Pagina 2 van de 33 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 323
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Mar 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kans Bekijk Berichten
    Mooie review!

Natuurlijk is het beter dit soort water eerst voor te filteren.
    Elke filtering, door schoon zand, een doek, koffie filter enz, helpt voorkomen dat je hightech micro filter belast wordt met overbodig vuil.
    Je hoeft je filter element pas te reinigen als de doorstroming zo laag wordt cq het pompen te zwaar gaat en er dus eigenlijk niks meer uit komt tijdens het pompen.
    De vervuiling kun je in dit geval, zie de foto van de review, het beste gewoon afspoelen. De deeltjes zijn zo groot dat ze niet echt in de buitenlaag van je filter zitten en dus heel makkelijk te verwijderen zijn.
    Dit is te testen door na het afspoelen even te testen hoe de doorstroming is.
    Als het filter verstopt is doordat er kleine deeltjes in de porieen van je filter zijn gedrongen en je filter dus filtert waar het voor bedoelt is dan helpt afspoelen niet meer.
    In dat geval moet je het bijgeleverde schuursponsje of elk ander schuursponsje, geen staalwol of zo dan slijt het filter veel te snel, gebruiken.
    Met deze handeling verwijder je de buitenste en dus de verstopte laag van je filter.
    Hierdoor slijt je filter dus fysiek, de filterlaag wordt dunner en dunner.
    Vandaar het bijgeleverde passingtooltje, als het filter door de passing kan heb je het filter verbruikt en is de resterende filterlaag zo dun geworden dat je het filter moet vervangen. Zo'n nieuw filter element kost bijna 200 euro dus je moet voorkomen dat je je filter onnodig schoonmaakt!
    Vandaar eerst proberen door spoelen je fiter schoon te maken, daarna door met je handen het filter schoon te maken, pas daarna door het toplaagje weg te schuren!
    Dit is ook de reden dat je dit soort vies water 'beter' kunt voorfilteren.

Nog een laatste toevoeging dit filter haalt alleen, de meeste, ziekte verwekers uit het water, NIET de chemische verontreiniging.
    Als je vermoed dat het water chemisch belast is dus ook actieve koolstof in je voorfilter opnemen.

En dan is er nog het 'een is geen' princiepe maar de meeste schijnen een KPP al duur te vinden laat staan twee.....
    Dit is een in de praktijk bewezen filter dat per liter water een van de goedkoopste is, dus stop met excuusjes en ga sparen voor dit filter, liever twee, met een reserve filter erbij!

Water is prio een, voedsel is prio twee, daarna komen de prepper 'gadgets'.

Grt
    Kans
    Eindelijk iemand met dezelfde gedachte mbt waterfilters! Water is prio 1 in haast alle gevallen, ga daarom aub niet voor een paar tientjes een zogenaamd "echt militair" filter aanschaffen. Doe het meteen goed en neem een Katadyn Pocket bijvoorbeeld. Maarja volgens mij heb ik dat al vaker gezegd hier.....
    Mbt het voorfilteren; neem een koffie filterzakje ( kwetsbaar) of een stuk katoen en doe dat met elastiek om je inlaat heen. Hiermee filter het grove spul er al uit.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    Ik heb mijn KPP destijds ook op deze manier getest, maar dan wel met water uit de regenton, goed om te horen dat je nog leeft

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Heb er zelf ook lol in gehad om te doen en om de review te schrijven. Wat ik vergeten ben om te vertellen in mijn review is dat mijn Katadyn bij www.liff.nl vandaan kwam. Niet gesponsord (helaas) maar gewoon gekocht.

Voor wat Liff.nl betreft: Uitstekende site zonder poespas, goede en duidelijke communicatie en snelle levering.

Ik heb twee KPP's en meerdere Lifestraws. Kans heeft (gedeeltelijk) gelijk; "ťťn is geen".

Overigens heb ik er bewust voor gekozen om zo vies mogelijk water te vinden. In mijn review maak ik een komisch bedoelde opmerking over YouTube filmpjes waarin men bij heldere bergbeekjes (waaruit ik gewoon zou drinken zonder filter) de Pocket gebruikt, maar ik was bloedserieus. Als je iets test, dan moet je het ook gelijk goed doen, nietwaar? En het water smaakte prima!

Ik heb Dick Berts in een van zijn posts ook wat horen zeggen over de KPP, die hij daadwerkelijk in "het veld" heeft gebruikt. Ik ben enorm nieuwsgierig naar die ervaringen!

Grtn.,

JB

Cardhu
    Guest
    Super review.
    Ik was al overtuigd maar nu helemaal.
    Volgende restant uit loonzakje heeft zich een bestemming gevonden

Adventurer
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Volgens de Bergsport vereniging filtert dit filter geen virussen. Verder schijnt hij wel goed te zijn.
    Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd hem te herhalen.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ridder Bekijk Berichten
    Volgens de Bergsport vereniging filtert dit filter geen virussen. Verder schijnt hij wel goed te zijn.
    0.2Ķ is samen met zilver prima om virussen (op bacteriŽn) te weren hoor...

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ridder Bekijk Berichten
    Aansluitend aan de response van Cardhu, dat doet de KPP wel degelijk. Heb je links? Verwijzingen? Enige duiding van de "Bergsport Vereniging"?

Dick Berts
    Guest
    Johnny BravoNL maakt me helemaal blij met zijn review. En dan nog die uitstekende toevoeging van Kans. Niets is belangrijker voor een Prepper dan een goed waterfilter. Van de nooddrinkwater voorziening in Nederland klopt helemaal niks. De vorige minister stond daar ook keihard over te liegen in ons parlement. Binnenkort verschijnt hierover een column op de homepage. Een van de belangrijkste dingen die ik als Prepper heb geleerd, is dat je survival outfit van de allerhoogste kwaliteit moet zijn. Dat geldt helemaal voor je waterfilter, waar je met je leven van afhangt. Geen enkel filter is zo robuust en zo degelijk als het Katadyn Pocket Filter. Helaas is het wel peperduur. Vooral ook vanwege de hoge koers van de Zwitserse franc. De prijs is even fors slikken. Maar besef wel, dat je kleinkinderen nog plezier gaan hebben van dit filter. Een Zwitsers topproduct dat zijn gelijke niet kent.

@Johnny Bravo. Zit er bij je filter ook een klein zwart rubber ringetje? Dat is een reserve "pompleertje". Die moet je er als Prepper beslist bij hebben. Normaal gesproken wordt hij bij het filter geleverd.

Virussen zijn geen probleem voor dit filter. Er bestaan theoretisch wel virussen die zo klein zijn, dat ze door dit filter heen kunnen komen, maar die hechten zich aan hun grotere broers de bacterien om vervolgens gebroederlijk door dit filter naar buiten gewerkt te worden. Die hele kleine virussen komen overigens in Nederland niet eens voor, wel in Cambodja. Vrienden van mij die als marinier naar Cambodja uitgezonden werden, hadden onder halve gevechtsomstandigheden een Katadyn Pocketfilter bij zich. Het voldeed ook daar uitstekend.

Als ik nou ga roepen, wanneer je eenmaal gewend bent aan de veiligheid van het Katadyn Pocketfilter, dan durf je nooit meer gewoon leidingwater te drinken, dan overschreeuw ik mezelf een beetje, maar ik kan dat niet helpen. Ik ben echt lyrisch over dit filter. Ik heb ook een paar Zwitserse Hermes Typemachines, ook van onverwoestbare top kwaliteit. "Swiss made" betekent in veel gevallen echt nog iets. Ik heb geen enkel commercieel belang bij Katadyn. Ook al ben ik in het kader van mijn boek wel twee keer bij de importeur op bezoek geweest. Robijns is ook al zo'n oerdegelijk familiebedrijf, waar je meteen alle vertrouwen in hebt. Doen dit filter!
    Laatst gewijzigd door Dick Berts; 29-07-12 om 02:42.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Schitterend Johnny.

Ik heb er onlangs ook een gekocht voor Ä 238,- incl verzending via deze link: Backpacking Forever.
    Echt een prachtig filter.
    We could have saved ourselves.
    But we didn't.
    Amazin'.... what state of mind were we in?

Pete Postlethwaite, The age of stupid.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Leuke review/test JB, misschien leuk om de specificaties erbij te vermelden en vergelijken met andere veel gebruikte filters. Katadyn lijkt prijzig maar zoals eerder gezegd, de prijs per liter en de kwaliteit is absoluut top.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten