Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16

Onderwerp: Hydroponics

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Hi [MENTION=2]Mr. Gold[/MENTION]

Ik ben momenteel bezig met window farming (hydroponics), ik heb er ook een topic over gemaakt. Vorig jaar zomer hadden wij ook een aquaponics staan, die we volgend jaar opnieuw in gebruik gaan nemen. Alleen dan een upgrade gaan doen versie 2.0

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat aquaponics mits elektronisch afgesteld een stuk gebruiksvriendelijker & minder arbeidsintensief is dan hydroponics.

Volgens mij hebben wij tijdens een SC nog over een aquaponics installatie gesproken
    George Carlin Critical Thinking https://www.youtube.com/watch?v=acLW1vFO-2Q

J.F.K. Secret Societies Speech https://www.youtube.com/watch?v=zdMbmdFOvTs

The rabbithole for beginners https://www.youtube.com/watch?v=G_Lu_Fl6_IA

Administrator
    Ingeschreven
    Jan 2012
    [MENTION=173]Simurgh[/MENTION] Wil jij de gebruikers wat vertellen ;-) iets over de naam ofzo
    Kwaliteit komt altijd boven drijven.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Gold Bekijk Berichten
    [MENTION=173]Simurgh[/MENTION] Wil jij de gebruikers wat vertellen ;-) iets over de naam ofzo
    Ja... Ik bedoelde aquaponics, planten voeding uit de poep van vissen... zelf pakken voeding toevoegen is niet heel duurzaam in mijn optiek

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2014
    aquaponics systemen, eenmaal ze op gang zijn, vergen toch heel wat minder onderhoud dan iedereen doet blijken.

de eerste paar maand zijn de moeilijke, maar eenmaal alles stabiel is moet je toch beduidend minder aan de pH gaan prutsen hoor.
    vooral het juiste aantal planten, en mogelijks juiste keuze materiaal voor het growbed helpt hierbij zeker.

als je pH altijd blijft zakken kan je er altijd kalksteen in leggen, dat duwt de pH op natuurlijke wijze continu omhoog, maar hiervoor heb je eerst een stabiel en voorspelbaar systeem nodig, en dit vergt tijd.

ook moeten de bacteria de tijd krijgen om te groeien. dit gebeurd vanzelf, laat je niet vangen door "starter" culturen, die doen helemaal niets nuttigs.
    wat wel nuttig kan zijn is wat materiaal uit een bestaande vistank/vijver (bvb uit de winkel of bij een buur) overzetten naar jouw systeem, of het opstarten zonder vissen dmv. ammoniak.

ook moet je growbed groot genoeg zijn voor het aantal vissen, dit is namelijk je enige ammoniakfilter.

het moeilijkste aan aquaponics is geduld hebben, en niet meteen te groot te gaan

verder kan je qua automatisatie zeer simpel weg komen, of je kan het zo complex maken als je zelf wil. die keuze is aan u.
    of je werkt met bell & siphon
    of je werkt met fill & drain systeem (simpele on/off timer)
    of je werkt constant flood (pomp blijft gewoon aan)
    of je werkt met een geavanceerd meetsysteem om alles te regelen

verder kan je ook kiezen om een constant flood systeem te hebben zonder pomp, en werkt dmv. de beluchting om je watercirculatie te bekomen.

wil je automatisch gaan voederen? dat kan. moet dit? neuh, kan je ook zelf wat in gooien als je 'smorgens opstaat of 'savonds thuiskomt, of als je veel insecten hebt en het systeem buiten staat doet de natuur de rest. (bij de relatief kleine vijver bij mijn ouders voedert mijn pa zo goed als niet, en die grote goudvissen zwemmen al 15 jaar vrolijk rond)

hoe ver je hier in gaat hangt volledig af van de situatie en wat je er zelf van plan mee bent

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Nee, niet mee bezig maar ik vind het wel zeer interessant, mits verticaal en een solar pomp is toegevoegd, onderstaande videotjes zijn voorbeelden waardoor ik het een interessant systeem vind en ze zijn relatief goedkoop en diy, het zou een perfect systeem kunnen zijn als er een organisch alternatief was voor pvc pijp, iig mocht ik ruimte krijgen in de hopelijk niet al te verre toekomst is een systeem zoals onderstaand het eerste waar ik mee ga klootviolen, indien buiten, heel graag, als dat niet mogelijk is zou ik binnenshuis led verlichting kunnen overwegen.

Instructies voor 1 van de mogelijkheden voor een ontwerp.

Een ander voorbeeld

Nog een voorbeeld

Vergelijkbare onderwerpen

1. Reacties: 13
    Laatste Bericht: 05-10-15, 16:07

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten