Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eindelijk weer eens een mes gemaakt


JohnVonSchutz

Aanbevolen berichten

Een bekende van mij vroeg of ik een paar lemmeten wilde hebben. Dus ik zeg daar natuurlijk geen nee tegen.

Komt ie aan met een bajonet lemmet. Tsja dat had ik niet helemaal verwacht maar ik zag natuurlijk wel potentie.

 

2014-11-04-14.46.25.jpg.fbcd89fd174106537fd13e284fe2e3ab.jpg

 

Omdat het heft een beetje te lang is heb ik hem ingekort zodat ik een wat kleiner mes krijg.

 

2014-11-04-17.29.26.jpg.9a85fdd38be0c96584e7ec29cdb89d96.jpg

 

Stootplaat gemaakt van een stuk rond brons wat we nog hadden liggen.

 

2014-11-04-17.30.02.jpg.adcbead9d4c6a9e890533bf7c6fc42c1.jpg

 

Gelukkig vond ik nog een oude poot van een kast op de haardvuur stapel. De foto is gemaakt nadat ik gecontroleerd had of het mogelijk was om deze op een metaal draaibank af te draaien.

 

2014-11-05-15.54.33.jpg.dd9ceb4b11e56b9424d8e1d7f00bbed0.jpg

 

2014-11-07-12.33.28.jpg.1b4f099f4bbb6a72043c02da587da7c0.jpg

 

2014-11-07-12.46.28.jpg.a79fe4e6dcb8259e868cda6d1254aca9.jpg

 

2014-11-07-12.40.18.jpg.a9e0ed1c5360d09bdd4ae1b96d2830a2.jpg

 

Handvat nog met wat houtolie insmeren.

 

2014-11-07-21.00.55.jpg.6024f553f648b02a51b398668239cc58.jpg

 

2014-11-07-21.04.03.jpg.85568e05712d33c1f4c15c4e415ea9d0.jpg

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mooi mes! Met welk doel wil jedeze gaan gebruiken?

 

Was meer even een experiment. Maar deze messen zijn eigenlijk meer om te steken en dat was ik niet van plan dus ik zit te denken om een kant gekarteld te maken en de andere kant gewoon een recht. Dan heb ik eigenlijk 2 of wel 3 messen bij me.

 

Ik ben er dus nog niet helemaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was meer even een experiment. Maar deze messen zijn eigenlijk meer om te steken en dat was ik niet van plan dus ik zit te denken om een kant gekarteld te maken en de andere kant gewoon een recht. Dan heb ik eigenlijk 2 of wel 3 messen bij me.

 

Ik ben er dus nog niet helemaal uit.

 

Mooi werk, kun je er geen "fileermes" van maken of "slachtmes"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnVonSchutz

Echt heel mooi ! Complimenten.

 

Aangezien het handvat uit één deel bestaat (niet doormidden gezaagd / 2 helften), vroeg ik mij af :

 

Hoe maak je het gat door het handvat waar de 'tang' in schuift (ik ken het NL woord niet.. het metalen uitsteeksel waar het handvat aan komt) ?

De 'tang' is rechthoekig namelijk, dus een rond gat boren is niet de beste optie?

En hoe zet je hem vast? (Lijm? Of zit er iets aan het uiteinde van het handvat?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnVonSchutz

Echt heel mooi ! Complimenten.

 

Aangezien het handvat uit één deel bestaat (niet doormidden gezaagd / 2 helften), vroeg ik mij af :

 

Hoe maak je het gat door het handvat waar de 'tang' in schuift (ik ken het NL woord niet.. het metalen uitsteeksel waar het handvat aan komt) ?

De 'tang' is rechthoekig namelijk, dus een rond gat boren is niet de beste optie?

En hoe zet je hem vast? (Lijm? Of zit er iets aan het uiteinde van het handvat?)

 

Dank je wel :o

 

De tang is ovaal geslepen. Ik heb bij het afdraaien meteen een gat in het midden van het heft geboord. De dikte van de boor was ook de dikte van het mes. Toen heb ik met een ronde vijl het gat aan de boven en onderkant iets verder uit gevijld zodat deze ook ovaal werd net zolang totdat de tang er bijna goed en helemaal inpaste. Toen dit gedaan was heb ik het gat gevuld met een waterafstotende kit/epoxy (weet niet precies de naam maar kan ik wel even opzoeken). Juist hiervoor gekozen zodat als het uithard en het mes nat wordt alles goed blijft vastzitten. Daarna de laatste 1,5 cm heb ik het heft erop getikt en alles laten uitharden. Let er op dat je zeker niet teveel het hout "erop" wil slaan want dan splijt je het hout van binnenuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert en @JohnVonSchutz

Die schroefdraad is volgens mij om het handvat te borgen?

Je boort het handvat door.

Aan de achterkant boor je het gat groter zodat je een moertje op de schroefdraad kan draaien.

Daarna vul je het gat op met een stukje hout.

Eventueel kun je er een rvs stopte voor draaien met inwendige schroefdraad.

 

Mijn ss mes is ook op deze manier geborgd.

Niet te vast aandraaien anders splijt je het hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert en @JohnVonSchutz

Die schroefdraad is volgens mij om het handvat te borgen?

Je boort het handvat door.

Aan de achterkant boor je het gat groter zodat je een moertje op de schroefdraad kan draaien.

Daarna vul je het gat op met een stukje.

Eventueel kun je er een rvs stopte voor draaien met inwendige schroefdraad.

 

Mijn ss mes is ook op deze manier geborgd.

Niet de vast aandraaien anders splijt je het hout.

Dat snap ik wel . Maar ik vraag mij af hoe ze de schoefdraad op het vierkant of rechthoekige stuk krijgen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das niet zo moelijk als je er een paar duizend moet maken, dan maak je wel wat malletjes denk ik.

Als ik het goed heb zijn dit zwitsere stg bajonetten geweest

 

Is moeilijker dan je denkt.

Bij lassen ontstaan er flinke spanningen in het materiaal die vervorming tot gevolg hebben.

Daarbij schat ik de plaatstolerantie tussen 0,05mm en 0,1mm.

Dat lijkt veel, maar is het absoluut niet.

 

Dit is ook niet met de hand gelast maar met een robot.

Toch is het geen makkelijke klus om het spanningsvrij te lassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...