Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houdbaarheid verbandmiddelen


Aanbevolen berichten

Ik heb een heleboel verbandmiddelen die net over datum zijn, bijv. juni 2014, deze komen uit de grote A verbandtrommels van mijn collega's.

 

Wat is ongeveer de uiterste houdbaarheidsdatum in real life( als dat te bepalen is), sommigen snelverbanden/ wondsnelverbanden/ ontsmettingsmiddelen etc zien er nog goed uit en zijn ongebruikt, zelf is vaak de koffer niet opengeweest.

 

Groeten

Neoclyps

,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Basis verbandmiddelen blijven eigenlijk altijd goed in de ongeopende verpakking. Pas wel op met ontsmettingsmiddelen. Betadine die ver over datum is droogt in en kan brandwonden veroorzaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@neoclyps :

 

Steriele spullen blijven gewoon steriel zo lang de verpakking dicht is.

 

Alle vloeistoffen en andere "smeerseltjes" of geimpregneerde artikelen, denk aan speciale verbanden voor brandwonden, verouderen. Gewoon omdat de toegepaste stoffen verouderen.

Dus gewoon je gezond verstand gebruiken.

En zoals Geert meld, ingeval van nood is iets beter dan niets. Zo lang het geen overjarige betadine is hé !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat voor verbandmiddelen die datum eerder slaat op hoe lang de fabrikant verantwoordelijkheid wil opnemen voor het steriel zijn ervan, in de praktijk kan dit langer zijn, maar dan is het eigen risico.

(net zoals ingeblikt voedsel :))

 

Precies!... En de wijze van opslag maakt hier natuurlijk ook een verschil. Als jij je steriel verpakte snelverbanden e.d. netjes in een schone curverbox (of munitiekist of wat dan ook) stopt, in een ziplock, in een kast. Waar de zon niet komt, de temperatuur stabiel is, de vochtigheidsgraad normaal en de vepakkingen dus netjes blijven en niet tegen elkaar aan schuren, kreuken, nat worden, enz... Is er geen reden waarom ze niet jaren langer mee kunnen...

Daarnaast is 'niet langer steriel' nog steeds 'heel erg schoon'! En dat is in elke SHTF situatie vele malen beter dan niets! Je bent zelf een SEHBO @neoclyps! Op het moment dat we driekante doeken als verbandmaterialen gaan gebruiken, is een keurig schoon snelverband van over de datum, een vette bonus!! ;-)

 

Zeker voldoende voor voor de EERSTE hulpverlening. En ik durf ook nog wel hardop vol te houden dat wanneer er geen ziekenhuizen meer zijn en medische zorg schaars is zo'n verbandje dat over de datum is, ook voor de landurige wondverzorging, beter is dan een gekookte reep laken of Tshirt! En zelfs dat is al een prima oplossing als de nood hoog is...

 

 

Ik denk dat je op de goeie weg zit in het aanleggen van noodvoorraden verbandmateriaal door deze te sparen uit de ehbo koffers van bedrijven waar ze om verzekeringstechnische redenen verplicht zijn om materiaal dat over de datum loopt uit te wisselen... Ikzelf doe het ook zo! Martine en ik checken en keuren op de scholen en bedrijven waar we trainingen geven ook de koffers en tassen. We raden vaak aan om de verplicht gekeurde koffer altijd intact en paraat te houden door er een werkvoorraad naast te houden van het spul dat net verloopt of er tegenaan zit (zo hoef je niet voor elk schrammetje je gekeurde koffer aan te slaan)... Maar vaak genoeg willen ze het uitgewisselde materiaal niet hebben en dan 'voeren wij het af'... Naar mijn eigen voorraad welteverstaan!! ;-)

 

Zo heb ik altijd voldoende courante voorraad

Genoeg extra voor een ehbodienst op een evenement. En als het echt over de datum gaat verdwijnt het in de noodvoorraad, BOL, BOB, BOV, stash of maak ik er een scoutingroep blij mee zodat die weer eens kunnen oefenen zonder hun gekeurde koffers aan te hoeven slaan...

 

 

Goed pad, zonnig spoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...
Ik dacht even dat je perongeluk een topic had geopend ipv een google zoekopdracht.

 

flauw :p

 

http://drylts.com/verband-voor-afrika/

 

"voor afrika kan het wel gebruikt worden" dat is als je het goed bekijkt verschrikkelijk grof. maar ach,

 

tot die datum kunnen ze garanderen dat het steriel is en dat ontsmettingsvloeistof werkzaam blijft, ik denk dat je in geval van nood weinig keus hebt maar "vers" is altijd beter lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoon verband kun je gewoon gebruiken. Pleisters ook, zolang ze blijven plakken. De tht-datum op verbandmiddelen is er alleen om de omzet van de fabrikanten op peil te houden, De werking van jodium verandert wel met het verloop van de tijd, als ik het mij goed herinner uit een eerder draadje.

 

edit: Deze link zocht ik: http://preppers.nl/forum/threads/11871-Houdbaarheid-verbandmiddelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gevaarlijk zijn verbandmiddelen die over datum zijn?

Of is dat een marketingmethode?

 

Voor verbanden,

de houdbaarheidsdatum daar op is hoe lang de fabriek garantie geeft dat ze steriel zijn.

na die datum dragen ze zelf geen verantwoordelijkheid meer ervoor als er iets mis zou gaan door besmetting.

 

na die datum is het nog prima te gebruiken, maar heb je geen aanspraak meer op de fabrikant.

 

Niet meer, niet minder.

 

Voor chemicalien hangt het af van wat het is. het ene decomposeerd, de ander niet en is hetzelfde verhaal als hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk kan je in onze maatschappij beter verbandmiddelen kopen die "vers"zijn, maar voor de prepvoorraad maakt het mij niets uit dat verbandmiddelen en zelfs

sommige medicijnen over datum zijn. in geval van een WTSHTF gebruik je liever iets wat over datum is dan niets . in oorlogstijd werd verband gewoon hergebruikt door het uit te koken.

dan liever schoon verband wat een paar jaar over datum is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb hier nog rolletjes verband en gaasjes liggen waar een houdbaarheidsdatum opstaat van 2001, altijd in verpakking bewaard en netjes in de EHBO-dozen dus hier is niks mis mee, tevens komt het ook uit Duitsland en hier staat ook gewoon op dat wanneer het nog gesloten is gewoon goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...