Ga naar inhoud
GENEGEERD

Keuze voor BOB of INCH when SHTF...


Gast

Aanbevolen berichten

De laatste week lees ik stelselmatig posts waarin mensen aangeven voor een INCH ipv een BOB te kiezen wanneer de Shit Hits The Fan en vluchten van je huis en haard noodzakelijk word.

Nu vraag ik mij af waarom dit een hele rage aan het worden is op het forum en mensen al praten over dat ze aan het promoveren zijn als ze kiezen voor een INCH, terwijl je eigenlijk spreekt van downgraden....

Ik ben dan ook reuze benieuwd naar de antwoorden en beweegredenen van de leden op dit forum waarom ze hiervoor kiezen.

Het meest logische antwoord zal zijn:

Maar ik denk dat ik dit nodig heb.

Is dit echt zo, of zit dit tussen de oren?

 

Waarop moet je letten tijdens het maken van een vluchttas?

De primaire levensbehoeften komen dan gelijk naar boven:

-Eten en drinken

-Warmte

-Onderdak

-Kleding

 

Al het overige valt te noemen onder secundaire levensbehoeften. Misschien fijn en praktisch om te hebben, maar niet in eerste instantie noodzakelijk en dus zijn het 'luxe' goederen.

 

Eten en drinken:

 

Met een waterfilter haal je de nodige kilo's aan flessen en dergelijke al uit je tas. Een simpel klein flesje water of een veldfles met can waarmee je gelijk kan koken doet de rest.

Een mens kan 3 dagen zonder water en dan is hij/zij hartstikke dood. Een grotere levensbehoefte dan de aanvulling van je vochtvoorraad is er dus niet.

Wat eten betreft kan een mens 3 weken zonder. Natuurlijk heb je brandstoffen nodig om je energievoorraad aan te vullen en niks werkt mentaal zo goed als iets goeds om te eten.

Hele verhalen over complete supermarkt voorraden inclusief de inhoud van een gemiddelde Jamin store zijn vaak aan de orde van de dag op de site.

Liever hou je het simpel en denk je na over wat je nu echt gerantsoeneerd over drie dagen kunt verdelen. Dat je gewoonlijk tussen de middag 6 plakken ontbijtkoek eet, betekent niet dat je tijdens een vlucht dit zelfde aantal aan moet houden...

 

Warmte:

Dan kom je natuurlijk al snel op vuur en kleding uit.

Behalve een aansteker en tondel als brandstof voor je vuur, is het raadzaam (maar dat mag je zelf weten) om bv er een firesteel bij te doen.

Een firesteel werkt onder alle omstandigheden en weegt helemaal niks.

Niks is zo behaaglijk dat als de mogelijkheid zich aan zal bieden om een lekker vuurtje te maken.

Tevens kun je zo je water koken en eten opwarmen.

Wat kleding betreft werk ik zelf altijd met een laagjes systeem. Krijg je het warmer dan trek je 1 laag uit en krijg je het kouder dan doe je 1 laag er boven aan.

Voor een tas van 3 dagen hoef je geen 3 shirts, broeken, ondergoed of sokken mee te nemen.

1 paar extra sokken en onderbroek is goed genoeg om als extra bij je te hebben.

In een survival situatie ga je echt niet elke dag lekker uitgebreid douchen en/of wassen en de mens kan best drie dagen even zonder een dagelijkse wasbeurt, hoe verwend we vandaag de dag ook zijn.

De extra onderbroek en sokken zijn dus puur voor als je voeten bv nat geworden zijn of als je eindelijk shelter hebt gevonden en de tijd hebt om je op te frissen.

 

Onderdak:

Met een stuk zeil van de gamma, een tiental meter touw en een nooddekentje kom je al heel ver. Complete tenten zou ik dus als je ten wandel gaat gewoon achterwege laten. Te zwaar en na slechts een aantal kilometers zul je jezelf al vervloeken.

Met een zeiltje blijf je droog en kun je eventueel ook nog regenwater opvangen en het nooddekentje is misschien niet ideaal en fantastisch warm, maar je red jezelf de nacht wel door en dat is alles wat eigenlijk telt.

 

Zo heb je dan ook de primaire behoeften geregeld. Enkele secundaire behoeften kunnen zijn:

 

-Simpele Ehbo set

-Mes (staat bij mij primair)

-wc papier

-zakdoek (bv water filteren of gebruik bij eerst hulp)

-zaklamp

-anders

 

Bij het maken van de BOB moet je er voor zorgen dat je niet teveel spul er in propt.

Kennis weegt niks ( @Bolo ) en denken in oplossingen ipv problemen zijn veel nuttigere zaken om in bezit te hebben dan een volgepropte tas waar je uiteindelijk driekwart niet van gebruikt.

Natuurlijk zijn bepaalde zaken die ik niet aangegeven heb in deze post verrekte handig om WEL mee te nemen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. De 1 werkt liever met bijl en de ander zweert bij een machette. Dat zijn zaken waar we nooit uit zullen komen of wat nu beter is.

Het sleutelwoord is dus ook: Wat werkt voor JOU!

Er is maar 1 manier om daar achter te komen.

Pak die BOB of INCH bag en ga er een weekend op uit zoals je bij een noodsituatie zou doen.

Als je dat gedaan hebt, relativeer voor jezelf wat wel werkt en wat niet. Gooi er uit wat je niet gebruikt hebt en vul aan wat je wel nodig had en waar je misschien tekort aan had.

Heb je dit gedaan, schrijf dan jouw ERVARING in dit topic hieronder (een middagje buiten spelen geld niet als ervaring)....

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Goeie vraag @Gamble .

 

IMO is een INCH voor een langdurige noodsituatie: I'm Never Coming Home (again). De hele wereld naar de klote. Je BOL pleite.

 

Dus aan het eind van je verhaal moet staan:

 

Pak die BOB of INCH bag en ga er een maand op uit zoals je bij een noodsituatie zou doen.

Uiteraard toegestaan om resources te gebruiken, die je onderweg vindt.

 

Het mooie van een INCH vind ik, dat je hem kan minimaliseren tot BOB, mocht het nodig zijn.

En voor de meeste van mijn preps geldt: Beter mee verlegen, dan om verlegen.

 

Leuke bijkomstigheid: met een INCH kan je zo lekker kamperen. :p

 

edit:

 

Stel dat je alleen maar een BOB hebt en zowel je huis als je BOL staan in de fik (of zo).

Waar haal je dan zo gauw een INCH vandaan?

Andersom is makkelijker, van INCH naar BOB.

Klinkt beter voorbereid toch? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere BOB's thuis voor alle gezinsleden.

Twee GHB's in beide auto's.

 

De BOB's zijn op te splitsen in kleinere volumes indien nodig.

Ik denk dus groot en zwaar en mocht het nodig zijn omdat de wagen ermee stopt kan ik dumpen en licht verder trekken.

In mijn optiek dus op alle fronten gedekt.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

De hele wereld naar de klote....

Dat zou een behoorlijke SHTF zijn en geen tas is groot genoeg om alles mee te nemen dan. Als de complete wereld naar de klote is en je moet snel en dus ook heel snel vluchten dan zou in mijn ogen een INCH nog steeds te zwaar en teveel zijn mocht je dit lopend moeten doen.

Met de auto/kampeerwagen of dergelijke zou je in een dergelijke situatie nog geen half uur kunnen rijden (gunstigste situatie) in Nederland zonder al vast te komen zitten in de file en je auto noodgedwongen achter te moeten laten.

Met een fiets/brommer/scooter/motor zouden je kansen aanzienlijk vergroten en zou ik meer en eerder kunnen begrijpen waarom je meer spullen mee zou nemen.

Zonder duidelijk vluchtplan (je BOL is weg zeg je net, daarom hamer ik er altijd op om meerdere opties open te houden), zal ook via deze weg uiteindelijk een hoge mate aan teveel gear je uiteindelijk keer gaan tegenwerken dan voorspoedigen.

Mocht je je als prepper voor een situatie als dit voorbereiden, dan raad ik je aan meerdere vluchtwegen in te calculeren die uiteindelijk ten miste in drie richtingen samen komen en daar nu al aanvullende voorraden verstoppen/begraven.

Iets te ver gezocht? Misschien! Maar als je je hier op voorbereid kan het logisch klinken.

Een maand kamperen met alle gear die ik heb, zie ik niet als logisch. Natuurlijk kan ik met het complete arsenaal wat ik bezit met gemak een maand in alle luxe 'overleven'.....

Mocht ik de situatie dusdanig inschatten dat ik de tijd heb om dit alles mee te nemen, dan zou ik dit uiteraard ook gewoon doen.

Maar de enigste situatie waarvan ik zou denken van I GOTTA GET THE FUCK OUTTA HERE zou zijn dat je geen tijd hebt voor niks, snelheid om te verplaatsen prioriteit nummer 1 zou zijn en ik 1 tas zou moeten hebben (geld voor elk gezinslid) waarin de primaire levensbehoeften zitten om te overleven.

Dan zou je dus al snel uitkomen op een BOB.

Ik bouw liever mijn BOB om naar een INCH als dat een mogelijkheid zou zijn, dan een INCH naar een BOB omdat je daar dan niet de tijd voor zou hebben.

Die basis dingen, dat is wat je altijd en op elk moment zou moeten kunnen pakken.

Als de wereld toch al naar de klote is, recht en orde niet meer bestaat en benzine ook nergens meer te krijgen is voor je in de file gestrande voertuig, dan ķan je andere essentiële zaken onderweg ook nog wel vinden (denken in oplossingen en niet in problemen).

@Greener ik denk dat je bedoelt dat je een INCH hebt die je kan omturnen naar een BOB.

In mijn auto zit standaard een GHB en tesamen met mijn EDC al een mini BOB op zich.

Alles gebaseerd op de primaire levensbehoeften.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er primair vanaf of je een BOL hebt en hoe ver die weg is.

Een bol in midden Frankrijk of Duitsland is wel een paar weken lopen, dan is een goede kampeeruitrusting etc best fijn.

Laat staan als je naar Spanje of Hongarije moet...

 

Primaire levensbehoeften:

-kleren heb je aan. Jezelf en kleding wassen kan tussendoor ook wel in een sloot/rivier/meertje.

-Vuur maken met een firesteel (aanstekers en dergelijke even achterwege gelaten) kan op elk moment van de dag en geschikte tondel kan je onderweg weer aanvullen.

-water kan je zuiveren met je waterfilter en eventueel koken via een can, mess tin of anders

- Onderdak verschaffen behalve een zeiltje, touw en nooddeken kan op vele andere manieren ook. Verlaten gebouwen, hut maken in een bos, onder een brug etc etc.

-Voedsel is dan ook het enigste probleem voor als je weken onderweg bent. Als je voedsel voor 3 dagen hebt, heb je drie dagen om na te denken over hoe je aan meer komt. Vissetje bv kan handig zijn. Vallen maken en/of visvuiken uitzetten. Een boekje met eetbare planten (een serieuze prepper oefent hier natuurlijk nu al op) en in een ordeloze en wetteloze wereld vind je misschien ook her en der nog eens wat.

 

Als @Mr. Gold ooit nog eens geld genoeg heeft en mij een dergelijke uitdaging aan wil laten gaan zodat mijn salaris verzekerd is en ik een onbetaalde vakantie op kan nemen, dan ga ik graag de uitdaging nog eens aan om het jullie uit eerste hand nog eens te laten meemaken hoe een wekenlange trip ondernomen kan worden :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu wil ik niet moeilijk doen maar ik heb verschillende BOB's . Ik noem ze kleine bob of grote . Voor INCH staat mijn BOV dan heb ik nog de keuze wat ik mee kan nemen als ik te voet verder moet . ( wat ik eigenlijk niet zie zitten )

 

Ik denk dat liever niemand te voet gaat als dat niet hoeft Geert, evenals dat als de mogelijk het WEL bied je genoeg spullen meeneemt die je leven alleen maar kan veraangenamen.... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Primaire levensbehoeften:

-kleren heb je aan. Jezelf en kleding wassen kan tussendoor ook wel in een sloot/rivier/meertje.

-Vuur maken met een firesteel (aanstekers en dergelijke even achterwege gelaten) kan op elk moment van de dag en geschikte tondel kan je onderweg weer aanvullen.

-water kan je zuiveren met je waterfilter en eventueel koken via een can, mess tin of anders

- Onderdak verschaffen behalve een zeiltje, touw en nooddeken kan op vele andere manieren ook. Verlaten gebouwen, hut maken in een bos, onder een brug etc etc.

-Voedsel is dan ook het enigste probleem voor als je weken onderweg bent. Als je voedsel voor 3 dagen hebt, heb je drie dagen om na te denken over hoe je aan meer komt. Vissetje bv kan handig zijn. Vallen maken en/of visvuiken uitzetten. Een boekje met eetbare planten (een serieuze prepper oefent hier natuurlijk nu al op) en in een ordeloze en wetteloze wereld vind je misschien ook her en der nog eens wat.

 

Als je het zo bekijkt hoef je niet eens een BOB te maken, aansteker en een mes in je broekzak, poncho om en gaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het zo bekijkt hoef je niet eens een BOB te maken, aansteker en een mes in je broekzak, poncho om en gaan :)

 

Ja ik snap dat je dat denkt, maar zo bedoel ik het niet.

Natuurlijk heb ik ook extra spullen in mijn BOB zitten, maar het hele punt van mijn verhaal is dat mensen beter moeten nadenken over wat wel en wat geen prioriteit heeft. Nu denken ze al gauw dat ze ALLES nodig hebben en mee moeten nemen, terwijl je zoveel spul er uit kan laten en er ook uit gooit als je er eens een weekendje mee zou oefenen.

Ook ik herken het wel dat hoe langer je bezig bent, hoe meer gear je verzamelt.

Op een gegeven moment lijkt het dat je alles nodig MOET hebben, terwijl dat als je rustig nadenkt en alles overziet je beter gaat plannen wat wel en wat niet handig is als de nood aan de man komt.

Zo lees ik de laatste dagen heel veel van leden die vroeger een BOB hadden en nu ineens 'gepromoveerd' zijn naar een INCH. INCH is the new BOB?

Ik vind dat de leden dat even los moeten laten en terug naar de basis moeten gaan.

Rustmomentje pakken en voor zichzelf na moeten gaan of ze nu niet een beetje aan het doorslaan zijn snappie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble , dit vind ik zo in hokjes geplaatst ik beschouw mn bob / inch (hybride) als iets dat constant aangepast word

telkens na het testen gaan er dingen in en andere uit ook elk seizoen pas ik de spullen aan

ik snap niet dat mensen voor bob of inch kiezen want wshtf kan een bug out snel naar een inch escaleren

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble , dit vind ik zo in hokjes geplaatst ik beschouw mn bob / inch (hybride) als iets dat constant aangepast word

telkens na het testen gaan er dingen in en andere uit ook elk seizoen pas ik de spullen aan

ik snap niet dat mensen voor bob of inch kiezen want wshtf kan een bug out snel naar een inch escaleren

mvg Bjorn

Je hebt zeker een punt. Iemand die test zoals jij weet dit dus ook.

Maar mensen die wel vullen maar niet testen weten dit niet en blijven meestal proppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble

Je hebt zeker een punt. Iemand die test zoals jij weet dit dus ook.

Maar mensen die wel vullen maar niet testen weten dit niet en blijven meestal proppen...

 

In deze visie kan ik mij volledig vinden, ik heb zelf een lange tocht met rugzak gewandeld, en er veel uit geleerd.

Het gewicht dat je meesleurt wordt vaak onderschat denk ik, zeker als je een lange tocht te voet in het vooruitzicht hebt.

 

Ik weet nu uit ervaring dat ik daggemiddelden kan stappen van 25 km, maar ook dat mijn gestel maar een max aan gewicht aankan.

Een rugzak van 14 kg kan ik comfortabel dragen, 16 is de limiet.

Ik luister dus naar mijn lichaam en pas mijn BOB daaraan aan,

dus ja, liever een simpelere BOB van 14 kg, waarvan ik weet dat ik het aankan, dan 25 kg proberen te sleuren en na 1 dag niet meer voort kunnen van de rugpijn.

En ja, om het gewicht van je rugzak, gelijk of het nu een BOB of INCH is, tot 14 kg te beperken moet je selectief zijn en goed nadenken over prioriteiten en niet zomaar alles volproppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nooit meer naar huis kunt (dus een serieus SHTF sitatie) dan heb je niet genoeg aan een bob. In eerste instantie zal je in vluchtmodus zitten en vooral wat aan voorzieningen voor de eerste levensbehoeften hebben. Maar op een gegeven moment vind je een plek die veilig genoeg is om iets nieuws op te bouwen. Dan heb je meer nodig dan die eerste overlevingstools. Ik denk aan zaad bijv. om groente te gaan verbouwen. Het neemt plaats en gewicht in maar als je nooit terug komt dan lijkt het mij noodzakelijk om verder te kunnen leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje echte kennis is een BOB en een INCH zowat hetzelfde.

 

Grootste verschil voor mij zou kunnen zijn, zijn de de vallen die ik meeneem maar verder amper verschil.

 

Kijk hier ben ik het helemaal mee eens!

En dat behoeft nog steeds niet teveel aan inhoud te zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanaf het begin al gelijk begonnen met het samenstellen van een INCHBAG. Ik ben er namelijk vanuit gegaan, dat ik bij een evacuatie(Bug-out) niet de garantie heb dat ik terug kan keren naar huis (afhankelijk van de situatie). Dus als ik niet meer naar huis zou kunnen, dan heb ik iets meer nodig dan een BOB voor 72uur. Maar dit is natuurlijk mijn eigen keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanaf het begin al gelijk begonnen met het samenstellen van een INCHBAG. Ik ben er namelijk vanuit gegaan, dat ik bij een evacuatie(Bug-out) niet de garantie heb dat ik terug kan keren naar huis (afhankelijk van de situatie). Dus als ik niet meer naar huis zou kunnen, dan heb ik iets meer nodig dan een BOB voor 72uur. Maar dit is natuurlijk mijn eigen keus.

 

Wat is het gewicht en wijze van transporteren?

Wat zit er allemaal in dat je voor een INCH gaat?

Just curieus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Schaam schaam, maar ik heb een excuus: Er zijn tegenwoordig al bijna 300.000 berichten te lezen. Ik lees zo veel dat ik ook niet alles meer kan bijhouden :p

 

Even zonder gekkigheid....:

Het lijkt een hele waslijst wat je meeneemt, maar je moet niet vergeten dat het verdeeld is over TWEE rugtassen.

Met in je achterhoofd gehouden dat je nooit meer terug komt valt het me nog enig zins mee.

De meesten hier met een INCH doen dit in 1 tas en denken hier nog mee te kunnen lopen.

Jij kiest tenminste nog voor mijn favo BOV de fiets en zo verstandig als je bent, vergeet je niet je bandenplakspullen.

Persoonlijk had ik nog wat spulletjes weggelaten, maar wat ik weg zou laten zou niet zo heel veel in gewicht schelen.

Al met al... Als ik dan toch voor een INCH zou kiezen, dan kwam die van jou redelijk in de buurt.

Verdeeld over TWEE tassen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vindt een I.N.C.H meer tool gericht om het op langere termijn beter te voltooien en een bob echt meer voor die 3/4 dagen.

ik heb een bob en een inch mijn B.O.B zal wel een beetje standaard wezen mijn i.n.c.h zal ik neerzetten....

 

Lowe alpine sting

visnet hammock en tarpje

heavy duty space blanket

slaapmatje

extra sokken wol

thermo broek

thermo hemd

muts

klapzaag ,kleine handbijl ,Full tang mes en mora,multitool

flinke bundel klimtouw 9 mm en paracord 550

flint en steel set / firesteel

Bic aanstekers 3x nieuw

diverse tinder en surefire

Alibaba Xpress kooksetje

viskit en 8 strikken (staaldraad)

katapult en stalen knikkers 8mm

nalgene bottle 2 x

3 rookpotten en setje flares

kompas en reserve nato button

ehbo setje \;pleisters verband pijnstillers en actieve kool

kleine naaiset

breeklichten mini en zaklamp/knijpkat

that's IT ......

 

verder heb ik de kleding aan mijn lijf en mijn G.H.B

 

o ja en natuurlijk pleepapier :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...