleerd doorgelaten.

Aan het eind van de Ebro (Ebro Delta) waar de rivier in zee stroomt staat ook regelmatig veel water, maar dat is beschermd gebied dus wonen er weinig of geen mensen. De Ebro die Spanje in 2-en zou delen als deze 40km langer was is dus een levensader voor het Noorden van Spanje, maar kan ook voor problemen zorgen. Hou hier dus rekening mee als je een huis in Spanje wilt kopen.