Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hydroponics


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zijn er hier gebruikers die actief bezig zijn met Hydroponics?

 

2 jaar geleden wat geëxperimenteerd

Mijn eindconclusie:

 

Niet interesant voor groente

Voor kruiden en sla kan het nog net, maar zo natuurlijk is het allemaal niet.

 

Wil je er iets specifieks van weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar geleden wat geëxperimenteerd

Mijn eindconclusie:

 

Niet interesant voor groente

Voor kruiden en sla kan het nog net, maar zo natuurlijk is het allemaal niet.

 

Wil je er iets specifieks van weten?

 

 

Als er interesse is kunnen we bepaalde zaken op nemen in de shop en er een aparte site omheen bouwen. Misschien zijn er hier toppers die zich er tegen aan willen bemoeien (schrijven)? Ik heb alleen verstand van "Destiny" the game.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdje geleden wat plantjes op hydro (aeroponics) gehad.

Iets groter dan kruiden. Net zoals tomaten op hydroponics in een kas.

 

Werkt prima, maar je hebt vloeibare voeding nodig.

Verder moet je net als gewone teelt het licht en de warmte hebben die de plant nodig heeft.

Het voordeel is de schone ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je niks ga verkopen als ik mijn ervaringen ga verwoorden :)

 

Als ik in een ondergrondse bunker moet leven voor 1 jaar met een overschot aan energie, dan kan ik er een positieve draai aan geven.

Maar als ik in het bezit ben van een normaal klimaat en minimaal 100m2 grond (waar de zon kan schijnen) ga ik voer traditioneel.

 

Misschien dat @Greener er een positiever verhaal over kan vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet mee bezig maar wel enorm geïnteresseerd er in.

 

Een tussenvorm kan of de druppeldarm (wel lastig af te stellen al zeg ik het zelf) of met klei werken dat water opneemt en kan opslaan en langzaam afgeeft aan de grond.

 

Je bent met hydrophonics wel sneller gebonden aan het limiet van 'formaat'. Alleen relatief kleine soorten gewassen of met lichte vruchten gaan goed zoals ik het heb gezien bij anderen die al zoiets hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je niks ga verkopen als ik mijn ervaringen ga verwoorden :)

 

Als ik in een ondergrondse bunker moet leven voor 1 jaar met een overschot aan energie, dan kan ik er een positieve draai aan geven.

Maar als ik in het bezit ben van een normaal klimaat en minimaal 100m2 grond (waar de zon kan schijnen) ga ik voer traditioneel.

 

Misschien dat @Greener er een positiever verhaal over kan vertellen?

 

Ik heb inderdaad ervaring met hydro teelt.

Het probleem met deze opstelling is dat als je niet alles electronisch hebt afgeregeld het redelijk arbeidsintensief is.

Niet qua werk, maar bv qua nauwlettende toevoegingen die je moet geven.

Je kunt er schitterende resultaten mee boeken maar geef mij maar gewoon grond.

 

In een oude opstelling die ik heb staan zwemmen nu trouwens wat guppen...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi @Mr. Gold

 

Ik ben momenteel bezig met window farming (hydroponics), ik heb er ook een topic over gemaakt. Vorig jaar zomer hadden wij ook een aquaponics staan, die we volgend jaar opnieuw in gebruik gaan nemen. Alleen dan een upgrade gaan doen versie 2.0

 

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat aquaponics mits elektronisch afgesteld een stuk gebruiksvriendelijker & minder arbeidsintensief is dan hydroponics.

 

Volgens mij hebben wij tijdens een SC nog over een aquaponics installatie gesproken;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

aquaponics systemen, eenmaal ze op gang zijn, vergen toch heel wat minder onderhoud dan iedereen doet blijken.

 

de eerste paar maand zijn de moeilijke, maar eenmaal alles stabiel is moet je toch beduidend minder aan de pH gaan prutsen hoor.

vooral het juiste aantal planten, en mogelijks juiste keuze materiaal voor het growbed helpt hierbij zeker.

 

als je pH altijd blijft zakken kan je er altijd kalksteen in leggen, dat duwt de pH op natuurlijke wijze continu omhoog, maar hiervoor heb je eerst een stabiel en voorspelbaar systeem nodig, en dit vergt tijd.

 

ook moeten de bacteria de tijd krijgen om te groeien. dit gebeurd vanzelf, laat je niet vangen door "starter" culturen, die doen helemaal niets nuttigs.

wat wel nuttig kan zijn is wat materiaal uit een bestaande vistank/vijver (bvb uit de winkel of bij een buur) overzetten naar jouw systeem, of het opstarten zonder vissen dmv. ammoniak.

 

ook moet je growbed groot genoeg zijn voor het aantal vissen, dit is namelijk je enige ammoniakfilter.

 

het moeilijkste aan aquaponics is geduld hebben, en niet meteen te groot te gaan :)

 

verder kan je qua automatisatie zeer simpel weg komen, of je kan het zo complex maken als je zelf wil. die keuze is aan u.

of je werkt met bell & siphon

of je werkt met fill & drain systeem (simpele on/off timer)

of je werkt constant flood (pomp blijft gewoon aan)

of je werkt met een geavanceerd meetsysteem om alles te regelen

 

verder kan je ook kiezen om een constant flood systeem te hebben zonder pomp, en werkt dmv. de beluchting om je watercirculatie te bekomen.

 

wil je automatisch gaan voederen? dat kan. moet dit? neuh, kan je ook zelf wat in gooien als je 'smorgens opstaat of 'savonds thuiskomt, of als je veel insecten hebt en het systeem buiten staat doet de natuur de rest. (bij de relatief kleine vijver bij mijn ouders voedert mijn pa zo goed als niet, en die grote goudvissen zwemmen al 15 jaar vrolijk rond)

 

hoe ver je hier in gaat hangt volledig af van de situatie en wat je er zelf van plan mee bent :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nee, niet mee bezig maar ik vind het wel zeer interessant, mits verticaal en een solar pomp is toegevoegd, onderstaande videotjes zijn voorbeelden waardoor ik het een interessant systeem vind en ze zijn relatief goedkoop en diy, het zou een perfect systeem kunnen zijn als er een organisch alternatief was voor pvc pijp, iig mocht ik ruimte krijgen in de hopelijk niet al te verre toekomst is een systeem zoals onderstaand het eerste waar ik mee ga klootviolen, indien buiten, heel graag, als dat niet mogelijk is zou ik binnenshuis led verlichting kunnen overwegen.

 

Instructies voor 1 van de mogelijkheden voor een ontwerp.

 

[video=youtube_share;JgCZa6VSpwY]

 

[video=youtube_share;663kBnFLBBM]

 

[video=youtube_share;3LmydJnqMBI]

 

[video=youtube_share;l_g-RbyJ278]

 

Een ander voorbeeld

 

[video=youtube_share;Rj4MzjxjGck]

 

Nog een voorbeeld

 

[video=youtube_share;qR9sGGKvE0Y]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...