Ga naar inhoud
GENEGEERD

SOG Snarl / NL Wapenwetgeving , Boksbeugel?


Advivo

Aanbevolen berichten

Wellicht is er hier iemand (die een beetje thuis is in de NL Wapenwetgeving), die mij duidelijk kan verschaffen ?

 

Ik overweeg de aanschaf van een klein mesje dat om de nek gedragen kan worden.

Het gaat om de SOG "Snarl" (JB01K). Een soort "emergency responder"-achtig mes.

Mooi en handig ding in elk geval!

 

Het mes heeft twee gaten in het handvat, bedoeld voor je vingers.

(zie de afbeeldingen hieronder).

 

Wat ik mij nu afvraag :

Is dit mini mesje gewoon legaal in Nederland ? (met onze 'nogal restrictieve' wapenwetgeving...)

Ik vraag mij af of door de twee gaten in het handvat, het mes niet (onterecht?) als 'boksbeugel' wordt gekenmerkt, volgens de wet?

 

De gaten hebben uiteraard niet deze bedoelde functie.

En volgens mij moet een 'boksbeugel' de hele hand omvatten (4 gaten dus) ??

 

neck.jpg.09215d513bb3c70f227399d856f6e608.jpg

41KeqyVy8cL.jpg.2fe28148a55bd46884b24f9b4c5e728a.jpg -_35.JPG.72b02c4d0e8463a225992a0694d52254.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kan je het kopen in NL of niet? Zo ja, lijkt me sterk dat het dan 'verboden' zou zijn....

 

Dat is een beetje het probleem ...

Ik weet zeker dat ik ze in NL wel eens gezien heb, maar kan momenteel geen online winkel vinden die 'm in het assortiment heeft

(om dit te verifiëren).

 

Als ik hem koop, doe ik dat normaliter op ebay.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los daarvan, ik snap niet wat er handig aan kan zijn aan zo een model... Behalve dat het licht van gewicht is?

 

Het is altijd binnen handbereik/paraat, niet in je (broek)zak.

Een mes in je zak is meestal niet snel bereikbaar.

Vooral in zittende posities (soms zelfs onmogelijk dan).

 

Denk aan :

- Autogordel doorsnijden ,

- Touwen op (zeil-)schip

- Verstrengelde kleding snel kunnen lossnijden

 

Dat soort dingen dus.

 

De gaten voorkomen dat het mes uit je handen glipt, tijdens gebruik.

Bovendien kun je je hand (vingers) dan ook nog steeds gebruiken om dingen vast te pakken

(een normaal mes belet het verdere gebruik van de hand waarmee je hem vasthoudt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie er leuk uit, die SOG, maar issie ook handig in gebruik? Het feit dat je je wijsvinger door het gat moet steken, lijkt mij ten koste te gaan van de precisie waarmee je kunt werken. Probeer er zo maar eens een appel mee te schillen bijvoorbeeld. Ben benieuwd naar de ervaringen ermee. Het lijkt mij overigens dat dit mes niet echt een boxbeugel is, want de beugel ligt in de palm van je hand, maar ik ga daar niet over, natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie er leuk uit, die SOG, maar issie ook handig in gebruik? Het feit dat je je wijsvinger door het gat moet steken, lijkt mij ten koste te gaan van de precisie waarmee je kunt werken. Probeer er zo maar eens een appel mee te schillen bijvoorbeeld. Ben benieuwd naar de ervaringen ermee.

 

Voor het specifieke doel waar dit mes voor ontworpen is (zie boven , bijdrage #5) , zal ie prima voldoen denk ik.

Om een appel te schillen, of 'precisiewerk', kies je niet voor een dergelijk mes natuurlijk... :confused:

 

Het lijkt mij overigens dat dit mes niet echt een boxbeugel is, want de beugel ligt in de palm van je hand, maar ik ga daar niet over, natuurlijk.

 

Hmmmm... Daar zit inderdaad wat in ja ....

Als je dit mes als boksbeugel zou willen gebruiken, zit de snijdende kant in een dusdanige positie dat het jezelf gevaar oplevert.

(één mep en je hand ligt gegarandeerd open).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Advivo hou er ook rekening mee dat als je een mes mag bezitten (in je huis hebben) dat niet hetzelfde is als er mee over straat mogen lopen. Zo mag ik een cold steel machete in huis hebben maar er niet mee over straat lopen. Als ik het ding vervoer dan zal het bijvoorbeeld niet binnen handbereik in de kofferbak moeten zijn en daarbij is er een kans dat ik aannemelijk moet kunnen maken dat ik er bijvoorbeeld tuinwerkzaamheden mee ga verrichten. Daarnaast zijn er plaatselijke verordeningen (bij bijeenkomsten oid) waarbij weer afwijkende bepalingen kunnen gelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er geen messenverbod in de APV staat mag je ieder mes dragen dat niet onder Cat4 van de WWM valt.

 

Inderdaad !

En daar bestaan heel wat misverstanden over

 

( ook : @AWOL en @MyronPrps )

 

Een mes mag je gewoon op zak hebben hoor !

Ook al kent de agent op straat de wet zelf vaak niet eens.

 

Niet toegestaan om bij je te dragen te dragen is :

- Categorie 1 verboden messen , zoals stiletto's, valmessen e.d.

- Categorie 4 machettes, zwaarden e.d. Die mag je gewoon bezitten, maar niet mee over straat (tenzij verpakt en niet 'grijpklaar')

- Als het in de APV vermeld is. Geldt dan meestal voor bepaalde locaties, zoals cafés, voetbalstadion , etc.

 

zie : http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit waarvan onderstaande een deelcitaat is:

Het begrip "boksbeugel", zoals opgenomen in artikel 2, eerste lid, categorie I, onder 3, van de Wet wapens en

munitie, is niet nader in de Wet, noch in de Regeling wapens en munitie omschreven. Uit openbare bronnen, waaronder

het Kennissysteem Wet wapens en munitie (KWWM) van de Politie-academie, is het hof gebleken dat als definitie van

een boksbeugel wordt gehanteerd: een handwapen bestaande uit een om de hand sluitende ring of om de vingers

sluitende ringen, al dan niet voorzien van uitsteeksels.

Op afbeeldingen van dergelijke hand-wapens zijn handomsluitende, dan wel viervingerige boksbeugels te zien. Een

tweevingerige boksbeugel, waarvan volgens het proces-verbaal van de politie in dit geval sprake zou zijn, komt in het

geheel niet voor.

 

Bron: http://juridischdagblad.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=9216

 

Inderdaad !

En daar bestaan heel wat misverstanden over

 

( ook : @AWOL en @MyronPrps )

 

Een mes mag je gewoon op zak hebben hoor !

Ook al kent de agent op straat de wet zelf vaak niet eens.

 

Niet toegestaan om bij je te dragen te dragen is :

- Categorie 1 verboden messen , zoals stiletto's, valmessen e.d.

- Categorie 4 machettes, zwaarden e.d. Die mag je gewoon bezitten, maar niet mee over straat (tenzij verpakt en niet 'grijpklaar')

- Als het in de APV vermeld is. Geldt dan meestal voor bepaalde locaties, zoals cafés, voetbalstadion , etc.

 

zie : http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit waarvan onderstaande een deelcitaat is:

Bron: http://juridischdagblad.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=9216

 

Daaruit zou idd blijken dat 'twee ringen' dus per definitie al niet als boksbeugel aangemerkt wordt.

Hoewel je uit dat artikel dus ook de conclusie kunt trekken dat de politie het wel probeert ...

(uit pure onwentendheid dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron: Knifesandtools

 

De wetgeving

De wetgever heeft de wapens ingedeeld in verschillende categorieën, met verschillende bepalingen. NIet alle messen vallen echter in een categorie. Voor messen die niet in een categorie vallen gelden in principe geen bepalingen. Daarom als eerste het volgende:

 

 

 

Messen die niet onder categorie 1 of 4 vallen - bezit mag, dragen ook

Vooruitlopend op het onderstaande: Messen die onder categorie 1 vallen verkopen wij niet. Slechts een aantal messen die wij verkopen vallen onder categorie 4. Alle messen die niet onder categorie 1 of 4 vallen mag je bezitten, verhandelen en bij je dragen. (Tenzij lokale verordeningen dat verbieden, zie later op deze pagina.)

 

Zelfs 'assisted opening' messen, waarbij je zelf het lemmet een stukje naar buiten drukt en een veer vervolgens de rest doet vallen niet onder categorie 1 of 4.

 

Voor de duidelijkheid: De Nederlandse wetgeving zegt helemaal niets over messen met lemmetvergrendeling, éénhandig te openen messen of messen die snel te openen zijn. Er zijn landen waar dat wel het geval is. Let dus wel op als je naar het buitenland gaat.

 

 

 

Categorie 1 wapens - geheel verboden

Wapens in deze categorie zijn, zonder ontheffing, geheel verboden: zowel het bezit ervan als de handel erin. Tot deze categorie behoren o.a.:

 

Stiletto's (springmessen): messen met zijdelings uitspringend lemmet

Valmessen: messen met vooruitspringend lemmet (met of zonder veer)

Vlindermessen: messen met een heft dat uit twee delen bestaat, die om het lemmet heen geklapt kunnen worden (zie opmerking beneden)

Dichtklapbare messen met een totale, uitgeklapte lengte boven 28 cm

Dichtklapbare messen waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft

Werpsterren

Vilmessen en ballistische messen

Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen

Pijlen en pijlpunten, bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.

Tot 2012 was er een aantal uitzonderingen op deze regels als het ging om stiletto's (springmessen), valmessen en vlindermessen, o.a. wanneer het lemmet bijvoorbeeld korter dan 9 cm was. Deze uitzonderingen bestaan echter niet meer.

 

 

 

Categorie 4 wapens - bezit mag, in het openbaar dragen niet

Messen in deze categorie mag men in het bezit hebben of verhandelen. Deze wapens mogen echter niet gedragen worden. Dat wil zeggen: ze moeten tijdens vervoer zodanig deugdelijk verpakt zijn dat zij niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend.

 

Uit ons assortiment vallen onder Categorie 4:

 

Blanke wapens (messen) waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder Categorie 1.

Toelichting: * Een dichtklapbaar mes waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft valt onder Categorie 1 - en is dus geheel verboden. NB: Een zaagtanding wordt hierbij beschouwd als snijkant!

* Een mes met vaststaand lemmet en meer dan één snijkant (bijvoorbeeld zaagtanding in de rug) valt onder Categorie 4.

Degens, zwaarden, sabels en bajonetten.

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen.

NB: Het is zeer belangrijk dat je een dergelijk wapen altijd goed verpakt vervoert.

 

 

 

 

Plaatselijke verordeningen - let op: gewone messen zijn af en toe ook niet toegestaan

Naast de landelijke wapenwet moet je ook rekening houden met plaatselijke verordeningen. Een mes dat je normaal gesproken bij je mag dragen, kan door een plaatselijke verordening verboden zijn, bijvoorbeeld in uitgaansgebieden of voetbalstadions. Zelfs een schroevendraaier in de trein in Den Haag wordt al als zo'n verboden wapen gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron: Knifesandtools

 

De wetgeving

De wetgever heeft de wapens ingedeeld in verschillende categorieën, met verschillende bepalingen. NIet alle messen vallen echter in een categorie. Voor messen die niet in een categorie vallen gelden in principe geen bepalingen. Daarom als eerste het volgende:

 

Ja , daar linkte ik net al naar.

 

Maar de toepassing van deze wet, op dit mes, daar gaat het dus om

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met de toepassing dan, ik begrijp niet waar je heen wilt?

 

Greener

 

? ?

 

Iets wordt getoetst aan de geldende wetgeving , om te bepalen of het verboden , of toegestaan is.

( = " de wet toepassen " )

 

Dus :

- Is het mes legaal in Nederland? Gezien eigenschappen en kenmerken.

- Kan het als boksbeugel worden aangemerkt (en daardoor dus verboden zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wilde eigenlijk niet reageren, maar zon mesje is erg lastig af te pakken, tactisch gezien niets mis mee.

 

Inderdaad.

Naast de toepassingen genoemd in mijn post #5 , lijkt hij me ook uitermate geschikt voor zelfverdediging.

Maar het gebruik van het woord 'zelfverdediging' is in Nederland kennelijk nogal taboe ...

Waarom heb ik nooit echt goed begrepen.

Je lijf en leven is het meest dierbare bezit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit mes valt onder Art 2 cat. 1, lid 3. Een zogenaamd vilmes. Qua vorm wordt hij daaronder geschaard. In art 14 lid 1 wordt o.a. benoemd dat dragen van cat 1 verboden is.

 

Ik weet het, vilmes? Wtf? Maar daar wordt het mes onder ingedeeld. Heb ik niet bepaald, klaag ze maar aan in Den Haag. ;)

 

Boksbeugel heeft het niets mee te maken. Dus daar valt hij niet onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit mes valt onder Art 2 cat. 1, lid 3. Een zogenaamd vilmes. Qua vorm wordt hij daaronder geschaard. In art 14 lid 1 wordt o.a. benoemd dat dragen van cat 1 verboden is.

 

Ik weet het, vilmes? Wtf? Maar daar wordt het mes onder ingedeeld. Heb ik niet bepaald, klaag ze maar aan in Den Haag. ;)

 

Boksbeugel heeft het niets mee te maken. Dus daar valt hij niet onder.

 

Volgens mij dient voor de definitie van een 'vilmes' , het lemmet haaks op het handvat te zitten.

Dusdanig dat het tussen de vingers door gaat.

 

Daarnaast is deze SOG (zoals we inmiddels weten) in Nederland te koop (http://www.messen.nl/index.php/merken/sog/bki-02sgjb01kcp-snarl.html)

 

Voorbeeld van een (verboden) Vilmes :

http://www.mergorinmosam.nl/images/MES.JPG

http://members.home.nl/b-damoiseaux/bob/Stootdolk.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...