Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes/bijl voor het hakken van brandhout of kleine boompjes?


dutch survival

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik stel deze vraag omdat ik vaak mensen met messen hun hout zie hakken, ( batonning of hoe je het ook schrijft) maar als ik dit doe met mijn messen breken ze spontaan!image.jpg.4a125499285395b69c86d9729a466329.jpg

Dus wou ik vragen of jullie mij raad konden geven, en welke bijl of welk mes dan voor deze klus? Enz. Enz.

 

Alvast bedankt mvg DS

Ik kan met mijn Mora van de Prepshop toch takken van Ca. 3 cm doorsnee batonnen...

Voor de 13,95 misschien niet zo'n slecht idee...

Mvg,

Dauntless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens batonning is niet heel moeilijk. Ik heb een stevige droge tak van ongeveer 4 cm dik die ik gebruik om te hameren. Het mes zet ik op de tak die ik wil splijten, ongeveer 3 cm van het handvat af (hier is mijn mes serrated). Met die stevige tak sla ik dan op mes zo ver mogelijk ban de punt af. Al heel wat takken gedaan en mijn mes doet het nog altijd goed.

 

Is er een speciale techniek voor takken splijten? Geen idee. Ik doe het al een tijdje zo en werkt altijd goed. Ik heb wel een goed kwaliteit mes, böker, met 440C staal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel deze vraag omdat ik vaak mensen met messen hun hout zie hakken, ( batonning of hoe je het ook schrijft) maar als ik dit doe met mijn messen breken ze spontaan!image.jpg.4a125499285395b69c86d9729a466329.jpg

Dus wou ik vragen of jullie mij raad konden geven, en welke bijl of welk mes dan voor deze klus? Enz. Enz.

 

Alvast bedankt mvg DS

 

Welk hout en hoeveel cm diameter was dit? Wat is de dikte van je mes en met wat heb je op dat mes geslagen? heb zelf ook een Rui en een paar Albainoxen (worden in zelfde fabriek gemaakt) en heb daar bij het batonnen (nog) geen problemen mee gehad.

 

Heeft dat mes geen garantiewaarborg?

 

Qua advies van messen en techniek om dit te doen... Met een mora kan je een klein boompje omhakken maar voor dikke stukken te klieven is het aan te raden minstens 4 mm dik te gaan. Qua snede is het aan te raden een convex, een scandi of een flat grind te hebben. Een hollow grind is voor batonnen niet echt geschikt.

Ook moet je zien dat je bij het vellen van een dikke dak steeds schuin gaat ( in een V vorm) en afwisselend en rondom werkt en net te veel kracht zet bij het meppen en op het gedeelte slaat op de rug van het mes ter hoogte waar de snede in het houd gaat, laat vooral het mes het werk doen. Bij het klieven van stronken is het dan weer aan te raden niet groter te gaan dan 3/4 van je lemmet. Ook best niet met een ander stuk metaal op de bovenkant van je mes meppen. maar een stuk hardhout of zo'n rubber hamer om je haringen mee in de grond te slaan.

 

Een bijl is natuurlijk veel handiger maar als deze niet voor handen is kan je met bovenstaande tips al goed weg.

 

Een goede vouwzaag is natuurlijk ook een goede investering zoals de silky pocketboy, gomboy of bigboy. Om hiermee hout te kieven kan je bovenaan een kleine zaaginkeping maken in het midden en werken met een wig (schuin oplopend driehoekig blokje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje allemaal, het is een full tang mes, ik heb er geen garantie op want ik heb hem van iemand gekocht die ik ken, maar die had hem nog nooit echt gebruikt, het is een rui mes, ook niet zoon bekend merk dus misschien vandaar, het was een redelijk dik blok hout, misschien een beetje te dik, het was zoon blok die je altijd krijgt als je van die zakken hout koopt, maar aangezien ik geen echt fijne bijl heb, deed ik het met mijn mes, nu opzoek naar of een beter mes( dan ook een wat duurdere, van een beter merk) of ik koop een gransfors brucks bijl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje allemaal, het is een full tang mes, ik heb er geen garantie op want ik heb hem van iemand gekocht die ik ken, maar die had hem nog nooit echt gebruikt, het is een rui mes, ook niet zoon bekend merk dus misschien vandaar, het was een redelijk dik blok hout, misschien een beetje te dik, het was zoon blok die je altijd krijgt als je van die zakken hout koopt, maar aangezien ik geen echt fijne bijl heb, deed ik het met mijn mes, nu opzoek naar of een beter mes( dan ook een wat duurdere, van een beter merk) of ik koop een gransfors brucks bijl

koop een esee 5 of 6 , heb je levenslange garantie op ongeacht wat je er mee doet

en daarbij mischien een fiskar bijltje ook lange garantie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje allemaal, het is een full tang mes, ik heb er geen garantie op want ik heb hem van iemand gekocht die ik ken, maar die had hem nog nooit echt gebruikt, het is een rui mes, ook niet zoon bekend merk dus misschien vandaar, het was een redelijk dik blok hout, misschien een beetje te dik, het was zoon blok die je altijd krijgt als je van die zakken hout koopt, maar aangezien ik geen echt fijne bijl heb, deed ik het met mijn mes, nu opzoek naar of een beter mes( dan ook een wat duurdere, van een beter merk) of ik koop een gransfors brucks bijl

 

Dat haardhout is al behoorlijk droog, dat helpt ook niet echt.

 

Gransfors maakt perfecte bijlen, iets duurder dan Fiskars maar kwalitatief een stuk beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival: Gecondoleerd met je verlies, maar liever dat het nu gebeurt dan wanneer je afhankelijk bent van je gereedschap.

 

Het lijkt me een flinke mep staal, dat mes en dat hij op deze manier brak is onacceptabel, zelfs voor een slecht merk.

Deze is het toch? http://www.carabinasypistolas.com/nl/rui_messen/rui_tactical_messen/rui_tactical_mes_31959.php 6mm staal dat breekt. :confused:

 

Wat voor mes je wel zou moeten kiezen hangt volledig van je budget af. Wil je er niet meer dan 20 euro aan besteden kom je automatisch bij Mora messen uit. De Companion Heavy Duty is dan de beste keus, 18 euro. Zelf heb ik de Companion MG RVS als backup en deze is wat dunner dan de Heavy Duty versie, toch al heel wat hout mee klein gemaakt. Vergeleken met míjn primaire mes, een Boker Plus Bushcraft wordt die rvs Mora wel wat sneller bot, maar ja, daar betaal je dan ook 64 euro voor.

 

Als je nog meer geld kan besteden zijn er heel veel smaken te koop, zoals de reeds genoemde Esee messen, dan ben je al snel 120 euro of veel meer kwijt.

 

Hopelijk laat je je niet meer verleiden tot Rambo stijl messen van de dumpshop, hoewel ik me wel afvraag of ook dit merk gekloond wordt in China, want zo'n zware jongen zou simpelweg niet mogen breken.

 

Let ook op het gewicht van je toekomstige mes, want in verreweg de meeste gevallen is het handiger een iets compacter mes te hebben plus een bijltje, ipv van zo'n halve kg tactical bullshit. Het is namelijk handig als je er nog steeds een ui mee kan snijden, anders kom je er in de praktijk achter dat het ding nooit gebruikt en alles met je zakmes doet. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival mischien is je mes gewoon te hard @carismo ? , ik koop enkel messen van 56-60 hrc als je opzoek bent naar een nieuw mes zou ik je een esee aanraden

maar eens even kijken of dit onder garantie valt welk mes is dit precies?

 

Het kan aan verschillende dingen afhangen... een kleine hotspot in het metaal zelf, slecht hardingsproces, slechte techniek, te hard hout,...

 

Er zijn verschillende goede merken, Esee is er 1 van maar persoonlijk ben ik meer fan van TOPS, Fox, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je geen geld wilt uitgeven dan pak je gewoon een bijltje van 4 a 5 euro bij de action

 

Als de dan toch iets gewoon gaat pakken zonder geld uit te geven kun je misschien beter een duurdere bijl pakken. Je gaat toch niet riskeren opgepakt te worden voor een bijl van 4 a 5 euro? :rolleyes: :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan aan verschillende dingen afhangen... een kleine hotspot in het metaal zelf, slecht hardingsproces, slechte techniek, te hard hout,...

 

Er zijn verschillende goede merken, Esee is er 1 van maar persoonlijk ben ik meer fan van TOPS, Fox, ...

haha heb al zo veel over tops gehoord van je dat mn volgende duur mes een TOPS word :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival

 

Let ook op het gewicht van je toekomstige mes, want in verreweg de meeste gevallen is het handiger een iets compacter mes te hebben plus een bijltje, ipv van zo'n halve kg tactical bullshit. Het is namelijk handig als je er nog steeds een ui mee kan snijden, anders kom je er in de praktijk achter dat het ding nooit gebruikt en alles met je zakmes doet. :o

 

deze vind ik wel leuk :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...