Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat de FAK. Trammelant in EHBO kit land


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik professioneel in mijn vinger gesneden. Of eigenlijk gehakt, mijn zakmes klapte dicht.

Met als resultaat dat mijn vingertop en nagel er bijna af liggen.

 

Ik zat met mijn familie in de kamer, *klap* en ineens overal bloed.Nu heb ik al eerder een dergelijk trauma meegemaakt, als kind heb ik een keer een bijl in mijn duim gezet. Ik pak de EHBO koffer en zeg mijn vader de eerste hulp te bellen.

 

Wat volgt is een chaos. Ik maak de koffer open en 3 mensen gaan de koffer leegtrekken alsof het de zak van Sinterklaas is. Er ontstaat een discussie of we wel naar de eerste hulp moeten )er wordt dus niet gebeld). Als ik chagarijnig wordt en alles bij iedereen weg trek ben ik volgens hun aan het panikeren. Dit is wat er aan vooraf ging.

 

De EHBO kit is het probleem. Ik heb er meerdere, en bijna allemaal zijn geen EERSTE hulp dozen. Er zit heel veel in, verbandjes, alcohol doekjes, pleisters (...), en een thermometer maar echt eerste hulp is dat niet. In het geval van groot trauma kun je de koffer net zo goed thuis laten. Ook de andere kits zijn meer gericht op wondeverzorging dan het bieden van eerste hulp.

 

Een ander heel groot manko in alle kits is dat alles op elkaar zit gepakt achter elastiek. Bijvoorbeeld even snel de drukverband pakken is er niet bij. Alles moet er uit, resulterende in een bult spulletjes. Probeer dan maar eens te vinden wat je zoekt.

 

Kortom, ik wil een EHBO of beter, trauma tas samenstellen. De doelstelliing is het kunnen helpen van echt trauma. Brandwonden, beademing, snijwonden, slagaderlijke bloedingen, oogtrauma en waarschijnlijk vergeet ik er een aantal. In iedergeval niet het leggen van nette verbandjes, het plannen van een pleister of iemand zijn themperatuur op te nemen.

 

Dit alles moet in een overzichtelijke, makkelijk te openen kit zitten. Waarbij alle onderdelen afzonderlijk bevestigd zitten.

(Bijna) Vanzelfsprekend kom je dan bij het professionele spul uit. Maar er zijn betaalbare alternativen. Tasmanian Tiger heeft mooie Med Packs, alleen moet je ze wel zelf vullen.

 

In eerste instantie neig ik naar de Israeli Bandage, de trauma zwachtel zoals we die hier noemen. Hier zijn veel letsels direct mee te verbinden, met of zonder druk. Dit voorkomt gegraai en gezoek door verbandjes.

En een tourniquette. Die dingen wil je eigenlijk niet gebruiken want als die nodig zijn is er echt wat aan de hand. maar ik wil er wel een in hebben, met een watervaste stift.

 

Voor de rest moet ik het nog even bekijken, maar het is wel iets wat ik op korte termijn voor elkaar wil hebben.

 

Hebben jullie suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

nu zijn er natuurlijk mensen met meer kennis hier maar waar ik erg veel aan heb gehad is een ehbo kit voor de eerste minuten.

 

Ik heb dus een tijdje terug met een bijl in mijn knokkel gezeten dus gelijk het eerste hulp kitje erbij.

 

Eerst de boel een beetje wegvegen daarna zwaluwstaartjes erop toen een snel verbandje en toen watten eromheen en een verband voor de stevigheid. zo zat de wond gelijk dicht met genoeg spul erom heen om eventueel bloed op te vangen, het schoonmaken en een goed verband eromheen komt later wel maar eerst het bloeden stoppen.

 

hoop dat het helpt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mijn ervaring ook met die eerstehulp koffers. Ik kiep ze gewoon om en vis het snelverband eruit. Meestal kun je wel iets met snelverband. En met een beetje oefenen herken je de verpakking.

En ja, de mensen in de omgeving zijn ook een probleem, vaak rennen ze als kip zonder kop rond en luisteren niet. Als je dan ook nog eens zelf het slachtoffer bent, dan maakt dat het helemaal moeilijk.

 

Hoe is het nu met je vinger? Hebben ze de boel weer aan kunnen naaien? Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is een EHBO kit niet compleet nutteloos. De kits die ik nu heb komen (grofweg) overeen met de kits die ik gebruikte toen ik voor het eerst EHBO heb gehad (rond 2000 denk ik). Het is dan ook niet zo zeer dat ik kritiek heb op de inhoud, maar meer op de verpakking. Zolang de 'nutteloze' spullen als pleisters en termomethers maar niet in de weg gaan zitten.

 

@Dreutel, een tourniquet kun je inderdaad improviseren. Er zijn echer een paar dingen waar je rekening mee moet houden: Hoe smaller het tourniquet des te grote de kans op zenuwschade. Natuurlijk is doodbloeden een slechtere ervaring, maar om de rest van je leven zenuwpijn aan de behandeling over te houden is ook niet de bedoeling. Daar komt bij dat een tourniquet met spoed aangebracht moet worden. Het heeft dan niet de voorkeur eerst je origami skills los te laten op een doek om dan een tourniquet te improfiseren. En met een tourniquet moet grote druk uitgeoefend worden, gruwelijke pijnlijke druk. Het is lastig om dit met een geimprofiseerde tourniquet te doen een het ook nog goed vast te zetten.

Dus ik ben het 100% met je eens, het kan. Maar mijn voorkeur gaat uit naar een echte, met de hoop hem nooit nodig te hebben. Als alternatief kan een SWAT ook. Een soort brede rubberen band die volgens het Stretch, Wind And Tuck principe aangebracht wordt. Ideaal voor een kleine FAK.

 

@Tom, het was mijn Swiss Army Knife. Het kleine mesje nog wel. Deze heb ik scherper geslepen dan het grote blad omdat met het grote doorgaans toch niet voor fijn werk wordt gebruikt. Afijn. Mijn moeder had ergens tierips op zitten die er af moesten. Van die dikke. Dus ik wou laten zien dat die makkelijk zonder tang los kunnen, Pak mijn mes, pak hem anders vast dan anders om te kunnen laten zien wat ik aan het doen ben, en kort afgeleid en *snap!* het mes klapt dicht met de top van mijn middelvinger er tussen. De rest, zoals ze zeggen, is geschiedenis ^_^

Ik heb me in geen jaren zo gesneden! Maar goed, eigen schuld. Alles waar ik bij mesgebruik op hamer (opletten, goed vastpakken, alleen met het mes bezig zijn) heb ik links laten liggen. Dus moraal van het verhaal: altijd, altijd opletten!

 

@Maan, tja, eigenlijk gaat het wel goed. Alles zit dicht en er is geen ontsteking. Dus vooral goed schoon houden en opletten dat ik de vinger niet gebruik.

Het is even de vraag hoe de nagel gaat genezen. Of deze compleet uit gaat groeien, of dat het over elkaar gaat groeien. Met ongeveer 0,2mm per dag zal de tijd het leren ^_^

Ik heb twee keer eerder een flinke beschadiging aan mijn nagels gehad, beide keren zijn onzichtbaar genezen. Als kind heb ik een keer op 2mm na de top van mijn duim afgehakt. Een paar jaar geleden heb ik een hondentand onder mijn nagel gehad waardoor deze compleet los kwam van het nagelbed. Beide erg pijnlijk en een langzame genezing maar wel goed genezen.

 

@Range, kost wel wat, tja. Zoals je zegt dan heb je wel wat. Als je hem nooit nodig hebt is het te duur, als je het niet hebt als je het nodig hebt was het zijn geld wel weer waard.

Hier thuis stuit ik inderdaad op enige weerstand door de prijs, maar helaas, dit ga ik wel doorzetten.Er komt centraal in huis een 'trauma kit' De EHBO kit mag in de badkamer blijven.

Op het moment heb ik een tas op het oog. Nu ga ik eerst kijken naar de vulling en waar ik alles kan kopen.

 

Heel voorzichtig wil ik zeggen dat ik aan het overwegen ben iets van quickclot in de kit te stoppen. Ik voel hier in Nederland enig weerstand als ik de naam laat vallen. Maar ik heb het (op video) in actie gezien en het kan echt levens redden. Echter, een willekeurig persoon in Nederland zal het product niet kennen en het foutief of niet gebruiken. Dus dat is nog een twijfel puntje.

 

Ook wil ik een goede traumaschaar. De Leatherman Raptor is mooi, maar duur. En verlichting. Er komt een Maglite Mini in de kit en glowsticks. Mocht je de kit nodig hebben bij stroomuitval dan kan dat ook.

En latex handschoentjes. In alle EHBO dozen zitten die er maar bijgepropt. Ik wil iets van een dispenser in de kit zelf.

 

Als de samenstelling van de kit compleet heb zal ik er een stukje over schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is nu de reden waarom ik het zo achterlijk vind dat in sommige landen "locking" knives niet mogen.. die dingen zijn nu eenmaal gevaarlijk als ze ongewenst dicht kunnen klappen...

 

over de EHBO kit ben ik het eens, we zaten in de living van een tante van mij ergens na de invoering van het 112 nummer voor GSM's..

mijn nonkel krijgt een beroerte, iedereen zodanig in paniek, moest hij nog zelf het nummer zeggen dat we moesten bellen....

 

(daarna denk je toch 2x na)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is nu de reden waarom ik het zo achterlijk vind dat in sommige landen "locking" knives niet mogen.. die dingen zijn nu eenmaal gevaarlijk als ze ongewenst dicht kunnen klappen...

 

Ben ik met je eens. maar locking knives zijn in Nederland toch niet verboden? Victorinox heeft een aantal die gewoon op slot gaan.

Maar het begint in deze bij mezelf. Een zakmes is om mee te snijden, niet om mee te wrikken. Ik heb verdorie nog speciaal prybars gekocht om dit soort dingen te voorkomen! (en nog een mooie ook!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik met je eens. maar locking knives zijn in Nederland toch niet verboden? Victorinox heeft een aantal die gewoon op slot gaan.

Maar het begint in deze bij mezelf. Een zakmes is om mee te snijden, niet om mee te wrikken. Ik heb verdorie nog speciaal prybars gekocht om dit soort dingen te voorkomen! (en nog een mooie ook!)

 

mag niet in UK, mag geloof ik niet (maar ben dit niet zeker, dus corrigeer me als ik het mis heb) ook niet in frankrijk,...

voor mij gaat het hem niet zo zeer om wrikken, maar meer het accidenteel ergens met de rug van het mes tegen aan stoten.

 

(en met m'n oom is het goed afgelopen trouwens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo iets ?

 

-_85.JPG.868a0d3623145ed2ff6c4d98cae924af.jpg

 

Ik moets ook meteen aan een gereedschapkoffer denken.

Maar ook: waar laat je de koffer ? In huis aan de muur is een wat grotere koffer geen probleem. Meenemen in de rugzak wordt al wat lastiger.

 

Zoek eens bv op marktplaats of dumpzaken naar een BHV tas of koffer.

Leeg zijn ze vaak goed te betalen.

 

 

 

o ja, sterkte ! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Pertomax, vooralsnog ziet de wonde er goed uit en is het alleen maar lastig.

 

Een koffer kan inderdaad ook. Als het maar te pakken is zonder grabbelen. Een koffer als op de foto had ik niet aan gedacht maar is een prima alternatief.

 

Zelf had ik deze op het oog:

 

Tasmanian Tiger Small Medic Pack

7787.040-2.jpg.b186a4a258094d6c37e75e4be5f379ca.jpg

7787.040-4.jpg.d404377c68494096ae08131b9ef552ee.jpg

 

Inmiddels heb ik de quickclot ook in Nederland gevonden. Wordt in sommige EHBO kits gebruikt onder de naam Celox. Nogmaals, ik ben er nog iet uit of ik dat er in wil hebben. Met name door de (on)bekendheid van het materiaal in Nederland. Ik ga op de zaak bij de spoed eens vragen of ze het kennen en of ze weten wat ze er mee moeten doen als ze het tegenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range, kost wel wat, tja. Zoals je zegt dan heb je wel wat. Als je hem nooit nodig hebt is het te duur, als je het niet hebt als je het nodig hebt was het zijn geld wel weer waard.

Hier thuis stuit ik inderdaad op enige weerstand door de prijs, maar helaas, dit ga ik wel doorzetten.Er komt centraal in huis een 'trauma kit' De EHBO kit mag in de badkamer blijven.

Op het moment heb ik een tas op het oog. Nu ga ik eerst kijken naar de vulling en waar ik alles kan kopen.

 

Heel voorzichtig wil ik zeggen dat ik aan het overwegen ben iets van quickclot in de kit te stoppen. Ik voel hier in Nederland enig weerstand als ik de naam laat vallen. Maar ik heb het (op video) in actie gezien en het kan echt levens redden. Echter, een willekeurig persoon in Nederland zal het product niet kennen en het foutief of niet gebruiken. Dus dat is nog een twijfel puntje.

 

Ook wil ik een goede traumaschaar. De Leatherman Raptor is mooi, maar duur. En verlichting. Er komt een Maglite Mini in de kit en glowsticks. Mocht je de kit nodig hebben bij stroomuitval dan kan dat ook.

En latex handschoentjes. In alle EHBO dozen zitten die er maar bijgepropt. Ik wil iets van een dispenser in de kit zelf.

 

Als de samenstelling van de kit compleet heb zal ik er een stukje over schrijven.

 

Ga je voor materialen die lang houdbaar zijn dan is die prijs penuts voor wat je kan doen om iets te redden. Bij dit soort zaken telt elke seconde, en elke seconde die je zelf kan doen is dus het cruciaalste van het cruciaalste. Een mens kan eenvoudig gewond raken, daarom leven we in groepen en daarom weten we allemaal van veelvoorkomende zaken zoals in de EHBO wat af...

 

Er zijn 1001 manieren te sterven, er is maar 1 manier om te leven.

 

En vooral je familie er bewust van maken.. dat paniekerige moet er vanaf punt uit... laat is even zien wie de man in huis is :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Nomad_404,

 

Vervelend dat je op deze manier de tekortkomingen van je EHBO set hebt ondervonden. Goed om te lezen dat je hier wat aan wilt doen. Er zijn flink wat voorbeelden te vinden in het "Gezondheid, medisch en verzorging" subforum. Ik ben begonnen met na te gaan denken over waar ik mijn set precies voor wil gebruiken. In jou geval is dat duidelijk, het stoppen van bloedingen. Ik kan uit je verhaal niet duidelijk op maken of je daadwerkelijk je vingertop heb afgesneden. Of je dus je bovenste kootje kwijt bent, of dat je de top (1 of 2 cm) van je vinger hebt gesneden. Niet dat dat voor nu uitmaakt. Maar ik las dat je het had over Quickclot en celox (deze zijn trouwen niet hetzelfde). Het is super handig, maar ik twijfel of je dat bij dit soort verwondingen nodig hebt. Het bloed goed door, dat weet ik :). Ik heb twee weken terug mijn vader nog staan verbinden die was uitgeschoten met de kaasschaaf en zijn duim opeens een anderhalve centimeter korter was. Echter was de bloeding goed te stoppen met directe druk.

 

Waar ik in mijn set rekening mee houd is dat deze heel breed inzetbaar is. Alles is goed te pakken. In zowel mijn grote tas als in mijn ifak heb ik er voor gezorgd dat alle spullen met één hand te pakken zijn. Aangezien je nooit weet of je zelf gewond bent. Ook heb ik wat niet steriel gaas in rollertjes op de pak liggen om dat bijvoorbeeld gelijk op mijn vinger te drukken. Dat niet direct alles onder zit.

 

Wat betreft een tourniquet. Ik ben van mening dat deze, zeker voor een trauma set onmisbaar zijn. En dat dit juist één van de dingen is waarmee je niet moet improviseren. Want wanneer je deze in moet zetten is er ook echt levensgevaar. Ik las dat je het had over een SWAT tourniquet. Echter denk ik dat je beter kunt gaan voor een CAT tourniquet dan de SWAT. Dit omdat je voor de SWAT versie nogal wat ruimte nodig hebt om deze aan te leggen, gezien de breedte van de band. Stel, je hebt een snee in je bovenbeen. Dan heb je wellicht de breedte niet die je nodig hebt om de SWAT tourniquet aan te leggen. Terwijl de CAT Tourniquet in dat opzicht weer een stuk kleiner is. Daarbij is deze met één hand aan te leggen. Daar is bij de swat niet aan te beginnen. Uiteraard zijn ze duur....maar dat is iets wat je er voor over moet hebben.

 

Ook is het goed kennis op te doen over de middelen die je wilt kopen/gebruiken. Zolang je er zelf maar van verzekerd ben dat je weet hoe je moet handelen als het er op aan komt.

 

Het klinkt misschien een beetje zeikerig.... Maar steek al je geld in de "tactical" medische spullen. Want dat is vaak niet wat je het meeste nodig hebt. Nu is het met alleen een FAK natuurlijk anders dan een complete algemene set. Maar maak een goede overweging met je aankopen. Ik ben benieuwd wat je gaat aanschaffen ;).

 

Hopelijk heelt je vinger snel!

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik met je eens. maar locking knives zijn in Nederland toch niet verboden? Victorinox heeft een aantal die gewoon op slot gaan.

Maar het begint in deze bij mezelf. Een zakmes is om mee te snijden, niet om mee te wrikken. Ik heb verdorie nog speciaal prybars gekocht om dit soort dingen te voorkomen! (en nog een mooie ook!)

 

in engeland mogen die niet inderdaad

en in duitsland mag de combinatie blokkerend en eenhandsopenend niet, of eenhandsopenend of blokkerend mag wel

andere eu landen durf ik zo snel niet te zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje, nee mijn vinger ligt er niet af. ^_^ Gelukkig niet. Maar de verwonding en de gevolgen daarvan zijn voor mij aanleiding om het hele concept EHBO kit nog eens onder de loep nemen.

 

Quickclot en Celox zijn in mijn geval geen goed middel om het bloeden te stelpen. Ik heb het eerst onder de kraan gehouden (waarom weet ik ook niet, ik stond bij de kraan ^_^) Toen een roletje verband erop gehouden om het meeste bloed op te vangen en verder door de EHBO kit gezocht naar wat ik zocht.

Ondertussen mijn hand hoog in de lucht om de druk van de wond af te houden.

 

Ik deel je mening over de tourniquet. Daar wordt vaak te makkelijk over gedaan. Ik was van plan om een CAT in mijn nieuwe kit te stoppen. Door je opmerking over de SWAT moet ik die in heroverweging nemen. Als het al mogelijk is is het moeilijk om deze zelf te leggen en inderdad, je hebt ruimte nodig. Dus die komt op de tweede plaats. En wat geld betreft, jammer dan. Er moet een goede komen.

 

Tactical Gear is voor mij geen vereiste. Maar vaak is het degelijk spul. Voor een Israeli of een Celox achtig materiaal moet ik toch die kant op kijken omdat dat niet algemeen verkrijgbaar is. Al zag ik de Celox al wel op BHV websites.

 

De doelstelling van de kit is niet enkel het stelpen van bloedingen. Het moet een algemeen ' groot trauma' kit zijn voor in huis. Veel van die verwondingen zullen inderdaad bloedingen betreffen, maar een ander deel is chemisch trauma bijvoorbeeld (oogdouche) of beademing. Ik overweeg zo'n intubeer ding, maar daar heb ik geen training mee. Daar zal ik een aanvullende cursus voor moeten doen. Het is puur een ETA kit, tot hulp gearriveerd is.

 

Mag ik vragen wat voor onderdelen je in je FAK en iFak hebt zitten? Dat zou me al goed op weg helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje, nee mijn vinger ligt er niet af. ^_^ Gelukkig niet. Maar de verwonding en de gevolgen daarvan zijn voor mij aanleiding om het hele concept EHBO kit nog eens onder de loep nemen.

 

Quickclot en Celox zijn in mijn geval geen goed middel om het bloeden te stelpen. Ik heb het eerst onder de kraan gehouden (waarom weet ik ook niet, ik stond bij de kraan ^_^) Toen een roletje verband erop gehouden om het meeste bloed op te vangen en verder door de EHBO kit gezocht naar wat ik zocht.

Ondertussen mijn hand hoog in de lucht om de druk van de wond af te houden.

 

Ik deel je mening over de tourniquet. Daar wordt vaak te makkelijk over gedaan. Ik was van plan om een CAT in mijn nieuwe kit te stoppen. Door je opmerking over de SWAT moet ik die in heroverweging nemen. Als het al mogelijk is is het moeilijk om deze zelf te leggen en inderdad, je hebt ruimte nodig. Dus die komt op de tweede plaats. En wat geld betreft, jammer dan. Er moet een goede komen.

 

Tactical Gear is voor mij geen vereiste. Maar vaak is het degelijk spul. Voor een Israeli of een Celox achtig materiaal moet ik toch die kant op kijken omdat dat niet algemeen verkrijgbaar is. Al zag ik de Celox al wel op BHV websites.

 

De doelstelling van de kit is niet enkel het stelpen van bloedingen. Het moet een algemeen ' groot trauma' kit zijn voor in huis. Veel van die verwondingen zullen inderdaad bloedingen betreffen, maar een ander deel is chemisch trauma bijvoorbeeld (oogdouche) of beademing. Ik overweeg zo'n intubeer ding, maar daar heb ik geen training mee. Daar zal ik een aanvullende cursus voor moeten doen. Het is puur een ETA kit, tot hulp gearriveerd is.

 

Mag ik vragen wat voor onderdelen je in je FAK en iFak hebt zitten? Dat zou me al goed op weg helpen.

@QuickFix, die verkoper ken ik inderdaad. Doet liever grote hoeveelheden, maar voor mij heeft hij eens een uitzondering gemaakt. Hij heeft wel erg veel mooi spul ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai @Nomad_404,

 

Fijn dat je vinger in zo verre nog heel is :). Ik snap helemaal dat je nu je ehbo set wil verbeteren. Ik las je antwoord over de CAT tourniquet. Ik bedoelde juit dat de SWAT tourniquet erg breed is en niet zelf aan te leggen is. De CAT is dan de betere naar mijn mening. Wellicht vat ik je tekst verkeerd op. Maar ik heb nu het idee dat je juist opnieuw gaat kijken of de cat wel de juiste is.

 

Met de tactical gear bedoelde ik meer om niet gelijk los te gaan met dingen als pneumothorax naalden om een klaplong te verminderen/verhelpen. Omdat nogal de 'stoere' dingen zijn op youtube enzo :). Maar inderdaad dingen als celox en een israeli bandage vallen daar vind ik niet onder.

 

Oogdouche is ook super. Ik had zelf laatst een 500ml fles bij bhv4all gekocjt voor 6.50. Koste echt geen drol. Wat bedoel je met intubeer dingen?

 

Dit is mijn IFAK: http://preppers.nl/forum/threads/11733-Appelflapje-s-IFAK-(Individual-First-Aid-Kit)

 

Ik weet nog niet of ik mijn grote FAK online zet. Dat kost wel wat tijd om allemaal te fotograferen enzo. Ik kan je wel in een PM wat info sturen natuurlijk.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee om een trauma kit samen te stellen @Nomad_404. Jammer dat de aanleiding zo vervelend is ;) Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke samenstelling van je kit.

 

QuickClot is inderdaad erg onbekend in NL. Maar het is ook geen wonderproduct zoals sommige mensen (vooral amerikanen) schijnen te denken. Ik zou het zelf niet snel gebruiken, in bijna alle gevallen is directe druk een betere optie. Lees dit verhaal maar eens door als je wilt weten waarom je QuickClot in veel gevallen beter niet kunt gebruiken. QuickClot kan zeker levens redden, als je weet hoe en wanneer je het moet gebruiken. Maar als je in een situatie bent waarin je nog gewoon 112 kan bellen of zelf nog naar een huisarts/ ziekenhuis kunt gaan zou ik het liever niet gebruiken.

 

Als je dan toch QuickClot (of iets vergelijkbaars) koopt, zorg er dan voor dat je de moderne versie hebt, in de vorm van een gaasje met het product er in. De oude versies gebruiken chemicaliën die veel hitte kunnen genereren met brandwonden als gevolg en het gaasje zorgt er voor dat een arts vervolgens niet die rotzooi uit de wond hoeft te peuteren/ boenen.

 

Je IFAK ziet er erg goed uit @appelflapje! Zet mij er toe aan om me hier eens meer in te verdiepen. Wat ik nu bij me heb is eigenlijk niet toereikend in de wat ernstigere gevallen. Mocht je je grote FAK nog online zetten dan ben ik daar zeker in geïnteresseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik met je eens. maar locking knives zijn in Nederland toch niet verboden? Victorinox heeft een aantal die gewoon op slot gaan.

Maar het begint in deze bij mezelf. Een zakmes is om mee te snijden, niet om mee te wrikken. Ik heb verdorie nog speciaal prybars gekocht om dit soort dingen te voorkomen! (en nog een mooie ook!)

 

Een mes niet om mee te wrikken? Nog nooit een Strider gehad zie ik :)

 

Beterschap!

 

Greener

 

Ps: mogelijk heb ik een leuk adresje voor Celox en spul uit Israël. Ik heb hier genoeg van liggen thuis.

Zal vanmiddag wel een foto plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Een mes niet om mee te wrikken? Nog nooit een Strider gehad zie ik :)...

...Ps: mogelijk heb ik een leuk adresje voor Celox en spul uit Israël. Ik heb hier genoeg van liggen thuis.

Zal vanmiddag wel een foto plaatsen...

 

Oh, een mes kun je prima mee wrikken maar een zakmes niet ^_^ Naja, liever niet ^_~

 

En als je een hoed adresje weet voor Israelis, stollingsmiddelen (voorkeur verband behandeld met stollingsmiddel) of andere verbandsmiddelen dan houd ik mij aanbevolen. Behalve online is er moeilijk aan te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...