Ga naar inhoud
GENEGEERD

Olielamp onderhoud


Tom

Aanbevolen berichten

Het is een video over de gewone drukloze olielampen en niet de Petromax vergasser lampen.

 

Het voordeel is natuurlijk de prijs maar ook het minimale onderhoud en de lage kosten alleen een lont en de lage aanschafprijs ongeveer 20 euro.

 

in de video hoort u de vrouw zeggen dat ze er 2 in de woonruimte heeft en dat is voldoende, ik denk echter dat bij lezen of een andere bezigheid wel een tafellamp heeft zoals de prachtige Aladdin tafellamp

 

Ik houd van de rust die ervan uitgaat, ik zet er gewoon 1 op tafel en met een goed glas amaretto kan ik er heerlijk bij wegdromen.

Ik houd van petroleum (in de lamp of kachel) komt misschien wel omdat ik als jongetje van ongeveer 11 jaar samen met mijn broertje onze oom hielp die petroleumboer was. Wij belden dan aan en namen de petroleum kannen mee naar de wagen (paard en wagen) waar mijn oom dan de kan vulde en de prijs noemde die dan afgerekend moest worden.

 

Maar dus de video over de olielampen de hier besproken Dietz Blizzard

 

 

Ik weet 2 adressen waar je ze kunt kopen

http://www.olielampen.nl/stormlampen.html?p=3

http://www.qvist.nl/qvist/branders-lantaarns/lantaarns.html?cat=32&p=2

 

Koop wel de kwaliteitslampen de naamlozen zijn scheef of lekken en roesten snel.

 

De beste is ;

 

Guillouard (Frankrijk)

 

Feuerhand

 

Petromax

 

Dietz

 

En het beste is Petroleum de betere soort maar lampolie kan ook maar zit wel een geurtje aan in een olielamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Tom , jouw bericht doet me denken dat ik nog steeds naar 'n winkel moet. Heb 2 olielampen, model Alladin maar dan helemaal van melkglas, die niet goed zijn. Bij de één krijg ik het lont niet omhoog en de andere zit dat ronde ding waar de glazen kap op rust niet stevig in elkaar.

 

Bij ons thuis hadden we geen olielampen maar wel petroleum, denk dat we zo'n ronde hoge kachel hadden, zo'n verplaatsbare....als ik het goed heb onthouden.

Als ik in de schuur kwam moest ik altijd even in dat blik petroleum ruiken, dat vond ik toch zoooo lekker ruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft mooi spul!.... Als scout al me hele leven met olielampen in de weer... Heb ook een mooie Petromax CP500 voor mezelf gekocht een paat jaar terug uitgevoerd in messing dus die roesten uberhaupt niet en drukloze lampen kun je ook niet genoeg van hebben, al is het maar als sfeerlicht in de tuin...

 

Heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd mooi..

Ik heb er 3 ...2 van Feuerhand en 1 Dietz.

Als ze een tijd hebben gebrand haal ik ze uit mekaar en poets hier en daar..ik snijd de lont terug recht en verwijder wat stof.

Branden lang op een tankje petrolium C.

 

Heel mooie lampen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

TION] , jouw bericht doet me denken dat ik nog steeds naar 'n winkel moet. Heb 2 olielampen, model Alladin maar dan helemaal van melkglas, die niet goed zijn. Bij de één krijg ik het lont niet omhoog en de andere zit dat ronde ding waar de glazen kap op rust niet stevig in elkaar.

 

Er waren ooit inklapbare schermhouders in de verkoop. Die moest je dan thuis in elkaar zetten. Goede kans dat de "armen" een keer los gaan zitten.

vastzittende pit kan diverse redenen hebben. Meest voorkomende is dat de petroleum oud geworden is en de pit heeft vastgekit. Dan wordt er kracht uitgeoefend op het verstelmechaanisme en dan heb je reden 2 van kapot gaan. 3e reden kan zijn dat de pit op is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er waren ooit inklapbare schermhouders in de verkoop. Die moest je dan thuis in elkaar zetten. Goede kans dat de "armen" een keer los gaan zitten.

vastzittende pit kan diverse redenen hebben. Meest voorkomende is dat de petroleum oud geworden is en de pit heeft vastgekit. Dan wordt er kracht uitgeoefend op het verstelmechaanisme en dan heb je reden 2 van kapot gaan. 3e reden kan zijn dat de pit op is.

 

Reden 3 is het mooist.....maar zo blond ben ik gelukkig niet :)

Waar de pit uitkomt is niet recht, zoals bij 'n petroleum stel, maar rond. Kan best zijn dat dat het door oude olie vast is gaan zitten want krijg er geen beweging in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reden 3 is het mooist.....maar zo blond ben ik gelukkig niet :)

Waar de pit uitkomt is niet recht, zoals bij 'n petroleum stel, maar rond. Kan best zijn dat dat het door oude olie vast is gaan zitten want krijg er geen beweging in.

 

Weet ik.

Aladdin lampen zijn mooi.

Wat voor mdoel is het ?

 

Pictures we want.

 

wd40 ? hhmm, weet ik niet.

Gewwon ik de petroleum zetten werkt (soms) ook. Als je maar niet het mechanisme verkracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan de foto.IMG_2704.jpg.9d185c97c43561d24e893f1383052657.jpg

De grote is met het lont probleem. Het wieltje zit niet vast want kan ik 'n beetje draaien maar hij loopt vast op het lont en het lont op zich ziet er verder wel goed uit. Beetje rafelig aan één kant dus misschien had de vorige eigenaar er al problemen mee.

De kleine is die steun gammel van en wil ik ook 'n nieuwe kap want is 'n stukje af. Valt niet echt op want valt in de steun en kan je natuurlijk naar achter zetten.

 

Grappige is dat de kleine kap wat weegt, en die grote voel je niet als je hem in je handen hebt want die weegt echt niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, stop maar. Dat is een kosmos brander.

 

Dit is een Aladdin lamp (foto van internet)

 

82070_2.jpg.89e32967a3249284b54b352407fb3f88.jpg

 

We praten over twee verschillende lampen.

Oplossing en oorzaak is overigens wel dezelfde ;-)

 

ps geen idee waar het strijkijzer nu ineens vandaan komt. Zie het ook niet in de tekst staan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan de foto.

De grote is met het lont probleem. Het wieltje zit niet vast want kan ik 'n beetje draaien maar hij loopt vast op het lont en het lont op zich ziet er verder wel goed uit. Beetje rafelig aan één kant dus misschien had de vorige eigenaar er al problemen mee.

De kleine is die steun gammel van en wil ik ook 'n nieuwe kap want is 'n stukje af. Valt niet echt op want valt in de steun en kan je natuurlijk naar achter zetten.

Grappige is dat de kleine kap wat weegt, en die grote voel je niet als je hem in je handen hebt want die weegt echt niks.

 

Heb je de brander al eens uit elkaar gehaald om te kijken wat er wel niet werkt ?

Wieltje kan slippen op het katoen > doorgesleten,

wieltje kan vastzitten door losse draad,

 

Gewoon pit er eens uithalen, helemaal, en chekken of het in orde is.

 

De ene kap is echt en oud de andere is "namaak"

Rara welke echt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de brander al eens uit elkaar gehaald om te kijken wat er wel niet werkt ?

Wieltje kan slippen op het katoen > doorgesleten,

wieltje kan vastzitten door losse draad,

 

Gewoon pit er eens uithalen, helemaal, en chekken of het in orde is.

 

De ene kap is echt en oud de andere is "namaak .

Rara welke echt is.

 

Ik ga er wel mee naar 'n winkel die er verstand van heeft want ben anders bang iets te slopen.

En rara welke is echt?

Ik denk degene die niets weegt..........................................maar misschien heb ik dat helemaal fout :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er wel mee naar 'n winkel die er verstand van heeft want ben anders bang iets te slopen.

En rara welke is echt?

Ik denk degene die niets weegt..........................................maar misschien heb ik dat helemaal fout :confused:

 

Heel goed, het scherm dan hé. ;-)

Een scherm maakt een olielamp instabiel door het toegevoegde (hoog geplaatste) gewicht. Dus een scherm moet zo licht mogelijk zijn. Vreemd genoeg wisten ze dat vroeger beter voor elkaar te krijgen dan heden ten dage.

 

Wat betreft de brander: die kan je haast niet kapot maken.

Elk bedrag wat je daarvoor moet uitgeven aan een "winkel" is te veel. Kosmos branders groeien nog net niet aan een boom maar op elke rommelmarkt vind je ze terug.

 

Kap er af, brander uit het recevoir draaien en dan het deel met de kaphouders er af draaien.

Je ziet dan ook hoe eea werkt, wat ik persoonlijk, belangrijk vind. De platte pit wordt rond gevouwen dmv een taps toelopende dubbelwandige buis. Onder aan die buis zit aan de zijkant een opening om de lucht in de gevouwen pit te krijgen.

 

Zoek anders iemand in de buurt die je wil helpen/meekijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger wisten ze alles beter @-geanonimiseerd- maar dat mogen wij niet weten natuurlijk, slecht voor de handel. Heb hem al tig keer uit elkaar gehaald en bekeken in de hoop dat er iets veranderd, niet dus :)

En het laatste wat ik om me heen heb zijn handige mensen, maar wel gezellige mensen gelukkig :) Dus mijn enige optie is 'n winkel en dan hoop ik dat zij er iets mee kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nanna

 

Er is een hobbyist die nog veel orginele onderdelen heeft, neem eens contact met hem op

heeft ook complete lontmechanismen en onderdelen

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-lampen/m878287761-olielamp-glas-kneepglas-buikglas-peerglas-lampenglas.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

 

Tom, ken jij hem persoonlijk ?

Ik heb nl. wel eens prijzen gevraagd maar nooit antwoord gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Zojuist de oude olielamp van mijn moeder gekregen die van mijn overgroot vader was. Dus al aardig wat jaartjes oud. Zojuist helemaal opgepoetst voor zover het kon na wat achterstallig onderhoud.

 

Glimt weer als nieuw! :)

 

Het brander is een zogenaamde Matador of vlakschijfbrander op z'n Nederlands. In principe het meeste efficiënte type, maar ze zijn wat lastiger in gebruik.

Het glas is echter een peer glas, wat hoort bij lampen met een vlak lont, niet bij dit type brander. Deze heeft een zogenaamd Matador of buikglas nodig.

Zie hier de drie type glazen: http://hytta.de/zubehoer/Glaszylinder-fuer-Dochtpetroleumlampen-Kosmoszylinder-Matadorzylinder-Kniffzylinder,9995.htm

 

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Kosmos type branders, die zijn lekker makkelijk in gebruik en toch veel efficiënter dan lampen met een vlak lont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glimt weer als nieuw! :)

 

Het brander is een zogenaamde Matador of vlakschijfbrander op z'n Nederlands. In principe het meeste efficiënte type, maar ze zijn wat lastiger in gebruik.

Het glas is echter een peer glas, wat hoort bij lampen met een vlak lont, niet bij dit type brander. Deze heeft een zogenaamd Matador of buikglas nodig.

Zie hier de drie type glazen: http://hytta.de/zubehoer/Glaszylinder-fuer-Dochtpetroleumlampen-Kosmoszylinder-Matadorzylinder-Kniffzylinder,9995.htm

 

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Kosmos type branders, die zijn lekker makkelijk in gebruik en toch veel efficiënter dan lampen met een vlak lont.

Ja inderdaad, het glas is toen der tijd eens kapot gevallen vandaar dat het geen orgineel glas is wat er op zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mooie lamp. Na koper/messing poetsen lamp inspuiten met blanke lak dan hoef je niet zo snel weer te gaan poetsen.

Is de matador brander een 15 of 20linie ?

Deze laatste zuipen petroleum waar je bij staat ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie lamp. Na koper/messing poetsen lamp inspuiten met blanke lak dan hoef je niet zo snel weer te gaan poetsen.

Is de matador brander een 15 of 20linie ?

Deze laatste zuipen petroleum waar je bij staat ;-)

Ah dankjewel voor de tip, volgens mij is het een matador. Ben hier zelf een leek mee met dit gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dankjewel voor de tip, volgens mij is het een matador. Ben hier zelf een leek mee met dit gebied.

 

Nou, als het een matador van E&G is dat staat het er op: Matador en een getal, meestal 20 dat is dan de maat in linie.

Kan ook een 20''' Ideal brander zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...