Ga naar inhoud
GENEGEERD

M90 slaapzak modellen


Gast

Aanbevolen berichten

Gezien ik zoveel verschillende advertenties zie met wederom verschillende M90 slaapzakken,heb ik dus de vraag wat zijn nou de echte Min dertigers(0 30 Celsius slaapzakken)

Alle die ik hier heb hebben het label dus het label aan de zijkant !(Feughter Ringelay.Bij de in de Link zichtbare M90 heeft het Label midden bovenin.

Nou begin ik dus vaag het idee te krijgen dat er M90 slaapzakken verkocht worden met een Comfort temp die alles behalve waar is.KlU uitvoeringen worden als Kl aangeboden :confused:

 

Zijn er nou M90 modellen met de rits in de midden die een -10 Comfort hebben.:confused::confused:

 

Wat weegt eeN M90 KL Mummy versie (Dikke tot -30) uitvoering Rits in het midden en Flap over de rits aan de bovenkant.Geen klitteband bevestigingen voor lakenzak maar zware drukkers( Nummer 872-2660-8111-11-90) ditzelfde

nummer staat ook in de Compressiehoes! incl alle toebehoren en wie wil dat even op een goede weegschaal checken.Dus met lakenzak/Bivi/Compressiehoes.

Ben benieuwd.Iniedergeval geen 3,5 Kgm zoals ik vernomen heb van iemand.

Helaas heb ik geen schaal.

 

Heb inmiddels wat gevonden op internet ! 6 Kgm Vermelding ?? http://www.de-generaal.com/slapen/slaapzakken/foto_slaapzak_kl_30/slaapzak-M90-KL.htm

 

Of dit een vergissing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ImageUploadedByTapatalk1419715921.082258.jpg.d5177854cac7bdc80796ed9ae178103e.jpg

Feughter Ringelay.Bij de in de Afb. zichtbare M90 heeft het Label midden bovenin. 6,4 kg zojuist gewogen.

Rits in het midden. Trappelzak met drukkers vast te zetten.

Staat KL op.

 

Deze gebruikte ik bij de Klu, heerlijk warm en geen id of dit de -30 is. Ik heb deze en later de modulaire slaapzak gebruikt (dubbele slaapzak met dubbele trappelzak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voor zover ik weet 3 types M90:

 

- Landmacht uitvoering, rits in het midden, officieel tot -30

- Luchtmacht uitvoering, rits aan de zijkant, officieel tot -30

- Luchtmobiele Brigade (lichtgewicht) uitvoering, rits in het midden, officieel tot -20

 

Mocht je meer te besteden hebben is dit toch wel het summum van (winter) bivakslaapzakken: bw-ksk-schlafsack-mountain-equipment-everest-schwarz-gebr.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm deze gaan eerder tot -20.hierbij is het dan nog goed te doen is de slaapzak. Ik vraag me af of er tot-30 uitvoeringen zijn.vaak genoeg in de nieuwe uitvoering gelegen modulaire slaapzak maar daarbij wordt het onder de -0 geen pretje

 

Typefoutje? De modulaire slaapzak compleet is niet comfortabel onder 0 graden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag zeggen dat ik er toch zo,n 8 weken minimaal in lig voor het werk.en dat is dan de cpl zet lakenzak zomer winter bivi bag.niet aleen ik maar meerdere mensen bij mij,vinden het onder de 0c redelijk fris.

 

Als de slaapzak nieuw is zou hij best wel lekker zijn, maar dan geef ik hem tot de -5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag zeggen dat ik er toch zo,n 8 weken minimaal in lig voor het werk.en dat is dan de cpl zet lakenzak zomer winter bivi bag.niet aleen ik maar meerdere mensen bij mij,vinden het onder de 0c redelijk fris.

 

Als de slaapzak nieuw is zou hij best wel lekker zijn, maar dan geef ik hem tot de -5

 

Ik sta hier redelijk van te kijken (zonder je bevinding in twijfel te trekken), alle verhalen dat deze makkelijk tot -30 mee zou moeten gaan kloppen dus niet?

En ik neem aan dat dat ook op een defensiematje is (zelf opblaasbaar?)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

alle verhalen dat deze makkelijk tot -30 mee zou moeten gaan kloppen dus niet?

En ik neem aan dat dat ook op een defensiematje is (zelf opblaasbaar?)

 

Ik denk het. (Zonder alle verhalen in twijfel te trekken)

Persoonlijk vond ik het maar een onding. Doordat het 2 slaapzakken zijn, welke niet aan elkaar vast zitten, 1x omdraaien en je had 1 rits onder en 1 boven.

Tevens was deze veel kouder dan de M90. Misschien als die nieuw was geweest dat het wel kon, maar degene die verstrekt werden waren een stuk frisser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt met opblaasmatje @Nickx. Door vervuiling veelvoudig gebruik,wassen neemt de isolatie waarde af.nieuwe slaapzak is inderdaad niet echt handig,met verschillende ritsen op elk een andere plek. Moet je dus voorstellen dat je er snel uit moet, dat werkt dus niet aangezien je eerst 3 risten moet open maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de isolatie waarde achteruit gaat na Tig reinigingsbeurten lijkt mij ook heel normaal!Waarom nu de Nieuwere Modulaire modellen er zijn gekomen?Waarschijnlijk moet Defensie met de tijd mee? De M90 heeft 78 % viscose en 22% polyamide in de binnenlaag verwerkt en geen Wol zoals omschreven bij military's collecties 4u !Waaruit de binnenlaag bestaat bij die nieuwe modulaire ? weet ik niet. Misschien daarom zo koud ?

Van die M90 slaapzakken zijn er Heeeel veel op de markt gekomen die slechts enkele keren zijn gebruikt! Of nog zelfs nieuw!Die M90 bestelling daar heeft Defensie diep voor in de buidel getast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

M90 heb ik ook en inderdaad een super slaapzak. Maar het bekende verhaal ik vind het een groot ding om te voet mee te slepen. De modulaire leek mij een mooie tussenoplossing.

Zoals het voor al je gear belangrijk is.... testen, gebruiken, uitproberen ik zal de aankomende maand de modulaire een buiten gaan uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, als je een M90 in je rugzak propt blijft er weinig ruimte over. Maar als je toch met de auto gaat de beste prijs/kwaliteit verhouding op de markt.

 

Voor wat betreft de modulaire: De originele Carinthia Defence 4 waar hij op gebaseerd is wordt gemaakt met G-Loft vulling die geen kwaliteitsverlies zou moeten hebben bij wassen. Maar bij de FECSA staat het zelfs in het label dat veelvuldig wassen de kwaliteit aantast.

 

Lijkt me dan ook dat FECSA een andere vulling gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, als je een M90 in je rugzak propt blijft er weinig ruimte over. Maar als je toch met de auto gaat de beste prijs/kwaliteit verhouding op de markt.

 

Voor wat betreft de modulaire: De originele Carinthia Defence 4 waar hij op gebaseerd is wordt gemaakt met G-Loft vulling die geen kwaliteitsverlies zou moeten hebben bij wassen. Maar bij de FECSA staat het zelfs in het label dat veelvuldig wassen de kwaliteit aantast.

 

Lijkt me dan ook dat FECSA een andere vulling gebruikt.

 

IK wist het ook niet !Maar kreeg recent uit betrouwbare bron te horen dat Fecsa Heel veel goedkopere vezels(Stoffen/liners) gebruikt.Dus Goretex is wel Gore tex( een of andere ademende laag ) Maaaaar.Kevlar is wel Kevlar Maaaar.

Hun kogelvrije vesten oa uit pl/min 2007.Daar zijn vezels in gebruikt die onder andere door "zweten"behoorlijk worden aan getast.En hun Kwaliteit verliezen.

Bezuinigingen noemen ze dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals bij al dit soort zaken is comfort (temp) heel relatief natuurlijk... En zoals bij alles met kou, komt isolatie in lagen... Je maakt dus meer kans op een lekkere nacht met een modulair systeem.

 

Ikzelf gebruik het gelijkwaardige modulaire systeem van het USMC. Ook een goeie! De 2 slaapzakken (die overigens wel aan elkaar te maken zijn) zijn ruim opgezet omdat je in tenue en met wapen erin ligt, en zouden gecombineerd goed moeten zijn tot -35 (let wel, comfortabel is wat anders dan 'je vriest niet kapot'...) Met de goretex bivibag eromheen zou je volgens de specs toch 4 uur slaap moeten kunnen halen bij -40

 

Persoonlijk vind ik het een heerlijk systeem maar vind het bij -15 toch licht frisjes worden... Een 100% zijde lakenzak draagt gemiddeld nog een kleine 7 graden bij aan de comforttemperatuur en maakt het leven prima aangenaam in de slaapzak!... Kosten best wat, maar voor de koukleumen een godszege!

 

Toegegeven, ze zijn (gewicht en formaat gelijk aan de M90) natuurlijk wat groot en redelijk gewichtig voor een rugzakje, maar zo gebruik ik ze ook niet... Bij mij zit er in dezelfde zak/hoes gewoon een matje bij, de lakenzak, 2 iso-dekens en een wollen mariniersdeken en dan past een hangmatje en een rol schijtlint in ziplock er ook nog bij... Je moet het zien als zo'n Australische bed-rol die ik achterin de auto slinger en ik overal ter wereld mezelf mee te rusten kan leggen in aanzienlijk comfort, ongeacht de weerscondities... ;-)

Als je dit voor je BOB of als backpackersuitrusting in gedachten had, zal je'm veel te zwaar en log vinden!

In mijn BOB zit ook gewoon een andere slaapzak van een bescheidener formaat en gewicht en een goretex bivizak en dat werkt prima!

 

1 ding om rekening mee te houden als je voor deze Amerikaanse variant op de M90 gaat, is dat Amerikanen doorgaans korter zijn dan wij lange Hollanders en dat je daardoor net voor je gevoel een paar cm tekort kan komen wanneer je echt zo'n lang end bent...

 

Verder, net als de M90 een absolute aanrader voor diegene die van goed en hufterproof spul houd, maar niet voor de grammentellers dus...

 

 

P.S.

Goede tips voor het behoud van de isolatie waarde van je slaapzak(systeem) zijn:

*om je slaapzak niet op te rollen, maar in de zak te proppen. Hierdoor blijft de isolatie fluffyer dan wanneer je door oprollen het elke keer op dezelfde manier plat drukt...

*Een schone slaapzak isoleert beter, maar volg de wasvoorschriften en gebruik de juiste reinigingsmiddelen. *Was ook weer niet te vaak...

*Gebruik je je slaapzak niet voor enige tijd, haal'm dan uit de zak schud'm lekker op en hang'm op (hangertje in de kast bijv).

*Opblaasbare matjes bij ongebruik ook uitrollen en wegzetten/leggen of toch minstens het ventiel open draaien. Het schuim in het matje verliest anders vorm/wordt lui... Da's slecht voor de isowaarde en hij wordt steeds minder 'self'inflatable...

*Als je een selfinflatable met de mond extra opblaast moet je'm absoluut na gebruik met het ventiel open laten luchten! Je adem bevat veel vocht en als je dat niet laat uitdampen leid dit geheid tot schimmelvorming en bacteriegroei die niet alleen de levensduur verkorten, maar ook minder gezond voor je zijn als je ze inademd tijdens je opblaasacties!...

*Ouderwetse luchtbedden hebben geen isolatie aan de binnenkant. Maar de lucht in het luchtbed neemt wel de temperatuur van de grond/omgeving aan... Heerlijk koel in de zomer, gegarandeerd koud slapen in de winter!...

 

De groet is goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast ghostwhiper

Heb begin dit jaar 5 dagen in een m90 geslapen onder een lean to en heb het niet koud gehad.

Na iedere nacht goed laten luchten tijdens het ontbijt en een hapje eten.

Het is me eigenlijk aan de zware kant maar ik moet gewoon een warme slaapzak hebben en dat is de m90

Link naar reactie
Delen op andere sites

..........Hun kogelvrije vesten oa uit pl/min 2007.Daar zijn vezels in gebruikt die onder andere door "zweten"behoorlijk worden aan getast.En hun Kwaliteit verliezen.

Bezuinigingen noemen ze dat.

Veel (aramide)vezels, kunnen niet goed tegen water, waaronder 'kevlar', dus moeten ze in hermetisch afgesloten omhulsels worden verpakt.

Dat is al heel lang bekend bij de soepele kogelwerende inserts van een vest. Dit heeft NIETS met de kwaliteit van de gebruikte vezels te maken, wel met de verwerking / verpakking ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel (aramide)vezels, kunnen niet goed tegen water, waaronder 'kevlar', dus moeten ze in hermetisch afgesloten omhulsels worden verpakt.

Dat is al heel lang bekend bij de soepele kogelwerende inserts van een vest. Dit heeft NIETS met de kwaliteit van de gebruikte vezels te maken, wel met de verwerking / verpakking ervan.

 

Ja je hebt gelijk.Spreekt eigenlijk ook al voor zich.:)

Alle Inserts zitten gewoon in een hoes(Leeg vest is een Hoes).

En een hoes is gemaakt van gewoon stof.Waarvan de verpakking gemaakt is van deze soepele inserts weet ik nog niet.

Echt ik weer :(:(:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...