Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen advies (specifieke situatie)


Range

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Gisteren kwam ik tijdens een gesprek met mijn moeder tot de verrassende ontdekking dat ze geïnteresseerd is in het gebruik van zonnepanelen.

 

Feitjes:

- Er zijn twee plekken waar dit kan komen te hangen. Haar eigen huur appartement of die van haar partner die tevens is voorzien van een balkon waar twee personen gemakkelijk kunnen zitten. Die laatste optie is meest aannemelijk.

- Ik weet niet exact wat er nodig is om een set zonnepanelen aan te sluiten op de energie meter. Als een electriciën vermeden kan worden zonder op kwaliteit te hoeven beknibbelen dan graag.

- De installatie moet zo compact mogelijk blijven vanwege het gebrek aan ruimte

- Gebruik maken van gerenommeerde merken is wenselijk. De best mogelijke kwaliteit/prijs verhouding a.u.b.

- Mijn moeders partner is een redelijk klusser.

- Geen gebruik van batterijen.

 

Doel 1: Een installatie om energie op te wekken en toe te voegen aan de energiemeter. Het zal niet zozeer het volledig stroomgebruik overnemen maar alles wat we kunnen doen om het niet meer van een grote energie maatschappij af te nemen is mooi meegenomen.

Doel 2: Ik help mee met de investering voor een (aanzienlijk) deel. Dit omdat mijn moeder en haar partner een vaste baan hebben en ik kan vragen om rendement omdat ik geen vaste baan heb. Door de kleinschaligheid en het weer terug binnen de familie te brengen hoop ik dat het mijn financiële positie verstevigt. Het uiteindelijke doel is dat iedereen hier beter van wordt.

 

De vragen die ik zover heb:

1. Is het mogelijk om een zonnepanelen set (eventueel met hulpstukken of andere onderdelen) aan te sluiten op de energie meter? Zo nee, wat is er dan nodig om dit wel voor elkaar te krijgen?

2. Mocht buiten geen optie zijn, kunnen zonnepanelen voor het raam geplaatst worden?

 

Als iemand mij kan helpen met wat advies op maat dan stel ik dat enorm op prijs.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@FKAGB, @Kans

Kom er maar in,...

 

U riep?

 

Als eerste maar het meest makkelijke. Het aansluiten van zonnepanelen op je meter is eenvoudig als de set niet meer vermogen geeft dan 600 watt. Dan is het een kwestie van de stekker in het stopcontact steken en wachten tot de lampjes op de omvormers gaan branden. Als je mazzel hebt heb je de meest slimme meter die er is en dat is een draaischijfmeter (er is een aantal draaischijfmeters die niet terug kan draaien overigens). Zodra de omvormer aan gaat zal deze terug gaan draaien en wordt je energierekening lager. Als je een zogenaamde slimme meter hebt zul je waarschijnlijk eerst het teruglevertelwerk moeten laten activeren.

 

Je hebt dus niet meer nodig dan zonnepanelen en een omvormer die de stroom van de panelen omzet naar netspanning. Heel basic is onderstaand setje:

 

http://www.sun-solar.nl/index.php/product/probeer-1-paneel-complete-set-yingli-solar-poly-2-9-0-wp-voor-3-5-0-euro/

 

Zou per jaar maximaal 260kwh aan stroom kunnen leveren. Omgerekend is dat in Nederland ongeveer 55 euro aan stroom. Dit setje is echt zonnepaneel neerzetten, stekker in het stopcontact en je bent in bussiness.

 

Je kunt een zonnepaneel ook achter een raam zetten. De opbrengst zal dan wel flink minder worden. Waarschijnlijk zet je hem dan ook nog eens rechtop wat de opbrengst nog een stuk verminderd. Als dit de situatie is zou ik je niet aanraden om in panelen te investeren.

 

Ik heb wel een paar vragen.

 

* Is het balkon op het zuiden gericht?

* Zouden de panelen onder een hoek van 30 graden opgehangen kunnen worden? Eventueel een de buitenkant van het balkon.

* Wat is het eventuele budget? Nu denk ik dat het een heel kleine set zal worden dus dan ben je met 500 euro al snel een stuk op weg maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er verder weinig verstand van en slechts drie systemen geinstalleerd.

Bij mij zelf en twee broers.

 

Wij hebben alles van hier : http://www.zonnecollectoren-zonnepanelen.nl/

Solar edge systeem.

Werkt goed.

 

Eigenaar van de site is niet te beroerd om langs te komen om spullen af te leveren en kabels op maar te maken als je zelf de rest doet. Iets dat niet iedere levrancier accepteert.

Denk wel goed na over de locatie want die bepaald alles dus orientatie tov de loop van de zon. Ik heb met kleinere panleen meer opbrengst dan mijn broers. Gewoon door de orientatie/hoek.

Vergelijk ook de kwaliteit en ervaringen van en met panelen van diverse leveranciers. Zo wilde ik 290W panelen ipv de maximaal beschikbare. Gewoon omdat de afmetingen beter pasten.

 

Succes !

 

Plaatje van de portal en installatie :

 

Solar.jpg.b7e127e59703ceb43dbbaefe0f313843.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat je investering eerst terug moet verdienen, voordat je geld gaat over houden. Dat kost je tussen de 5 tot 7 jaar.

 

Met subsidie en investerings aftrek word hij sneller rendabel, maar dat is alleen voor je portomonee. Qua duurzaam is er dan al heel veel energie ingestopt. Dus je panelen moeten echt 10 jaar meegaan willen ze de energie terug verdienen die er bij productie ingestoken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

U riep?

 

Als eerste maar het meest makkelijke. Het aansluiten van zonnepanelen op je meter is eenvoudig als de set niet meer vermogen geeft dan 600 watt. Dan is het een kwestie van de stekker in het stopcontact steken en wachten tot de lampjes op de omvormers gaan branden. Als je mazzel hebt heb je de meest slimme meter die er is en dat is een draaischijfmeter (er is een aantal draaischijfmeters die niet terug kan draaien overigens). Zodra de omvormer aan gaat zal deze terug gaan draaien en wordt je energierekening lager. Als je een zogenaamde slimme meter hebt zul je waarschijnlijk eerst het teruglevertelwerk moeten laten activeren.

 

Je hebt dus niet meer nodig dan zonnepanelen en een omvormer die de stroom van de panelen omzet naar netspanning. Heel basic is onderstaand setje:

 

http://www.sun-solar.nl/index.php/product/probeer-1-paneel-complete-set-yingli-solar-poly-2-9-0-wp-voor-3-5-0-euro/

 

Zou per jaar maximaal 260kwh aan stroom kunnen leveren. Omgerekend is dat in Nederland ongeveer 55 euro aan stroom. Dit setje is echt zonnepaneel neerzetten, stekker in het stopcontact en je bent in bussiness.

 

Je kunt een zonnepaneel ook achter een raam zetten. De opbrengst zal dan wel flink minder worden. Waarschijnlijk zet je hem dan ook nog eens rechtop wat de opbrengst nog een stuk verminderd. Als dit de situatie is zou ik je niet aanraden om in panelen te investeren.

 

Ik heb wel een paar vragen.

 

* Is het balkon op het zuiden gericht?

* Zouden de panelen onder een hoek van 30 graden opgehangen kunnen worden? Eventueel een de buitenkant van het balkon.

* Wat is het eventuele budget? Nu denk ik dat het een heel kleine set zal worden dus dan ben je met 500 euro al snel een stuk op weg maar toch.

 

Dankje voor het antwoord! Over die draaischijfmeter, dat ga ik even navragen.

 

Antwoord op je vragen:

- Ja het balkon is op een paar graden na volledig gericht op het zuiden.

- Ophangen aan het balkon weet ik niet. Als het geen vaste installatie is (met klembeugels werken) dan zou een verhuurder er opzich niks over morgen zeggen. Dat ga ik even navragen. Mag dan, dan is een hoek van 30 graden geen enkel probleem.

 

Het budget, ik vind 500 euro nog wat aan de lage kant. Ik zat al te denken aan het dubbele (1000 euro) tot aan uitschieters naar het driedubbele (1.500 euro).

 

Vergeet niet dat je investering eerst terug moet verdienen, voordat je geld gaat over houden. Dat kost je tussen de 5 tot 7 jaar.

 

Met subsidie en investerings aftrek word hij sneller rendabel, maar dat is alleen voor je portomonee. Qua duurzaam is er dan al heel veel energie ingestopt. Dus je panelen moeten echt 10 jaar meegaan willen ze de energie terug verdienen die er bij productie ingestoken is.

 

Ja, daar ben ik mij van bewust. Daarvoor ga ik ook voor een kleine (redelijk mobiele) installatie. Daarom stel ik ook nu de vragen, en wil ik er nu zo snel mogelijk achteraan nu het nog kan. Elke vorm van onafhankelijkheid die ik bij mijn familie er nog bij aan weet te krijgen ga ik nu aannemen en meehelpen. Mijn banden met mijn familie zijn dermate goed dat ik dit aandurf. Alles wat mij een vorm van inkomsten gegarandeerd kan opbrengen grijp ik nu aan want dat verstevigt ook mijn situatie weer.

@-geanonimiseerd-, dankjewel voor de foto's en link. Goede aanbeveling van de leverancier dus, altijd mooi om te horen :)!

 

Het lijkt misschien vanuit een egoïstisch oogpunt te komen maar ik kan heel kort zijn hierover. Op deze manier kan ik bewijzen dat ik wat waard ben om voor te gaan. Tuurlijk heb ik meerdere aspecten om voor te gaan, maar anderen helpen hun onafhankelijk te vergroten is er één die altijd goed doet in de onderhandelingen ongeacht wie je bent of wat je doet. Roeien met de riemen die je hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook panelen van Cis solar frontier nemen.

170wp

125 X 100cm

Deze hebben een hoge opbrengst.

Maar zijn lastiger aan te sluiten op het stopcontact.

 

Of gewone panelen van 260wp

Deze zijn eenvoudiger aan te sluiten op het stopcontact.

 

Ik heb alles bij Zonnepanelen-xtra.nl gekocht.

Hij legt zich ook steeds meer toe op maatwerk, offgrid , en leverd ook betaalbare eenvoudige laadregelaars voor 1 of meerdere panelen.

Je kan met hem afspreken wat je zelf wil doen.

 

Zorg dat het hekwerk van het balkon geen schaduw veroorzaakt op de panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen subsidies aan te pas komen zou ik de investering niet doen. Je kan beter investeren in energiebesparingen en minder verbruik. Denk hierbij aan het vervangen van halogeenlampen door led lampen, vervangen van energieverslindende toestellen door zuinige modellen, het aansluiten van de vaatwasser op de warmwaterleiding (en die temperatuur verlagen natuurlijk), isoleren van leidingen, afdichten van kieren en spleten met tochtstrips, plaatsen van radiatorfolie achter radiatoren die op een buitenmuur staan zodat de warmte wordt gereflecteerd, investeren in isolerende gordijnen als je raamwerk niet optimaal is, ... .

 

Wil je enige onafhankelijkheid van het stroomnet, dan kan je natuurlijk wel een klein setje kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen subsidies aan te pas komen zou ik de investering niet doen. Je kan beter investeren in energiebesparingen en minder verbruik. Denk hierbij aan het vervangen van halogeenlampen door led lampen, vervangen van energieverslindende toestellen door zuinige modellen, het aansluiten van de vaatwasser op de warmwaterleiding (en die temperatuur verlagen natuurlijk), isoleren van leidingen, afdichten van kieren en spleten met tochtstrips, plaatsen van radiatorfolie achter radiatoren die op een buitenmuur staan zodat de warmte wordt gereflecteerd, investeren in isolerende gordijnen als je raamwerk niet optimaal is, ... .

 

Wil je enige onafhankelijkheid van het stroomnet, dan kan je natuurlijk wel een klein setje kopen.

 

Dankjewel voor je advies. Ja ik ben het met je eens dat ook dit moet gebeuren. Maar begrijp ook dat ik de enige uit mijn familie ben die zo heftig instaat op preppen. Dat mijn moeder hier al aan mee wilt werken is een overwinning van jewelste (in mijn ogen dan). En op dit moment kan ik elke medewerking die mijn familie wil toezeggen op het gebied van 'onafhankelijkheid' gebruiken. Dan laat ik ze wennen aan het idee en dan stukje bij beetje opper je meer suggesties aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat tips /ideeën:

 

1) het type verbruiksmeter maakt niets uit op je installatie. WE zullen vroeg of laat allemaal een "slimme" meter krijgen. Voordeel van het oude type draaischijfmeter is dat als ie terug draait je aan geld 1 op 1 terugkrijgt wat je betaald voor je stroom. Met een slimme meter kan je leverancier een andre bedrag aanbieden voor "terug geleverde" stroom.

 

2) Balkon. Geen diee van de hoogte maar vergis je niet in de wind druk die een paneel te verduren krijgt. Ze zijn niet zwaar maar vangen veel wind.

 

3) een hoek van 30 graden is alleen in hoog zomer, als de zon hoog staat, interessant. Op dit moment staat ie laag en heb je meer aan 60 graden. Meeste punt daken hebben een hoek van 45 graden.

 

De kosten gaan zeker voor de baten en verwacht geen wonderen qua terug "verdienbaarheid".

Een normale installatie is niet mobiel en ook geen optyie voor "off grid". Maar dat is elders al besproken (en de grond in geboord).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, oftewel plug and play op de draaischijfmeter!

 

Gewoon in de meterkast kijken welk type meter het is, dan googlen of deze terug kan draaien. Zo niet, dan kun je wel een andere meter vragen of opbrengstmeter maar dat kost je geld. Meeste meters kunnen wel terugdraaien. Vergeet de panelen ook niet aan te melden.

 

http://www.energieleveren.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar zijn er een heleboel mensen die meedenken:

 

Nog een paar tips: neem merkpanelen en niet goedkope panelen. Stel jezelf de vraag waarom zo'n advertentie op mp geen merk noemt voor de panelen.

 

Reken zelf: 3x 190Wp (piek !) maakt 570Wattpiek, waarom dan een 500w inverter ?

Blijkbaar halen de panelen het vermogen niet.

 

En dat klopt, bijna alle fabrikanten van panelen schermen met het maximaal haalbare van hun panelen. Maar dat halen ze bij ons stervelingen nooit. Bedenk ook dat alle voorstellen van terugverdientijd onzin zijn. Simpel omdat niemand kan voorspellen of we een goede zomer hebben, mooie kraakheldere winterdagen etc.

 

Ik heb nu met koude zonnige dagen de mooiste curves maar ook een lage opbrengst. Met een 1,9kWp installatie haalde ik gisteren een vermogen binnen van maar 1,8kW. Dat is nog minder dan 10% van de opbrengst van in de zomer.

 

Reken dat eens door naar een installatie van max. 500w dan start je systeem niet eens in de winter.

 

Neem alleen een pv installatie als je geld over hebt. Ga je niet rijk rekenen. Want maximaal krijg je 22 cent voor elke kw die je terugleverd.

Voorbeeldje: met onze mooie zomer heb ik vanaf mei: 1,3MWh a 265,00 euries opgewekt. Dat is dus ongeveer de prijs van één paneel.

 

edit:

nog meer tips: lijkt wel sinterklaas:

- kijk in je omgeving wie er panelen heeft. Maak een praatje en luister naar ervaringen.

- meet de breedte van het balkon op en bepaal wat de maximale afmetingen kunnen zijn van een aantal panelen. Dan weet je wat je max vermogen kan zijn en bepaal dan wat voor inverter grootte je nodig hebt.

Mischien kan je wel een soort afdakje boven het balkon maken ipv voor het balkon. Of vastmaken aan de onderzijde van de boven buurman.

 

Vraag ook bij de verhuurder of er regels zijn. Hier mogen flatbewoners ook niet ongelimiteerd schotels aan balkonnen plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie steeds maar energie terug sturen over het net met terugwerkende meter . Maar kan ik deze energie ook gewoon thuis opslaan zo dat ik deze met geval van stoomuitval kan gebruiken .

 

Tuurlijk kan dat. Alleen is wel prijzig want accu's zijn duur, gaan relatief kort mee en de capaciteit is beperkt. Bij iedere omvorming van de spanning van 12 volt gelijkstroom naar 230 wisselspanning heb je weer te maken met behoorlijke verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie steeds maar energie terug sturen over het net met terugwerkende meter . Maar kan ik deze energie ook gewoon thuis opslaan zo dat ik deze met geval van stoomuitval kan gebruiken .

 

Wat @Raycoupe zegt, plus dat dit draadje specifiek op een situatie in mijn omgeving plaatsvind waarbij batterijen absoluut geen rol zullen spelen. Ik stel dan ook voor om je eigen topic te openen a.u.b.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat @Raycoupe zegt, plus dat dit draadje specifiek op een situatie in mijn omgeving plaatsvind waarbij batterijen absoluut geen rol zullen spelen. Ik stel dan ook voor om je eigen topic te openen a.u.b.

 

Is elders al gedaan.

Dat topic dat doodgeslagen is door de deskundigen aan de kade....

Of was dat met een generator ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar zijn er een heleboel mensen die meedenken:

 

Nog een paar tips: neem merkpanelen en niet goedkope panelen. Stel jezelf de vraag waarom zo'n advertentie op mp geen merk noemt voor de panelen.

 

Reken zelf: 3x 190Wp (piek !) maakt 570Wattpiek, waarom dan een 500w inverter ?

Blijkbaar halen de panelen het vermogen niet.

 

En dat klopt, bijna alle fabrikanten van panelen schermen met het maximaal haalbare van hun panelen. Maar dat halen ze bij ons stervelingen nooit. Bedenk ook dat alle voorstellen van terugverdientijd onzin zijn. Simpel omdat niemand kan voorspellen of we een goede zomer hebben, mooie kraakheldere winterdagen etc.

 

Ik heb nu met koude zonnige dagen de mooiste curves maar ook een lage opbrengst. Met een 1,9kWp installatie haalde ik gisteren een vermogen binnen van maar 1,8kW. Dat is nog minder dan 10% van de opbrengst van in de zomer.

 

Reken dat eens door naar een installatie van max. 500w dan start je systeem niet eens in de winter.

 

Neem alleen een pv installatie als je geld over hebt. Ga je niet rijk rekenen. Want maximaal krijg je 22 cent voor elke kw die je terugleverd.

Voorbeeldje: met onze mooie zomer heb ik vanaf mei: 1,3MWh a 265,00 euries opgewekt. Dat is dus ongeveer de prijs van één paneel.

 

edit:

nog meer tips: lijkt wel sinterklaas:

- kijk in je omgeving wie er panelen heeft. Maak een praatje en luister naar ervaringen.

- meet de breedte van het balkon op en bepaal wat de maximale afmetingen kunnen zijn van een aantal panelen. Dan weet je wat je max vermogen kan zijn en bepaal dan wat voor inverter grootte je nodig hebt.

Mischien kan je wel een soort afdakje boven het balkon maken ipv voor het balkon. Of vastmaken aan de onderzijde van de boven buurman.

 

Vraag ook bij de verhuurder of er regels zijn. Hier mogen flatbewoners ook niet ongelimiteerd schotels aan balkonnen plaatsen.

 

 

De garantie dat de panelen de juiste hoeveelheid stroom leveren kan je krijgen door de flashtests op te vragen. Dat is een test die bij elk paneel wordt uitgevoerd om het vermogen er van te bepalen.

 

Je kan ook de output van jouw paneel vergelijken met andere installaties die een vergelijkbare opstelling (of een veelvoud) hebben van jouw installatie. Je kan alle parameters ingeven en de best vergelijkbare installatie bekijken. Zo vergelijk ik overigens de prestaties van mijn panelen als ik vermoed dat er iets niet klopt.

http://home.solarlog-web.be/plants.html

 

Verder kan je ook een perfecte berekening maken adhv een tool van de EU. Je voert alle gegevens in :

- geografische ligging

- dakhelling

- azimuth (positie tov het zuiden)

- type panelen

 

Met al deze gegevens kan je PERFECT berekenen wat de output van jouw panelen wordt. (mits je over correcte informatie van jouw panelen beschikt, de flash certificaten zijn best). De tool is retegoed. Ik gebruikte hem regelmatig.

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-, 18 kw met een 1.9 vind ik wel heel optimistisch! Ik ben bnieuwd naar je gemiddelde jaar efficientie. Met mijn 1.44kw zit ik op 2.7kw gemiddeld, dat is bovengemiddeld voor dit vermogen. (Optimaal dak helling, richting en geen schaduw. ) een 1,9 komt gemiddeld op 3 nogwat gemiddeld en zal op een goede zomerdag op een 10 tot 12 uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-, 18 kw met een 1.9 vind ik wel heel optimistisch! Ik ben bnieuwd naar je gemiddelde jaar efficientie. Met mijn 1.44kw zit ik op 2.7kw gemiddeld, dat is bovengemiddeld voor dit vermogen. (Optimaal dak helling, richting en geen schaduw. ) een 1,9 komt gemiddeld op 3 nogwat gemiddeld en zal op een goede zomerdag op een 10 tot 12 uitkomen.

 

Volgens mij mis je een comma (1,8kW).

Wat is je optimale richting en dakhelling ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij mis je een comma (1,8kW).

Wat is je optimale richting en dakhelling ?

 

Ik maakte op uit je posting dat je 1,8 kw binnenhaalde op een winterdag en dat zou 10 % van een zomerse dag zijn. Dus zomers haal je 18 kw binnen. Dat is veel voor een 1.9 kw, dan zou je 10 uur lang vol vermogen moeten binnen halen. Dat is mij nog nooit gelukt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte op uit je posting dat je 1,8 kw binnenhaalde op een winterdag en dat zou 10 % van een zomerse dag zijn. Dus zomers haal je 18 kw binnen. Dat is veel voor een 1.9 kw, dan zou je 10 uur lang vol vermogen moeten binnen halen. Dat is mij nog nooit gelukt. :)

 

Ha ik snap hem. Om het lezen wat te vergemakkelijken heb ik het afgerond naar 10%.

Zomerse dag is ongeveer 13-14kW dat is 7% :o

 

Maar wat is je ideale richting en dakhoek nu ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...