Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Gezocht] Ontvanger


12gauge

Aanbevolen berichten

om mijn reiskit uit te breiden ben ik opzoek naar een radio ontvanger (scanner)

mijn eisen zijn

handzaam (dus geen basisscanners)

externe antenne MOET er op kunnen

AM/FM (zijband is optie)

zo breed mogelijk freq bereik

te voeden met AA penlights (must)

externe adapter is optioneel

makkelijk te bedienen

koptelefoon uit

 

budget is ong 120 euro (minder is altijd goed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Het grote probleem met de meeste scanners is dat ze bijvoorbeeld de 80-10 meter ontzettend goed ontvangen en daarboven zijn ze vaak doof of andersom uiteraard.

Indien je al een baofeng of wouxun porto hebt zou ik dus een scanner kiezen die vooral op de lage banden goed ontvangt.

Zal even een lijstje maken ;)

 

Edit lijstje:

Hoge banden is dit een aardig goede scanner.

Is alleen een beetje doof als het gaat om sateliet ontvangst

http://www.vliegtuigenspotter.nl/webwinkel/index.php?route=product/product&path=35&product_id=78#intro

 

Maatje van me die luister amateur is geeft me vanavond een uitgebreide lijst door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen om te luisteren :

http://www.ebay.com/itm/BAOFENG-New-UV-5R-VHF-UHF-Dual-Band-Radio-136-174-400-520MHz-Free-Earpeice-/371085348752?pt=2_Way_Radios_FRS&hash=item5666690f90

 

tevens bij te bestellen een batterijhouder voor AA's :

http://www.ebay.com/itm/3800mAh-6AA-Battery-Case-Pack-BaoFeng-Radio-UV-5R-PLus-UV-5RB-TYT-TH-F8-/371106726580?tfrom=371085348752&tpos=top&ttype=coupon&talgo=undefined

 

heeft ook fm radio , lampje

Erg leuke zender/ontvanger voor nog geen 29 euro op je deurmat!! , ik heb er veel plezier van.

Er zit ook een scanfunctie op voor een frequentie gebied of een aantal favoriete frequentie's zelf intoetsen en die scannen.

Op een aantal frequentie's is het zenden toegestaan zonder vergunning, maar attentie, voor een hoop ook niet houd daar rekening mee.

Er is veel te vinden over deze veelzijdige port0 en veel extern spul te koop.

baofeng-uv-5r-u-v-136-174-400-480-mhz-fm.jpg.dc296369dde28f905fbdf9e37f2c00f7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook zo een, voor het geld echt een aanrader.

Op een aantal frequentie's is het zenden toegestaan zonder vergunning,

Dit is incorrect: een niet licentiehouder mag zo'n porto niet gebruiken, ook niet wanneer je ermee op LPD of PMR-frequenties uitkomt.

 

Officleel volgens de wet dan hè, maar dat moet ik, als HAM, erbij zeggen natuurlijk. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook zo een, voor het geld echt een aanrader.

 

Dit is incorrect: een niet licentiehouder mag zo'n porto niet gebruiken, ook niet wanneer je ermee op LPD of PMR-frequenties uitkomt.

 

Officleel volgens de wet dan hè, maar dat moet ik, als HAM, erbij zeggen natuurlijk. ;)

Sterker nog, je mag hem niet eens in je bezit hebben ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@phtvs ligt er aan of je België of Nederland bedoeld.

In Nederland mag je hem wel in bezit hebben en in België niet.

 

Edit.

Sterker nog ik heb hier een 40 watt 3 meter fm zender liggen.

Mag hem alleen niet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wisselt dus per land.

 

Zo zijn in een aantal landen binnen europa scanners ook streng verboden en ga je gewoon regelrecht de bak in als je er een hebt. In andere landen mag je bepaalde banden niet kunnen ontvangen, in duitsland bijvoorbeeld mag je geen hulpdiensten kunnen ontvangen, zo wel krijg je een dikke boete en wordt 'ie in beslag genomen.

 

Neem radio apparatuur dus niet zomaar mee als je naar een ander land gaat, zonder te controleren hoe 't zit met de regelgeving van dat land (en de landen waar je doorheen reist) want 't kan je stevige ellende opgeven.

 

Wat scanners betreft ben ik zelf fan van de Uniden scanners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het agentschap telecom mag er vergunningsvrij gezonden worden op pmr446

A 446,0 - 446,2 500 mW e.r.p. 6,25 of 12,5 kHz -

De bami porto heeft een CE keurmerk wat ook een vereiste is.

Ik denk dat bezit van de uv5r toegestaan is en tevens het ontvangen van alle frequentie's.

Voor het zenden zal gelden alleen op de vergunningsvrije frrequentie's.

Zie online folder van het agentschap telecom

http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunningsvrije-radiotoepassingen.pdf

IMG_20141119_233020.jpg.dafb18ad2ab20ced8f7fc2f5fbf1d73e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@bener0 je mag het ding niet eens gebruiken op lpd of pmr frequenties.

Je mag alleen uitkomen op lpd en pmr met specifiek daarvoor bedoelde apparatuur.

Baofeng gooit op laag vermogen er 1 watt uit dat is meer dan de 10 miliwatt op lpd en 500 miliwatt op pmr

Zijn al meer discussies over geweest.

 

De baofeng heeft een China export logo er op staan. (Althans de 2 die ik heb) en dat is anders dan CE.

Ook is ce keur niet verplicht omdat je als amateur ook zelfbouw zenders mag gebruiken.

Bezit is toegestaan, zenden niet.

 

Ben op dit moment bezig met het leren voor N/F licentie en ben met de wettelijke bepalingen bezig.

 

 

Weer Ontopic. @12gauge de lijst krijg ik morgen mn maat moest onverwacht weg ivm familie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert @ghostwhiper

voor de belgjes onder ons:

http://www.bipt.be/public/files/nl/1011/939_nl_scannernl.pdf

 

Bezit mag dus van ontvangers (met uitzondering van toestellen dat geencrypteerde data kunnen vreten), je moet enkel de discipline hebben om van de "verboden frequenties" af te blijven.

 

Naar mijn ervaring is dit de meest overzichtelijke wetgeving ooit gemaakt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze:

400643-1-1-5-grundig-yacht-boy-10-wr-5401.jpg.7961b8934eafd3a1ce8ed52f04740746.jpg

Grundig Yacht Boy 10

 

Niet duur, betrouwbaar, simpel in gebruik alleen weet ik zo niet of er een externe antenna aan kan.

(En met de leren cover prep je in stijl!) ^_~

 

EDIT: ik had dus niet door dat het om zo'n porto ging.

Die Boafeng is een leuke intro voor HAM radio denk ik. Staat in ieder geval op mijn verlanglijstje.

Zolang je niet zent mag je dat ding gewoon gebruiken toch? Alleen luisteren bedoel ik.

Een zendvergunning halen staat ook nog op mijn verlanglijstje trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook zo een, voor het geld echt een aanrader.

 

Dit is incorrect: een niet licentiehouder mag zo'n porto niet gebruiken, ook niet wanneer je ermee op LPD of PMR-frequenties uitkomt.

 

Officleel volgens de wet dan hè, maar dat moet ik, als HAM, erbij zeggen natuurlijk. ;)

 

Dit is natuurlijk niet zo deze porto's mag je gewoon hebben en is niet illigaal om te bezitten . Als je er mee gaat zenden dan kun je een bekeuring krijgen maar als je heb gewoon in je bezit hebt kunnen ze je niets maken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is natuurlijk niet zo deze porto's mag je gewoon hebben en is niet illigaal om te bezitten . Als je er mee gaat zenden dan kun je een bekeuring krijgen maar als je heb gewoon in je bezit hebt kunnen ze je niets maken .

Niet om te zeiken, maar waar zeg ik dat je deze dingen niet mag bezitten als niet HAM zijnde? :rolleyes:

 

In feite zeg je met je laatste reactie exact hetzelfde als de quote die je van me aanhaalt.

Bij ons thuis noemden we dat altijd "Lullen om te lullen"...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om te zeiken, maar waar zeg ik dat je deze dingen niet mag bezitten als niet HAM zijnde? :rolleyes:

 

In feite zeg je met je laatste reactie exact hetzelfde als de quote die je van me aanhaalt.

Bij ons thuis noemden we dat altijd "Lullen om te lullen"...

 

Sorry ik heb de verkeerde gequote wilde de bericht onder jou quoten dus had niet goed opgelet sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het agentschap telecom mag er vergunningsvrij gezonden worden op pmr446

A 446,0 - 446,2 500 mW e.r.p. 6,25 of 12,5 kHz -

De bami porto heeft een CE keurmerk wat ook een vereiste is.

Ik denk dat bezit van de uv5r toegestaan is en tevens het ontvangen van alle frequentie's.

Voor het zenden zal gelden alleen op de vergunningsvrije frrequentie's.

Zie online folder van het agentschap telecom

http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunningsvrije-radiotoepassingen.pdf

IMG_20141119_233020.jpg.dafb18ad2ab20ced8f7fc2f5fbf1d73e.jpg

 

dit geld voor de porto's met minimaal 500mwatt vermogen en een vaste antenne. Voor een goede ontvanger zou ik tog voor een scanner gaan .

Heb zelf de uniden ubc125xtl die wil bijna ik alle banden scannen met een telescoop antenne of een coax antenne die je zelf makkelijk kan maken is het ontvangst super en hij werkt op 2 batterijen.

En is via een usb poort op te laden dus ook met een power bank of usb zonnepaneel .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt waarschijnlijk maximaal 500mW @bubbe1981 ;)

 

De UV-5R voldoet niet aan de PMR vereisten:

  • Geen vaste antenne
  • Vermogen meer dan 500mW
  • Dual band en te breedbandig op 70cm
  • Geen CE keurmerk maar een "China Export" teken (wat heel iets anders is)

 

Ik heb hier in de kast nog een Realistic PRO-26 scanner liggen die het prima doet (bereik van 25MHz tot 1.3GHz).

Als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn, wil ik hem wel op ons marktplaats forum zetten.

 

Groeten,

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...