Ga naar inhoud
GENEGEERD

E-nummers, voedselmanipulatie?


Chinook

Aanbevolen berichten

E-nummers

 

Misschien geen volledig raakvlak met de prepperscommunity, aan de andere kant toch ook weer wel: de E-nummers.

De overheid blijkt veel giftige stoffen in het voedsel te stoppen en waarom? Is het om de mensheid te verzwakken/ de zwakken te elimineren? Is het om controle te houden, levens te verkorten, mensen te vergiftigen?

Misschien is dat weer veel te ver gedacht, maar er gaan veel verschillende ideeën rond over het onderwerp 'E-nummers'. En ik denk dat dit toch ook wel interessant is voor ons preppers, aangezien we graag het heft in eigen hand houden.

E951, Aspartaam, is zeer gevaarlijk en in veel landen verboden. In Nederland helaas niet. Hetzelfde met E621, Mononatriumglutamaat (MSG). Worden we langzaamaan vergiftigd?

 

Dit heeft tegelijk wel een beetje te maken met de manipulatie van voedsel. E-nummers zijn dat in principe ook, maar ook qua hybride zaden. Las juist nog een artikel over bonenzaden die naar de ontwikkelingslanden werden gestuurd, en die zo waren behandeld dat ze daar zelf nooit meer mee verder konden kweken.

 

Een gebruiker op dit forum - weet even niet meer wie - had laatst 2 filmpjes geplaatst over het manipuleren van voedsel, ik kon ze echter niet meer vinden.

Hoe dan ook lijkt dit me interessant om met jullie te bespreken - en eventueel mensen bewust te maken van wat we allemaal opeten.

 

Voor geïnteresseerden is dit boekje enorm handig, ook om eventueel je boodschappen mee te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb n.a.v. van jou post Chinook overleg gehad met mijn partner. De laatste paar jaar wijzen steeds meer mensen mij op het feit "wat je eet ben je" en hier valt voor ons gezin nog heel veel winst te halen. Dat aspartaam hoor je ook vaak, (wij drinken veel coca cola light) en je zou toch hopen dat onze regering weet dat zoiets toch geen kwaad kan. Maar goed met voorschrijvende kennis weten we nu al zoveel meer dan een paar jaar geleden. Ik weet nog goed dat ik op school elke dag schoolmelk moest drinken omdat dat zo goed zou zijn. Ondertussen weten we wel beter.

 

Bedankt voor het posten en nu is het onze taak om hier verder mee te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinook:

"aangezien we graag het heft in eigen hand houden."

"In Nederland helaas niet [verboden]."

 

Wil je nou graag het heft in eigen handen houden of is het jammer dat aspartaam niet door moedertje staat verboten is?

Er zijn in ieder geval veel tegenstrijdige onderzoeken rondom aspartaam. De suiker-lobby is best succesvol in het tegenhouden van stevia, dus het zou me ook niet verbazen als aspartaam niet zo ongezond is als vaak wordt beweerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinook:

"aangezien we graag het heft in eigen hand houden."

"In Nederland helaas niet [verboden]."

 

Wil je nou graag het heft in eigen handen houden of is het jammer dat aspartaam niet door moedertje staat verboten is?

Er zijn in ieder geval veel tegenstrijdige onderzoeken rondom aspartaam. De suiker-lobby is best succesvol in het tegenhouden van stevia, dus het zou me ook niet verbazen als aspartaam niet zo ongezond is als vaak wordt beweerd.

 

Denk zelf dat het eerder andersom is.

Heft in eigen hand houden wil ik mee zeggen; de overheden voeren ons slechte stoffen ter voorbereiding op..??? Kan vanalles zijn, daar zijn genoeg ideeën over.

Veel mensen weten helemaal niet dat aspartaam een smerige stof is.. dus is het wel degelijk jammer dat het toegestaan wordt door de staat. Aangezien mensen er al vanuit gaan dat de overheid geen gif in het eten zal doen. En dat bepaalde dingen gewoon niet te krijgen zijn zonder die stoffen.

 

Wat bedoel je nu met je suikerlobby-verhaal? Dat suikerlobby tegen stevia en ook tegen aspartaam is DUS is het niet slecht?

Dat is juist helemaal niet zo.. suiker werd inderdaad vervangen door zoetstof zoals Aspartaam, maar hier hebben ze juist veel profijt van gehad. Stevia is een gezond, natuurlijk middel (voor zover bekend :) ) en wordt dus sowieso tegengehouden. 't Zijn meer de mensen die zich ervan bewust worden die geen Aspartaam meer willen, niet de suikerbranche.

Kan hier nog wel een heel verhaal gaan typen over reguliere en natuurlijke medicijnen - wat een beetje op hetzelfde neerkomt - maar dat doe ik maar niet ;).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

stevia is trouwens sindskort legaal te krijgen in nederland. (eindelijk) goedgekeurd door de desbetreffende instanties.

alleen nu weer jammer dat ze er "grote" klontjes van maken en er veels te veel geld voor vragen (jumbo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinook

Doet de overheid aspartaam in het product of de producent? Maar inderdaad wat je zegt wel jammer dat mensen vertrouwen op de overheid om voedselveiligheid te waarborgen, waar ze echter niet succesvol in zijn als daadwerkelijk blijkt dat aspartaam zo gevaarlijk is.

Daarom lijkt het mij ook beter dit door private initiatieven te laten doen, zoals Underwriter Laboratories in de VS met veel producten. Als aan het licht komt dat zo'n instantie zich heeft laten omkopen of het op een andere manier laat afweten, kan die verwachten snel failliet te gaan of in ieder geval forse verliezen te lijden. Bij overheid bestaat die prikkel niet. Ik denk ook niet dat welke instantie dan ook de macht gegeven moet worden om bepaalde stoffen te verbieden, dat is immers dezelfde macht die ook zaken zoals stevia kan verbieden. De sleutel zit hem in educatie van de consument.

 

Wat bedoel je nu met je suikerlobby-verhaal? Dat suikerlobby tegen stevia en ook tegen aspartaam is DUS is het niet slecht?

Nee, ik zou niet verbaasd zou zijn, waarmee ik impliceer dat het belangrijk is kritisch te blijven en ondanks bepaalde geluiden zelfs nu nog niet onherroepelijk aan te nemen dat aspartaam 'zeer gevaarlijk' is. Dit kan immers makkelijk beïnvloed zijn door de suiker-industrie, die hier immers een groot belang bij heeft, aspartaam een belangrijke suiker-vervanger zijnde.

 

Dat is juist helemaal niet zo.. suiker werd inderdaad vervangen door zoetstof zoals Aspartaam, maar hier hebben ze juist veel profijt van gehad.

Het is me niet direct duidelijk op wie je doelt met 'ze'.

 

Stevia is een gezond, natuurlijk middel (voor zover bekend :) ) en wordt dus sowieso tegengehouden.

Stevia wordt tegengehouden omdat het een gezond en natuurlijk middel is? Door wie, waarom? Verse spinazie wordt toch ook niet tegengehouden?

 

't Zijn meer de mensen die zich ervan bewust worden die geen Aspartaam meer willen, niet de suikerbranche.

En meer mensen willen geen aspartaam meer omdat ze er bepaalde informatie over binnenkrijgen. En de suikerindustrie heeft er belang bij dat er informatie verspreid wordt die ervoor zorgt dat minder mensen aspartaam gebruiken, en naar alternatieven (zoals suiker) gaan. De suikerbranche heeft inderdaad geen directe gewelds-middelen om iets te verbieden, die kan dat alleen indirect, door te lobbyen bij overheid of misinformatie te verspreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik van mening dat je het beste zo ver mogelijk van al die kant en klaar rommel moet blijven.

Pakjes en zakjes zijn handig maar staan bol van de E-nummers.

Lightproducten komen er bij ons niet meer in.

Kook lekker zelf je maaltijden in plaats van zo'n gemakkelijke kant en klaar maaltijd.

Kook een paar porties meer en vries dat in: een avond tevoren uit de diepvries halen en je hebt een snelle en voedzame maaltijd zonder al die toegevoegde rommel.

 

Trouwens, heel veel maaltijden die je zelf bereid kun je ook prima wecken: ik wek al tijdenlang dingen als erwtensoep, pastasaus, bouillion etc. en dat gaat echt super.

Scheelt ruimte in de diepvries, hoeft niet te ontdooien en blijft ook goed als de stroom uitvalt. 3 x voordeel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een goed onderwerp eigenlijk,:)

 

we proberen te preppen voor wat er zou kunnen komen, maar eigenlijk kan er dus ook al gevaar in het voedsel zitten:confused:

 

ik drink zelf lightproducten omdat ik op mijn gewicht aan het letten ben zowel qua eten als qua drinken, ik was en ben nog gewoon te zwaar, zou ik ooit wegmoeten d.w.z van een bugout dan is het handig als ik in vorm ben.

vroeger dronk ik het haast nooit.

 

ik heb ook wel eens gehoord over high fructose corn sirup HFCS

dat schijnt echt vreselijk spul te zijn voor het menselijk lichaam.

http://www.voedselencyclopedie.nl/HFCS_fructose-glucosesiroop

 

bizar als je dat zo leest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cardhu koken zonder pakjes is ook gewoon veel slimmer. Als je een aantal potjes kruiden in huis hebt kom je heel ver! En bijvoorbeeld maggi/selderie kun je binnen kweken, en anders invriezen voor in de winter. Dat wecken moet ik echt nog een beetje uitvinden.. we maken wel zelf onze Jam (van morel(kers), aardbeien en soms bessen). Heb gewoon geen idee hoe dat werkt met dat wecken. Maar daar had je volgens mij al ergens iets over gezegd.. :)

 

@Dutchprepper bedankt voor die HFCS. Interessant stuk om te lezen.. tja ze doen er heel wat aan om suiker te vervangen. Ik denk dat je het beste toch suiker kunt nemen en dan met mate. Bij ons komen lightproducten er absoluut niet in, begrijp wel dat je wat 'in vorm wilt blijven' maar denk dat je jezelf beter kunt aanwennen veel water te drinken. :-)

 

@12gauge klopt, daarom heeft Aldi ook relatief veel E-nummervrije producten, Duitsland is wat dat betreft zoveel verder qua geneeskunde (ook natuurgeneeskunde..) en voedsel. Respect voor onze naastenburen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

E nummers zijn wel relatief, je kan dat niet veralgemenen.

 

Bv E 300, is gewoon vitamine C of ascorbinezuur. Wordt veel in voeding gebruikt als anti-oxidant. Als geraspte knolselder of gesneden witloof besprekelt wordt met wat citroensap om te voorkomen dat het bruin verkleurt doe je eigenlijk net hetzelfde als in de voedingsindustrie.

 

E 330 is citroenzuur, wordt ook gebruikt als anti-oxidant, is trouwens een lichaamseigen produkt (citroenzuurcyclus of de cyclus van Krebs)

 

Zelfs chlorofyl of bladgroen heeft een E nummer (E140), dus je zou net zo goed op je krop sla kunnen vermelden dat het E 140 bevat.

 

Ik wil daar alleen maar mee zeggen, het is niet omdat het een E nummer is, dat het slecht is. Het is trouwens ook niet omdat het natuurlijk is, dat het gezond is. De natuur heeft ook de knapste vergiften uitgevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Na aanleiding van een docu die ik laatst zat te kijken werd mij toch wel duidelijk dat er toch niet zo lichtzinnig met E-nummers omgesprongen dient te worden.

Hoewel er minder tot geen schadelijke tussen zitten, zijn er ook bij die wel degelijk behoorlijke consequenties met zich mee brengen.

Wat mij met name zorgen baart is dat er ondanks behoorlijk wat onafhankelijke onderzoeken er toch geen actie vanuit overheidsorganen wordt ondernomen om dit te weren.

Het betreft hier het voedingsadditief MSG (monosodium glutamaat), of ook wel bekend onder E621. Ook al in openingspost van @Chinook vernoemd, echter jammer dat hier niet op ingehaakt werd. Terwijl dit toch wel een van de mogelijke boosdoeners is van een aantal veel voorkomende aandoeningen heden ten dagen. Bv. Obesitas, Diabetes, ADHD, en het rijtje gaat nog even door.

 

http://www.e621.nl/

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=m62&ss=P565&l=NL

(Ook hier gaat het rijtje nog even door)

Link naar reactie
Delen op andere sites

stevia is trouwens sindskort legaal te krijgen in nederland. (eindelijk) goedgekeurd door de desbetreffende instanties.

alleen nu weer jammer dat ze er "grote" klontjes van maken en er veels te veel geld voor vragen (jumbo)

 

Stevia via Eigen Duitse import, als je dat spul proeft dat staan mijn nekharen direct overeind.smaak,mondgevoel en smaak na verwerken blijft veel lijken op Aspartaam en alle klonen?

 

Wegwezen..............

 

Hoe meer kant en klare spullen je koopt/ consumeert hoe groter de kans op toevoegingen die je eigenlijk niet wil. Het is zelfs zo erg dat fabrikanten bepaalde hulpstoffen opgedeeld opnoemen op hun etiket om het er beter uit te laten zien.

Bv. Vitamine c ~ascrobinezuur = conserveringsmiddel .

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk probeer zoveel mogelijk de stoffen MSG ,kunstmatige geur- en kleur- en smaakstoffen en suiker-vervangers, geraffineerde suikers en vooral gehydrogeneerde vetten(margarine,transvetten) te voorkomen te eten; idd de E-nummers vertegenwoordigen ook een groot aantal natuurlijke toevoegingen zoals E120 Cochenille is een erg leuke(wordt al gebuikt sinds de maja-tijd).

 

Dat houdt voor mij praktisch in:

Alle poedertjes uit pakjes om je eten smaak te geven :zoveel mogelijk uitbannen.

Kant en klaar voedsel zoveel mogelijk uitbannen.Hier zitten per definitie stoffen in waarvan je niet weet waar ze vandaan komen..

 

Suiker en vervangers: stop er nou maar mee: is niet goed voor een levend organisme,zie talloze onderzoeken op het web.

Als je het toch zoet wil hebben neem dan invertsuiker zoals melasse of beter nog honing of druivensuikers.Voorgenoemden bevatten suiker-moleculen die het lichaam veel makkelijker kan verwerken.

 

Voor vetten geldt eigenlijk hetzelfde :de door de mens bedachte en gemaakte vetten zijn wederom te moeilijk om door het lichaam te worden verwerkt,dierlijke ,verzadigde vetten zijn niet zo slecht als beweerd wordt ,sterker nog de mens heeft ze eigenlijk gewoon nodig.(kijk naar Eskimoos en andere natuurvolken).

 

Kijk uit met plantaardige vetten bij gebruik: maak vooral olijfolie (met name de heerlijke extra vergine) :niet te heet, als het gaat walmen kan de chemische samenstelling veranderen en dan weer gaan lijken op transvetten die schadelijk zijn voor het lichaam(lees op het www). Als je lekker wil frituren :ossewit,kokosolie of arachide ole(pinda) zonnebloemolie mag ook heeft weer een iets lagere temperatuur-grens.

 

En ja ik ga ook wel eens naar de mec en kfc en 'geniet' daar van het voer en ook eet ik zeer af en toe ook wel kant en klare maaltijden.

 

Toch na een tijd kom je er vanzelf achter, dat als zelf je weet wat je in je pan en in je brood doet ; het vele malen beter smaakt en vooral voelt.

Ik begin me er steeds meer van bewust te worden dat veel (welvaarts)ziekten en -kwalen oa kunnen ontstaan door alle chemische toevoegingen en ingredienten in ons eten.

 

Je hebt zelf gelukkig nu nog de keuze ,probeer het ...

Ik prep wel gewoon blikgroenten en -vis ,honing ,pasta en aardappelpureepoeder en blikken 100% dierlijke ghee en dankzij het forum hier nu ook kokosolie emmertjes yummie.

 

Mens heeft nodig als voedsel : water,vetten,eiwitten koolhydraten,vezels,vitaminen en sporen elementen, afaik.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na aanleiding van een docu die ik laatst zat te kijken werd mij toch wel duidelijk dat er toch niet zo lichtzinnig met E-nummers omgesprongen dient te worden.

Hoewel er minder tot geen schadelijke tussen zitten, zijn er ook bij die wel degelijk behoorlijke consequenties met zich mee brengen.

Wat mij met name zorgen baart is dat er ondanks behoorlijk wat onafhankelijke onderzoeken er toch geen actie vanuit overheidsorganen wordt ondernomen om dit te weren.

Het betreft hier het voedingsadditief MSG (monosodium glutamaat), of ook wel bekend onder E621. Ook al in openingspost van @Chinook vernoemd, echter jammer dat hier niet op ingehaakt werd. Terwijl dit toch wel een van de mogelijke boosdoeners is van een aantal veel voorkomende aandoeningen heden ten dagen. Bv. Obesitas, Diabetes, ADHD, en het rijtje gaat nog even door.

 

http://www.e621.nl/

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=m62&ss=P565&l=NL

(Ook hier gaat het rijtje nog even door)

 

Ik persoonlijk probeer zoveel mogelijk de stoffen MSG ,kunstmatige geur- en kleur- en smaakstoffen en suiker-vervangers, geraffineerde suikers en vooral gehydrogeneerde vetten(margarine,transvetten) te voorkomen te eten; idd de E-nummers vertegenwoordigen ook een groot aantal natuurlijke toevoegingen zoals E120 Cochenille is een erg leuke(wordt al gebuikt sinds de maja-tijd).

 

Dat houdt voor mij praktisch in:

Alle poedertjes uit pakjes om je eten smaak te geven :zoveel mogelijk uitbannen.

Kant en klaar voedsel zoveel mogelijk uitbannen.Hier zitten per definitie stoffen in waarvan je niet weet waar ze vandaan komen..

 

Suiker en vervangers: stop er nou maar mee: is niet goed voor een levend organisme,zie talloze onderzoeken op het web.

Als je het toch zoet wil hebben neem dan invertsuiker zoals melasse of beter nog honing of druivensuikers.Voorgenoemden bevatten suiker-moleculen die het lichaam veel makkelijker kan verwerken.

 

Voor vetten geldt eigenlijk hetzelfde :de door de mens bedachte en gemaakte vetten zijn wederom te moeilijk om door het lichaam te worden verwerkt,dierlijke ,verzadigde vetten zijn niet zo slecht als beweerd wordt ,sterker nog de mens heeft ze eigenlijk gewoon nodig.(kijk naar Eskimoos en andere natuurvolken).

 

Kijk uit met plantaardige vetten bij gebruik: maak vooral olijfolie (met name de heerlijke extra vergine) :niet te heet, als het gaat walmen kan de chemische samenstelling veranderen en dan weer gaan lijken op transvetten die schadelijk zijn voor het lichaam(lees op het www). Als je lekker wil frituren :ossewit,kokosolie of arachide ole(pinda) zonnebloemolie mag ook heeft weer een iets lagere temperatuur-grens.

 

En ja ik ga ook wel eens naar de mec en kfc en 'geniet' daar van het voer en ook eet ik zeer af en toe ook wel kant en klare maaltijden.

 

Toch na een tijd kom je er vanzelf achter, dat als zelf je weet wat je in je pan en in je brood doet ; het vele malen beter smaakt en vooral voelt.

Ik begin me er steeds meer van bewust te worden dat veel (welvaarts)ziekten en -kwalen oa kunnen ontstaan door alle chemische toevoegingen en ingredienten in ons eten.

 

Je hebt zelf gelukkig nu nog de keuze ,probeer het ...

Ik prep wel gewoon blikgroenten en -vis ,honing ,pasta en aardappelpureepoeder en blikken 100% dierlijke ghee en dankzij het forum hier nu ook kokosolie emmertjes yummie.

 

Mens heeft nodig als voedsel : water,vetten,eiwitten koolhydraten,vezels,vitaminen en sporen elementen, afaik.

 

Ik ben het helemaal met jeeens dat vers veel beter smaakt en het zal vast ook gezonder zijn.

 

Maar nu ben ik wel nieuwsgierig wat prep jij voor voedsel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat in mijn post: een na onderste zin... en nood breekt wet. Het is voor mij geen religie ,ik iheb sinds gisteren wel een aantal boeken over eetbare planten en bloemen uit de natuur.

 

Ah er rijst vegeten, prep ik ook.

 

Verder wil ik nog een droger om vlees en vis te drogen ,in een iets later stadium ga ik wecken, maar first things first..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat in mijn post: een na onderste zin... en nood breekt wet. Het is voor mij geen religie ,ik iheb sinds gisteren wel een aantal boeken over eetbare planten en bloemen uit de natuur.

 

Ah er rijst vegeten, prep ik ook.

 

Verder wil ik nog een droger om vlees en vis te drogen ,in een iets later stadium ga ik wecken, maar first things first..

 

Top ..................."""""""

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de e-nummers....

 

Er zijn een aantal hele foute bij, maar die worden amper nog gebruikt... niet alle e-nummers zijn ook geschikt voor voeding. Er zijn ook een aantal bij die gewoon dikke prima zijn, niks meer of minder dan azijn, citroensap, mosterdzaad of een bindmiddel.

De gifitige e-nummers zijn ook gruwelijk giftig, dat wil zeggen.... als je het puur gebruikt. Iets is pas gifitig wanneer je het in de juiste minimale hoeveelheid binnen krijgt, krijg je het binnen in een kleine hoeveelheid hoeft dit nog niks te betekenen voor de gezondheid.

 

Fluoride is behoorlijk gifitig, maar zolang je je tandpasta niet doorslikt is er niks aan de hand... krijg je een klein beetje binnen? Volgens mij leven we allemaal nog wel en hebben we stiekem best es wat binnen gekregen.

 

e-nummers hebben een aura van slechtigheid om zich heen hangen. Maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. Voor degene die met artikelen komen waarin wordt bewezen dat aspartaam kankerverwekkend is... er zijn er net zoveel die dit stofje hiervan vrijwaren.

 

Ik zeg niet dat ik e-nummers per definitie dus goed vind, integendeel. Maar we trekken soms teveel de conclusie "e-nummer --> dus slecht".

 

 

Blijf kritisch en hou je niet vast aan een onderzoek of een bepaald type conclusie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met jeeens dat vers veel beter smaakt en het zal vast ook gezonder zijn.

Maar nu ben ik wel nieuwsgierig wat prep jij voor voedsel?

@Adrie

Was afgelopen week potjes stamppot tegen gekomen bij de Aldi, waar overigens geen slechte toevoegingen bijzitten en voor de prijs hoef je het niet te laten staan... €1,19 per potje (goed voor 1 persoon).

Met een THT van zeker 1,5 jaar, wat overigens nog best een jaar of 4 na datum te consumeren is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@Chinook

 

Boekje is interessant, alhoewel niet 100% correct. BIjvoorbeeld aspartaam ís een gevaarlijke stof. Maar wanneer deze genuttigd worden binnen bepaalde proporties niet gevaarlijk. Beetje vergelijkbaar met zout, alleen zijn de innames anders verdeeld (aspartaam in µg of mg en zout gewoon in gram), maar beide kunnen je behoorlijk naar de klote helpen.

Toch, is het iets waar je rekening mee moet houden als je gaat preppen. Als een grote deel van je stockpile een bepaalde E-stof bevat, kan het natuurlijk wél zijn dat je dit te veel binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken iemand die die lampenkap toetjes van Mona ontwikkeld. je wil nie wete wat daar ingedaan word. en zij beweert dat al die e nummers natuurlijk zijn en geen punt zijn want anders had de voedselwaren autoriteit ingegrepen. zij heeft er voor gestudeerd en dan van die domme taal uitkramen. niet te geloven als er zoveel onderzoeken al gedaan zijn en zon negatieve uitkomst hebben. en natuurlijk niet alle e nummers zijn per definitie slecht, daarom de kleuren in dat boekje over die e nummers.

wel een goeie trouwens dat de aldi (en dus ook lidl?) steeds minder e nummers in hun voedsel verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie bang is voor E nummers moet om te beginnen eens de lijst gewoon doorlezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

Het is namelijk deels ook een opgeklopte hetze dat E-nummers per definitie vergif zouden zijn en dat je ze moet mijden, natuurlijke kleurstoffen en vitamine C etc hebben ook een E-nummer.

En breek me de bek niet open over vetsin, wat daaar voor klinkklare onzin over uitgekraamd wordt! En alle papegaaien kraaien elkaar na onder het mom dat ze zo "bewust" leven, nou, daar hoort wat mij betreft een kritische houding ook bij en niet het alleen maar napraten van een authoriteit in welke vorm dan ook, zij het overheid of een dieetgoeroe of de indrukwekkendste website of wat maar het meeste geknipt-en-plakt wordt op het internet. :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...