Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 53
    Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dR3 Bekijk Berichten
    Het werd mij niet duidelijk uit de documentaire wat de oorzaak van die verarming is, nog wat de oplossing moet zijn. Ik ben benieuwd naar jouw idee daarover.
    Volgens mij komt die verarming omdat de opbrengsten van een bedrijf in steeds grotere mate terecht komt bij de top van het bedrijf en vooral de aandeelhouders. Maximalisatie van winsten kun je mede bereiken door te bezuinigen op arbeidskosten en arbeidsvoorwaarden. In ieder bedrijf is dat de grootste kostenpost. Eind jaren zeventig en in de jaren tachtig was er in de VS een sterke beweging om de invloed van de vakbonden (de stem van de werknemers) te beperken en arbeid goedkoper en flexibeler te maken. (gebeurt hier ook, stilstaande en dalende lonen, verarming arbeidsvoorwaarden, flexcontracten, uitzendkrachten en goedkope arbeid door bv. mensen uit Oost-blok landen). Het idee van o.a. Reagan en later de familie Bush was dat sterke deregulatie van de economie en een sterke,welvarende bovenklasse automatisch zou leiden tot meer banen en het bekende 'Trickle Down' effect. http://en.wikipedia.org/wiki/Trickle-down_effect

De geschiedenis en de documentaire laten zien dat dit niet waar is.

Een praktische oplossing hoe je dit kunt veranderen heb ik niet. Simpelweg bepaalde genomen maatregelen terugdraaien, beurzen regels opleggen, hogere belastingen voor de superrijken is nagenoeg onmogelijk als je het als land alleen doet te midden van een wereld die dat niet doet.

Het is denk ik wel cruciaal om het aantrekkelijker te maken om je geld te investeren in activiteiten die opbouwend zijn voor de economie en alle mensen dan het uitsluitend nastreven van een zo hoog mogelijk rendement. Speculatie, derivatenhandel of rare financiele producten en assets kopen ergens in China is wellicht goed voor je eigen bankrekening, maar voegt niets toe aan de concrete economie en welzijn van je omgeving.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Volgens mij komt die verarming omdat de opbrengsten van een bedrijf in steeds grotere mate terecht komt bij de top van het bedrijf en vooral de aandeelhouders.
    Als dit waar is dan lijkt mij de oplossing simpel: begin zelf een bedrijf, geef jezelf niet teveel salaris en ga niet naar de beurs. Jouw producten/diensten kun je dan goedkoper aanbieden dan de concurrentie omdat de top niet zoveel verdient, en je kan het personeel een "fatsoenlijk" salaris geven.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Als dit waar is dan lijkt mij de oplossing simpel: begin zelf een bedrijf, geef jezelf niet teveel salaris en ga niet naar de beurs. Jouw producten/diensten kun je dan goedkoper aanbieden dan de concurrentie omdat de top niet zoveel verdient, en je kan het personeel een "fatsoenlijk" salaris geven.
    Concurreren tegen bedrijven die wel een zo laag mogelijk loon betalen aan het gros van hun medewerkers, zal lastig worden. Dat bedoel ik ook met dat het zo lastig is om een kentering te bewerkstelligen. Als we het mondiaal afspreken is het zo gepiept en is er vanaf dan een ander speelveld met andere regels.

De truuk is waarschijnlijk om een duidelijke meerwaarde te creëren en dat die meerwaarde ook erkend en gewaardeerd wordt. Nu is er alleen een complete fixatie op zoveel mogelijk centjes. Wellicht hebben deze mensen de oplossing, de coöperaties van Mondragon zijn een voorbeeld, zie mijn post in een ander topic van een hele tijd geleden hierover met links hiernaar: http://preppers.nl/forum/threads/853...l=1#post208543
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Concurreren tegen bedrijven die wel een zo laag mogelijk loon betalen aan het gros van hun medewerkers, zal lastig worden. Dat bedoel ik ook met dat het zo lastig is om een kentering te bewerkstelligen. Als we het mondiaal afspreken is het zo gepiept en is er vanaf dan een ander speelveld met andere regels.

De truuk is waarschijnlijk om een duidelijke meerwaarde te creëren en dat die meerwaarde ook erkend en gewaardeerd wordt. Nu is er alleen een complete fixatie op zoveel mogelijk centjes. Wellicht hebben deze mensen de oplossing, de coöperaties van Mondragon zijn een voorbeeld, zie mijn post in een ander topic van een hele tijd geleden hierover met links hiernaar: http://preppers.nl/forum/threads/853...l=1#post208543
    Of je nu eigen baas wordt of een coöperatie begint is mij om het even, het punt is dat je de producten/diensten goedkoper kunt aanbieden en daardoor prima kunt concurreren. Zeker als je ook niet begint aan dure lease auto's, kantoorpanden, managementslagen en dikke bonussen. Een betere wereld begint bij jezelf toch?

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Of je nu eigen baas wordt of een coöperatie begint is mij om het even, het punt is dat je de producten/diensten goedkoper kunt aanbieden en daardoor prima kunt concurreren. Zeker als je ook niet begint aan dure lease auto's, kantoorpanden, managementslagen en dikke bonussen. Een betere wereld begint bij jezelf toch?
    Wat jij beschrijft is maar één van de problemen, zonder de andere aan te pakken is dat niet genoeg.

Overigens mogen mensen als directeuren die veel uren maken, grote risico's lopen en grote verantwoordelijkheden dragen best veel meer verdienen dan iemand die een simpele taak van 9 tot 5 uitvoert en de rest van zijn tijd niet hoeft na te denken over z'n werk.

Vele honderden malen meer, nee, dat is dan weer exorbitant.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Wat jij beschrijft is maar één van de problemen, zonder de andere aan te pakken is dat niet genoeg.

Overigens mogen mensen als directeuren die veel uren maken, grote risico's lopen en grote verantwoordelijkheden dragen best veel meer verdienen dan iemand die een simpele taak van 9 tot 5 uitvoert en de rest van zijn tijd niet hoeft na te denken over z'n werk.

Vele honderden malen meer, nee, dat is dan weer exorbitant.
    Welke andere problemen bedoel je dan?

Een salaris/beloning van vele honderden malen meer is m.i. niet exorbitant. Dat zit namelijk in de prijs van het product/dienst verwerkt dus de klant en de concurrentie reguleren dat (te duur en de consument koopt niet, grote winstmarge en een concurrent neemt genoegen met een lagere winstmarge).

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Nou vooruit dan [MENTION=1609]Raycoupe[/MENTION].... ( op speciaal verzoek)

De banken en dan natuurlijk diegene die de banken aansturen en HET geld verdienen, de directeuren zijn maar poppetjes die te goed betaald krijgen en als ze dreigen te gaan praten grats vlieglessen krijgen of moeten spelen met pneumatischenietpistolen (heerlijk scrable woord), zijn hiervoor verantwoordelijk.......
    Die inkomstenverschillen zijn te groot, maar het nog veel grotere probleem is het systeem dat er aan ten grondslag ligt en voor de meeste nauwelijks zichtbaar is....

Na de loskoppeling, van goud en zilver, is ons geld fiat geworden.
    Daarmee hebben de banken een paar elementaire breekijzers in handen gekregen.
    Doormiddel van inflatie wordt iedereen elk jaar van ongeveer 2% koopkracht beroofd.
    En twee procent lijkt niet veel maar na 35 jaar is dan dus wel je kapitaal 50% minder waard geworden, dus gewoon de helft ( al iemand die nu weet waarom er oa. iets met onze pensioenen aan de hand is?)

Die welvaartsafname stroomt omgekeert evenredig wel naar die elite terug.. (Iemand die nu beter begrijpt waarom die kloof oa. zo makkelijk, zo groot is geworden tussen de middenklasse en de rijken maar helemaal die paar superriijke?).

Doordat geld nu fiat is geworden kunnen de banken 'onbeperkt' geld bijdrukken en kunnen de overheden 'onbeperkt' meer geld uitgeven dan ze aan inkomstenbelasting ontvangen. Dit heeft weer twee, duidelijk, effecten:
    De overheden kunnen niet meer zonder dat gratis geld kuchfiatkuch en zijn dus afhankelijk geworden van die banken.

(En dus kan ik vast de geschiedenisboeken voor je openen, in de hoop dat we er van zullen leren, die onze kleinkinderen, als wij de komende periode overleven, zullen lezen:
    "Na DE oorlog/depressie in het jaar 2xxx, zijn de geldverstrekkende instanties, net als alle geloven, bij aardse wet 1a officieel van de overheden GESCHEIDEN"
    "De geld verstrekkende instantie(s) zijn op dienstverleningsbasis georganiseerd, winstbejag, in elke vorm, is verboden")

Een tweede effect is dat de overheden nu dus niet meer de rente vrij kunnen laten fluctueren.
    De schulden zijn zo groot dat een verdubbeling van de rente, laat staan dat we naar een langetermijn gemiddelde terug gaan van vele procenten....., nauwelijks meer op te hoesten is....
    (Ik neem aan dat mensen nu denken oja een lage rente dat herken ik?)
    Het is nu dus ook niet zo een heel groot probleem dat de inflatie her en der iets onder de gewenste waarde van, minstens, zo'n 2% zit, de absurd lage rente helpt ze ook mee.....
    Die absurt lage rente is ook weer een extra probleem voor de pensioenen..
    ("I love it when a good plan falls together" (the A-Team))

Een geheel ander effect is dat ze nu fractioneel(vrij) kunnen bankieren.
    Jou hypotheek is niet geld dat uit de markt wordt getrokken, het wordt terplekke uit lucht gebakken.
    Maar je mag wel hypotheek rente betalen.
    Dat is nu, met de lage rente, tijdelijk bijna niks, geen echt probleem, maar gemiddeld betaald elke nederlander, minstens, twee keer zijn huis; eenmaal het koopbedrag en nogmaals dat bedrag aan rentelasten gedurende de looptijd van zijn hypotheek (reken zelf maar na wat jij betaald).
    De bank loopt geen risico, levert helemaal niks, maar krijgt bij elke hypotheek het aankoopbedrag van die koper gestort....mooi zakenmodel.......

Onze zorgmodellen, die best een functie hebben maar ook beperkt werken, knijpen de middenklasse verder uit.
    Hoe meer hulpbehoevende hoe meer die middenklasse moet ophoesten.
    En ook daardoor wordt die middenklasse steeds minder middenklasse en worden effecten verder versterkt.
    ( weer meer hulpbehoevende, minder belastingsinkomsten, dus meer lenen, enz)

En zo zijn we nu al decenia lang bezig.
    En langzaam wordt duidelijk dat geldcreatie ongelijk is aan welvaartscreatie, althans voor de burgers...
    We realiseren dat inflatie ons spaargeld verneukt, en dus dat onze pensioenen oa. daarom gebakkenlucht zijn.
    Langzaam wordt duidelijk wat de banken aan het doen zijn ( ik wacht rustig tot we gecyprused worden, de meesten willen het toch niet horen).
    Sommigen beseffen dat de schulden ooit op de een of andere manier betaald moeten worden.
    Het wordt duidelijk dat misbruik van fiat, onbeperkt bijdrukken, geen echte oplossing is......

Er zijn een paar spelers die enkel eigenbelang hebben maar wel bijna de hele wereld in hun macht hebben.
    Het systeem is gebaseerd op oneindige groei.
    Dit is een een gesloten systeem onmogelijk.
    Dus of Niburu komt langs, of we hebben nog grotere problemen.....

Prep ze,
    K a n s
    Laatst gewijzigd door Kans; 07-12-14 om 21:02.
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Welke andere problemen bedoel je dan?

Een salaris/beloning van vele honderden malen meer is m.i. niet exorbitant. Dat zit namelijk in de prijs van het product/dienst verwerkt dus de klant en de concurrentie reguleren dat (te duur en de consument koopt niet, grote winstmarge en een concurrent neemt genoegen met een lagere winstmarge).
    Ik ga niet de hele documentaire uittikken.

De klant/consument die je hier terecht benoemd heeft steeds minder uit te geven naast de vaste lasten en benodigdheden om te leven. Dat is nu juist het probleem waar zelfs de rijken zich zorgen over beginnen te maken.

Want nu als de consument niet koopt omdat hij daar het geld niet meer voor heeft? Idd dan krimpt de economie. Dat is nu de kern van het probleem.

[MENTION=261]Kans[/MENTION], jouw post sluit naadloos aan bij die documentaire, het probleem van de banken en de huidige spelregels is een uitwas, een laatste strohalm waarmee de echte machthebbers in de wereld (en dat zijn NIET de overheden) proberen die oneindige groei voor zichzelf te borgen. Het is echter niets dan één grote zeepbel, die wel een keer moet gaan knappen.
    Laatst gewijzigd door Raycoupe; 07-12-14 om 21:03.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Ik ga niet de hele documentaire uittikken.

De klant/consument die je hier terecht benoemd heeft steeds minder uit te geven naast de vaste lasten en benodigdheden om te leven. Dat is nu juist het probleem waar zelfs de rijken zich zorgen over beginnen te maken.

Want nu als de consument niet koopt omdat hij daar het geld niet meer voor heeft? Idd dan krimpt de economie. Dat is nu de kern van het probleem.
    Ik had de documentaire bekeken, en al eerder dat item over die coöperaties.

Waarom houd de consument steeds minder over om uit te geven? Door de overheid via inflatie, belastingen en wetgeving.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    [MENTION=261]Kans[/MENTION], jouw post sluit naadloos aan bij die documentaire, het probleem van de banken en de huidige spelregels is een uitwas, een laatste strohalm waarmee de echte machthebbers in de wereld (en dat zijn NIET de overheden) proberen die oneindige groei voor zichzelf te borgen. Het is echter niets dan één grote zeepbel, die wel een keer moet gaan knappen.
    sorrie heb niet gekeken
    Geloof dat ik de docus ondertussen zelf aardig kan maken, maar zo hard zullen zijn dat het een overkill wordt

K a n s
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Vergelijkbare onderwerpen

1. De gemeente gaat me aan werk helpen
    Door ancestral-viking in forum Koffiecorner
    Reacties: 47
    Laatste Bericht: 23-09-14, 17:00
  2. Zeep in je BOB ?
    Door survivallaar in forum Rugzakken en tassen
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 29-07-14, 19:04
  3. Zeep
    Door medan in forum Gezondheid, medisch en verzorging
    Reacties: 2