Ga naar inhoud
GENEGEERD

Egelhuis


Icewind

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Geweldig, nooit aan gedacht om een egelhuis te bouwen.

In het bos komen ze vanzelf al wel voorbij eigenlijk.

Is altijd prachtig, 's nachts klinkt het alsof er een grote kerel door het bos loopt. Dan blijkt het zo'n schattig speldenkussentje te zijn ^_^

 

Thuis gaat het hem niet worden, is veel te interressant voor mijn hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal wel weer pissig over komen . Maar in een shtf situatie wil je die dieren niet in en rond jou kamp prepper burcht of waar je ook gaat onderduiken . Ze stelen namelijk alles net zoveel als een vos . Van eieren tot kuikens zelf jonge konijnen vreten door jou rugzak om er iets eetbaar uit tehalen drinken jou melk op zelfs een de speen van een slapende koe of giet . En nog veel leuks van die dingen . Maar goed ieder schepsel mag leven . Zorgen jullie er maar goed voor . Maar dan ver uit mijn buurt . Sorry Raycoupe .

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal wel weer pissig over komen . Maar in een shtf situatie wil je die dieren niet in en rond jou kamp prepper burcht of waar je ook gaat onderduiken . Ze stelen namelijk alles net zoveel als een vos . Van eieren tot kuikens zelf jonge konijnen vreten door jou rugzak om er iets eetbaar uit tehalen drinken jou melk op zelfs een de speen van een slapende koe of giet . En nog veel leuks van die dingen . Maar goed ieder schepsel mag leven . Zorgen jullie er maar goed voor . Maar dan ver uit mijn buurt . Sorry Raycoupe .

Damn, wat een gevaarlijke dieren, eigenlijk nooit bij stil gestaan! (really man^^!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Egels eten rupsen, slakken, kevers en wormen in je tuin. Als je een moestuin hebt zijn ze ideaal om de slakken in toom te houden. Met wat @Geert zegt heb ik geen ervaring. Ik ken deze verhalen wel als oude overleveringen van eeuwen geleden. Maar ik kan me wel voorstellen dat ratten dat soort dingen doen....

Ik weet wel dat je egels geen koemelk moet geven. Daarvan kunnen ze ernstig aan de diarree raken en uiteindelijk zelfs aan dood gaan. Egels hebben wel vaak vlooien. Het schijnt dat ze zichzelf wat moeilijk kunnen krabben tussen die stekels.

 

[niet voor teergevoelige zieltjes] Tip voor @Geert: Als er een SHTF is is de egel ook nuttig. Je kunt de egel doden, schoonmaken en in een kleibol doen. Daarna langzaam op de kolen laten garen. Als de egel gaar is blijven de stekels in de klei zitten. Zigeuners en chinezen schijnen regelmatig egel te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Laat die beesten zelf hun huisje maken en opzoeken.

Mensen denken altijd maar goed te doen maar uiteindelijk trekt het wilde dier aan het kortste eind omdat het niet meer zonder mensenhanden kan. :mad:

Geef die egel gelijk maar koe melk dan weet je zeker dat die over een week dood is.

 

Wil je wat voor de dieren doen laat ze met rust.

Hang geen vet bollen op voor de vogels want ze trekken niet eens meer naar het zuiden toe wat eigenlijk zou moeten.

Een harde vorst er over en hoppa daar sterft weer een groot aantal vogels.

 

Dieren zijn geen mensen!!!

 

Dat moest ik even kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat die beesten zelf hun huisje maken en opzoeken.

Mensen denken altijd maar goed te doen maar uiteindelijk trekt het wilde dier aan het kortste eind omdat het niet meer zonder mensenhanden kan. :mad:

Geef die egel gelijk maar koe melk dan weet je zeker dat die over een week dood is.

 

Wil je wat voor de dieren doen laat ze met rust.

Hang geen vet bollen op voor de vogels want ze trekken niet eens meer naar het zuiden toe wat eigenlijk zou moeten.

Een harde vorst er over en hoppa daar sterft weer een groot aantal vogels.

 

Dieren zijn geen mensen!!!

 

Dat moest ik even kwijt.

 

Ik vind dat je gelijk hebt dat dieren voor zichzelf zouden moeten kunnen zorgen. Maar door de mens is het leefgebied van wilde dieren zo verkleind, versnippert en verarmt dat het voor wilde dieren erg moeilijk is om te overleven. Daarom vind ik dat je als mens er voor moet zorgend dat bijvoorbeeld je tuin voedsel en schuilgelegenheid bied aan wilde dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Dat voedsel aanbieden in je tuin door middel van die vet bollen zorgt er voor dat er een overschot aan dieren de winter overleeft.

Stop je met het aanbieden in de lente dan verhongert er een veel groter deel.

 

Van natuurlijke selectie is totaal geen sprake meer!!!

Daarnaast is de natuurlijke trek omdat er geen voedsel is totaal verstoort Maarja die vet bollen brengen geld op dus ach we laten het maar zoals het is.

 

In de eerste plaats moet je juist zorgen dat er geen wilde dieren in je tuin zitten of je moet midden in het bos wonen.

 

Hier in de buurt komen de wilde zwijnen naar je toe om eten te bietsen omdat ze uit de hand chips en brood gevoerd worden:mad:

Er komt een moment dat er mensen aangevallen worden door het onwetende.

 

 

Wil je wat doen voor de natuur ga maar een keer met mij mee wandelen om plastic en blikjes op te ruimen die overal neergegooid worden.

Neem vooral een grote lege rugzak mee want die krijg je binnen 1 km wel vol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het meeste is wel gezegd in dit draadje.

 

Door de monocultuur en vele wegen gaat het bar slecht met de egels in NL, zijn nog maar 10% van over vergeleken met 25 jaar terug. Ze zijn idd belangrijk voor het in toom houden van slakken, diverse (voor de moestuin schadelijke) insectenlarven en muizen. Voor moestuinders zonder gifspuit een erg nuttig diertje.

 

Zo'n overwinteringsplek is een prima hulp, want het ontbreekt aan dat soort plekken in ons opgeruimde nederlandje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier een redelijk grote wilde ecotuin. Het is meer bos dan tuin feitelijk. Maar wat we dan ook aan plantjes en bloemetjes hebben gezet wordt momenteel opgevreten door slakken, ik haat slakken. That´s where the hedgehog comes in, die vreet slakken. Al een aantal jaren vinden we na de winter dode egels, waarschijnlijk door de kou, een egel kan niet best tegen temperaturen lager dan 10°C en zal dan een hol zoeken maar als zijn vetvoorraad niet groot genoeg zal hij bij lage temperatuur niet overleven, vandaar het egelhuis. Dit houdt niet in dat we bijvoeren, er zijn voldoende glibberige monsters om te eten en aangezien we fruitbomen hebben staan en we de gevallen appels laten liggen kan een egel hier ook wel wat mee.

Het huis is puur een onderkomen om te nestelen en de winter goed door te komen. Zie hier het bouwplan voor wie interesse heeft.

 

Egelhuis.jpg.cc80c2468518b242481abe19ac60efda.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat voedsel aanbieden in je tuin door middel van die vet bollen zorgt er voor dat er een overschot aan dieren de winter overleeft.

Stop je met het aanbieden in de lente dan verhongert er een veel groter deel.

 

Van natuurlijke selectie is totaal geen sprake meer!!!

Daarnaast is de natuurlijke trek omdat er geen voedsel is totaal verstoort Maarja die vet bollen brengen geld op dus ach we laten het maar zoals het is.

 

In de eerste plaats moet je juist zorgen dat er geen wilde dieren in je tuin zitten of je moet midden in het bos wonen.

 

Hier in de buurt komen de wilde zwijnen naar je toe om eten te bietsen omdat ze uit de hand chips en brood gevoerd worden:mad:

Er komt een moment dat er mensen aangevallen worden door het onwetende.

 

 

Wil je wat doen voor de natuur ga maar een keer met mij mee wandelen om plastic en blikjes op te ruimen die overal neergegooid worden.

Neem vooral een grote lege rugzak mee want die krijg je binnen 1 km wel vol

 

Ik had wat duidelijker moeten zijn. Met wilde dieren bedoel ik kleine vogels, insecten, muizen, egels, kikkers, en vlinders. Dit zijn wilde dieren die algemeen in Nederland voorkomen. Groot wild als zwijnen, reeën en buizerds komen in de meeste tuinen niet voor. Ik vind het onverstandig om groot wild te voeren.

Met het bieden van voedsel en schuilgelegenheid bedoel ik geen vetbollen en nog verschrikkelijker pindakaaspotten met zout. Ik bedoel dat het goed is om een ecotuin te hebben met veel ruige stukjes en veel struiken die zaden en bessen geven. Als je geen ecotuin wilt laat dan in ieder geval het blad en de zaaddozen tot het voorjaar in de tuin liggen. Dat is schuilgelegenheid voor insecten die weer voedsel voor vogels zijn. Ook is het leuk om zoals @tom666 heeft een insectenhotel op te hangen. Zie hier de 2e foto http://preppers.nl/forum/threads/11352-De-broodoven-zelfbouw?p=306493&viewfull=1#post306493

 

Zo en nu ga ik planken zagen voor een egelhuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fotokes en tekening komen van internet foei,hier slapen de egels gewoon onder een oud palet.

 

 

bouwplan komt inderdaad van internet en ik denk niet dat daar iets mee mis kan zijn omdat dat de enige echt geteste is, en tenzij onze tuin op het internet vertoefd zou het voor de foto´s kunnen, ze komen echter uit mijn camera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is gelukt hoor. De planken van de bolderkar waren iets anders van afmeting. De villa is iets groter geworden. De betonplex kist is afgedekt met eiken kapplaten en blad. De villa is nu mooi gecamoefleerd in achter het huis in het bos.

@Icewind dank je voor de inspiratie!

 

Nu afwachten wat je vangt uhhh te logeren krijgt.... staat de klei al klaar :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat voedsel aanbieden in je tuin door middel van die vet bollen zorgt er voor dat er een overschot aan dieren de winter overleeft.

Stop je met het aanbieden in de lente dan verhongert er een veel groter deel.

 

Van natuurlijke selectie is totaal geen sprake meer!!!

Daarnaast is de natuurlijke trek omdat er geen voedsel is totaal verstoort Maarja die vet bollen brengen geld op dus ach we laten het maar zoals het is.

 

In de eerste plaats moet je juist zorgen dat er geen wilde dieren in je tuin zitten of je moet midden in het bos wonen.

 

Hier in de buurt komen de wilde zwijnen naar je toe om eten te bietsen omdat ze uit de hand chips en brood gevoerd worden:mad:

Er komt een moment dat er mensen aangevallen worden door het onwetende.

 

 

Wil je wat doen voor de natuur ga maar een keer met mij mee wandelen om plastic en blikjes op te ruimen die overal neergegooid worden.

Neem vooral een grote lege rugzak mee want die krijg je binnen 1 km wel vol

Mooie theorie, maar dat geloof je toch zelf niet hoop ik?^^

Over natuurlijke selectie moeten wij trouwens zwijgen, die hebben we bij onszelf ook volledig uitgeschakeld.

Natuurlijke selectie bij dieren hebben we ook uitgeschakeld, aangezien we ze simpelweg vermoorden door hun habitat in te palmen.

Maw, die paar vetbollen en vogelhuisjes die in mijn tuin hangen en staan zullen er blijven staan, die zijn niet voor trekkende vogels, maar voor diegenen die hier overwinteren.

En ik heb graag wilde dieren in mijn tuin als dat niet geeft, als je merels, mussen, vlinders en egels tenminste wild noemt (daaraan kan je zien hoe erg het al gesteld is...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...