Ga naar inhoud
GENEGEERD

In huis koken tijdens shtf zonder speciaal daarvoor kookgerei


nitrogenix

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Simpel,

Wok, vuurtje in de wok, pan er boven hangen met een 3 poot en koken maar.

Niet vergeten alle deuren open te zetten :p

 

Betere oplossing is een petroleum stelletje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Gewoon binnen geen vuur stoken.

Buiten op een vuurtje koken of op een houtkachel binnen.

Anders petroleum stel.

 

Denk eerder dat je door co2 vergiftiging onderuit gaat dan dat Brand een probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gasflessen die ik gewoon op m'n gasfornuis kan aansluiten.

Weleens waar met voorbedachte rade gekocht maar kan me goed voorstellen dat mensen die hebben vanwege een bbq of een caravan misschien.

 

PASOP . Als je normaal op de gasleiding bent aangesloten . En er is plots geen gas meer . En je gaat zelf jouw kookfornuis op flessen gas installeren lees eerst het installatie formulier dat bij jouw fornuis is geleverd . Want je kan nog raar opkijken volgens mij . Namelijk de gas sproeiers of hoe jullie het in Nederland ook mogen noemen zijn veel kleiner voor flessen gas dan voor de gas die uit de leiding komt . ( in België noemt dit stads gas )

Link naar reactie
Delen op andere sites

PASOP . Als je normaal op de gasleiding bent aangesloten . En er is plots geen gas meer . En je gaat zelf jouw kookfornuis op flessen gas installeren lees eerst het installatie formulier dat bij jouw fornuis is geleverd . Want je kan nog raar opkijken volgens mij . Namelijk de gas sproeiers of hoe jullie het in Nederland ook mogen noemen zijn veel kleiner voor flessen gas dan voor de gas die uit de leiding komt . ( in België noemt dit stads gas )

 

Je hebt helemaal gelijk! Daarom moet je de kraan niet volledig opendraaien.

Het is sowieso niet mijn eerste keus om zo te koken maar het kan.

Doodgaan van de honger is gevaarlijker als proberen te koken toch?! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

De kraan niet te ver open is echt een slechte gevaarlijke oplossing.

Kraan van de fles een mm open zetten veranderd niets aan de gas druk en flow.

De juiste sproeiers of het juiste gas is wel een oplossing.

 

Edit: in Apeldoorn is het een mini shtf kijk wat er van komt. http://preppers.nl/forum/threads/11735-SHTF-Apeldoorn?p=316184&viewfull=1#post316184

@Geert zn Chinees oplossing werkt daar nog wel en toch domme acties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kraan niet te ver open is echt een slechte gevaarlijke oplossing.

Kraan van de fles een mm open zetten veranderd niets aan de gas druk en flow.

De juiste sproeiers of het juiste gas is wel een oplossing.

 

Tsjaa, doodgaan van de honger omdat je geen prepper was en ervan uitgaande dat je alleen nog maar voedsel hebt wat gekookt moet worden voordat het genuttigd kan worden is ook gevaarlijk toch?

Alsnog sta ik volledig aan jullie kant. Wij kunnen de gasflessen gewoon op verschillende camping gasstellen aansluiten, zie geen reden om risico te lopen maar het ging mij om de vraag waardoor ik een beetje ging nadenken. Omdat ik zelf geen wok heb ging ik alternatieve manieren verzinnen met shit wat ik in huis heb.

Zal die maar niet noemen want dan barst de bom hahaha

 

Maar in het geval van de vraag, niet geschoten is altijd mis

No pain no game

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, er is een shtf en er is geen stroom geen gas niets.

Maar je bent ook geen prepper of je heb niet de juiste materiaal in huis om te kunnen koken.

Hoe kook je dan zonder dat je de boel af fikt??

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar

 

Pan boven wat kaarsen/waxinelichtjes werkt ook, op dit forum zijn een aantal topics hoe je brood kunt bakken boven een stel waxinelichtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst heb ik mijn glazen theelicht weer eens uit de kast gevist dat normaal gesproken wordt/werd gebruikt om een pot thee warm te houden. Tegenwoordig gaat dat veel handiger met een thermosfles, maar enfin. Ik heb gewoon een theelicht kaarsje aangestoken en een kan koud water erop gezet en na een minuut of tien was dat zodanig warm dat je er wel een cup-a-soupje/zakje koffie o.i.d. van klaar kan maken. Of jezelf met warm water kan wassen of noem maar op. Omdat het glas is heb je er ook maximaal licht van. Koken doet het natuurlijk niet maar handig is het wel :rolleyes:

theelicht.jpg.aaaa16baa3b279482d7c65fb85e0291d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, er is een shtf en er is geen stroom geen gas niets.

Maar je bent ook geen prepper of je heb niet de juiste materiaal in huis om te kunnen koken.

Hoe kook je dan zonder dat je de boel af fikt??

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar

 

Open vuren in huis van hout, benzine of houtskool is niet echt aan te raden. Waxine lichtjes zijn veel te zwak om een pan pasta of rijst op te koken.

Als je helemaal niets hebt voorbereid, wordt het koude snert en alles wat je in pot en blik hebt zitten. Pasta kun je opweken in water.

 

Het meest eenvoudige en waarschijnlijk de goedkoopste oplossing is het aanschaffen van een campingtweepitter oid bij de kringloop en een pot gas preppen. Oneindig houdbaar, ok, de slang eens in de tien jaar vervangen is wel aan te raden.

 

Ook bij petroleumstelletjes dien je nogal geduld te hebben, maar het gaat.

 

Zonder voorbereiding, als je alleen binnenshuis zou willen koken, wordt het dus een koude maaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een SHTF waar al dagen niet gegeten kan worden, krijgen met een "neus" voor etens luchtjes. Het maatk dat niet uit of er binnen of buiten gekookt gaat worden. Je buren zullen het in no-time door hebben.

 

IN huis knutselen met open vuur (vuurtje in je wokpan oid) lijkt me niet verstandig. Maarja daarvoor zitten we hier, om ons GOED voor te bereiden op diverse senarios......toch? :D

 

Buiten koken is ook geen optie, als je in de stad open en bloot gaat koken terwijl de rest omkomt van de honger ben je ook gewoon de lul

Moet dus binnen

Ventilatie is wel een aandachtspunt inderdaad

 

En oplossingen als petroleum stel daar heb ik niets aan want dat is niet de vraag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een SHTF waar al dagen niet gegeten kan worden, krijgen met een "neus" voor etens luchtjes. Het maatk dat niet uit of er binnen of buiten gekookt gaat worden. Je buren zullen het in no-time door hebben.

 

IN huis knutselen met open vuur (vuurtje in je wokpan oid) lijkt me niet verstandig. Maarja daarvoor zitten we hier, om ons GOED voor te bereiden op diverse senarios......toch? :D

 

Volgens mij is er in Apeldoorn een wijk waar je kan oefenen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, er is een shtf en er is geen stroom geen gas niets.

Maar je bent ook geen prepper of je heb niet de juiste materiaal in huis om te kunnen koken.

Hoe kook je dan zonder dat je de boel af fikt??

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar

 

 

Vuur in huis zonder dat je een haard oid hebt, moet je nooit doen, ook niet met b.v. BBQ kolen oid.

Wat je zou kunnen knutselen is dit, een spiritusbrander, als je spiritus in huis hebt. https://www.youtube.com/results?search_query=alcohol+stove+soda+can

Ga ook vooral niet klooien met brandstoffen als je niet weet wat je aan het doen bent.

 

Ben je onhandig, onvoorbereid dan heb je gewoon pech, zul je koude soep moeten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel, er is een shtf en er is geen stroom geen gas niets.

Maar je bent ook geen prepper of je heb niet de juiste materiaal in huis om te kunnen koken.

Hoe kook je dan zonder dat je de boel af fikt??

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar

Dan heb je dikke pech. Had je jezelf maar WEL moeten voorbereiden.

Denk dat de vraag verder ook weinig nut heeft op een preppers forum waar een ieder toch wel op de een of andere manier voorbereid is op zoiets.

 

Dus ben je wel prepper en heb je niet het juiste materiaal in huis om een warme maaltijd te bereiden, dan weet je wat je alsnog moet regelen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vuur in huis zonder dat je een haard oid hebt, moet je nooit doen, ook niet met b.v. BBQ kolen oid.

Wat je zou kunnen knutselen is dit, een spiritusbrander, als je spiritus in huis hebt. https://www.youtube.com/results?search_query=alcohol+stove+soda+can

Ga ook vooral niet klooien met brandstoffen als je niet weet wat je aan het doen bent.

 

Ben je onhandig, onvoorbereid dan heb je gewoon pech, zul je koude soep moeten eten.

 

???????

Kuntselen met een spiritusbrander en vooral niet klooien met brandstoffen.

 

Er is weinig zo link als spiritus.

Je ziet het nl. nauwelijks branden.

 

Enige oplossing is : je campingspul gebruiken. (Vooropgesteld dat je het onderhouden hebt en je weet er mee om te gaan.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

???????

Kuntselen met een spiritusbrander en vooral niet klooien met brandstoffen.

 

Er is weinig zo link als spiritus.

Je ziet het nl. nauwelijks branden.

 

Enige oplossing is : je campingspul gebruiken. (Vooropgesteld dat je het onderhouden hebt en je weet er mee om te gaan.)

Of je pakt zo'n spiritus brander van een gourmet stel. Kun je in de kringloop voor een paar dubbeltjes kopen.

Of als je wel een auto voor de deur hebt, op het motoblok kun je prima een maaltijd bereiden als je er een stukkie mee gereden hebt. (scooter/bromfiets lukt het ook mee met een beetje improviseren)

 

Nog beter is om ervoor te zorgen dat je maaltijden in huis hebt die koud ook eetbaar zijn of van die MRE's van het leger waar zo'n heatpack bijzit.

 

Wees creatief en mijn ervaring is dat mensen in een nood situatie erg creatief kunnen zijn........

Link naar reactie
Delen op andere sites

???????

Kuntselen met een spiritusbrander en vooral niet klooien met brandstoffen.

 

Er is weinig zo link als spiritus.

Je ziet het nl. nauwelijks branden.

 

Enige oplossing is : je campingspul gebruiken. (Vooropgesteld dat je het onderhouden hebt en je weet er mee om te gaan.)

 

Daarom zeg ik als je niet weet wat je doet, dan moet je het niet doen.

Maar een blikje en spiritus zijn in een huis vaak wel te vinden, en de vraag is, wat je kan zonder voorbereiding.

Op een schaduw plek zie je spiritus wel goed. Maar in de felle zon is het lastig.

 

Onder tussen in Apeldoorn

http://nos.nl/artikel/2007922-apeldoorners-onwel-na-barbecue-n-in-huis.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

De magnetron is een mooie oplossing en de combimagnetron (met oven) kun je brood bakken, kip braden en zelfs een eend uit de vijvers in 60 minuten klaar.

 

De magnetron kan ook op een moderne aggregaat met voldoende vermogen

 

Het voordeel is dat je gewoon in je keuken werkt met een kabel van Aggregaat die buiten staat naar je magnetron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...