Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF vs slaap


Aanbevolen berichten

Zowel in tijden van een SHTF als in het dagelijks leven is het belangrijk om degelijk en voldoende te slapen. Er zijn allerhande theorieën beschikbaar over slapen in het algemeen.

De ene heeft genoeg aan 4 uur slapen, de ander heeft nood aan 10u. Algemeen kan er gesteld worden dat +-8 uur slapen voldoende is en als gezond kan beschouwd worden.

Alleen zitten we met het probleem van de slaapcyclus. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat een slaapcyclus bestaat uit 90 minuten. Dit betekend dat als we 8 uur slapen = 480 minuten = 5,3 cyclussen.

Dat wil zeggen dat we de laatste slaapcyclus abrupt onderbreken als we onze wekker 8 uur later laten afgaan.

Ik ben momenteel bezig aan een test bij mezelf om te kijken of het effectief beter is om een slaapcyclus volledig af te werken.

 

Concreet:

Als ik om 23u ga slapen dan ga ik ervan uit dat ik pas om 23u15 effectief slaap. Dat wil zeggen dat mijn slaapcyclussen lopen tot: 00:45, 02:15, 03:45, 5:15, 6:45, ….

Mijn vragen:

- Word ik frisser wakker?

- Ben ik onmiddellijk wakker?

- Voel ik me gedurende de dag frisser?

 

Tijdens een ernstige SHTF:

- Laat je een wacht (rust voor anderen) bestaan uit 90min of een veelvoud ervan of pak je het anders aan?

- Kan je op een relatief gezonde manier je ritme aanpassen naar bijvoorbeeld 3u tot 4,5u slaap en toch alert

zijn?

 

Wat is jullie mening/ervaring hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Puur uit ervaring heb ik ondervonden m'n slaap aan te passen op veelvouden van 2,5 uur. Dat wijkt wat af van die 90 (of twee keer 90) minuten van jou.

Ik kan rustig een paar dagen 5 uur slapen en dan moet ik toch weer eens een nachtje van 7,5 uur maken.

 

Is die 90 minuten een vast gegeven of kan dit individueel nog verschillen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

 

Wat is jullie mening/ervaring hierover?

 

Volgens mij is het geen gegeven dat een cyclus 90 minuten is.

Dus heeft het testen ook geen zin.

Je kan deze cyclus meten door de tussen periodes van de REM periode te bepalen.

Maar dat is volgens mijn nog niet zo eenvoudig om dat zelf te doen.

En hoewel het inderdaad wetenschappelijk onderbouwd is dat we tijdens onze nachtrust diverse slaapcyclussen hebben, is het volgens mij niet onderbouwd dat het veel verschil zou maken of je nu midden in een cyclus, of op het eind van een cyclus wakker wordt (gemaakt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puur uit ervaring heb ik ondervonden m'n slaap aan te passen op veelvouden van 2,5 uur. Dat wijkt wat af van die 90 (of twee keer 90) minuten van jou.

Ik kan rustig een paar dagen 5 uur slapen en dan moet ik toch weer eens een nachtje van 7,5 uur maken.

 

Is die 90 minuten een vast gegeven of kan dit individueel nog verschillen?

 

Volgens de wetenschap ligt één slaapcyclus tussen de 90 en de 120 minuten. Maar ik denk dat er toch een serieus verschil kan zijn van mens tot mens.

Ik denk wel dat je tijdens een SHTF een "frisse" kop moet hebben, indien je niet voldoende slaapt zal je snel in de penarie komen te zitten.

Als je instaat voor verdediging van je huis kan je niet eeuwig wakker blijven ook natuurlijk ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ooit wel aandacht aan besteed, maar vervolgens niks meer mee gedaan.

Het viel me op dat ik soms frisser wakker werd bij hele korte nachten als na lekker tien uurtjes pitten.

Toen heb ik met een appje mijn slaapritme in de gaten gehouden (sleepbot) met na twee jaar de conclusie dat het enigste patroon in mijn slaap patroon was dat er geen regelmaat in zat.

Eigenlijk slaap ik alleen als het kan. Dat wil zeggen dat ik na werk eet en vervolgens nog school/werk ga zitten maken. Vervolgens naar bed ga als ik klaar ben en vier uur later weer op moet. Soms dagen achter elkaar.

Nu ik regelmatige diensten heb gaat het beter, maar is nog niet om over naar huis te schrijven.

Als ik vrij ben slaap ik 8-9uur per nacht en merk dat ik dan (nog) beter ga functioneren.

Maar ja, dan begint werk weer en raak ik in mijn vaste patroon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dontor

Als ik om 23u ga slapen dan ga ik ervan uit dat ik pas om 23u15 effectief slaap. Dat wil zeggen dat mijn slaapcyclussen lopen tot: 00:45, 02:15, 03:45, 5:15, 6:45, ….

 

Ik denk dat hier het probleem zit om het effectief te testen, als ik ga slapen om 23 u kan ik smorgen onmogelijk zeggen om hoe laat ik effectief in slaap was, de ene keer sluit ik mijn ogen en ben ik weg, de andere keer zal ik om 23u40 nog liggen draaien.

 

Ik geloof wel dat een regelmatig slaappatroon gunstig is voor het lichaam, of je nu 6 u of 8 u slaapt, ik denk dat regelmaat heel belangrijk is.

Ik werk in shiften van 10u30, afwisslend vroege, nacht, late, en het steeds wisselen laat met de jaren zijn sporen achter,

hoe ouder ik word hoe minder ik er tegen kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt als je slaapt slaapcyclussen, een cyclus begint als je in slaap valt, je slaapt steeds vaster en vaster, dan weer wat minder, weer wat minder enz. dan kom je in je droomstaat, je droomt (of dat nou bewust of onbewust is) deze cyclus duurt 90 minuten (anderhalf uur), het is belangrijk dat je deze cyclus voltooid en je niet wakker word tussentijds, ze hebben een experiment gedaan bij ratten waarbij ze de ratten steeds halverwege de cyclus in een badje water lieten vallen (dus directe ontwaking), na dit meerdere malen herhaald te hebben waren de ratten dood. ik denk niet dat dit bij mensen een net zo snel en ernstig effect heeft, maar op lange termijn kun je er wel klachten op nahouden. dus 90 min slaap,niet dat dat voldoende is, maar daarna kun je de wacht gaan houden enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

“Nature has not intended mankind to work from eight in the morning until midnight without that refreshment of blessed oblivion which, even if it only lasts twenty minutes, is sufficient to renew all the vital forces.” Winston Churchill.

 

Lees een stukje over de slaapgewoontes van acht historische figuren hierrrrr.....

 

Deze infographic is ook interessant:

 

image.jpg.a8a3f5d16f389033e20af6c9ac63f6be.jpg

 

Waar ik ook benieuwd naar ben: er zijn hier nogal wat (ex) militairen op het forum. Wat zeggen die over belang van slaap in stressvolle situaties?

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt als je slaapt slaapcyclussen, een cyclus begint als je in slaap valt, je slaapt steeds vaster en vaster, dan weer wat minder, weer wat minder enz. dan kom je in je droomstaat, je droomt (of dat nou bewust of onbewust is) deze cyclus duurt 90 minuten (anderhalf uur), het is belangrijk dat je deze cyclus voltooid en je niet wakker word tussentijds, ze hebben een experiment gedaan bij ratten waarbij ze de ratten steeds halverwege de cyclus in een badje water lieten vallen (dus directe ontwaking), na dit meerdere malen herhaald te hebben waren de ratten dood. ik denk niet dat dit bij mensen een net zo snel en ernstig effect heeft, maar op lange termijn kun je er wel klachten op nahouden. dus 90 min slaap,niet dat dat voldoende is, maar daarna kun je de wacht gaan houden enz.

 

Nu haal je volgens mij 2 verschillende zaken door elkaar

 

Er is ooit onderzoek gedaan (diverse malen) maar dat ging toch echt over het onthouden van slaap.

 

Zie

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7546318

 

Of heb je een link naar hetgeen jij beweert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ouder je wordt des te minder slaap je nodig hebt. Waar kids vaak 8 uur of meer nodig hebben, kan een ouwe lul als ik met 6 uurtjes slaap af (en af en toe een middagdutje).

 

Ik merk dat ik ongeveer 3 uur slaap, dan even wakker ben half uur tot een uur en dan nog een uur of 3 slaap. Gek genoeg als ik in Spanje ben ga ik over in een ander levenstempo en slaap ik soms wel 8 tot 10 uur.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh, dit wist ik niet, wel interessant, heb het een keer gehoord van een huisarts, blijkbaar wat door elkaar gehaald, excuses.

Niet helemaal verkeerd begrepen hoor: De menselijke slaapcyclus bestaat uit 5 fases, namelijk doezelen, lichte slaap, diepe slaap, zeer diepe slaap en droomslaap. Na elke droomslaap begin je aan een nieuwe slaapcyclus, maar dan zonder de doezelfase. Iedere slaapcyclus duurt plusminus 90 minuten.

Je lichaam vindt het prettig als je uitsluitend tijdens de lichte slaap wakker wordt en de slaapcyclus dus niet halverwege onderbreekt.(effe snel van internet geplukt) Deze stelling, de slaapcycli niet onderbreken, wordt door meer mensen aangehangen.

 

Er is zelfs een horloge wat je wakker maakt als je slaapfase doorlopen is, en er zijn lichtwekkers om langzaam wakker te worden...de gadgets en hulpmiddelen verkopen goed.Men wil immers zoveel mogelijk rust in zo kort mogelijke tijd.

Zelf ben ik voor op tijd naar bed, frisse slaapkamer, af en toe met de kippen op stok om zo bij te slapen, geen pc,tv of veel licht vóór bedtijd...en opstaan wanneer het lijf vanzelf wakker wordt(dat kan alleen als je op tijd naar bed gaat)

 

Over slaap, en wat de efficiëntste of beste manier is zijn veel studies gedaan en er zijn ook veel stromingen van wat het beste zou zijn.

Onderzoek bij jezelf hoeveel slaap je nodig hebt, probeer het niet te veralgemeniseren of te vergelijken met een ander, bij een ander is het altijd anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mens zou het eens moeten proberen. Kijken hoe lang je zonder slaap nog deftig kan functioneren ...

 

1 Dag. Daarna beginnen negatieve effecten toe te nemen. Vergelijkbaar alsof je licht aangeschoten bent.. Tot erger...

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

 

In eerdere posts vermeld....damn ik ben niet goed bezig..ik slaap maximum maar echt maximum 4u per 24.

Soms is dit minder en na een hele tijd val ik eens in ''coma '':D en slaap ik eens 8u.

 

Feit is ..zo lang ik bezig ben en iets om handen heb (dus eigenlijk altijd...) slaap ik heel erg weinig.

Ik wil 1 verder doen aan wat ik bezig ben maar dit gaat niet altijd...lawaai ev voor de buren ...maar dan wil ik dit nog doen en dat en dat....en zo kom ik dan tijd te kort en wordt het nacht ....en heel erg snel weer dag want om 07.00 u vertrek ik naar mn werk waar ik om 07.30 u toekom...koffie drink en meestal nog tot 08.00 u voor mezelf wat pruts..

 

Maar kom dat is niet het probleem...Maar slaap heeft een mens eigenlijk wel nodig..maar ja...wat niet lukt kan er niet ingeklopt worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

 

In eerdere posts vermeld....damn ik ben niet goed bezig..ik slaap maximum maar echt maximum 4u per 24.

Soms is dit minder en na een hele tijd val ik eens in ''coma '':D en slaap ik eens 8u.

 

Feit is ..zo lang ik bezig ben en iets om handen heb (dus eigenlijk altijd...) slaap ik heel erg weinig.

Ik wil 1 verder doen aan wat ik bezig ben maar dit gaat niet altijd...lawaai ev voor de buren ...maar dan wil ik dit nog doen en dat en dat....en zo kom ik dan tijd te kort en wordt het nacht ....en heel erg snel weer dag want om 07.00 u vertrek ik naar mn werk waar ik om 07.30 u toekom...koffie drink en meestal nog tot 08.00 u voor mezelf wat pruts..

 

Maar kom dat is niet het probleem...Maar slaap heeft een mens eigenlijk wel nodig..maar ja...wat niet lukt kan er niet ingeklopt worden..

Lijkt me een recept om eens achter het stuur plots in slaap te vallen en tegen een boom te eindigen... Ik zou daar eens goed over nadenken of je dit wil blijven doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan wel alternatieve slaapschema's dat compleet afwijken van de huidige "standaard" van 'snachts slapen...

 

een online vriend van me probeerde een variant waarbij je om de zoveel tijd een korte powernap doet, en zo maar een 3,5 uur per dag slaapt voor een jaar ongeveer.

de eerste paar weken waren echt bagger zei hij, maar daarna geen problemen meer.

 

Wel zei hij dat hij in een constante (alerte) maar zweverige roes vertoefde... Alsof je net wakker geworden bent van een super goede nachtrust.

 

uiteindelijk is die gestopt ermee omdat het niet meer mogelijk was wegens externe factoren. (lees: afgestudeerd en moest gaan werken :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke

 

Sorry man ..ik heb een hekel aan alcohol.

Het probleem is dat ik gewoon niet moe ben..ik werk nochtans heel hard en mn job vraagt heel veel denken ,ook soms zware handenarbeid, veel sleutelen , lassen ,slijpen enz enz ..ik doe het heel graag ...maar ik wordt niet moe...

Thuiskomen en ik doe verder...en als mevrouwtje klaar is met alle soorten dingen die ze doet zitten we wat in de zetel en kijk ik wat tv..maar ondertussen broeien er projecten in mn hoofd en denk ik daar onbewust heel erg veel aan. @wodan..in slaap vallen achter het stuur zal ik niet doen..ik zit nooit te knikkebollen of zo..na een week of 3 wordt ik dan eens echt moe en val ik om pakweg 20.00u 20.30u in slaap tot 06.00u en thats it..

Tja hoe komt het....????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...