Ga naar inhoud
GENEGEERD

MRE Christmas!


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Tweede kerst dag zat ik nog vol van het kerstmaal van de dag ervoor. Omdat ik geen zin had om brood te smeren heb ik maar een MRE opengetrokken.

Ik heb de dozen al een aantal weken staan en ze zijn oorspronkelijk bedoeld als noodrantsoen.

Maar ze zijn eenvoudig genoeg te krijgen om ze ook daadwerkelijk te gebruiken. Zo kan ik de noodvoorraad rouleren met een voorraad voor 'dagelijks gebruik'.

 

Afijn, ik maak een dood open en pak blind een MRE. Anders blijven alle 'vieze' menu's over.

Ik heb meteen de hoofdprijs, menu 11... Vegetarische Taco Pasta. Dat lijkt een tegenvaller.

 

Het openen van de MRE is een beetje alsof ik een kerstpakket open maak. Wat een feest! Bijzonder geinig al die zwaar verpakte spulletjes.

Wat me meteen opvalt is de degelijke lepel die er bij zit. Die kan je gemakkelijk hergebruiken.

 

Ik zal niet alle onderdelen afzonderlijk opnoemen, de inhoud is te vinden op MRE Info.

 

Als ik alles bekeken heb mis ik mijn koffie. Hoe kan ik ontbijten zonder koffie? De French Vanilla Cappuccino zal het alternatief daarvoor zijn.

Omdat dat me koud niet lekker lijkt besluit ik deze met de FRH (Flameless Ration Heater) te verwarmen nadat ik de Taco heb opgewarmd.

 

De FRH is een beetje het hoogtepunt van de MRE, FRHs vindt ik al interresant sinds ik ze in 1999 voor het eerst in Engeland in koffieblikjes heb zien zitten.

Je hebt hier wel water voor nodig, een beetje. Maar omdat je dit water toch niet voor consumtie kan gebruiken kun je bij wijze van ook slootwater gebruiken. Na 10 minuten is de Taco klaar en stop ik snel de Cappuchino er in.

 

De Taco is het best te vergelijken met chili met stukjes pasta er in. Hoewel geen delicatesse is het zeer goed te eten. Vergelijkbaar met de instant pasta's die ik in Duitsland wel eens koop.

 

Als ik de Taco op heb zou de Cappuchino klaar moeten zijn. Maar die is niet heet. Als ik naar de FRH kijk zie ik dat één van de pockets niet nat is geworden. Ik besluit er opnieuw water op te gooien en 10 minuten later is de Cappuchino lekker heet.

Cappuchino is niet mijn drankje, zeker niet met een smaakje. Maar deze is wel te drinken.

 

De rest van de inhoud verdeel ik over de dag.

 

Als het tijd is om te snacken dan maak ik de Candy Pack open. Het blijken twee rolletjes Tootsy Rolls te zijn. Vergelijkbaar met Chocotoff, zonder chocola en zachter.

 

Tijdens de film is het tijd voor crackers. Twee crackers die in totaal 8 stukken gebroken kunnen worden. De Chunky Peanut Butter is een beetje een tegenvaller. Wel lekker maar helemaal niet chunky.

 

Ook zit er nog een zakje appelmoes in. Deze is wat dunner dan we in Nederland gewend zijn en is mierzoet. De familie mag een hapje proeven en begint een beetje onder de indruk te raken van de MRE, het is helemaal niet vies! (Ze waren nogal skeptisch ^_^)

 

Ondertussen zitten we aan de thee met koekjes en ik pak mijn Chocolate Cookie. Jaloerse blikken richten zich mijn kant uit, dit koekje is groter en dikker dan die op tafel liggen! De smaak is vergelijkbaar met de Chocolate Chip Cookies van de Aldi/Lidl.

 

Aan het eind van de avond is mijn MRE zak bijna leeg. Uit de Accessory pack weet ik nog een zakje frisdrank poeder te vissen. Ik vul mijn Dopper (0,5l) en gooi het zakje er in. Even schudden en klaar ^_^ Het is een citroen achtige limonade. Ook weer mierzoet. Ik weet nog niet of ik het lekker vind.

 

Alles is op. Alleen nog wat accessoires van de Accessoiry Pack zijn over. Deze heb ik opniew geseald om in de auto te bewaren. Het zijn kleinigheidjes als zout, tabasco, WC papier en Wet Wipes.

 

Al met al een geslaagde 2e kerstdag! De vegetarische MRE was goed te eten. Ik was van plan de rantsoenen te vervangen door BP-5 of iets dergelijks. Maar een MRE is prima voedsel en beter voor het moraal dan die tabletten. Ik zal een combinatie gaan maken van BP-5 en MREs voor noodrantsoenen. Let wel, dit is voor naast de 'prepvoorraad'. De kast met blikken blijft gewoon bestaan ^_^

 

Daarnaast zie ik MREs wel als kampeer voedsel. Handig als ik onderweg ben naar bijvoorbeeld Hongarije. Zo kun je op een willekeurige parkeerplaats een warm hapje eten.

Zelfs als ik ingesneeuwd ben in de file is een MRE een uitkomst.

 

Achteraf bedenk ik me dat ik er best foto's van had kunnen maken. Volgende keer beter ^_~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Derde kerstdag schijnt niet bij iedereen goed te vallen. Velen vinden het onzin.

Ik had in ieder geval net zo weinig zin om eten te maken als tweede kerstdag.

 

Dus trok ik nog maar een MRE open.

 

Omdat ik altijd zoveel geluk heb trok ik ook dit keer een Vegetarische maaltijd.

Menu 12 dit keer: pennes met vegetarische worstkruimels. Klinkt niet goed, er is niks doodgegaan voor deze kleine worst stukjes...

 

Afijn, om niet weer de dag te beginnen bewaar ik het hoofdgerecht voor later.

De Snack Bread moest er aan geloven. Hilariteit aan tafel omdat het broodje ook daadwerkelijk de vorm heeft van een broodje. Qua structuur en smaak te vergelijken met zachte zoetbroodjes die ik uit Drenthe ken. Alleen deze is droger. De aanzienlijke hoeveelheid Chocolate Peanut Butter helpt om dit broodje weg te werken.

 

Omdat iedereen me inmiddels vragend aan zat te kijken ook de Filled Pretzles aangebroken. Met honing uien smaak. Met enige argwaan werden de eerste pretzles in de mond gestoken en voor je MRE kon zeggen was het zakje leeg. Deze zoutjes waren een groot succes.

 

Ik miste een aantal dingen in Menu 11 (deze hoorden er ook niet in te zitten) en die zijn hier wel aanwezig. Koffie, suiker, melkpoeder, lucifers en een hot beverage bag. Die laatste is een alternatief voor een kopje en kan in de FRH opgewarmd worden.

Deze accessoity pack zal ik ook weer sealen voor in de auto denk ik.

Snel loop ik naar mijn Nespresso en gooi er zo'n donker blauwe in. Daar kan geen gevriesdroogde koffie tegenop en ik durf te wedden dat het nog sneller is ook!

 

De rest van de dag had ik geen honger. Dus alles bleef in de zak tot ik weer trek had.

Tijd voor pudding. De pudding is eigenlijk een soort vla.

 

De volgende dag besluit ik te ontbijten met de Pennes. Op de een of andere manier heb ik de FRH niet goed nat gemaakt en is de Pennes op twee delen ervan verhit.

Even in de magnetron dan maar. Ondertussen gaat de Toaser Pastry in de FRH beetje water er op en klaar.

 

De Pennes is niet mijn ding. Niet smerig, maar ik eet het niet voor mijn plezier.

Het zakje Tabasco kan de prak helaas niet redden.

Met de Pennes achter mijn kiezen verbrand ik mijn handen aan de Toaster Pastry.

Deze kunnen koud gegeten worden, maar heet is natuurlijk lekkerder. Het is een PopTart zoals je die bij de Jumbo kan kopen. Bijzonder smakelijk

 

Als ik de FRH inspecteer zie ik dat deze nog niet helemaal nat is. Dus besluit ik er een MRE Bom van te maken. Alles gaat in een fanta flesje, water er op, fles je in de tuin en *KNAL* de hond is van slag. Kan hij alvast wennen aan oud en nieuw.

 

De Beverage Powder gooi ik weer in de Dopper. Het is vergelijkbaar met Isostar, prima te drinken.

 

Dat was Menu 12. Wat er nog in het accessoiry pack zit seal ik en gooi ik in de auto.

De dozen MREs gaan de kast weer in. Vanavond weer lekker stamppot.

Deze korte test was leerzaam. Het is nuttig om eens te zien hoe zo'n MRE werkt en wat je qua eten kan verwachten. Het is wel geen 'rocket science', maar in geval van een crisis wil je niet alles voor het eerst uitvogelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen en erg herkenbaar, ik heb vorige week samen met @hurbie wat MRE's geprobeerd. Ik had de Sloppy Joe ik vond het best te eten... met de tabasco erbij vond ik het zelfs lekker.

Deze maaltijden waren 10 jaar oud dan werken de heaters niet meer ... het eten komt niet verder als lauw en mijn koffie was meer een ijskoffie.

 

Sloppy Joe is een soort gebakken gehakt met boontjes/chili achtig

Ik had er een koekje bij soort sprits... erg lekker... de zoutjes die erbij zaten waren ook goed weg te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta hier nu op het punt 7 noodrantsoenen te kopen van het franse leger..houdbaarheid september 2017..

Zullen worden gebruikt voor de dagen dat ze nodig zijn...trip naar de ardennen ...wandeltochten enz...

Ben benieuwd hoe ze smaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta hier nu op het punt 7 noodrantsoenen te kopen van het franse leger..houdbaarheid september 2017..

Zullen worden gebruikt voor de dagen dat ze nodig zijn...trip naar de ardennen ...wandeltochten enz...

Ben benieuwd hoe ze smaken.

 

Is er een link beschikbaar voor anderen of is dat alles wat er is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een link beschikbaar voor anderen of is dat alles wat er is?

 

Dit is voorlopig alles wat er is..ik zal navragen of er nog meer zijn...heb zelf nog geen antwoord gekregen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee om een paar MREs in de auto te leggen. Kan iemand adviseren waar ik het beste MREs kan kopen in NL?

 

Let bij aanschaf op de houdbaarheidsdatum. Niet voor het eten maar voor de FRH (Flameless ration heater)

De inhoud is ook koud te gebruiken maar valt toch tegen als je verwacht wat warms te kunnen eten en je het vervolgens koud moet weg werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...