Ga naar inhoud
GENEGEERD

Duurzaam leven: Water


lewieke

Aanbevolen berichten

Het lijkt vanzelfsprekend in onze streken. Het water valt uit de hemel en lijkt wel gratis. Niets is minder waar. Een m3 drinkwater kost in Vlaanderen tegenwoordig vlot 5€/m3 belastingen, aansluitkost, afvalwater, ... meegerekend. Hierdoor betaal je als modaal gezin vlot 500€ per jaar (ruim 40€/maand) voor het gebruik van drinkwater. In Nederland is het nog een stuk goedkoper maar ook daar zijn de prijzen fors stijgend. Nu wordt er geklaagd over de hoge waterprijs. En dat voor een land dat grotendeels onder zeeniveau ligt.

 

Maar is dat nu echt wel nodig ? Zijn er geen mogelijkheden om beter te doen ? Uit ecologisch én economisch oogpunt.

 

Zelf heb ik al een deeltje van de weg afgelegd. Ons drinkwaterverbruik is beperkt tot pakweg 10m3 per jaar. De rest halen we uit ons regenwatersysteem.

 

[ATTACH=CONFIG]14632[/ATTACH]

 

Hoe het werkt :

 

Het regenwater vangen we op. In plaats van het af te voeren slaan we het op in een regenwaterciterne. Omdat ik bij de bouw van onze woning de opslag te klein vond, heb ik er een tweede bijgeplaatst. Hierdoor hebben we een regenwater opslag van 12 m3. Tot voor enkele jaren was dat genoeg om ons verbruik zowat het hele jaar rond te dekken. Op vandaag merken we dat er lange periodes zonder regen zijn. We moeten steeds vaker de tanks bijvullen met kraantjeswater. Een paar jaar geleden stelde ik vast dat ons bijgebouwtje nog niet was aangesloten op onze regenwatertanks. Dat heb ik in orde gebracht door een leiding bij te leggen. Kostprijs : 20 m pvc buizen en een paar middagen graven.

 

Een mogelijkheid zou zijn om het water te hergebruiken. Badwater zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden voor de wasmachine of het spoelen van de toiletten. Daarvoor zouden we onze afvoerleidingen moeten aanpassen wat momenteel niet haalbaar is. Misschien binnen een paar decennia wel, als we ons huis (wellicht moeten) renoveren.

 

Ook ons warm water is regenwater. Het wordt genoeg opgewarmd om alle leven te doden. Er is hier nog nooit iemand ziek van geworden.

Kostprijs van een regenwatertank, pomp, leidingwerk : +/- 2500€.

 

Door het watergebruik in mijn tuintje slinkt mijn watervoorraad nog sneller. Het is de bedoeling om in de toekomst een serre te plaatsen en ook daarvan het regenwater op te vangen.

 

Een andere mogelijkheid zou een boorput zijn. Het probleem is dat ons water hier erg ijzerhoudend is en dat is dan weer niet interessant om je kledij mee te wassen ... . Nog even afwachten dus. Kostprijs voor een boorput : +/- 1250€ boren, materiaal, pomp inbegrepen. Als de prijzen nog wat stijgen maak ik daar werk van.

 

Heb je nog geen regenwater systeem ? Dan is er toch nog een mogelijkheid om te beginnen met wateropvang.

 

- de regenton : voldoende om het terras te schuren, de tuin te begieten, de auto te wassen, ...

- een bovengrondse tank, die zijn er tegenwoordig in vele maten in vormen

- eventueel een ondergrondse tank plaatsen.

 

Prijs water stijgt fors :

http://www.brabantwater.nl/klantenservice/Paginas/Belasting-op-Leidingwater.aspx

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141105_01359638

http://www.standaard.be/cnt/dmf20120621_086

http://www.demorgen.be/economie/waterfactuur-stijgt-meer-dan-verwacht-a2111954/

 

Meer stukjes vind je hier.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In Spanje een cisterna van ongeveer 16m3. Allemaal regenwater van een deel van het dak, maar het ding overstroomd nog bij een linke bui. Dus moet ik een tweede cisterna maken, dan kan ik ook meer opvangen want ik vang nog niet alles op van het dak. Als de finca klaar is gaan wij er alles meedoen, van wassen, koken, tot drinken en de tuin.

 

Ik wil er dus een cisterna van 20-25m3 bij hebben en later misschien nog groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we een ondergrondse betonnen regenput van 20 000 liter .Jammer genoeg mag je door de regelgeving en bemoeienissen van vadertje staat bij nieuwbouw of gerenoveerde woningen het regenwater enkel gebruiken voor : doorspoelen toiletten , gebruik tuin ,wasmachine en vaatwas .

De watermaatschappij komt dit ook keuren en volgt dit ook op :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

Vandaag de globale inhoud van mijn ondergrondse betonnen waterbak eens gemeten. Na alle regen van afgelopen tijd zat de put tot ongeveer maximaal vol. Ik heb er geen overloop op zitten dus al het water dat er uit komt regel ik zelf, dan hou ik altijd de mogelijkheid om het over tepompen in bijv. een ibc container.

Aangezien het een ondergrondse bak is wist ik niet hoeveel liter water er nu eigenlijk in kan zitten, grove schatting was zo'n 6 m3.

Echter is gebleken dat de put niet volledig vol kan, omdat dan het water via het plafond van de bak omhoog komt door de vloer van mijn bijkeuken heen, de voegen werden vochtig tussen de tegels.

Na deze constatering houd ik het altijd zo'n 10 tot 15 centimeter onder het plafond van de bak.

Vanmiddag heb ik dus 2 speciekuipen naast de put gezet van 70 liter per kuip ( tot de rand gevuld) , de dompelpomp in de put laten zakken en ben de de kuipen beginnen te vullen.

Dit heeft best wat tijd in beslag genomen, maar toen ik klaar was had ik 66 kuipen gevuld en leeg gegooid, van de week geven ze weer volop neerslag af dus dan zit de bak zo weer vol.

Nu kom ik dus op 66 kuipen x 70 liter maakt een totaal van 4620 liter regenwater in voorraad.

Stel ik kom landurig in een noodsituatie te zitten thuis en water uit de kraan is niet keer verkrijgbaar, dan zou ik volgens mijn planning voor totaal van 3 personen die elk 5 liter per persoon per dag gebruiken, dus 4620 ÷ 15 = 308 dagen mee vooruit kunnen, los van de overige voorraad aan vloeistoffen.

Nu klinkt dit natuurlijk heel mooi 308 dagen, maar in vergelijking met mijn huidige verbruik, dus levensstyle zal het nog het nodige aan psychologische omschakeling vergen om ook daadwerkelijk het jezelf aangenaam te maken en houden met 5 liter per dag.

Maar niet onmogelijk natuurlijk, echter zou toch liever mijn opslagcapaciteit willen vergroten in de toekomst.

De ruimte is er ruim voldoende aanwezig voor opslag, zowel binnen als buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de globale inhoud van mijn ondergrondse betonnen waterbak eens gemeten. Na alle regen van afgelopen tijd zat de put tot ongeveer maximaal vol. Ik heb er geen overloop op zitten dus al het water dat er uit komt regel ik zelf, dan hou ik altijd de mogelijkheid om het over tepompen in bijv. een ibc container.

Aangezien het een ondergrondse bak is wist ik niet hoeveel liter water er nu eigenlijk in kan zitten, grove schatting was zo'n 6 m3.

Echter is gebleken dat de put niet volledig vol kan, omdat dan het water via het plafond van de bak omhoog komt door de vloer van mijn bijkeuken heen, de voegen werden vochtig tussen de tegels.

Na deze constatering houd ik het altijd zo'n 10 tot 15 centimeter onder het plafond van de bak.

Vanmiddag heb ik dus 2 speciekuipen naast de put gezet van 70 liter per kuip ( tot de rand gevuld) , de dompelpomp in de put laten zakken en ben de de kuipen beginnen te vullen.

Dit heeft best wat tijd in beslag genomen, maar toen ik klaar was had ik 66 kuipen gevuld en leeg gegooid, van de week geven ze weer volop neerslag af dus dan zit de bak zo weer vol.

Nu kom ik dus op 66 kuipen x 70 liter maakt een totaal van 4620 liter regenwater in voorraad.

Stel ik kom landurig in een noodsituatie te zitten thuis en water uit de kraan is niet keer verkrijgbaar, dan zou ik volgens mijn planning voor totaal van 3 personen die elk 5 liter per persoon per dag gebruiken, dus 4620 ÷ 15 = 308 dagen mee vooruit kunnen, los van de overige voorraad aan vloeistoffen.

Nu klinkt dit natuurlijk heel mooi 308 dagen, maar in vergelijking met mijn huidige verbruik, dus levensstyle zal het nog het nodige aan psychologische omschakeling vergen om ook daadwerkelijk het jezelf aangenaam te maken en houden met 5 liter per dag.

Maar niet onmogelijk natuurlijk, echter zou toch liever mijn opslagcapaciteit willen vergroten in de toekomst.

De ruimte is er ruim voldoende aanwezig voor opslag, zowel binnen als buiten.

 

Wel steeds in gedachten houden dat het water gecontamineerd kan zijn bij een rampscenario.

Of als iemand je een hak wil zetten gooit die je waterput vol met gif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel steeds in gedachten houden dat het water gecontamineerd kan zijn bij een rampscenario.

Of als iemand je een hak wil zetten gooit die je waterput vol met gif.

 

Je kan nooit alles uitsluiten volgens mij, maar ik zou het zowiezo filteren en koken voordat ik het daadwerkelijk zou drinken.

wat vergiftigen betreft, denk eerder dat ze het zouden willen stelen/buitmaken, want als ze het water vergiftigen hebben ze daar toch zelf ook niks meer aan.

nu kan ik de put buiten afsluiten en binnen paar uur heb ik dan de mogelijkheid om het binnen in de bijkeuken op te pompen, echter blijft het altijd mogelijk om iets toe tevoegen aan het water via bijv. de aanvoer, dan zou ik ook hier een afsluiter op moeten aanbrengen, maar dit zit niet in de planning, ben bang dat er geen einde zit als je hiervan uitgaat, maar ik kan me vergissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onze streken is water gebrek niet echt een probleem. In mijn onmiddellijke omgeving is er water genoeg. Een meer, een rivier, een kanaal en eigen wateropvang ...

 

Dat is hier ook genoeg aanwezig, de gemeentelijke noodvoorzieningen worden al zo'n 20 jaar niet meer gebruikt, maar wel onderhouden voor het geval dat.....maar toch lijkt me prettig als je niet perse de deur er voor uit hoeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...