Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verwarming uitgevallen


Trooper

Aanbevolen berichten

Gisteravond is bij ons de verwarming uitgevallen. Hij stond op dat moment op 19,5 graad.

Toen ik naar bed ging was dit gezakt tot 16,5 graad.

Vanochtend naar de ketel gekeken maar lijkt niets mis mee. Hebben wel gewoon warm water.

Vanochtend was het 14,5 graad dus maar ff een warme douche genomen want moest naar revalidatiecentrum. Merkte wel dat mijn spieren niet zo blij waren met de kou.

Toen ik 2 uur later terug was stond de teller op 13,5 graad. Buiten was het toen +1.

 

Tijd om wat te gaan doen. Aangezien we geen noodverwarming etc hebben aangezien ik begin prepper ben moet ik het dus op andere manier de warmte zien vast te houden. Lijkt me lastig aangezien we beneden alles open hebben gang/woonkamer/keuken.

Vanochtend had ik na de warme douche de deuren van de slaapkamers dicht getrokken en die van de douche open gelaten.

 

Toen ik thuis kwam maar even gebeld maar wanneer de monteur komt wordt een verrassing.

Mijn vrouw werd toen ook wakker en heeft ook een warme douche genomen.

Ik heb beneden 2 grote kaarsen en 11 waxinelichtjes aangedaan om te kijken wat het effect was.

Na zo'n half uurtje gingen we 0,5 graden omhoog naar 14.

toen heb ik 2 pannen water op het vuur gezet wat inmiddels is geresulteerd in dat we naar 15 graden zijn gegaan.

 

ondertussen heb ik de isolatiedeken getest of ik daar mezelf mee warm kon houden in tussentijd en dat ging goed. Omdat me vrouw gek werd van het gekraak is die weer opgeborgen (die krijg je dus nooit meer terug in de verpakking!).

Net lekker bakkie thee gezet en zitten nu op de bank met onze badjassen aan over onze kleren en een fleecedeken voor over de voeten.

 

Ben benieuwd wat de pannen water nog uithalen maar vermoed dat hij op 15 blijft hangen (al is het in de keuken een stuk warmer dan in de woonkamer).

 

Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen testen waar jullie zo aan denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Waarschijnlijk een inkopper , maar je zou dikkere kleding aan kunnen trekken en extra sokken. veel warme thee drinken.

 

 

Voor +/- 20 euro heb je al een kleine 2 kw heater, bij blokker of kruidvat, deze brengt de temperatuur binnen 10 minuten in 1 ruimte 2 a 3 graden hoger , als je kamer niet groter is dan 60 m2 en niet te veel vocht in huis hebt.

 

Je kan een 3 kw heater overal huren voor een paar euro.

 

Btw: Ik denk dat de driewegklep van de ketel kapot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer eventueel de ruimte te verkleinen door plastic op hangen, doe de gordijnen dicht zodat er minder makkelijk warmte door het buitenraam wordt verloren.

Een bloempot over een waxinelichtje zetten heeft iets meer effect om het warm te krijgen.

Misschien heb je ergens nog een oude wollen deken of wollen matrasbeschermer liggen of sla eventueel je dekbed om je heen als extra isolatie.

Ook in beweging blijven helpt dus zet een leuk muziekje op en ga bijvoorbeeld stofzuigen (de warme lucht uit de stofzuiger of droger zorgt ook voor een beetje extra warmte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gordijnen etc waren inderdaad dicht. thee heb ik ook gebruikt. lichamelijke beweging was voor mij niet meer mogelijk omdat ik bij revalidatiecentrum al inspanning heb geleverd en nu dus plat moest met spierverslappers. en zo'n kacheltje stond al op lijstje maar zal nu naar voren geschoven worden denk ik. hebben op kunnen warmen tot 15,5 graad en toen stond de monteur al op de stoep. motortje was kapot en vervangen dus nu zal het snel warmer worden.

 

mijn vrouw blij maar had nog wel wat langer willen testen. haha

 

als er nog meer tips zijn voor volgende keer....laat maar komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend man, maar zo leer je wel gelijk wat je moet doen om in de toekomst dit te voorkomen.

Wollen dekens zijn 2de hands vaak niet zo duur en een noodkacheltje aanschaffen kan in de toekomst ook geen slecht idee zijn.

Je woont in Brabo dus net iets te ver weg om mijn electrische heater even te lenen, maar je hebt vast wel een Boels ofzo om de hoek waar je er 1 voor weinig kan huren ;)

 

Succes in ieder geval!!!

 

Edit: we posten tegelijkertijd. Blij dat het opgelost is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trooper, vevelend.

Heb dat ook wel eens meegemaakt. Kom je thuis denk je hhmm, iets klopt er niet.

Meestal iets onbenulligs als waterdruk te laag.

 

Heb je een Nefit ketel, check of laat checken of een al een aangepaste brander hebt. Wist ik ook niet totdat ik via via een tip kreeg.

Typenummer doorgeven en in no time staat er een monteur op de stoep. Nieuwe brander er in, alles onder garantie.

 

Maar gelukkig werkt alles bij jou weer.

Tip : geen pannen met water opzetten of douchedeur open laten. Je krijgt nl. veel vocht in huis en daar wordt alles niet warmer van.

Kamers kleiner maken alleen als het echt lang gaat duren, deuren van kamers dicht houden. Heb je wel stroon > elektrische kachel. Ivm ventilatie, reuk en vocht beter dan een petroleum kachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wel warm water in de douche hebt maar niet voor de CV dan zou de brander dus goed moeten werken. Ik denk dan aan een vastzittende of defecte driewegklep. Bij een aantal modellen van Remeha is dat een aandachtspunt. Als je een beetje handig bent is dat redelijk makkelijk te controleren maar als je niet weet wat je doet moet je het overlaten aan de monteur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wel warm water in de douche hebt maar niet voor de CV dan zou de brander dus goed moeten werken. Ik denk dan aan een vastzittende of defecte driewegklep. Bij een aantal modellen van Remeha is dat een aandachtspunt. Als je een beetje handig bent is dat redelijk makkelijk te controleren maar als je niet weet wat je doet moet je het overlaten aan de monteur.

 

Helemaal mee eens, heb je ergens geen verstand van blijf er van af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je warm water hebt maar geen verwarming . Met een gas installatie kan er maar weinig aan de hand zijn .

a) pomp of motor van de pomp .

b) te weinig druk op de leidingen . Kijk naar drukmeter ( bar meter ) moet ongeveer 2 bar hebben .

 

de druk etc was goed dat had ik zelf al gecheckt. het was het motortje wat (als ik het goed begrepen heb) voor de verdeling tussen het water en de cv moet zorgen. nu stond hij alleen op het water. de ketel zelf was nu ook 90 graden wat normaal rond de 20 zal zijn (als ik het goed begrepen heb). Met een nieuw motortje was het snel verholpen.

 

bedankt voor de tips en aanbiedingen allemaal. hebben zelf wel genoeg dekens etc liggen dus hadden het wel ff volgehouden hoor maar wilde eens kijken op wat voor manieren ik het huis wat kon verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de druk etc was goed dat had ik zelf al gecheckt. het was het motortje wat (als ik het goed begrepen heb) voor de verdeling tussen het water en de cv moet zorgen. nu stond hij alleen op het water. de ketel zelf was nu ook 90 graden wat normaal rond de 20 zal zijn (als ik het goed begrepen heb). Met een nieuw motortje was het snel verholpen.

 

bedankt voor de tips en aanbiedingen allemaal. hebben zelf wel genoeg dekens etc liggen dus hadden het wel ff volgehouden hoor maar wilde eens kijken op wat voor manieren ik het huis wat kon verwarmen.

De driewegklep dus. Als de CV draait zet dat motortje de klep om die ervoor zorgt dat het water van de CV door de brander wordt geleid. Als de CV uit staat of als er warm water moet komen wordt de klep weer omgezet. Ik had zelf een Remeha ketel waar de klep door vervuiling erg zwaar liep. In een paar jaar twee keer een nieuw motortje moeten kopen. Ik heb toen een keer met een monteur meegekeken hoe je de klep demonteert en een sleuteltje hiervoor bij hem losgepeuterd. Daarna ieder jaar even het klepje uit elkaar en goed schoongemaakt en nooit meer problemen gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Heb je een onderhoudscontract voor je verwarming? Meestel komt men sneller bij een contract

- Warmere kleding bespaart gas

- Één is geen. Dus ook een petroleumkachel, elektrische kachel, open haard, etc. *PLUS* wat brandstof.

- Verkleinen van te verwarmen ruimte door zeil o.i.d. scheelt

- Heb je al onderzocht wat er precies niet functioneert? Zo te zien wel. Dat is een klep die vervangen moet gaan worden zo te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel bizar dat de temperatuur zo snel daalt. Wij zijn weliswaar met 5 in een vrij modern huis met veel glas (zelfs in de winter soms te warm), maar ik moet goed mijn best doen om onder de 17 graden te komen en we stoken normaliter alleen maar beneden.

 

Een vriend van mij moet maar zelden de verwarming op . Hij woont boven een gezondheidscentrum met sauna's enzo dat heeft schijnbaar genoeg warmte af om bij hem ook de temperatuur omhoog te krijgen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel bizar dat de temperatuur zo snel daalt. Wij zijn weliswaar met 5 in een vrij modern huis met veel glas (zelfs in de winter soms te warm), maar ik moet goed mijn best doen om onder de 17 graden te komen en we stoken normaliter alleen maar beneden.

 

oudere huizen zijn vaak minder goed geisoleerd. Zoals jezelf zegt woon jij in een vrij modern huis, dat betekent vrijwel zeker een betere isolatie en hoger energielabel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...