Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een complete 72 uurs uitrusting onder 150 euro?


hurbie

Aanbevolen berichten

hallo allemaal ,

 

al een tijdje zijn we (@nickx) onder de koffie in gesprek over preppen en vooral een BOB rugzak, nu zijn we beide in de gelukkige omstandigheid dat we niet direct op een euro hoeven kijken , en hebben we in de loop der jaren al heel wat zooi verzameld .

 

al pratend kom je er dan achter dat je heel wat overbodige uitrusting verzameld hebt , en vroegen we ons eigenlijk af :

 

stel je hebt helemaal geen zin om enorme sommen geld uit te geven aan een BOB, zou het mogelijk zijn om met een beperkt budget een volledige uitrusting te verzamelen (die natuurlijk wel de nodige kwaliteit leverd).

 

dus alles wat je voor 72 uur in leven blijven nodig hebt , (tent/shelter , slaapzak , vuur, rugzak, voedsel EHBO en alles wat verder in een "normale" 72 uurs BOB zit )

 

 

voorlopig hebben we een budget bedacht van 150 euro , nu de vraag ....wat vinden jullie van dit idee , en vooral ...is het haalbaar ..

 

 

 

 

mocht het slagen dan gaan we natuurlijk het ding ook testen op een volgende SC .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast ghostwhiper

Het is heel afhankelijk van de situatie.

Stel ik zou nu de deur uit moeten maar ben in het lokale bos veilig heb ik voldoende aan paracord, leatherman sidekick, waterfilter en mn poncho.

Dit is tevens mn wandel pack.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de veronderstelling dat ik niet naakt sta en dat mijn materiaal maar 72u moet uithouden kan dat nog goedkoper denk ik .

 

Dat kan zeker goedkoper. Die weddenschap durf ik nog wel aan met zoals @Geert het hierboven zegt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hurbie

 

Container: Iets om water mee te koken en dus eten te bereiden (Billy can 19,95)

 

Cutting Tool: Mes of bijltje, je hebt al een goede mora voor (€15)

 

Coverage: Iets tegen de elementen oftewel poncho (19,95)

 

Cordage: oftewel touw kun je zo gek maken als je zelf wilt

 

Combustion Device: iets om vuur mee te maken kan ook zo gek als je zelf wilt maar met een beetje kennis kun je vertrouwen op een magnesium stick (tussen €2 en €20) of lucifers (€0,99)

 

Dan heb je nog een redelijk budget over voor wat luxe items, Betere kwaliteit items of Redundancy dus een mes, klapzaag en bijltje bijv.

 

misschien een langdurende kaars, kan een dure survival candle zijn of gewoon een dikke stompkaars van de action voor rond de €3

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hurbie

 

Container: Iets om water mee te koken en dus eten te bereiden (Billy can 19,95)

 

Coverage: Iets tegen de elementen oftewel poncho (19,95)

 

Cordage: oftewel touw kun je zo gek maken als je zelf wilt

 

Combustion Device: iets om vuur mee te maken kan ook zo gek als je zelf wilt maar met een beetje kennis kun je vertrouwen op een magnesium stick (tussen €2 en €20) of lucifers (€0,99)

 

Dan heb je nog een redelijk budget over voor wat luxe items, Betere kwaliteit items of Redundancy dus een mes, klapzaag en bijltje bijv.

 

misschien een langdurende kaars, kan een dure survival candle zijn of gewoon een dikke stompkaars van de action voor rond de €3

 

de action en doe het zelf zaken, blokker, casa, ... hebben ook nog andere items die je kan gebruiken voor de 5-10 c's

 

Voor te koken en eten te bereiden heb je potten en pannen die minder kosten natuurlijk is de Billy can op verschillende manieren te gebruiken.

 

Bij de doe het zelf zaken heb je bouwzeilen van 2 op 3 en 3 op 4 die onder de 10 euro kosten. Een poncho is goed om een andere shelter te bouwen en je kan die eventueel nog gebruiken om je toegang af te schermen of als grondzeil te gebruiken.

 

Voor touw heb bij de action voor een paar euro 200 meter vliegertouw waar je aardig wat mee kan vastbinden een vlecht van 3 of 4 strings maken kan je een deftige shelterconstructie mee vast binden, wil je iets steviger gaan heb je metserskoord voor een paar euro meer. Ook het rode en het gele utility touw van de action kost minder dan 2 euro per bundel.

 

Sommige dingen zijn soms zelfs gratis... Vraag bij winkels, horecazaken, banken, ... eventueel om items met reclame van de zaak erop gedrukt, vaak zijn dit lucifers aanstekers of andere kleine gadgets...

Link naar reactie
Delen op andere sites

de action en doe het zelf zaken, blokker, casa, ... hebben ook nog andere items die je kan gebruiken voor de 5-10 c's

 

Voor te koken en eten te bereiden heb je potten en pannen die minder kosten natuurlijk is de Billy can op verschillende manieren te gebruiken.

 

Bij de doe het zelf zaken heb je bouwzeilen van 2 op 3 en 3 op 4 die onder de 10 euro kosten. Een poncho is goed om een andere shelter te bouwen en je kan die eventueel nog gebruiken om je toegang af te schermen of als grondzeil te gebruiken.

 

Voor touw heb bij de action voor een paar euro 200 meter vliegertouw waar je aardig wat mee kan vastbinden een vlecht van 3 of 4 strings maken kan je een deftige shelterconstructie mee vast binden, wil je iets steviger gaan heb je metserskoord voor een paar euro meer. Ook het rode en het gele utility touw van de action kost minder dan 2 euro per bundel.

 

Sommige dingen zijn soms zelfs gratis... Vraag bij winkels, horecazaken, banken, ... eventueel om items met reclame van de zaak erop gedrukt, vaak zijn dit lucifers aanstekers of andere kleine gadgets...

 

 

Ik vind vooral de billycan juist zo handig omdat je natuurlijk de pot hebt maar als je even snel een soort tangetje maakt van een half gesplitte stok je een pan hebt met het bord wat erin zit waar je ook weer uit kunt eten.

 

Voor het touw vind ik action ook erg handig vooral omdat je voor heel veel dingen gewoon geen paracord nodig hebt. Nou moet ik wel zeggen dat ik qua gear dan liever iets wat duurders koop waar ik op kan vertrouwen dan iets goedkoops van de action.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind vooral de billycan juist zo handig omdat je natuurlijk de pot hebt maar als je even snel een soort tangetje maakt van een half gesplitte stok je een pan hebt met het bord wat erin zit waar je ook weer uit kunt eten.

 

Voor het touw vind ik action ook erg handig vooral omdat je voor heel veel dingen gewoon geen paracord nodig hebt. Nou moet ik wel zeggen dat ik qua gear dan liever iets wat duurders koop waar ik op kan vertrouwen dan iets goedkoops van de action.

 

Het hangt er ook voor hoe je het gebruikt, een firestarter van de action werkt voor mij even goed met de achterkant van m'n leatherman of een afgebroken stuk ijzerzaagje in combinatie met wat en een beetje vaseline, steek deze aan op een waxinelichtje en je haalt meer warmte uit dat ding maar het brand wel veel sneller op. gebruik je de bijgeleverde schraper of laat je dit ding in de verpakking zitten zonder het uit te testen kan je wel eens voor een verrassing komen te staan.

 

Om dingen vast te maken is het touw van de action goed genoeg echter voor zwaardere taken zeker niet aan te raden.

als je bv ontdekt dat het touw van action 10 keer deftig misbruik aankan dan moet je het ook na 9 keer niet in die tas stoppen maar ga je voor een nieuwe bundel die terug 10 keer aankan, zelfde met aanstekers en andere spullen. Koop er meerdere en test ze uit en zo kan je rekening houden met de zwaktes van een budget tool.

 

Maar we hebben het over budget.. ik geef ook liever iets meer uit aan een multitool van leatherman dan een craptool van een huismerk van een doe het zelver...

 

qua mes met kan je met een full tang cleaver wel dan wat meer dan met een aardappelschiller en die dingen heb je ook onder de 20 euro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basis ehbo xenos - 2,99

Touw action - 2× 0,89

Firesteel kijkshop - 7,99

Lucifers supermarkt - 0,50

Hangmat kijkshop - 9,99

Bouwzeil gamma 2x3 v.a. 2,40

Mes mora prepshop 12,95

Veldfles prepshop (mok tevens om te koken) 9,95

Zaklamp kijkshop 10,-

Nooddeken action 2,50

Aansteker supermarkt 1,-

Rugzak van Haren 12,90

waterfilter prepshop lifestraw 27,95

 

 

Totaal: 102,90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten voor drie dagen gok ik op maximaal 15 a 20 euro.

 

Wat met de inhoud van de tas (en de tas) en goedkoop telt is dat het vaak duurkoop is.

Maar puur gericht op drie dagen zou je het met gemak hiermee kunnen redden! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo ik gebruik vaak de bovenkant bij het zaagje van mijn leatherman, en met de firesteel van de action al genoeg vuurtjes gemaakt met zelf gemaakt en natuurlijke materialen.

 

Ik heb verder het action touw alleen voor erg lichte dingen gebruikt dus dit is de eerste keer dat ik iets hoor over het 10x gebruik, wist ik nog niet.

@Gamble voor jou en mij misschien wel, kennis en ervaring telt hierbij wel. Hoe minder kennis hoe meer Gear.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basis ehbo xenos - 2,99

Touw action - 2× 0,89

Firesteel kijkshop - 7,99

Lucifers supermarkt - 0,50

Hangmat kijkshop - 9,99

Bouwzeil gamma 2x3 v.a. 2,40

Mes mora prepshop 12,95

Veldfles prepshop (mok tevens om te koken) 9,95

Zaklamp kijkshop 10,-

Nooddeken action 2,50

Aansteker supermarkt 1,-

Rugzak van Haren 12,90

waterfilter prepshop lifestraw 27,95

 

Totaal: 102,90

 

Vervang die lifestraw door een paar zuiveringstabletten en je komt rond de €75.

Zoveel liter drink je niet in 24 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf al veel spullen bij de Action gekocht. Veel primaire spullen zoals waterfilter, goed mes, multitool etc, heb ik ook liever van een betrouwbaar merk. Maar de volgende zaken heb ik bijvoorbeeld bij de Action gekocht:

Tiewraps, Vaseline, lipbalsemsticks, poncho's, ehbokit (zelf nog aangevuld), kleine opbergbakjes om van het kleine spul setjes te maken, handbijl, watten, stuk zeep, nagelknipper, maandverband, tampons, stuk grondzeil, 2 bolletjes huishoudtouw, verrekijker, reserve gasflesjes voor kooksetje, vissetje(haakjes, loodjes, dobbers etc), aanstekers.

 

Kan nog wel even doorgaan. Hahahaha! We lopen tegenwoordige iedere week even in de Action en steeds zien we wel iets voor in huis als voorraad of voor in de BOB.

 

Zoals gezegd wil ik bepaalde zaken van een goed merk hebben, maar met veel zaken maakt het voor ons niet uit of het een merkartikel is. Blijven toch echte Hollanders. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf al veel spullen bij de Action gekocht. Veel primaire spullen zoals waterfilter, goed mes, multitool etc, heb ik ook liever van een betrouwbaar merk. Maar de volgende zaken heb ik bijvoorbeeld bij de Action gekocht:

Tiewraps, Vaseline, lipbalsemsticks, poncho's, ehbokit (zelf nog aangevuld), kleine opbergbakjes om van het kleine spul setjes te maken, handbijl, watten, stuk zeep, nagelknipper, maandverband, tampons, stuk grondzeil, 2 bolletjes huishoudtouw, verrekijker, reserve gasflesjes voor kooksetje, vissetje(haakjes, loodjes, dobbers etc), aanstekers.

 

Kan nog wel even doorgaan. Hahahaha! We lopen tegenwoordige iedere week even in de Action en steeds zien we wel iets voor in huis als voorraad of voor in de BOB.

 

Zoals gezegd wil ik bepaalde zaken van een goed merk hebben, maar met veel zaken maakt het voor ons niet uit of het een merkartikel is. Blijven toch echte Hollanders. ;)

 

Die EHBO kit van de Action heb ik meerdere van.

Aangevuld met extra pleisters, tekentang, paracetamol (BOB) en Imodium (ook BOB).

Ben er zelf zeer over te spreken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@12gauge enige vis spullen die ik bij de action haal is lood de rest is van waardeloze kwaliteit.

Dobbers zuiden zich vol water en zinken dus vanzelf.

Haken op onderlijn zijn slecht geknoopt en trek je makkelijk los.

Daarnaast zijn ze inderdaad behoorlijk bot en hebben veel te grote weerhaken.

Vislijn is van zeer slechte kwaliteit nylon wat vermoedelijk al aardig op leeftijd is.

 

Daarnaast is het niet eens zo veel goedkoper dan kwalitatief beter materiaal.

 

Topic over vis materiaal is al in de maak ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meningen verschillen daar dan over. Heb er zelf al wat mee gevangen. En tijdens het maken van de vissetjes ( voor mijzelf en mijn maatje) had ik al drie keer een haak in mijn vinger toen ik ze uit het doosje wilde halen. Auw! Vlijmscherp. Dus misschien heb ik een goede serie?

 

Verders sta ik altijd open voor suggesties mbt tot beter materiaal. Dus ben benieuwd naar de topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...