Ga naar inhoud
GENEGEERD

[INFO] Huis kopen in Spanje en waar je op moet letten.


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Intro:

Zeer regelmatig krijg ik van leden een PM waarin ze informatie vragen over het kopen van een huis in Spanje en\of waar je allemaal rekening mee moet houden. Dan reageer ik met mijn ervaringen en dingen die ik weet te vertellen over het land waar ik nu 2 jaar een boerderijtje heb. Omdat er steeds meer vragen over Spanje komen, zal ik er een draadje van maken die ik de komende dagen\weken steeds verder zal aanvullen want het is nogal wat info. Uiteraard zal ik proberen vragen van jullie te beantwoorden.;)

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De Spaanse huizenmarkt, met name in het binnenland.

 

De prijzen in Spanje zijn de laatste jaren flink gedaald en juist door de crisis is het gunstig voor de kopers van een huis in Spanje. Er wordt via websites veel aangeboden, zoals Kyero.com en daarnaast zijn er veel regionale makelaars. De huizen die aan de kust te koop staan, worden veelal bij makelaars aangeboden en ook een deel van binnenlandse (Rural) huizen. Maar wat veel mensen niet weten is dat wanneer je een leuke regio hebt gevonden je ook lokaal kan rondvragen of er huizen te koop staan. Dat kun je doen in een dorpscafé maar ook bijvoorbeeld bij het stads\dorpshuis (Ajuntament).

 

Bij een makelaar ben je globaal tussen de 3000-20000€ duurder uit, omdat zij er tussen zitten voor de commissie. Uiteraard regelen zij er ook zaken voor, maar pas op er zijn meer "foute" dan correct werkende makelaars momenteel. Ik trof een correcte makelaar die netjes al mijn vragen eerlijk beantwoordde of uitzocht bij de gemeente en ik wist ook dat hun fee 5000€ was op mijn finca = boerderij.

 

Veel mensen hebben in de Franco periode stukken grond gekregen van de overheid. Ze moesten het land bebouwen (x-aantal jaren) en kregen de grond dan gratis van de overheid. Door het overlijden en erven hebben veel mensen op het platteland meerdere grondstukken. Bij mij in het dorp zijn mensen die meer dan 10 fincas hebben. Vaak doen ze er niet veel meer mee en wonen deze oudere mensen in het dorp. Zodra je dus bij ons in een lokale kroeg vraagt wie er nog een finca te koop hebben, dan krijg je links en rechts tips van mensen. Deze fincas staan niet bij een makelaar te koop en belangrijk is dat je onderhandeld over de prijs "con papeles" = met papieren = inclusief de notariskosten. Anders moet jij de notariskosten erbij betalen.

 

Daarnaast heeft de gemeente ook veel finca's en grondstukken in beheer. Dat kan omdat er bijvoorbeeld jaren geen belasting is betaald of als er geen erven meer te vinden zijn (Franco heeft aardig wat vermoord). Op het platteland kun je dus bij een gemeente vragen of zij nog iets willen verkopen. Vaak als je de achterstallige belasting betaald en een prijs per hectare, dan regelen zij dat jij de nieuwe eigenaar wordt.

 

Per gemeente kan het verschillen wat er wel en niet mag, maar over het algemeen kun je stellen dat de prijs voor een finca op het platteland tussen de 3000-4500€ per hectare kost voor de grond. Daarop komt de waarde van de eventuele bebouwing\huis\ruïne\schuur en of je water of elektra hebt. Als ik uitgekocht moet worden door de gemeente\regering dan betalen ze mij dus 4500€ per hectare grond voor alleen de grond.

 

Let ook op plaatselijke regels. Zo mag er een dorpje verder bij mij niet worden gebouwd of uitgebreid doordat het een beschermd gebied is. Terwijl ik formeel 1% van mijn grond mag bebouwen. Zo moet je bijvoorbeeld ook oppassen in de regio Aragon (Maella, Caspe etc.). Veel gemeenten hebben hun papierwerk niet op orde en toen heeft de provincie gezegd dat er niets meer mag worden gebouwd totdat alles weer netjes in de boeken staat. Koop je daar dus een finca, dan mag je de komende 4 jaar niet bouwen of totdat de gemeente alles op orde heeft. Uitzondering is wanneer je een commercieel bedrijf\project begint maar dan betaal je per maand ongeveer 250€ belasting. Informeer dus eerst goed wat wel en niet mag.

 

Verder geldt in het algemeen hoe dichter bij de kust, des te duurder, minder grond en es te minder je mag.

 

Bi de aankoop van je huis\finca betaald je direct 7% belasting aan de Spaanse staat en als je zelf de makelaar betaald en lokale belastingen, dan ben je nog ongeveer 4% kwijt bovenop de aankoopprijs. Bij verkoop betaal je 2%aan de staat, maar alleen over je winst (dus bonnetjes bewaren). Hiervan mag je alle verbouwingen aftrekken. Dus je koopt voor 10000€ iets en verbouwd 5000€. Je verkoopt later het huis voor 19000€, dan betaal je dus 2% over je winst (4000€) belasting.

 

Jaarlijks betaal je ook wat aan belasting, maar dat is niet te vergelijken met NL. Ze hebben er formules voor (hoeveel grond, hoeveel bebouwd, vrijstelling blablabla) maar het is belachelijk weinig. Ik betaalde dit jaar 21,64€ belasting en aan de gemeente 17€ (onderhoud wegen, faciliteiten dorp etc.) voor een finca van 13 hectare. Dit kan per gemeente iets verschillen.

 

Mijn tip als je een grondstuk of huis zoekt, ga er eerst eens kijken in de regio die je op het oog hebt. Ga met een paar verschillende makelaars mee, maar laat je niet gek maken en ga er vooral zelf op uit met iemand die daar al woont. Er zijn zat NL-BE-DU-EN mensen in iedere regio te vinden (kroeg, supermarkt, restaurant), die je hun kennis en ervaringen willen meegeven. Zoek dan naar een geschikt huis\finca en vraag de gemeente wat wel en niet is toegestaan. Vaak hebben ze in het gemeentehuis\Ajunament een spreekuur waar een technisch architect van de gemeente allerlei vragen kan beantwoorden. Hij kent de lokale regels en vaak spreken ze goed Engels ook.

 

Mocht je een bestaande finca kopen en willen verbouwen, laat je dan niet direct en architect aansmeren. Als boer in Spanje geldt dat je zelf je huis mag bouwen\verbouwen (geen nieuwbouw dan is wel een architect nodig en gelden strengere regels).

 

Vergunningen kunnen soms lang duren in Spanje door bureaucratie en regelgeving die voortdurend wordt aangepast. Bij verbouw kun je gebruik maken van een paar trucs en toch snel aan de slag.

 

Reparatie vergunning (lichte vergunning om bijv. je dak te repareren).

Renovatie vergunning (iets zwaarder)

Uitbouw\verbouw (weer iets zwaarder)

Nieuwbouw (zwaarst, volgens de EU regels veel papierwerk)

 

Ik kan een voorbeeld geven van wat ik ga doen. Ik wil mijn dak vervangen en het huis ophogen (extra etage op deel van het huis). Ik heb wat foto's van het oude dak gemaakt, bewust van wat gaten en scheuren. Dan ga ik naar de gemeente en vraag toestemming om mijn dak te repareren. Die krijg je altijd natuurlijk. Onder die vergunning haal ik het complete dak eraf, bouw ik er een meter minimaal op en een extra etage boven mijn woonkamer. Formeel is het dus een reparatie, maar in feite doe ik een complete verbouwing. De vergunning kost en paar % van de kosten die ik maak voor het materiaal.

 

Verder is belangrijk om te weten hoe je huis\finca geregistreerd staat. Een Cassita is een klein huisje, vaak niet meer dan een recreatiewoning. Een Almacen is formeel een schuur, maar net zoals in Frankrijk wonen veel mensen in een verbouwde schuur. Een Masia is een huis en dus de hoogste benaming die je kunt bezitten. Dit heeft ook invloed op de prijs van je onroerend goed. Ik heb dus een Masia dus formeel een bewoond huis en hier mag je gewoon veel meer.

 

Tekst wordt een beetje lang dus later meer.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je nodig om "iets" te bezitten in Spanje?

 

Het allerbelangrijkste wat je in Spanje nodig hebt is een NIE (NIF) nummer (Número de Identificación de Extranjeros). Dat is een soort burgerservicenummer en zonder kun je eigenlijk niets en je hebt het zowel als resident als net resident nodig als je langere tijd in Spanje wilt verblijven. Je hebt dit nummer voortdurend nodig bijv. om een bankrekening te openen, een auto te kopen, een verzekering af te sluiten en dus ook om onroerend goed op je naam te zetten.

 

Dat nummer kun je op 2 manieren aanvragen:

 

1) Je gaat met een ingevuld formulier en je paspoort naar het regionale politiekantoor en daar vraag je het nummer aan. Zij registeren, controleren, checken het een en ander en na ongeveer een week kun je het NIE nummer ophalen, dat krijg je te horen als je daar bent (GOED bewaren). Eventueel kun je dit samen met een "legal person" doen. Dat is iets typisch Spaans, maar een Legal person kun je machtigen zodat deze allerlei juridische zaken voor je regelt. De Legal person mag eventueel ook je NIE nummer voor je ophalen. De kosten zijn ongeveer 50€ en als je een legal person inschakelt 100€ extra voor zijn\haar werk.

 

2) Je kunt naar het Spaanse consulaat in Amsterdam gaan n daar een NIE nummer aanvragen. Dat duuuuuuuuuuuuuurt een stuk laaaaaaaaanger.

 

Eenmaal dit nummer dan kun je feitelijk alles regelen in Spanje. Denk aan ziektekostenverzekering, bedrijfje starten, aanspraak maken op je Spaanse rechten (65+ betekent in Spanje als resident gratis ziektekosten verzekering). 14 jaar betalen aan je AOW premie in Spanje (65-70€ per maand) betekent een volledig AOW van momenteel 650€ netto per persoon. In Spanje per persoon, dus je wordt niet gekort als je getrouwd bent of samenwoont.

 

Ziekenhuizen\dokters:

Ik durf te stellen dan de ziekenhuizen Spanje beter zijn dan in NL. Wel moet je tegenwoordig bij sommige medicijnen een paar euro bijbetalen omdat de Spanjaard ongeer 4x zoveel naar de dokter ging als in de rest van Europa. 65+ betekent gratis zorg. Medicijnen zijn veel goedkoper in Spanje als in NL, soms wel 60% en veel dingen kun je zelf zonder tussenkomst van artsen in de apotheek = farmacia kopen. Ik neem zware medicijnen mee naar NL voor iemand wiens hond kanker heeft. In NL zou dat bijna 300€ per maand kosten, daar nog geen 90€ voor hetzelfde merk, dosis, zelfde medicijn. Het is me ooit bij 1 apotheek geweigerd, ook toen ik uitlegde dat het voor een hond was omdat het zware medicijnen zijn. Maar ik krijg het dus in 90% van de gevallen zonder problemen mee. Uiteraard waarschuwen de apotheken dat deze medicijnen erg sterk zijn, maar in Spanje geldt voor veel dingen ook een eigen verantwoordelijkheid. We hebben nu zelfs de werkende bestanddelen opgevraagd, zodat we deze nog goedkoper kunnen kopen in Spanje. Dan zitten we niet eens meer vast aan het bepaalde merk.

 

Elektra is erg goedkoop in Spanje. Zelf ben ik met grote dank aan @Kans sinds kort volledig Off the Grid door mijn zonnepanelen en grote accubank (zie ander draadje: http://preppers.nl/forum/threads/11005-Trip-7-12-oktober-Zonnepanelen-in-Catalunya?highlight=zonnepanelen) maar @Ron Doe heeft er de laatste meeting volop over verteld. Hij gaat zelf 2x per jaar naar zijn woning in Spanje voor een week of 6 en heeft een vaste elektra aansluiting. Gemiddeld kost hem dat 25€ per maand dat hij daar woont. Toen hij in volle verbouwing met meerdere betonmolens en gereedschappen een keer gek had gedaan, was hij 70€ kwijt die maand. We kunnen dus stellen dat elektra in Spanje erg goedkoop is en de staat houdt hier toezicht op houdt.

 

Als je bij de aanschaf van je huis\finca geen elektra hebt en je wilt dat laten aanleggen, dan betaal je de aansluitkosten. Stel dat de laatste aansluiting op 500 meter van je huis is, dan betaald jij voor het doortrekken van de elektra (dus kabel, pilaren, etc). Dat kan best in de papieren lopen. Ik heb bedragen gehoord van 3000€ tot wel 15000€ en dan krijg je ook van die lelijke pilaren op je land. Mijn advies zou zijn wanneer je een investering moet doen boven de, laten we zeggen 5000€, om elektra te krijgen dat je met zon en\of wind energie gaat werken. Niet alleen ben je dan onafhankelijk van de energiemaatschappij, maar panelen gaan makkelijk 25-30 jaar mee. Dus heb je weinig kosten en leef je relatief "groen".

 

Daarnaast ga ik persoonlijk kiezen voor allemaal zuinige apparaten op de finca, ook voor de verlichting, dus A++.

 

Later weer meer .....:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Water.

Het is niet vanzelfsprekend dat in Spanje op het platteland dat je stromend water hebt. Er zijn een aantal mogelijkheden als je geen "drink" water hebt.

 

1. Cisterna of Balsa (dat zijn watervoorraden onder of bovengronds). Een Cisterna is dicht en het water lijft dan lekker koel en er kunnen geen\weinig insecten en bacteriën bij komen. Een Balsa is boven of ondergronds maar heeft geen overkapping (dus open). Dit wordt vaak gebruikt om water in te pompen zodat de zon dit opwarmt. Daarna kun je het gebruiken over de gewassen, want te koud water op bepaalde gewassen is niet gewenst. Zelf beschik ik momenteel over een 16m3 cisterna waarin regenwater wordt opgevangen. Helaas is dat behoorlijk krap, omdat deze snel vol zit bij een beetje regen. Hoewel ik momenteel niet mijn hele dak gebruik, vang ik bij regen duizenden liters per nacht op. Daarom ga ik een grotere cisterna op een andere plek bouwen waar veel meer in kan. Dit water gat door een grove zandfilter en ik gebruik het om te wassen, douchen, koken. Met een extra filter kun je het drinken (hoewel mijn buurman het direct drinkt). Water is in principe gratis in Spanje. Iedere gemeente moet op basis van het aantal inwoners gratis tappunten beschikbaar stellen. Zo heeft mijn dorp met 1200 inwoners er een stuk of 5. Dan kun je als je boodschappen gaat doen bijvoorbeeld een IBC container met 1000 liter vullen om je voorraad aan te vullen. Ook kun je een vrachtwagen of tractor laten komen die bijv. 5000 liter naar je brengt. Dat kost je ongeveer 50-60 euro. Ik heb nog nooit water hoeven halen of kopen in de 2 jaar dat ik het huis heb, ook niet als ik flink wat water nodig had bij het bouwen. Maar wil ik later ook het land bevloeien in droge periode, dan kan het hard gaan.

 

2. Agricultural water. Soms kun je een aansluiting nemen op landbouw water. Dan kun je grote hoeveelheden met een zware pomp op je land gebruiken. Dit is in principe schoon water, maar geen drinkwater. Hiervoor geldt ook dat je met een extra filter drinkwater ervan kunt maken.

 

3. Eigen bron\boorgat. Ideaal voor preppers is een eigen boorgat maar dit is kostbaar en formeel moet je een vergunning aanvragen wat heel veel papierwerk betekent. Bedrijven rekenen gerust 70€ de meter voor het boren en als je dan 100 meter moet boren, dan kost het je een vermogen. Ook weet je nooit hoelang je boorgat goed blijft, dat kan een paar jaar zijn tot 10-15 jaar. Als deze instort, moet er een heel nieuw gat worden geboord. Mijn Spaanse buurman heeft met zijn schapen meerdere boorgaten. Hij heeft jaren terug een vergunning aangevraagd en dat duurde en kostte en een hoop papierwerk. Tegenwoordig vraagt hij er geen vergunning meer voor aan en door de grote concurrentie heeft hij veel goedkopere bedrijven gevonden die het zonder vergunning\zwartwerk doen. Zo heeft hij een boorgat van 300 meter diep met een flinke diameter (2 dagen boren)waar hij 2000€ voor heeft betaald. Daar komt nog een flinke pomp en apparatuur bij van minimaal 1000€, maar dan heb je wat ook. In het register kun je voor een paar euro zien waar er water op je land zit. Dit is verrassend goed in kaart gebracht. Ook kun je iemand laten komen om te bekijken wat de ideale plek voor jou is. Soms doen ze dat met een wichelroede, of computer of via de kaarten van jou land. Ik wil op termijn een boorgat laten maken boven aan mijn land zodat het direct in een grote cisterna komt. Daarna doet de zwaartekracht de rest om het water verder te verdelen op het land.;)

 

4. Wateraansluiting van de gemeente oftewel gewoon kraanwater. Dat is in principe schoon water, maar op een andere manier gefilterd zoals wij dat in Holland kennen kunnen wij ervan aan de race gaan als je het drinkt. Echt drinkwater koop je dus bij voorkeur in flessen of anders zelf een goede filter aanschaffen. Voor 4-500€ heb je een goede Duitse filter die 99,9% (schoner dan ons kraanwater) filtert en die voor jaren lang zuiver drinkwater geeft. Superlekker en na een paar jaar kun je de binnenfilter vervangen.

 

wordt vervolgt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan doe je een bod en ga je een finca kopen tegen een bepaalde prijs Wat dan? Een rekenvoorbeeld. Stel je doet een bod voor een Finca van 5 Hectare met een huis of ruine erop van 100m2 en je moet dit gaan afhandelen met de notaris. Je bent overeengekomen dat je 50.000€ gaat betalen voor de Finca (con papeles\met papieren\notaris) en de oude bewoners hebben er nog een hypotheek op van 10.000€. Een plaatselijke makelaar krijgt hier 5.000€ fee voor.

 

In Spanje betalen mensen niet graag teveel belasting en zoals eerder genoemd moet je bij aankoop eenmalig 7% belasting betalen over je onroerend goed, dus in dit geval zou dat 3500€ zijn. Echter ben je overeen gekomen dat je een deel handje-contantje gaat betalen. De notaris heeft hier de leiding in (ongelooflijk maar waar). Die bepaald feitelijk de prijs op papier en wat redelijkerwijs zonder problemen door de belastingdienst wordt geaccepteerd. Dus afhankelijk van de grootte en et huis en de staat ervan geeft een notaris de minimale koopsom aan. (Ik speel even voor notaris nu)

 

Grond 5 hectare a 4500 = 22.500€

Huis 100m2, redelijke staat = 7.500€

Dus deze notaris besluit dat 30.000 de fictieve koopprijs voor de belastingdienst wordt, terwijl je werkelijk 50.000€ bent overeen gekomen met de eigenaar. Belasting is dus 7% van 30.000€ = 2.100€ (een stuk minder dan die 3.500€ die het zou moeten zijn).

 

Wat verder belangrijk om te weten is dat een hypotheek in Spanje op het onroerend goed\huis zit (dus niet op een persoon). Koop je een huis en vergeet je de hypotheek in het verhaal mee te nemen, dan kot de bank dus bij de nieuwe eigenaar aankloppen. Belangrijk om dus een goede notaris te nemen die alles goed uitzoekt.

 

Hoe gaat dat in zijn werk bij de notaris (enveloppen procedure):

 

1) Je geeft de notaris 1 envelop met zijn\haar kosten (laten we voor het gemak zeggen 1.000€)

2) Je geeft de makelaar 1 envelop met de afgesproken fee (5.000 hadden we afgesproken)

3) Je gaat samen met de vorige eigenaar naar de bank met 10.000 om de hypotheek af te lossen. Bank geeft kwitantie\brief af voor de notaris voor okay.

4) Je geeft de notaris 1 envelop met 2.100€ voor de belastingdienst (de notaris regelt de betaling)

5) Dan 1 envelop met 30.000 - 1.000 - 5.000 - 10.000 = 14.000€ voor de oude eigenaar

6) En 1 (zwarte) envelop met 20.000€ (notaris loopt even weg en makelaar blijft zitten) voor de oude eigenaar

 

Je betaald dus de 50.000 + 2100€ aan de belastingdienst in totaal.

 

Dan ga je tekenen en de notaris stelt een Es Copia Simple op (een voorlopig eenvoudig stuk met daarin dat jij de eigenaar bent geworden). Daarna gaat de notaris nog allerlei dingen afwikkelen en regelen (belasting afwikkelen, kadaster aanpassen etc.) en na een week of 6 ontvang je de Escritura = het echte eigendomsbewijs. Het is een beetje omslachtig maar het werkt in principe goed dit systeem.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de gemeente.

 

Met de Copia Simple (voorlopig eigendomsbewijs) of Escritura (eigendomsbewijs) ga je naar het gemeentehuis (Ajuntament) om je in te schrijven in de gemeente. Kosten zijn hooguit een paar tientjes, maar dan heb je een formeel adres met alle rechten\plichten.

 

Maar omdat je een finca hebt gekocht moet je niet denken dat een postbode en de berg op komt fietsen en je een pakketje van de prepshop komt brengen. Het beste is om dus een postbus te nemen bij de gemeente (Ajuntament). Ik betaal hier 5€ per jaar voor en bij het aanmelden heb ik dacht ik 25€ administratiegeld betaald. Vanaf dat moment kun je dus post naar je postbus laten sturen (ook door de prepshop:p).

 

De postbus kun je bijv. wekelijks\maandelijks legen en als het pakket te groot is om in de box te doen, dan legt de gemeente er een briefje in en bewaard het pakket veilig en safe achter slot en grendel totdat je het komt afhalen.

 

VERGEET NIET JE NIEUWE POSTADRES DOOR TE GEVEN AAN NOTARIS EN MAKELAAR, want zij ontvangen in de tussenperiode ook post van je. Meestal geven ze die mee als je de Escritura komt ophalen, maar er komt vaak later nog post van de belastingdienst. Zo kreeg ik nog op gegeven moment een cheque van 175€ terug.

 

In Spanje heb je in iedere regio een Base kantoor en daar moet je ook je nieuwe postbus bekend maken. In een Base kantoor worden allerlei zaken geregeld wat te maken heeft met belastingen en ook is dat het eerste punt waar je naartoe gaat als je iets wilt uitzoeken of als je vragen hebt. Zo had ik geen belastingaanslag ontvangen voor gemeente een onroerend goed. Bleek dat mijn postadres nog niet was aangepast in de Base administratie. Ter plekke kun je het adres laten aanpassen en het jaar erop krijg je dan alles gewoon in de postbus.

 

In mij geval heeft de Base een kopie van de gemeentelijke belasting en onroerend zaak belasting geprint en hiermee kun je bij iedere Bank betalen. Betalen doe je dus weer bij de bank en niet op het base kantoor. In mijn geval 17€ gemeentebelasting en 21,64€ voor de Finca en "that's it" voor een heel jaar.;)

 

Volgende keer meer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan doe je een bod en ga je een finca kopen tegen een bepaalde prijs Wat dan? Een rekenvoorbeeld. Stel je doet een bod voor een Finca van 5 Hectare met een huis of ruine erop van 100m2 en je moet dit gaan afhandelen met de notaris. Je bent overeengekomen dat je 50.000€ gaat betalen voor de Finca (con papeles\met papieren\notaris) en de oude bewoners hebben er nog een hypotheek op van 10.000€. Een plaatselijke makelaar krijgt hier 5.000€ fee voor.

 

In Spanje betalen mensen niet graag teveel belasting en zoals eerder genoemd moet je bij aankoop eenmalig 7% belasting betalen over je onroerend goed, dus in dit geval zou dat 3500€ zijn. Echter ben je overeen gekomen dat je een deel handje-contantje gaat betalen. De notaris heeft hier de leiding in (ongelooflijk maar waar). Die bepaald feitelijk de prijs op papier en wat redelijkerwijs zonder problemen door de belastingdienst wordt geaccepteerd. Dus afhankelijk van de grootte en et huis en de staat ervan geeft een notaris de minimale koopsom aan. (Ik speel even voor notaris nu)

 

Grond 5 hectare a 4500 = 22.500€

Huis 100m2, redelijke staat = 7.500€

Dus deze notaris besluit dat 30.000 de fictieve koopprijs voor de belastingdienst wordt, terwijl je werkelijk 50.000€ bent overeen gekomen met de eigenaar. Belasting is dus 7% van 30.000€ = 2.100€ (een stuk minder dan die 3.500€ die het zou moeten zijn).

 

Wat verder belangrijk om te weten is dat een hypotheek in Spanje op het onroerend goed\huis zit (dus niet op een persoon). Koop je een huis en vergeet je de hypotheek in het verhaal mee te nemen, dan kot de bank dus bij de nieuwe eigenaar aankloppen. Belangrijk om dus een goede notaris te nemen die alles goed uitzoekt.

 

Hoe gaat dat in zijn werk bij de notaris (enveloppen procedure):

 

1) Je geeft de notaris 1 envelop met zijn\haar kosten (laten we voor het gemak zeggen 1.000€)

2) Je geeft de makelaar 1 envelop met de afgesproken fee (5.000 hadden we afgesproken)

3) Je gaat samen met de vorige eigenaar naar de bank met 10.000 om de hypotheek af te lossen. Bank geeft kwitantie\brief af voor de notaris voor okay.

4) Je geeft de notaris 1 envelop met 2.100€ voor de belastingdienst (de notaris regelt de betaling)

5) Dan 1 envelop met 30.000 - 1.000 - 5.000 - 10.000 = 14.000€ voor de oude eigenaar

6) En 1 (zwarte) envelop met 20.000€ (notaris loopt even weg en makelaar blijft zitten) voor de oude eigenaar

 

Je betaald dus de 50.000 + 2100€ aan de belastingdienst in totaal.

 

Dan ga je tekenen en de notaris stelt een Es Copia Simple op (een voorlopig eenvoudig stuk met daarin dat jij de eigenaar bent geworden). Daarna gaat de notaris nog allerlei dingen afwikkelen en regelen (belasting afwikkelen, kadaster aanpassen etc.) en na een week of 6 ontvang je de Escritura = het echte eigendomsbewijs. Het is een beetje omslachtig maar het werkt in principe goed dit systeem.

 

Zolang als dat je het later bij verkoop ook nog deels onder de toonbank kan afhandelen is het winst anders maakt het toch niet veel verschil of nu betaald of later.

of heb je hier ook nog wat handige tips voor?:o

 

 

Veel Spaanse verkopers van huizen willen de geregistreerde prijs (de prijs die in de `escritura` is opgenomen) verlagen en een deel van de verkoopprijs zwart ontvangen om zo min mogelijk vermogenswinst te betalen. Onder het argument dat u dan minder overdrachtsbelasting hoeft te betalen worden kopers onder druk gezet hieraan mee te werken. U kunt hier later echter spijt van krijgen wanneer u het huis mettertijd weer wilt verkopen; u zult dan namelijk meer vermogenswinstbelasting moeten betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang als dat je het later bij verkoop ook nog deels onder de toonbank kan afhandelen is het winst anders maakt het toch niet veel verschil of nu betaald of later.

of heb je hier ook nog wat handige tips voor?:o

 

 

Veel Spaanse verkopers van huizen willen de geregistreerde prijs (de prijs die in de `escritura` is opgenomen) verlagen en een deel van de verkoopprijs zwart ontvangen om zo min mogelijk vermogenswinst te betalen. Onder het argument dat u dan minder overdrachtsbelasting hoeft te betalen worden kopers onder druk gezet hieraan mee te werken. U kunt hier later echter spijt van krijgen wanneer u het huis mettertijd weer wilt verkopen; u zult dan namelijk meer vermogenswinstbelasting moeten betalen.

 

Natuurlijk zullen eventueel nieuwe kopers ook een deel onder de tafel willen regelen. Zo niet, dan is het nog geen probleem. In Spanje betaal je 2% belasting over de winst die je op een huis\finca maakt. MAAR daarvan mag je alle gemaakte kosten voor bouwen en verbouwen afhalen. Dus bonnetjes bewaren van alles wat je op de finca doet is een goede tip. Daarnaast is 2% betalen (en pas op het moment van verkoop\misschien over 20 jaar) nog altijd beter dan nu 7% betalen.

 

Een ander voordeel om bij aankoop de prijs in de boeken laag te houden is de belasting die je kinderen (familie) moet betalen bij erven. Zij betalen dan ook minder en zeker als je in dat geval niet de "bonnetjes" van bouwen en materialen aftrekt.

 

Zodra mijn kinderen volwassen zijn en een bepaalde leeftijd\levenswijsheid hebben, zal ik de finca al op hun naam zetten (dat s de bedoeling). Bij het op naam zetten betalen zij dan tegen een lage prijs belasting. Waarom wachten tot we dood zijn en hun alle ellende van het op naam krijgen geven. Ik ken gevallen van mensen die hun partner zijn verloren waarbij het 2 jaar heeft geduurd eer alle papieren in orde waren. Binnen die tijd kun je dus niets verkopen of doen met het onroerend goed. Beter alles hoe jij het wilt van te voren regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto op Spaans kenteken.

 

Nu je een NIE nummer hebt, kun je dus zo'n beetje alles. Dus loont het ook een auto op Spaans kenteken te kopen, dan wel je NL auto over te laten schrijven. Dat laatste moet je een beetje uitzoeken eerst, want als je auto te jong is willen ze nog een stukje van de BPM zien. Maar stel je hebt een leuk autootje van een jaar of 10 oud en je wilt deze op Spaans kenteken laten zetten. Dan kost het ongeveer 300-400€, afhankelijk of je alle papierwerk zelf wilt doen of dat je iemand die daar ervaring mee heeft dat voor je doet. Ik zou voor de laatste optie kiezen.

 

Eenmaal gekeurd door de Spaanse RDW, kun je de auto op Spaans kenteken zetten. Ik weet van Ron dat hij 22€ per jaar betaald voor zijn wegenbelasting voor een kleine auto. Mijn buurman heeft een grote zware bus en betaald 120€ per jaar. Dat is dus een stuk voordeliger dan in NL.

 

Als je een jongere wagen hebt en je wilt deze op kenteken laten zetten, informeer dan eerst hoeveel BPM je moet betalen. Dat is afhankelijk van de waarde van de auto en gek genoeg is dat enigszins onderhandelbaar wanneer je het niet eens bent met de waardebepaling.

 

Zorg er verder voor dat je originele onderdelen op de auto hebt zitten, want bij de keuring wordt echt alles gecheckt en vooral oudere auto's willen ze nog wel eens afkeuren als er geen originele onderdelen op zitten.

 

De laatste trip die ik maakte kostte Diesel 1,18€ en Benzine 1,31€, dus ook een stuk gezelliger. Het loont al snel om diesel te rijden in Spanje al de aanschaf van een Diesel auto net als in NL een stuk hoger. Je wordt daar niet gepakt op je wegenbelasting zoals hier in NL.:o

 

Bij mij zelf zit ik net in de fase da wij een NL auto willen gaan wegdoen, daarna komt er een Spaanse voor terug.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto op Spaans kenteken.

 

Nu je een NIE nummer hebt, kun je dus zo'n beetje alles. Dus loont het ook een auto op Spaans kenteken te kopen, dan wel je NL auto over te laten schrijven. Dat laatste moet je een beetje uitzoeken eerst, want als je auto te jong is willen ze nog een stukje van de BPM zien. Maar stel je hebt een leuk autootje van een jaar of 10 oud en je wilt deze op Spaans kenteken laten zetten. Dan kost het ongeveer 300-400€, afhankelijk of je alle papierwerk zelf wilt doen of dat je iemand die daar ervaring mee heeft dat voor je doet. Ik zou voor de laatste optie kiezen.

 

Eenmaal gekeurd door de Spaanse RDW, kun je de auto op Spaans kenteken zetten. Ik weet van Ron dat hij 22€ per jaar betaald voor zijn wegenbelasting voor een kleine auto. Mijn buurman heeft een grote zware bus en betaald 120€ per jaar. Dat is dus een stuk voordeliger dan in NL.

 

Als je een jongere wagen hebt en je wilt deze op kenteken laten zetten, informeer dan eerst hoeveel BPM je moet betalen. Dat is afhankelijk van de waarde van de auto en gek genoeg is dat enigszins onderhandelbaar wanneer je het niet eens bent met de waardebepaling.

 

Zorg er verder voor dat je originele onderdelen op de auto hebt zitten, want bij de keuring wordt echt alles gecheckt en vooral oudere auto's willen ze nog wel eens afkeuren als er geen originele onderdelen op zitten.

 

De laatste trip die ik maakte kostte Diesel 1,18€ en Benzine 1,31€, dus ook een stuk gezelliger. Het loont al snel om diesel te rijden in Spanje al de aanschaf van een Diesel auto net als in NL een stuk hoger. Je wordt daar niet gepakt op je wegenbelasting zoals hier in NL.:o

 

Bij mij zelf zit ik net in de fase da wij een NL auto willen gaan wegdoen, daarna komt er een Spaanse voor terug.

 

Kan je ook gewoon dan het hele jaar in NL rijden en in Spanje betalen? Ook al zit je bijv. maar 3 weken per jaar daar? En hoe zit het met boetes, krijg je die dan braaf daar of blijven die liggen tot je hier een keer van de weg gehaald word? Is er bijv. een verdrag waarbij tussen NL en Spanje bekeuringen uitgewisseld worden (zoals ze willen met België en Duitsland)?

 

Ik betaal hier al 150 per kwartaal voor mijn benzine auto :( Benzine hier om de hoek (net over de grens in Duitsland) kost rond de 1,40 nu dus dat valt nog wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je ook gewoon dan het hele jaar in NL rijden en in Spanje betalen? Ook al zit je bijv. maar 3 weken per jaar daar? En hoe zit het met boetes, krijg je die dan braaf daar of blijven die liggen tot je hier een keer van de weg gehaald word? Is er bijv. een verdrag waarbij tussen NL en Spanje bekeuringen uitgewisseld worden (zoals ze willen met België en Duitsland)?

 

Ik betaal hier al 150 per kwartaal voor mijn benzine auto :( Benzine hier om de hoek (net over de grens in Duitsland) kost rond de 1,40 nu dus dat valt nog wel mee.

 

Vroeguh moest je elke 6 maanden je auto terug hebben in het land van herkomst, nu met de EU is dat niet meer. Kijk maar naar de Bulgaren, Polen en Roemenen die hier rondrijden vaak nog onverzekerd. Het is nu dus iets soepeler, maar ik ga sowieso een zuinig busje\bestelauto aanschaffen om met handel terug te komen vanuit Spanje. Denk hierbij aan wijn, drank, olijfolie, zelfgemaakte sapjes, elektronica, boilers etc. Terug neem ik dan spullen voor mijn BOL mee, dan wel iets wat in Spanje duurder is. Maar daar kan ik momenteel nog niet veel van vinden. Ik neem dan ook zeker een extra tank mee om niet in Frankrijk te hoeven tanken, dus BE\Luxemburg en Spanje. Zoiets: http://www.infrastore.nl/index.php/brandstoftanks/infrastore-benzinetanks/products/8213-mobiele-benzinetank-type-tt53/category_pathway-341

 

Bekeuringen uit Frankrijk krijg ik gewoon binnen in NL, net als BE. Uit Spanje nog niet. Ik heb ook nog niet gehoord dat NL de bekeuringen doorstuurt naar Spanje, maar dat zal binnen de EU een kwestie van tijd worden denk ik. Gewoon proberen niet zo hard te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua rijden met auto met buitenlands kenteken:

Als je buiten Nederland woont is er denk ik geen probleem.

Als men je betrapt op wonen in NL (weet niet hoe men dat bepaalt, meer dan helft van de tijd ?) ben je de sigaar.

Dus een pied à têrre in NL moet kunnen maar alleen voor tijdelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik zal gelijk even reageren... ik ben de dag na de meeting op 4 oktober naar mijn BOL gereden en heb daar bijna 3 maanden gezeten. Ik ben pas geleden teruggekomen en ik zal zo eens het stuk van @FincaInSpanje door gaan lezen en dan zien of ik weer met wat waardevolle bijdragen kan komen. ik heb weer even de tijd, mijn volgende bezoek aan mijn BOL staat gepland voor april (als het een beetje weer is natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Naar aanleiding van de recente overstromingen om en rond Zaragoza zal ik mijn mening hierover ventileren.

 

http://nos.nl/artikel/2022224-spanjaarden-gedwongen-huis-uit-door-wateroverlast.html

 

Het is al de tweede keer in een jaar dat mensen in en rond Zaragoza grote problemen met het water hebben. De rivier de Ebro (grootste van Spanje) treed na zware regen en smeltende bergtoppen regelmatig buiten haar oever. Zaragoza ligt zo'n 80 km van mijn finca, dus het fijne weet ik er ook niet van. Wat ik wel kan vertellen is dat ongeveer 25km van mij vandaan bij Flix\Asco het water gecontroleerd word doorgelaten (stuw). Daarom hebben wij eigenlijk nooit overlast. Natuurlijk zie je het water wel sneller stromen of wordt de rivier een stukje breder dan bij droogte maar overlast hebben we eigenlijk niet.

 

De overlast heb je dus met name in de regio Zaragoza tot en met de provincie Aragon. In Aragon ligt een groot stuwmeer (de zee van Aragon) die 25 jaar geleden feitelijk het beste landbouwland van Spanje onder water heeft gezet. Een meer als het vol is van 110km lang en 61 meter diep (omtrek van 550 kilometer). Dus vóór het meer kun je problemen verwachten en erna wordt het gecontroleerd doorgelaten.

 

Aan het eind van de Ebro (Ebro Delta) waar de rivier in zee stroomt staat ook regelmatig veel water, maar dat is beschermd gebied dus wonen er weinig of geen mensen. De Ebro die Spanje in 2-en zou delen als deze 40km langer was is dus een levensader voor het Noorden van Spanje, maar kan ook voor problemen zorgen. Hou hier dus rekening mee als je een huis in Spanje wilt kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Hallo allemaal, door mijn specifieke zoekopdracht op het web ben ik hier terecht gekomen. 

Heel veel tips en tricks om door te lezen, maar zeer leerzaam.

Vervolgens heb ik zelf wel een brandende vraag, 

Ik ben in Spanje geboren, mijn ouders zijn al meer dan 35 jaar gescheiden en mijn vader (die in Spanje woont) wil nu het stukje grond die hij samen met mijn moeder gekocht heeft, verkopen. Mijn moeder (woont in Nederland) wil dit graag aan mij verkopen.

Als ik dit stukje grond zou willen kopen, wat is dan de meest logische stap om dit te bewerkstelligen? Hoe zijn de regels in Spanje als de kinderen van hun ouders willen kopen?

 

Alvast bedankt,

Luli
 




 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Luli zei:

Had ik gedaan als ik hem en  de Spaanse familie zou kennen😌

Dus mijn vraag is, hoe is het geregeld in Spanje?

 

groet,

Luli

Wij adviseren naar een notaris te gaan die de regels van daar kent.

Of benader een goed bekendstaande Nederlandse makelaar in Spanje, die zou de regels moeten kennen.

 

Ondanks dat verschillende leden van de prepperforums in Spanje wonen, is het toch iets wat je zelf kort geleden hebt moeten mee gemaakt, om er iets over te kunnen vertellen, want regels veranderen snel.

 

Om een reactie af te wachten van deze leden zou je moeten wachten tot ze weer het forum bezoeken, of je moet ze via de PB benaderen, dan krijgen ze een berichtje dat er een PB voor hen is.

 

Leden die in Spanje wonen, zijn wat je zelf hebt kunnen lezen:

@FincaInSpanje

@Ron Doe

@jobs

 

Meer ideeën kunnen we je even niet geven, we willen zelf ook naar Spanje om een plekje te om daar voor goed te gaan wonen.

 

Doe wat je kan, maar wees niet heftig teleurgesteld als het op niets uit loop, misschien een spoed cursus Spaans, en zoek je familie op met een positief gevoel, dat had je misschien allang moeten doen, wie weet wordt het een hele fijne ervaring, laat het ons weten wat je gaat doen en hoe leuk het is gegaan.

 

Heb je hier iets aan?????

Nu je hier toch bent, verdiep je in het forum, misschien heeft het ook een geweldig iets voor jou en je gezin.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...