Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012

Houdbaarheid verbandmiddelen

Ik heb een heleboel verbandmiddelen die net over datum zijn, bijv. juni 2014, deze komen uit de grote A verbandtrommels van mijn collega's.

Wat is ongeveer de uiterste houdbaarheidsdatum in real life( als dat te bepalen is), sommigen snelverbanden/ wondsnelverbanden/ ontsmettingsmiddelen etc zien er nog goed uit en zijn ongebruikt, zelf is vaak de koffer niet opengeweest.

Groeten
    Neoclyps
    ,

Jim90
    Guest
    Basis verbandmiddelen blijven eigenlijk altijd goed in de ongeopende verpakking. Pas wel op met ontsmettingsmiddelen. Betadine die ver over datum is droogt in en kan brandwonden veroorzaken

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ik heb nog verband liggen , snelverband driehoeksverband enzo van voor dat er houdbaarheids datums op produkten werden gezet . Als het echt nodig is ga ik die zeker nog gebruiken . Ontsmetings middelen is een anderverhaal .
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Ik geloof dat voor verbandmiddelen die datum eerder slaat op hoe lang de fabrikant verantwoordelijkheid wil opnemen voor het steriel zijn ervan, in de praktijk kan dit langer zijn, maar dan is het eigen risico.
    (net zoals ingeblikt voedsel )

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    [MENTION=62]Keyser Suze[/MENTION] misschien kan jij hier meer over vertellen
    Even a tiny acorn becomes a mighty oak..............

If you dont take care of your gear, How can your gear take care of u

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2014
    [MENTION=953]neoclyps[/MENTION] :

Steriele spullen blijven gewoon steriel zo lang de verpakking dicht is.

Alle vloeistoffen en andere "smeerseltjes" of geimpregneerde artikelen, denk aan speciale verbanden voor brandwonden, verouderen. Gewoon omdat de toegepaste stoffen verouderen.
    Dus gewoon je gezond verstand gebruiken.
    En zoals Geert meld, ingeval van nood is iets beter dan niets. Zo lang het geen overjarige betadine is hť !
    Groet,

Wim
    www.petromax.nl

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fragalot Bekijk Berichten
    Ik geloof dat voor verbandmiddelen die datum eerder slaat op hoe lang de fabrikant verantwoordelijkheid wil opnemen voor het steriel zijn ervan, in de praktijk kan dit langer zijn, maar dan is het eigen risico.
    (net zoals ingeblikt voedsel )
    Precies!... En de wijze van opslag maakt hier natuurlijk ook een verschil. Als jij je steriel verpakte snelverbanden e.d. netjes in een schone curverbox (of munitiekist of wat dan ook) stopt, in een ziplock, in een kast. Waar de zon niet komt, de temperatuur stabiel is, de vochtigheidsgraad normaal en de vepakkingen dus netjes blijven en niet tegen elkaar aan schuren, kreuken, nat worden, enz... Is er geen reden waarom ze niet jaren langer mee kunnen...
    Daarnaast is 'niet langer steriel' nog steeds 'heel erg schoon'! En dat is in elke SHTF situatie vele malen beter dan niets! Je bent zelf een SEHBO [MENTION=953]neoclyps[/MENTION]! Op het moment dat we driekante doeken als verbandmaterialen gaan gebruiken, is een keurig schoon snelverband van over de datum, een vette bonus!! ;-)

Zeker voldoende voor voor de EERSTE hulpverlening. En ik durf ook nog wel hardop vol te houden dat wanneer er geen ziekenhuizen meer zijn en medische zorg schaars is zo'n verbandje dat over de datum is, ook voor de landurige wondverzorging, beter is dan een gekookte reep laken of Tshirt! En zelfs dat is al een prima oplossing als de nood hoog is...

Ik denk dat je op de goeie weg zit in het aanleggen van noodvoorraden verbandmateriaal door deze te sparen uit de ehbo koffers van bedrijven waar ze om verzekeringstechnische redenen verplicht zijn om materiaal dat over de datum loopt uit te wisselen... Ikzelf doe het ook zo! Martine en ik checken en keuren op de scholen en bedrijven waar we trainingen geven ook de koffers en tassen. We raden vaak aan om de verplicht gekeurde koffer altijd intact en paraat te houden door er een werkvoorraad naast te houden van het spul dat net verloopt of er tegenaan zit (zo hoef je niet voor elk schrammetje je gekeurde koffer aan te slaan)... Maar vaak genoeg willen ze het uitgewisselde materiaal niet hebben en dan 'voeren wij het af'... Naar mijn eigen voorraad welteverstaan!! ;-)

Zo heb ik altijd voldoende courante voorraad
    Genoeg extra voor een ehbodienst op een evenement. En als het echt over de datum gaat verdwijnt het in de noodvoorraad, BOL, BOB, BOV, stash of maak ik er een scoutingroep blij mee zodat die weer eens kunnen oefenen zonder hun gekeurde koffers aan te hoeven slaan...

Goed pad, zonnig spoor!

Spambot hunter
    Ingeschreven
    Mar 2012
    in geval van shtf kun je verbanden en dergelijke weer steriel maken door ze in water te koken
    Kabouterfokker

Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Bedankt voor de adviezen.

Ik heb eerst maar eens wat van mijn voorraad apart gezet op een warme plek in de voorraad kast.

Naam:     verbanden.jpg
Bekeken:  2339
Groote:   188,9 KB

Adventurer
    Ingeschreven
    Aug 2013

Overdatum verbandmiddelen...

Hoe gevaarlijk zijn verbandmiddelen die over datum zijn?
    Of is dat een marketingmethode?

Vergelijkbare onderwerpen

1. Houdbaarheid meel
    Door Invictus in forum Eten en drinken
    Reacties: 14
    Laatste Bericht: 05-10-15, 12:10
  2. Walnoten en hun houdbaarheid
    Door frans81 in forum Eten en drinken
    Reacties: 14
    Laatste Bericht: 28-08-14, 15:08
  3. Water houdbaarheid
    Door scroeffie in forum Eten en drinken