Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leuk om te laten zien/petroleumstel


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ga voor Zibro Kristal ook het beste voor je olielampen en petroleumkachels, je ruikt bijna niets. nu bij de praxis voor 53 euro 20 liter. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983

 

Of iets goedkoper de Zibro Extra maar hier heb ik geen ervaring mee wat geur betreft.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor Zibro Kristal ook het beste voor je olielampen en petroleumkachels, je ruikt bijna niets. nu bij de praxis voor 53 euro 20 liter. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983

 

Of iets goedkoper de Zibro Extra maar hier heb ik geen ervaring mee wat geur betreft.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/zibro-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983

 

Wordt dat spul nu elke week duurder of lijkt dat maar zo? 2,65 per liter!

Dat scheelt bijna een euro met de eveneens bijna niet te ruiken lampenolie van Farmlight bij de Jumbo. Zit het ook nog in een makkelijk fles met schenktuit, scheelt weer klootviolen met zo'n 20 liter jerrycan met een trechtertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt dat spul nu elke week duurder of lijkt dat maar zo? 2,65 per liter!

Dat scheelt bijna een euro met de eveneens bijna niet te ruiken lampenolie van Farmlight bij de Jumbo. Zit het ook nog in een makkelijk fles met schenktuit, scheelt weer klootviolen met zo'n 20 liter jerrycan met een trechtertje.

 

Met een trechter in een kleine tank gaat natuurlijk niet, maar daar hebben ze bij Zibro (ook niet op hun achterhoofd gevallen) het volgende op gevonden

Zibro Hevelpomp voor Petroleum Brandstof

 

[ATTACH=CONFIG]14602[/ATTACH]

 

Ik doe een litertje in een maatbeker met de handpomp en vul dan de olielamp of kachel.

 

De Zibro Kristal kost trouwens bij de Formido al meer als 60 euro voor de can van 20 liter.

 

Als ik de lampolie in een petroleumlamp doe ruikt je het wel iets en mijn vrouw zegt dat het op het te wasgoed trekt wat te drogen hangt op de overloop.

En dan ruikt ze op het werk naar "petroleumboer" ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een trechter in een kleine tank gaat natuurlijk niet, maar daar hebben ze bij Zibro (ook niet op hun achterhoofd gevallen) het volgende op gevonden

Zibro Hevelpomp voor Petroleum Brandstof

 

attachment.php?attachmentid=14602&stc=1

 

Ik doe een litertje in een maatbeker met de handpomp en vul dan de olielamp of kachel.

 

De Zibro Kristal kost trouwens bij de Formido al meer als 60 euro voor de can van 20 liter.

 

Als ik de lampolie in een petroleumlamp doe ruikt je het wel iets en mijn vrouw zegt dat het op het te wasgoed trekt wat te drogen hangt op de overloop.

En dan ruikt ze op het werk naar "petroleumboer" ;)

 

Handig ding, voor meer dingen die je in bulk opslaat. Zo'n kogelventiel met slangetje zag ik veel in Hongarije, lijkt me nog iets degelijker, maar kon hem niet zo snel vinden bij de lokale supermarkt/bouwmarkt.

 

Ik stook dus voor het tweede jaar Farmlight blanke lampenolie in m'n kachel en lampen en het verbaasd m'n bezoek dat ze geen petroleum ruiken. Niet vreemd ook want die geur komt voornamelijk van zwavel die in klassieke petroleum gemaakt van aardolie voorkomt. Zowel die Farmlight als Zibro Kristal wordt gemaakt van pure vloeibare paraffine, waar geen zwavel in voorkomt.

 

Hoe moderner/complexer je brander, des te belangrijker wordt de brandstof zuiverheid. Een lamp of petroleumstel brandt op vele soorten petroleum een Zibro Laser kun je beter het juiste spul voeren. Type C petroleum geeft dan nog wel een kenmerkende petroleumgeur, Farmlight lampenolie en Zibro Crystal ruikt hoogstens naar waxinelichtjes die je uitblaast, vooral bij (onzorgvuldig) aansteken en het uitdoen van de kachel/lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Dessy @Mariskaexcentriek @-geanonimiseerd- @Tom @wiskers

 

Hebben jullie ook enig idee van het verbruik van zo'n petroleumstel?

Ik heb er ook één met 3 pitten.

 

Bijvoorbeeld als je er de hele week warme maaltijden voor 2 personen op wil bereiden: aardappels koken.

Ik heb namelijk geen idee hoeveel voorraad ik moet aanhouden.

Heb nu 5 liter Farmlight olie in voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dessy @Mariskaexcentriek @-geanonimiseerd- @Tom @wiskers

 

Hebben jullie ook enig idee van het verbruik van zo'n petroleumstel?

Ik heb er ook één met 3 pitten.

 

Bijvoorbeeld als je er de hele week warme maaltijden voor 2 personen op wil bereiden: aardappels koken.

Ik heb namelijk geen idee hoeveel voorraad ik moet aanhouden.

Heb nu 5 liter Farmlight olie in voorraad.

 

3 pitten/wieken verbruiken ongeveer - want dat hangt uiteraard af van hoe ver je deze open zet- ongeveer 100 a 150 ml per uur, en geeft dan ongeveer 900 a 1100 watt verwarming. Nu kan je zelf uitrekenen wat je aan voorraad wil hebben.

 

Dit was althans onze ervaring met een zelfde toestel waar m'n ouders op kookten vroeger, in hun oude vakantie huisje in het bos, waar geen waterleiding, geen aardgas, geen riool en geen elektra was :o M'n vader had altijd een voorraad van zo'n 160 liter, ze gebruikten de olie ook voor de olielampen. De trechters die hij gebruikte met aftanken veegde hij af met steeds dezelfde doeken, en die doeken gebruikte hij weer om z'n gereedschappen te reinigen en smeren. Werden die doeken te smerig dan startte hij er de openhaard mee op ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway

 

Geweldig bedankt! Dat is toch het mooie van zo'n forum: veel ervaring aanwezig op talloze gebieden.

5 liter geeft mij dan ongeveer 3 weken om te koken.

Dat betekent dat Farmlight olie bovenaan het lijstje met gewenste aankopen komt te staan :)

(Deze wasvandaag trouwens uitverkocht bij de Jumbo)

 

Water koken op een petroleumstel: http://preppers.nl/forum/threads/7892-Water-koken-op-een-petroleumstelletje

 

Bij de Jumbo is het spul regelmatig uitverkocht en nauwelijks aan te slepen. Hier bestellen mensen het ook vaak per doos, dat kan ook bij de Jumbo, want veel hebben zo'n kacheltje in hun schuurtje hier in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...