Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nordisk Alfheim 12.6 als BOL


Dauntless

Aanbevolen berichten

http://www.asadventure.com/benl/nordisk-tent-alfheim-12-6-1141c30006?id_colour=3778

Met een yurt in het achterhoofd dacht ik als semi-BOL samen met @Nykiyi een Nordiska Alheim 12.6 aan te schaffen:

412.jpg.1d7b891cc1aa6ef2079e238233fba095.jpg

7601_0_Nordisk_Alfheim_196_Basic.jpg.ef97bea4e7b1b00f4fbeac53a31a9e53.jpg

Nordisk-alfheim-1.jpg.0edf1869accd6d3003ba75edd9bab2bc.jpg

 

Voordelen:

-Kostprijs

-Meerdere mensen kunnen er in slapen

-Door verwijderbaar dakje mogelijkheid een kachel of vuurtje in vuurschaal

 

Nadelen:

-Relatief klein

 

Heeft er iemand tips, ervaringen, of wijze raad voor mij?

mvg,

Dauntless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Vragen: Je gaat samen met iemand in 1 tent, terwijl die tent voor 6 personen is/ kan zijn. Wat is het gewicht van de tent ? En kunnen jullie onderling de materialen verdelen ? Is er door het volume en materiaal nog ruimte over in de rugzakken ?

 

Die tent lijkt me leuk voor een stabiele lokatie, en niet om er lopend mee aan de haal te gaan. Denk ook aan de opbouw- en afbreektijd.

Mijn 2-persoonstentje staat binnen 10 minuten, 5 als het moet.

 

1 2-persoonstentje voor jullie samen, en een tarp om onder te zitten/ koken etc. lijkt mij handiger.

 

Succes met overwegen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @Lekker

 

12 kilo voor een tent gedeeld door 2 is 6 kilo per persoon. Als daar de rest nog bij moet komen ... .. . Voor een kind geen doen.

 

Ik weet wat het is. Tijdens mijn tocht in 2002 in Canada gelopen met een rugzak van 25 kilo. En dat is erg zwaar. Toen was ik nog in topconditie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik zeker een heel groot voorstander van ronde nomaden-tenten :o

Om deze echter op de rug te nemen is het behoorlijk zwaar en wanneer je de tent verdeeld over 2 tassen en je raakt elkaar kwijt heb je beide er helemaal niets aan.

Veel mensen vinden het ook vreemd dat we als stel beide juist bewust een heel ander slaapsysteem hebben en niet het gewicht verdelen onder 2 tassen.

 

Inmiddels mogen we een ander systeem even lenen om uit te testen en te proberen en dat bevalt ons tot nu toe heel erg goed.

Los van elkaar hebben we een goede tarp en poncho in een waar je gemakkelijk een vuurtje in de buurt kan stoken (geen syntetische stof maar zware canvas) en wanneer we wel samen zijn kunnen we de 2 poncho's aan elkaar knopen en hebben we een ruime 2 persoonstipi.

Met meerdere poncho's kun je ook een grotere tent maken.

zie voor een voorbeeld deze link: http://www.militarycollectibles4u.nl/a-28110250/tenten/poolse-tentzeil-helft-6-hoekig-ook-als-ponhco-of-afdekzeil-origineel/

attachment.php?attachmentid=15104&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm tja in nood moet een tent toch te dragen zijn vind ik...

Ook zie ik geen ( klein) voortentje wat altijd handig kan zijn.

Er zijn hedl erg goede tenten op de markt dezer tijden dus ik zou liever voor iets lichter gaan met meer mogelijkheden.

Zeker als je het als Bol wilt gaan gebruiken zal je naar me dunkt iets creatiever van tent moeten zoeken.

Wel een mooi model maar daar houdt het op voor mij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dauntless mag ik vragen waarom jullie voorkeur uitgaat naar de Nordisk Tent Alfheim 12.6 en bijvoorbeeld niet voor de Hilleberg Altai UL

prijs is iets duurder (het is toch al een flinke investering) maar je hebt meer ruimte en weegt maar 2,2 kilo waardoor deze eventueel wel verder meegedragen kan worden naar een volgende locatie. Ook heeft deze meer weg van een Yurt dan van een tipi wat ook aan de eventuele wensen voldoet.

http://www.zwerfkei.nl/tenten/tenten/hilleberg-altai-ul

 

attachment.php?attachmentid=15109&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dauntless mag ik vragen waarom jullie voorkeur uitgaat naar de Nordisk Tent Alfheim 12.6 en bijvoorbeeld niet voor de Hilleberg Altai UL

prijs is iets duurder (het is toch al een flinke investering) maar je hebt meer ruimte en weegt maar 2,2 kilo waardoor deze eventueel wel verder meegedragen kan worden naar een volgende locatie. Ook heeft deze meer weg van een Yurt dan van een tipi wat ook aan de eventuele wensen voldoet.

http://www.zwerfkei.nl/tenten/tenten/hilleberg-altai-ul

 

attachment.php?attachmentid=15109&stc=1

Omdat ik deze simpelweg nog niet gezien had :p

En omdat het budget toch max. 250 pp is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik deze simpelweg nog niet gezien had :p

En omdat het budget toch max. 250 pp is...

Dan valt deze inderdaad met het budget net buiten de boot :o

Aan het einde van ieder kampeerseizoen (zo rond september) zijn de tenten vaak goedkoper omdat mensen hun tenten weer willen verkopen na de zomervakantie en winkels maken dan ook vaak weer plaats voor de wintersportartikelen, dat is vaak een hele goede periode om naar een nieuwe of tweedehands-tent te kijken en zo kun je uiteindelijk toch nog behoorlijk wat euro's besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een Tentipi Zirkon 7. Licht genoeg om in je rugzak mee te nemen, zeker als je de spullen opdeelt. Een vuurtje in een dergelijke tent is heel goed te doen als je het maar klein houdt. Ik heb zo'n Ikea RVS kitchen utensils ding die ik aan de stok van de tipi kan hangen. Hierin kan je eenvoudig een klein vuurtje maken die de tent in no time warm stookt. Het voordeel van de Tipi vorm is dat je de meeste ruimte hebt waar je het nodig hebt en dat is beneden. Je kunt er comfortabel in leven en in het midden goed staan om je aan te kleden of even uit te rekken.

 

Een andere optie zou een Bell tent kunnen zijn. Die van Obelink past ruim in jullie budget en je kan er mooi een kacheltje in kwijt. Als je hem toch niet hoeft te dragen en het gewicht is geen probleem........ Een Bell tent en een Wildo kacheltje. Ben je voor 375 wel klaar en heb je een hele goede uitvalsbasis. Voordeel van de kachel is dat je hem 's nachts beter door kunt laten branden zonder toezicht.

 

In Mongolië hebben ze daar overigens een mooi systeem voor. 's Nachts sluipt iemand de gers binnen om weer wat hout op de kachel te gooien. Zo hoeft er maar een iemand even wakker te worden en een rondje te maken langs een aantal tenten en iedereen heeft het lekker warm :-D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zijn we nog mee bezig :)

 

mischien is het dan beter dat je op een vaste locatie een shelter bouwt want een tent en zeker dat formaat valt best op

google maar een bushcraft shelter en je zult genoeg vinden al is het wel geen goed idee om een bug out te doen en zomaar een bos in te trekken

ik herinner me dat @Gamble er eens een zeer goede post heeft over geschreven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...